Gå til innhold

Define R6 White - "Ghost"


Anbefalte innlegg

Har aldri laget en arbeidslogg før, og det blir kanskje ikke så mye endringer fra fabrikk. Men jeg har blitt bedt om å lage en, so here goes:

Etter 6 år skal jeg (endelig?) erstatte "Archon", en Asus Z77 Sabertooth, 3770K socket 1155 maskin fra 2013. Har strengt tatt ikke bruk for en ny maskin, da den gjør alt jeg ber den om og mer til, så her går det på rent ønske om noe nytt. Og blir en maskin jeg har hatt lyst til å bygge ganske lenge nå.

Temaet er så mye hvitt som mulig, derav navnet. Svart maskinvare med hvitt rundt, inkludert hvitt lys.
NZXT N7 White Z390 hovedkort var strippet for funksjoner jeg ville ha og dermed uaktuelt og Noctua Chromax White ville bli for dyrt.
Jeg går og leker med tanken om å kunne slå av det hvite lyset og kun ha en par røde "glødende" punkter i et bortgjemt hjørne men jeg får se hva jeg kan få til.

Den største utfordringen er vel at jeg har glassdør på begge sider, siden Fractal Design Define R6 er symmetrisk og sidedørene dermed er like og passer på begge sider, så kabelstrekkingen har gitt meg en del hodepine siden jeg ikke har noe sted å "gjemme" ting.

Status pr. nå er at jeg har alle delene og har begynt å bygge utenfor kabinettet for en testkjøring. Jeg jobber med kabinettet for seg så alt av kabler er ferdig montert på en måte jeg er fornøyd med før maskinvaren puttes inn...og jeg er ikke fornøyd ennå.

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-r6-usb-c-tempered-glass/white/

Komponentliste:

 

- Asrock Taichi Z390
- Intel Core i7 9700K
- ADATA XPG SX8200 Pro PCIe 3.0 NVMe 512 GB
- Samsung 860 Pro 512 GB SSD (Games 2)
- Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz 32GB, 4x 8 GB CL15
- Fractal Design Define R6 TG USB-C - White
- Fractal Design Define R6 glass door
- Fractal Design Define R6 HDD caddy - White (12x)
- Corsair HX 1200
- Corsair cable kit - White
- Corsair ATX cable - White
- Nanoxia LED strips 20cm + 30cm - White
- Nanoxia SATA III cable, sleeved - White (10x)
- Gloss wrap - White
- Various dragon decals - Black (9x)
- be quiet! Dark Rock 4
- Corsair ML140 Pro White
- Noctua NT-H1 thermal paste

Totalt drøye 17.000 Kr.


Komponenter som skal overføres fra nåværende maskin:

 

- EVGA GTX 1080 FTW 8GB
- WD Blue 3D 1TB 2.5" SSD (Games)
- Samsung 860 Evo 1 TB SSD (Games)
- Seagate Enterprise Capacity v3 4 TB
- Seagate Enterprise Capacity v4 6 TB
- Seagate Enterprise Capacity v5 2 TB
- Seagate Enterprise Capacity v6 10 TB
- Western Digital Black 4 TB
- Western Digital Black 4 TB
- Western Digital Black 2 TB
- Western Digital Black 2 TB
- HighPoint Rocket 640L
- Asus Xonar Essence STX
- Asus PCE-AC68 (solgt - var ikke plass på hovedkortet)
- 2x Noctua NF-F12 IPPC-2000 120 mm push/pull (CPU)
- 2x Corsair ML120 Pro White push/pull (CPU)
- 2x Noctua NF-A14 IPPC-2000 140 mm
- 3x Corsair ML120 Pro White (x2) + Red (x1)

Kabinettbildene er noe utdaterte da jeg har kjøpt ny og skikkelig folie (bildene viser billigste Ebay-folie jeg fant for å teste) samt gjort noe mer kabeltrekking, spesielt på harddiskdelen.

Tok med bildet av den termiske pastaen så det skulle bli diskusjon om jeg har brukt for mye eller for lite. :p

Jeg ønsker ikke å ha en egen kommentartråd da det ikke vil være så mye egenmodifisering noe sted som skulle tilsi det.
Så fyr løs her med spørsmål eller hva som ellers ville skjedd i kommentartråden!

