Gå til innhold

Sonos får kritikk: Krever at fullt brukbare høyttalere ødelegges for å gi deg rabatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er en helt grei løsning, kudis til Sonos for dette. Dessuten slenger man ikke de gamle greiene i søppla, de går de resirkulering.

 

Savner ikke kontrolleren, den var ok for mange år siden - nå klumpete og gammeldags.

 

De tinga jeg kjøpte i 2006 var moden for utskifting uansett og flott noe av verdien kunne gjenbrukes for oppgradering.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Kvifor skal Sonos ha inn einingane i den tilstanden? 

De skal ikke ha dem inn. Hele poenget er å friste eksistrerende Sonos-brukere til å kjøpe nye produkter med en rabatt til den som velger å "plombere" en av enhetene en har fra før av. Du får 21 dager fra du inngår "resirkuleringen" til enheten blir deaktivert. Da står du selv ansvarlig for å levere inn produktet til el-retur.  Så det er ingen miljøsaaspekter ved dette her. Kun en gimmick for å selge mer produkter.  Apple har jo tilsvarende, men da blir produktet kjøpt tilbake av dem og havner til en ny sluttbruker.  Her har bare Sonos dratt det enda lengre.,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-KooPa skrev (1 minutt siden):

Og dermed forsvant muligheten til å kjøpe brukt Sonos, da man ikke kan vite om produktet er satt i recycling mode. 

Vil ikke si det. Er jo bare noen få modeller som potensielt kan resirkuleres.  Selger du som privatperson en enhet du har resirkulert som fungerede, da vil jeg si det er er svindel. 

 

I mitt tilfelle som ønsket ny forsterker/connect, så var rabatten for kjøp av ny med innbytteprogrammet er par hundrelapper høyere enn det Connect enkunne selges for på finn. Så mindre hazzle å deaktivere den, men ikke særlig miljøvennlig, og skurrer litt å ha en fult fungerende Connect som har spunnet i heimen i 6-8 år knirkefritt som er "plobmert".

Endret av Lakrisbåt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha. Det er jo fullstendig vanvittig og bør slås ned på av det organ som eventuelt har myndigheit til sånt. Eg har aldri vore noko tilhengar av Sonos, og dei kom ikkje noko betre ut etter å ha lese denne artikkelen.

Når dei in tillegg påstår at dette er det mest miljøvenlege du kan gjere med produktet så hamnar fort Sonos på lista mi over produsentar eg av prinsipp ikkje kjem til å kjøpa noko av. Makan til grønmaling av ein forureinande kampanje skal ein leite lenge etter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

For fem år sidan så spurte eg forresten Sonos borte i USA om ikkje dei kunne legge inn passiv IR detektor og optisk røykvarsler i produkta sine. Når det først skal på veggen i alle rom så hadde det vore forbanna praktisk. Ikkje uventa så fekk eg aldri tilbakemelding frå produktutviklarane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 timer siden):

Jeg har et stereoanlegg fra 80-tallet. Det funker fremdeles

Mitt er ikke like gammelt, men jeg startet å bygge på mitt nåværende anlegg på slutten av 90-tallet

Denne artikkelen er en fin advarsel på å aldri kjøpe brukt Sonos, for den kan jo slutte å virke innen 21 dager..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Mitt er ikke like gammelt, men jeg startet å bygge på mitt nåværende anlegg på slutten av 90-tallet

Denne artikkelen er en fin advarsel på å aldri kjøpe brukt Sonos, for den kan jo slutte å virke innen 21 dager..

Det som er facinerende i dag er at så utrolig mye er laget for å slutte å fungere. Det er på en måte helt greit at når anlegget ditt er blitt noen år, så "skal" det byttes ut, selv om det fungerer helt fint. Og når alt mulig av produkter skal være tilkoblet internett og får pushet OTA-oppdateringer hele tiden, er det svært lett for produsentene å gi produktene sine en tidlig død.

Sonos er kanskje ekstreme på dette, men vi ser det flere og flere steder der produkter rett og slett slutter å fungere fordi produsenten har bestemt det. Hvor er miljøorganisasjonene i disse tilfellene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne godt ha tenkt meg Atmos, men gidder ikke bruke penger på å bytte ut en forsterker som kostet 18k, bare for litt bedre lyd, når det er så mye annet jeg kan bruke pengene på

PS3 blir nok byttet ut snart, enten med en Blu-ray spiller eller PS5
Den begynner å fuske med lesing av plater og er generelt treg, og ble kjøpt i 2007..  (Høytalerne er eldre..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...