Gå til innhold

Erfaring rundt veggfeste 65" på gipsvegg


Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt 65" som veier 27kg (145 cm bred). Tenker å bruke dette standard festet https://www.komplett.no/product/902946/tv-lyd-bilde/tv-video/bord-og-veggfeste/iiglo-veggfeste-tv-ultraslim-tvws1000?offerId=KOMPLETT-310-902946# hvor man har to og to par med gipsanker, ca 15 20 cm over hverandre med 60 cm mellom parene. Selve festet virker godt nok, og tven vil være 1,6 cm festet fra vegg. 

 

Spørsmålet er, noen som har erfart at dette høres trygt ut i praksis? 27kg på gipsvegg med anker? Og evt om du har en spesiell type gipsanker å anbefale? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Castor Stella rosett er bra. Den holder sånn omtrentlig 35kg pr stk i standard gipsvegg. 

https://www.eldirekte.no/castor-stella-gipsplugg-m-skrue-20stk/cat-p/c/p10643358?gclid=CjwKCAiA6vXwBRBKEiwAYE7iS0VgiYYYzFyT-nJpeoOAAqKCgW9fuP3CNdzlQ-SGnTugUe79rqtc4RoC10cQAvD_BwE

Jeg har min 65" hengende i to slike på veggen. Har hengt slik i over ett år. Og før det var det en 55" som hang der i to år. Så lenge veggfestet ikke har uttrekkbar arm, eller unger som henger i tv'n går det fint. 

Har skjønt at det er to typer mennesker på dette forumet: de som tror det er tilstrekkelig å feste vegghengt toalett rett på baderomsplater og de som MÅ feste tv'n i stender... 

Lenke til kommentar

Molly plugger sitter godt men er laget for å bores igjennom stål stender å brettes bak stålet.

Er null problem å rive ut en molly plugg gjennom gipsen siden den «knuser» gipsen papir bakside risko sport å henge en tv med molly.

i vertfall bruk mange og plasser dem med god avstand .

Endret av samco
Lenke til kommentar
samco skrev (På 18.1.2020 den 19.20):

Er null problem å rive ut en molly plugg gjennom gipsen siden den «knuser» gipsen papir bakside risko sport å henge en tv med molly.

Da bruker du ikke mollypluggen riktig. Man skal ekspandere mollypluggen med en mollytang. Det du snakker om skjer kun hvis du ekspanderer pluggen ved å skru inn skruen – spesielt hvis du bruker drill. Jeg har sett flere enn en person skru mollypluggen rett gjennom veggen på denne måten, men det er altså fordi det gjøres feil.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (På 20.1.2020 den 8.47):

Da bruker du ikke mollypluggen riktig. Man skal ekspandere mollypluggen med en mollytang. Det du snakker om skjer kun hvis du ekspanderer pluggen ved å skru inn skruen – spesielt hvis du bruker drill. Jeg har sett flere enn en person skru mollypluggen rett gjennom veggen på denne måten, men det er altså fordi det gjøres feil.

Har fagbrev som tømrer så vet godt hvordan molly brukes riktig og ja da bruker selvsagt molly tang. Har montert min del av disse på gips molly knuser gipsen papp bakside når den brettes ut og plata blir svakere. For det er bare pappen som gir gips plata styrke.

Få i det miste en eller 2 skruer i en stender kun molly er ikke noe jeg ville ha satset på.

 

Limey en moderator på AVForum sin 2014?  Lg 960 65 curved oled tv datt ned med et gips montert vegg feste igjennom et glass tv bord ,den var kun festet med gips plugger som var  » proff «montert av en installatør.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...