Bildelink (siden alt det nye forumet gir meg er frimerker):
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kX1Lw23xJOqtzc54?e=sImmdV

Bilder:

 

IMG_5166_.thumb.jpg.710e2074ca48274e4bb7911a8e167c7d.jpg

IMG_5191_.thumb.jpg.e6f0a105a5edbc4e3b777ef1e812075f.jpg

IMG_5195_.thumb.jpg.080e9a49ddcd7cb399194a1cbc8f7bae.jpg

IMG_5196_.thumb.jpg.70e8e04f57b98f982b4e8930f2aa57c5.jpg

IMG_5223_.thumb.jpg.40f3bd5e2b1241b5d55fe6f47840cd3e.jpg

IMG_5232_.thumb.jpg.006944309b5ba50a9dc3ad799a5e4913.jpg

IMG_5217_.thumb.jpg.87f3750078edd1352d06ab780a069571.jpg

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT'S ALIVE, IT'S ALIVE!!

Da antar jeg at min klokke har begynt å tikke* med hensyn til å bli ferdig med kabinettet og kabelføringen før OS disken kommer i posten.
https://www.multicom.no/adata-xpg-sx8200-pro-solid/cat-p/c/p10426552

*Vet ihvertfall at hjerteklokken stoppet et øyeblikk da PCen gjorde sin første startsyklus og all verdens tall og bokstaver kom frem på feilkodeviseren på hovedkortet før maskinen slo seg av og heldigvis(!) kun gjorde en startsyklus til før POST skjermen kom frem og videre til BIOS...

Tror jeg skal snylte på Gbit internettet på jobben etter arbeidstid (~) til oppdateringene denne gangen. Istedet for å la det gå over natten med egen ~13 Mbps ADSL linje...

 

IMG_5230_.jpg

IMG_5233_.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til: CD-nøkkel for OS...hvordan får jeg den over til en nye PCen?

Tanken er å registrere lisensen til min Microsoft e-postkonto og så gjøre en nettregistrering, men jeg har aldri gjort noe slikt før. Det er en Windows 10 Pro lisens, skaffet gjennom en Windows 7 Ultimate Retail installasjon og Win 10 oppgradering.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 29.12.2019 den 22.26):

Tøft bygg! Drar et par bekjentskap til noen av delene ?

Mange takk. Hadde egentlig tenkt enda et sølvbygg (ala Lian Li A79A eller V1000LA) i samme stil som nåværende Lian Li V1020A, men pris og tilgjengelighet tok drepen på det prosjektet.

Jeg hadde også måttet over på big tower igjen, noe jeg hadde håpet på å unngå. Fractal Design Define R6 White trykket på nok av ønskeboksene til at det ble alternativet jeg gikk for (spesielt harddiskplasser og miditower størrelse).

Men allerede da jeg pakket det ut så kjente jeg at dette ikke er Lian Li byggekvalitet. En annen ulempe er at harddiskbrønnene er plassert såpass nært hverandre at SATA strømkjedekabelen jeg har ikke passer.

Så jeg må bruke 3 separate SATA strømkabler pluss individuelle forlengere for ikke å få noen av kablene i klem. Ikke det mest estetiske, men det er eneste alternativ utover å spesialbestille en kabel hos Cablemod eller tilsvarende.

Ja, jeg vil tro du kjenner igjen noen av delene. :wee:
https://www.diskusjon.no/topic/1851688-the-r6-black-pearl/?do=findComment&comment=25134936
Jeg lover, jeg leste ikke tråden din før jeg handlet delene mine!

Kablene kommer fra Komplett og Multicom.
https://www.komplett.no/product/777835/datautstyr/pc-komponenter/casemods/stroemforsyning/corsair-professional-sleeved-cable-white
https://www.multicom.no/corsair-premium-individually-sleeved-atx/cat-p/c/p10483553

Fant ut at alle Type 3 og Type 4 kabler kan brukes om hverandre på HX1200 unntatt ATX kabelen som MÅ(!) være Type 4 grunnet noen elektroniske duppeditter i selve kabelen som visstnok er et krav.

På HX1200I er det Type 3 ATX kabel, så forstå det den som kan. Gjorde en feilbestilling hos Multicom først før jeg leste teksten grundig nok, men pakken var heldigvis ikke sendt ennå så det ble enkelt løst.

Og takker for Windows linken. Det som stod der så veldig rett frem ut og mye enklere enn prosessen jeg hadde fryktet. :)
Nå er det bare å vente på OS disken og så *sukk* sette i gang med den minst morsomme delen - å måtte installere absolutt alt på nytt...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bildelink:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kX1Lw23xJOqtzc54?e=sImmdV

Da er ny "proff" folie kjøpt inn (stedet for Ebay-rasket jeg kjøpte først) og testmontert på frontpanelet; "Full Gloss White". Er så fornøyd med denne nye folien at denne skal bli sittende. Skal ta panelet på toppen også etterhvert.

