Gå til innhold

På Oslo havn kan kruttforbruket komme opp i 100 kilo minuttet på nyttårsaften: Hva er det som gjør fyrverkeri spektakulært?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (På 30.12.2019 den 16.21):

Det som er mer imponerende er prisen de tar for noe papp, sand, metallpulver og krutt. De må jo ha en fortjeneste på flere tusen prosent.

Det er vel så enkelt som at de tar markedspris, dustete eller ei. Jeg kjøper ikke fyrverkeri selv. Mer enn nok å se på, om jeg ønsker. I år blir første nyttårsfeiring med en ny valp. Så fokuset er ganske annerledes enn å sende opp fyrverkeri. Har spilt av en del fyrverkerilyd fra Youtube, for å tilvenne valpen. Bare å krysse fingrene for at alt går greit. Kanskje feirer jeg nyttår i kjelleren med valp og musikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/30/2019 at 4:21 PM, sedsberg said:

Det som er mer imponerende er prisen de tar for noe papp, sand, metallpulver og krutt. De må jo ha en fortjeneste på flere tusen prosent.

Koster å drive firma i Norge. Må også huske på at det er strenge regler rundt transport og oppbevaring av slike ting. Og hva gjør man med alt som blir til overs etter salget, sender det tilbake eller oppbevarer til neste år? Med omsetning på bare rundt 300 mill per år for hele fyrverkeribransjen, inkl statlig kjøp, kunne man bare lagt ned hele greia. Momsen man får inn dekker vel knapt opprydding av svineriet etter det er ferdig skutt opp, samt legebesøk etter øyeskader og diverse. Kjøpte fyrverkeri for et par tusen i året før da det var raketter. Nå har jeg ingen interesse lenger og bruker ikke en eneste krone. Disse batteri tingene er en eneste stor plage der det går 10 meter opp i lufta og bare står og smeller uten at man ser noe. Masse søppel blir det igjen også som folk kaster over alt. Jeg føler vel at "unge voksne" kanskje er de verste her da man bråker og forsøpler uten å bry seg stort om det. Hvertfall her i nærområdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg kom ut fra "fyrverkeributikken" nyttårsaften stod ei dame med hund utenfor og jeg spurte småironisk om hunden "gledet seg" til rakettoppskyting.

Oja - sa damen. Hunden elsket fyrverkeri, for det var en jakthund. Årets høydepunkt var når det dundret som værst rundt midnatt....og hunden løp lykkelig omkring og leita etter ryper....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...