Gå til innhold

Starte holdingselskap og sende faktura


Markus88

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å starte 3 aksjeselskap i 2020. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan gi meg svar på. Jeg ønsker å starte et holdingselskap, som skal være medeier i 2 andre selskaper. Fra tid til annen gjør jeg små konsulent oppdrag, og lurer på om det lar seg gjøre å fakturere dette gjennom holdingselskapet? Jeg skal ikke ta ut lønn fra holdingselskapet, men kun utbytte om dette blir aktuelt.

Er dette problematisk? Eller er det slik at et holdingselskap kun skal kunne eie andeler i andre selskaper for å kunne utsette skatt etc? Evt. hva bør jeg gjøre i min situasjon? føler det blir litt i overkant å ha et eget selskap å fakturere fra, når jeg ikke skal være lønnstaker, når det kun er snakk om ca 200k i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Markus88 said:

Jeg har planer om å starte 3 aksjeselskap i 2020. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan gi meg svar på. Jeg ønsker å starte et holdingselskap, som skal være medeier i 2 andre selskaper. Fra tid til annen gjør jeg små konsulent oppdrag, og lurer på om det lar seg gjøre å fakturere dette gjennom holdingselskapet? Jeg skal ikke ta ut lønn fra holdingselskapet, men kun utbytte om dette blir aktuelt.

Er dette problematisk? Eller er det slik at et holdingselskap kun skal kunne eie andeler i andre selskaper for å kunne utsette skatt etc? Evt. hva bør jeg gjøre i min situasjon? føler det blir litt i overkant å ha et eget selskap å fakturere fra, når jeg ikke skal være lønnstaker, når det kun er snakk om ca 200k i året.

 

Hva et AS kan drive med bestemmes av selskapets vedtekter. Dersom det ligger innenfor disse å selge konsultenttjenester er det bare å gyve på. Eier du aksjene privat er det ingen som kan legge seg opp i om du tar ut utbytte istedenfor lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Geirr skrev (2 timer siden):

 

Hva et AS kan drive med bestemmes av selskapets vedtekter. Dersom det ligger innenfor disse å selge konsultenttjenester er det bare å gyve på. Eier du aksjene privat er det ingen som kan legge seg opp i om du tar ut utbytte istedenfor lønn.

En ting er hva man kan gjøre, men så spørs det hva man bør gjøre. 

Et holdning selskap skal jo i hovedsak kun eie selskaper, og fungere som en paraply.

Hvis personen fakturerer fra holdningselskap, er også holdningselskapet ansvarlig. Hva hvis personen utfører noe tjenester som faktureres, og om et par år oppdages det at personen har gjort en feil - og det kommer et gigantisk erstatningskrav. Da kommer dette kravet mot holdning, og ikke datterselskapet.

Hvorvidt dette er realistisk, og hvilken betydning det har vet jeg ikke. Kanskje det ikke spiller noen rolle. Men jeg tror man bør tenke seg litt over ulike scenarioer før man bare "fyrer løs". 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...