Gå til innhold

Opprette egen hjemmeserver for tilgang utenfra


olavsa

Anbefalte innlegg

Hei. Har et lite firma jeg driver der jeg har behov for å kunne sette opp min stasjonære pc som jeg har noen programmer på. Denne pcen og programmene må jeg ha tilgang på fra min laptop uansett hvor jeg befinner meg i landet, rett og slett tilgang til skrivebordet og alle filene. 

Der jeg jobbet tidligere kunne vi logge oss på et eksternt skrivebord via en vpn server og jobbe fra hvilken som helst pc så lenge vpn klienten var installert på denne pcen. 

Jeg har moderate datakunnskaper men ikke nok til å vite hvordan dette settes opp i praksis. Har prøvd å google meg frem å sette opp arbeidsgruppe men får det ikke t il å fungere og er vel strengt tatt ikke slik det skal settes opp. I tillegg har jeg en NAS disk fra QNAP (TS-228A) som jeg prøver å finne ut av hvordan jeg lager en automatisk regle for backup på enkelte mapper fra overnevnte stasjonære pc på og til denne. Stasjonær pc og NAS er koblet på samme ruter. 

Håper det er noen smarte hoder her som kan hjelpe meg litt på vei? :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt så er behovet mitt følgende: På den stasjonære PCen som har fast plassering har jeg installert i hovedsak 2 programmer.

Program 1 er et faktureringsprogram og program 2 er et adminprogram for en App vi bruker på mobilene for å synkronisere inn timer og diverse data. Begge programmene må være på samme pc fordi program 2 overfører data som er synkronisert inn fra App, over til program 1. 

Program 2 er avhengig av statisk IP for å kunne kommunisere med App. 

Statisk IP har jeg satt opp der stasjonær Pc står så denne er grei. 

Siden jeg ikke har noe fast kontor, ønsker jeg derfor å ha min stasjonære PC som en "server" som jeg kan logge meg på fra min laptop for å kunne bruke program 1 når jeg skal fakturere og gjøre andre arbeider. Så jeg trenger en eller annen form for terminal eller noe som jeg kan logge meg på fra laptop og da komme rett inn i skrivebordet på min stasjonære PC og ha alle rettigheter der som om jeg skulle vært direkte på den stasjonære PCen. 

Har som sagt litt peiling på data, men tydeligvis ikke nok til å få til dette ?

Endret av olavsa
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Sett opp vpn på enten router eller QNAP. Ikke noe grunn til å installere dette på en PC, regner med at både router og NAS står påskrudd 24/7. Da får du backup av laptop inn mot QNAP når du er utenfor hjemmet og du kan bruke RDP mot den stasjonære.

Lenke til kommentar

Det er windows 10.  

Har nå satt opp Openvpn via qnap og brukt klienten fra Openvpn. Org. 

Så langt alt bra, men så gjenstår å kunne faktisk få det til slik at jeg kan komme meg inn på stasjonær via laptopen. Har prøvd alle mulige forsøk på ekstern skrivebord funksjonen i win10 men får det ikke til. 

Må man opprette et domene og bruke dette når man logger seg på Windows eller hva blir neste steg? 

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for forslaget til @0laf ?

Teamviewer løser oppgaven ganske enkelt uten å måtte tenke på å åpne porter, konfigurerer VPN-programmer på begge PC-er og konfigurere DDNS hvis du ikke har fast IP ut mot internett på den stasjonære (ser du skriver du har fast IP på stasjonære, men er det lokal adresse eller offentlig?).
Husk du skal kunne koble til uten å være bekymret over om noe ikke fungerer.
 

 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ulempen jeg hadde med Teamviewer for noen år tilbake var at de mente jeg brukte det kommersielt siden jeg kjørte softwaren på en vm med server-OS. Byttet over til Chrome remote desktop og det har fungert utmerket. Du får dog ikke brukt f.eks backup av laptop utenfor hjemmenettverket med sånne løsninger.

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (13 minutter siden):

Ulempen jeg hadde med Teamviewer for noen år tilbake var at de mente jeg brukte det kommersielt siden jeg kjørte softwaren på en vm med server-OS. Byttet over til Chrome remote desktop og det har fungert utmerket. Du får dog ikke brukt f.eks backup av laptop utenfor hjemmenettverket med sånne løsninger.

Nå skal ikke TS kjøre dette på server-OS, og ikke kjøre backup av laptop.
Men Chrome Remote Desktop er selvsagt et alternativ til Teamviewer.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Merko. skrev (3 minutter siden):

Men trådstarter skal jo bruke det kommersielt.. de har jo lisenser for dette på teamviewer.com.

 

Teamviewer.com er klart best og enkleste løsning for TS.

Ja, det er derfor jeg skriver det er en ulempe (det koster penger). Det koster han ingenting å sette opp vpn på eksisterende utstyr. Den andre fordelen er at du får full tilgang på nettverket ditt fra maskinen du sitter på.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
olavsa skrev (På 29.12.2019 den 12.42):

Hei. Har et lite firma jeg driver der jeg har behov for å kunne sette opp min stasjonære pc som jeg har noen programmer på. Denne pcen og programmene må jeg ha tilgang på fra min laptop uansett hvor jeg befinner meg i landet, rett og slett tilgang til skrivebordet og alle filene. 

Der jeg jobbet tidligere kunne vi logge oss på et eksternt skrivebord via en vpn server og jobbe fra hvilken som helst pc så lenge vpn klienten var installert på denne pcen.

Har god erfaring med Anydesk etter at Teamviewer protesterte på hyppig bruk. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...