Gå til innhold

VWs selvkjørende robot finner din parkerte bil og lader den opp


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dei Wee skrev (2 timer siden):

Rett og slett genialt. Foruten å brukes som vist i parkeringshus, vil dette revolusjonere alle ladestasjoner på kjøpesenter/restauranter langs hovedveiene. Til og med på på lenger ferjeruter (ref. Danmarkbåten) kan disse kjøre rundt og lade alle elbilene under overfarten.

Ser ikke umiddelbart hvordan dette skal funke i allerede trange parkeringshus, og spesielt ikke på "danskebåten" hvor bilene står som sild i tønne.

Hva med f.eks å lage et takmontert system med mobile ladepunkter, altså et slags skinnesystem i taket hvor man kunne flytte rundt på ladepunktene slik at man ikke er avhengig av å finne en ledig plass med fastmontert lader. Tenk deg å bare trykke på en knapp så kommer ladekabelen til der du står parkert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bas skrev (1 time siden):

Ser ikke umiddelbart hvordan dette skal funke i allerede trange parkeringshus, og spesielt ikke på "danskebåten" hvor bilene står som sild i tønne.

Hva med f.eks å lage et takmontert system med mobile ladepunkter, altså et slags skinnesystem i taket hvor man kunne flytte rundt på ladepunktene slik at man ikke er avhengig av å finne en ledig plass med fastmontert lader. Tenk deg å bare trykke på en knapp så kommer ladekabelen til der du står parkert.

Nå er vel ikke disse som faktisk kommer i produksjon, nødvendigvis større enn ett menneske som skal kunne komme seg mellom bilene om man parkerer innenfor markeringene. Dessuten vil mange av bilene ha ladeluke nært front eller hekk, og som kan nåes med en arm til ladeluken, da den enten befinner seg foran eller bak dørene. På et kjøpesenter vil det derfor være nok at de kan få stille seg bak eller foran kjøretøyet som skal lades,  og ellers kjøre på fortauet, gangveier og i kjørebanen om ladeluken er nærmere "veien" og/eller for å komme seg mellom kjøretøy og ladeplass for de rullende batteriene.

På de fleste båter må man uansett stå med litt avstand, både for å komme seg mellom ved av og påstigning, og fordi en liten bevegelse ikke skal føre til at bilene klinker sammen. Så blir selvsagt spørsmålet om det er lettere å kjøre av og på en viss mengde rullende batteripakker sammenlignet med å ha masse tykke og tunge kabler hengende i taket, og som kan få greit med moment der de svinger i takt med gyngingen på båten.

Det siste tipper jeg vil vurderes som så farefullt, at det utgår sammenlignet med en robot som kan "suge seg fast" til dekket f.eks. ved hjelp av elektromagnetisme. Uansett må man ha en logistikk med å kjøre av brukte pakker og på med nyladede pakker. Hva som da er lettest, masse små mobile enheter eller en eller flere "gigantpakker", skal ikke jeg si noe på.

Men om det blir små selvkjørende roboter, så er det ingenting som sier at dette må være en kloss som bygger såpass i høyden som disse enhetene foreslår. Det kan vel så godt være noen lave men bredere og lengre saker som kan manøvreres og parkeres under bilen, og derved frafaller hele problemstillingen din om plass mellom bilene.

Forøvrig, den siste setningen din er jo akkurat det som gjøres fra appen, uavhengig om det er en selvkjørende sak, en kabel som senkes fra "taket" eller en trådløslader som "kobles til" under bilen. Ett trykk i appen, eller fra skjermen inni bilen i det du parkerer, så kommer ladeenheten til din bil der du står, innenfor et avgrenset område. Men fint om det er noe som kobler seg til helt uten behov for manuell assistanse fra eier/sjåfør/parkingsplass-assistenter.

Lenke til kommentar

Dette kommer aldri til å slå an, først og fremst på grunn av priser og praktiske forhold, dernest antagelig på grunn av at det neppe vil fungere med andre enn VAG-biler.

Et batteri i den størrelsen vil selvsagt koste en hel del og de vil slites ganske fort ettersom jobben deres er hurtig opplading + hurtig utlading dagen lang. Det kan fort bety 5-10 ladesykluser om dagen. Med f.eks 2000 sykluser levetid så betyr det 0,5-1 års levetid. Dette må selvsagt betales av noen: ladekundene.

Videre er det jo ikke mer avlastende for el-nettet i et parkeringshus å hurtiglade robotene 5-10 ganger daglig enn det er å hurtiglade biler 5-10 ganger daglig. Iregnet ladetapet vil det nok trekke mer effekt å gjøre det på denne måten. Merkostanden må selvsagt betales av noen: ladekundene.

Som om ikke det var nok så vil praktiske forhold rundt hvor disse skal stå under lading og utlading, inneparkering, kjøling, støy, kjøring mellom ulike plan i parkeringshuset begrense bruken og øke kostnadene ytterligere.

Kommunikasjon mellom lader og bil om f.eks åpning av ladeluke krever at bilprodusentene må samarbeide. Alle vil neppe være med på samme løsning med mindre det blir en påkrevd ISO-standard, noe det neppe blir. Da må man ha andre ladeløsninger for andre bilmerker, i samme parkeringshus.

~20% energitap er nevnt av andre

Komplisert mekanikk og elektronikk i den selvkjørende roboten med arm adderer ytterligere på kostnadene.

Kort oppsummert: Kult konsept for en scifi-film, men neppe noe som vil slå an i virkelighetens verden.

Lenke til kommentar

Dette blir nok ikke en utbredt løsning for kjøpesentre, da det meste av lading kommer til å skje hjemme ved egen oppstillingsplass, og rekkevidden på rene batteribiler kommer til å være minst 300km, noe som gjør at du normalt ikke trenger å lade på dagtid.

Tenkisk sett tror jeg heller ikke noe særlig på robotarmer som skal koble til kabler, da det kommer til å være et utall tekniske løsninger for luker som roboten skal kunne åpne uten å skade bilen. Om 20-30 år, kanskje.

Det jeg ser som en større mulighet, er at de fleste biler vil få induksjonsladingsmulighet. Da vil en flat, 10-12 cm høy, selvkjørende batteripakke med induksjonsladeplate på toppen kunne manøvrere seg under en bil og gi ladehjelp i de tilfellene egen ladeinfrastruktur ikke fins, ikke duger, eller er ute av drift. En sentral med slike "ladepakker" burde kunne dekke en hel by, og dermed kunne være økonomisk lønnsom også.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

 

Ok, nå som jeg har tatt lufta ut av dette konseptet vil jeg tippe hva som kan slå an: Først må man kutte kostnader voldsomt: Fjerne batteriet, selvkjøringen, den høye ladeeffekten og mekanisk åpning av ladeluke. Bilene må få en integrert induktiv ladeplate i støtfangeren bak, på standardisert høyde (støtfangerhøyde er vel allerede standardisert?) og standardisert størrelse på ladeplata. Bilene må rygge inn og parkere autonomt den siste halvmeteren slik at den berører ladeplata. På veggen må det stå en ladeplate på et fjæret oppheng i riktig høyde. Bilens og parkeringsplassens ladeplater må berøre hverandre for god effektivitet (90~95%). Bilens ID må kommuniseres via ladeplata for fakturering. Omtrent som Teslas superladere gjør via ladekabelen. Ladeeffekten må ned til hjemmelader-nivå og bilens likeretter må benyttes, altså ingen likeretting, vekselretting, frekvensomforming eller noe sånt i ladeplata eller laderen på veggen. Et slikt opplegg koster marginalt mer å produsere enn dagens hjemmeladere (kun bytte ut ladekontakt med ladeplate i garasjen, legge til ladeplate i bilen og gjøre noen programvare-tilpasninger.) Det kan til og med gjøres bakoverkompatibelt med eldre biler ved ettermontering av ladeplate på støtfangeren og manuell rygging til den fjæropphengte ladeplata i garasjen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Ok, nå som jeg har tatt lufta ut av dette konseptet vil jeg tippe hva som kan slå an: Først må man kutte kostnader voldsomt: Fjerne batteriet, selvkjøringen, den høye ladeeffekten og mekanisk åpning av ladeluke. Bilene må få en integrert induktiv ladeplate i støtfangeren bak, på standardisert høyde (støtfangerhøyde er vel allerede standardisert?) og standardisert størrelse på ladeplata. Bilene må rygge inn og parkere autonomt den siste halvmeteren slik at den berører ladeplata. På veggen må det stå en ladeplate på et fjæret oppheng i riktig høyde. Bilens og parkeringsplassens ladeplater må berøre hverandre for god effektivitet (90~95%). Bilens ID må kommuniseres via ladeplata for fakturering. Omtrent som Teslas superladere gjør via ladekabelen. Ladeeffekten må ned til hjemmelader-nivå og bilens likeretter må benyttes, altså ingen likeretting, vekselretting, frekvensomforming eller noe sånt i ladeplata eller laderen på veggen. Et slikt opplegg koster marginalt mer å produsere enn dagens hjemmeladere (kun bytte ut ladekontakt med ladeplate i garasjen, legge til ladeplate i bilen og gjøre noen programvare-tilpasninger.) Det kan til og med gjøres bakoverkompatibelt med eldre biler ved ettermontering av ladeplate på støtfangeren og manuell rygging til den fjæropphengte ladeplata i garasjen.

Eller så kan man bare innse at det er en løsning i jakten på et problem som ikke finnes. Det er INGEN som ikke klarer å plugge inn bilen sin til lading, og en dyr batteri-robot som skal reke rundt på parkplassen er hverken billig eller praktisk. Blir som en smart dorullholder - ja, kan brukes, men nei totalt unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ulempen med forslaget til Simen1, og andre lignende løsninger, er at opplegget må installeres på alle, eller mange parkeringsplasser. Det betyr meget store investeringskostnader, som skal betales av de som lader over tid. Alternativt må brukerne stresse med å flytte bilen når ladingen er over. Tror mange er villig til å betale for å slippe det.

Fordelen med forslaget til VW er at systemet er fleksibelt, det trengs ikke lage så mange enheter som ved ladeinnretninger ved hver parkeringsplass. De lavere investeringskostnadene vil kunne kompensere for lavere effektivitet. Selv med mange ulike tilkoblingsmuligheter vil det være mulig å lære systemet å håndtere dem alle.

Endret av Humanen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle dere forståsegpåere . Se litt rundt omkring i andre land. F.eks USA , der man har mengder av store «parking lots». Det vil være urimelig store kostnader for å legge opp fast/kablet lade infrastruktur på slike steder. Da «kan» slike løsninger som dette mobile robot konseptet være en løsning. Store sentere og kjeder ønsker å lokke til seg kunder og vil nok som i dag tilby gratis lading til flest mulige.

A1F91A67-A935-4C6C-B51E-94A1B64B7D26.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Til alle dere forståsegpåere . Se litt rundt omkring i andre land. F.eks USA , der man har mengder av store «parking lots». Det vil være urimelig store kostnader for å legge opp fast/kablet lade infrastruktur på slike steder. Da «kan» slike løsninger som dette mobile robot konseptet være en løsning. Store sentere og kjeder ønsker å lokke til seg kunder og vil nok som i dag tilby gratis lading til flest mulige.

A1F91A67-A935-4C6C-B51E-94A1B64B7D26.jpeg

Går kjempefint å lade hjemme eller på dedikerte ladeplasser. Uansett er langtidakostnaden av trafo/kabler billigere enn trafo+kabler+batterirobot som skal vedlikeholdes og vi bli slitt ut. Dett blir fort en to-firedobling av kWh prisen takket være denne gimmicken.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Dette kommer aldri til å slå an, først og fremst på grunn av priser og praktiske forhold, dernest antagelig på grunn av at det neppe vil fungere med andre enn VAG-biler.

Et batteri i den størrelsen vil selvsagt koste en hel del og de vil slites ganske fort ettersom jobben deres er hurtig opplading + hurtig utlading dagen lang. Det kan fort bety 5-10 ladesykluser om dagen. Med f.eks 2000 sykluser levetid så betyr det 0,5-1 års levetid. Dette må selvsagt betales av noen: ladekundene.

Videre er det jo ikke mer avlastende for el-nettet i et parkeringshus å hurtiglade robotene 5-10 ganger daglig enn det er å hurtiglade biler 5-10 ganger daglig. Iregnet ladetapet vil det nok trekke mer effekt å gjøre det på denne måten. Merkostanden må selvsagt betales av noen: ladekundene.

Som om ikke det var nok så vil praktiske forhold rundt hvor disse skal stå under lading og utlading, inneparkering, kjøling, støy, kjøring mellom ulike plan i parkeringshuset begrense bruken og øke kostnadene ytterligere.

Kommunikasjon mellom lader og bil om f.eks åpning av ladeluke krever at bilprodusentene må samarbeide. Alle vil neppe være med på samme løsning med mindre det blir en påkrevd ISO-standard, noe det neppe blir. Da må man ha andre ladeløsninger for andre bilmerker, i samme parkeringshus.

~20% energitap er nevnt av andre

Komplisert mekanikk og elektronikk i den selvkjørende roboten med arm adderer ytterligere på kostnadene.

Kort oppsummert: Kult konsept for en scifi-film, men neppe noe som vil slå an i virkelighetens verden.

Med Teslas nye generasjon batterier som skal holde en million miles (16.000 mil) tipper jeg heller at et batteri klarer ca 10.000 sykler (det vil si ca 10 fulle oppladinger per dag over ca tre år). Prisen per kWh vil da bli ca 20 øre per kWh (antar pris på robot ca 2.000 kr per kWh).

En slik robot vil stille små krav både til fast oppstillingsplass (for roboter) og behov for mye effekt (saktelades over natta og noe hurtigere på dagen). En slik løsning er ekstrem skalerbar og robot vil kunne masseproduseres med tanke på er verdensmarked. Inkludert robotpris, drift og tap på lading, må en kanskje plusse 50 øre per kWh (i tillegg til vanlig strømpris). Så dette blir billig for alle parter.

En kommer til et sted for å parkere å bruker en app der en angir hvor mange kWh en behøver. Systemet svarer med å oppgi når lading er ferdig og hvor mye det vil koste. Appen henter automatisk bil og batteridata. Bilsjåfør aksepterer ladetilbudet (eller ikke).

Det største problemet vil ligger i at ladeluke på biler må standardiseres i en hvis utstrekning. Ellers er konseptet utmerket!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 million miles med 160 Wh/km og 75 kWh netto batterikapasitet er 3433 sykluser, ikke 10 000. Med et høyere forbruk store deler av året (oppvarming i Norge, kjøling mange andre steder i verden) kommer man vesentlig kortere enn 1 million miles på de samme 3433 syklusene.

Ellers så har jeg null tro på at en autonom robot med stort batteri vil bli særlig billig. Merkostanden vil nok bli ganske mye mer enn 50 øre/kWh sammenlignet med hjemmeladere. Selv vanlige hurtigladere uten batteri, uten robotarm og uten autonom kjøring koster minst 2,5 kr/kWh å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1:Dette gjør det hele dyrere. En selvkjørende dings krever ekstremt mye jobb for å kunne fungere trygt rundt barn, hunder, katter, fugler, grevlinger, snø, slaps, hull i asfalten og vinglete biler på en parkeringsplass. Vedlikehold og masse unødvendig tap av energi trekker heller ikke i riktig retning. Jeg vil heller hatt ett batteri med enorm lagring, minst x10 av det vi har i dag og saktelade hjemme eller på gaten med mulighet for hurtiglading innimellom v behov på en billig ladestasjon.

2:Det er allerede knaphet på råstoff til batterier, hvorfor bruke kostbare ressurser unødvendig?

3:Tiden renner ut for Volkswagen, de burde bruke hver Planck-lengde av dagen på å utvikle brukbare batterier før de de går løs på noe som kunne vært på framsiden på Illustrert vitenskap i 1985?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...