Hovedkortet er nå montert inn i kabinettet. Hvis jeg klarer å holde styr på kabelføringen hele veien så ser det ut som jeg kommer til å bli mer fornøyd med den nye PCen hva det estetiske angår kontra den gamle.
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2gRWtIPSIB61UBZ9p?e=N20PWk

Har i anledningen bestilt meg hva som kanskje kan bli mitt "drømmetastatur" også:
https://www.multicom.no/ducky-one-2-backlit-white/cat-p/c/p10171501

IMG_5255_.thumb.jpg.b7411f3d6dc46238332a26f70b816f10.jpg

IMG_5256_.thumb.jpg.e3f99eab0b2b5e1b482a109917930069.jpg

Har også mottatt de siste harddiskholderene i hvitt, og den hvite ATX-kabelen er på tur med estimert mottak på mandag. :w00t:

Hver tredje harddisk må desverre monteres opp-ned, pluss stikkforlengere på de resterende diskene for å ikke få noen strømkabler i klem noe sted. Her er sidepanelet tatt av og viser en testmontering av disker, men det skal bli hel glassdør på begge sider så det som nå er avbildet er det som vil bli synlig med 9-11 disker også.

Men et top tip til andre som skal bygge selv: ikke anta at hovedkortskruene som følger med hovedkortet er de skruene som skal brukes selv om de "nesten" passer.
Det følger med egne skruer til kabinettet og avstandsskruene som skal brukes.

Det ble litt hodebry før jeg husket dette og fant skruene som ville sitte tilfredsstillende. Heldigvis sjekket og kontrollerte jeg dette før kabinettet ble satt oppreist igjen. :ph34r:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Kan vi VENNLIGST(!) få BBkode modus i det nye forumet også så spoiler tags og annet blir enklere å jobbe med...

Bildelink:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kX1Lw23xJOqtzc54?e=sImmdV

Har fortsatt ikke mottatt M.2 SSDen fra Multicom (deres forsendelsesdatoer er høyst tvilsomme), men den er på tur og forventes å mottas på mandag til uken.

Men jeg har mottatt noen decals fra Ebay - som jeg dagen etter mottak bestemte meg for å ikke bruke, så jeg har kjøpt nye. Siden PCen får navnet "Ghost" så avgjorde jeg at drager ikke hadde noe å gjøre på dette kabinettet.

Så da jeg snublet over denne:

 

Image1.thumb.jpg.6637b621b5c7a0464c74ecf6d4769832.jpg

...så fant jeg den mer "passende" under omstendighetene. Bildet illustrerer frontpanelet i helhet og er i skala med decalen.

"Fur teh lulz" har jeg også kjøpt 5x slike:
https://www.ebay.com/itm/3D-DIY-Metallic-Alphabet-Sticker-Car-Emblem-Letter-Silver-Badge-Deca-l-A-Z-0-9/122905025327

(Lot meg inspirere av denne).

...med bokstavene G, H, O, S og T som jeg tenker å plassere enten på samme sted som Jayz har gjort det eller på PSUen.

Jeg har også bestilt noen nye vifter fra Komplett for plassering i fronten. Tanken frem til i går var å bruke 2x 140mm Noctua iPPC vifter jeg har i nåværende PC, men designet på det nye kabinettet av harddiskholdere gjør at jeg ikke trenger slike "overkill" vifter.

Så jeg har gått for 2x Corsair ML Pro 120mm hvit og...1x ML Pro 120mm i rød som jeg tenker øverst i fronten. Om den røde viften vil gi klisjé "blod"fargen jeg forestiller meg får jeg se etterhvert. Blir det bra så tenker jeg å kjøpe en enslig rød SATA kabel sammen med de 10 hvite for ekstra effekt (ihvertfall det er teorien...).

Og den hvite Type 4 ATX kabelen har endelig kommet (yey! Tok bare 2 uker!). Så jeg har nettopp utført noe kabelføring og forbereder enda en testoppstart. Jeg ser mer strips er nødvendig - den nye ATX kabelen var overraskende tykk men like overraskende enkel å jobbe med.

Kom gjerne med spørsmål, meninger eller forslag. Helt ærlig, det har vært overraskende lite tilbakemeldinger i tråden så langt.

 

IMG_5268_.jpg

IMG_5277_.jpg

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (På 29.12.2019 den 22.26):

Vel, ikke den smarteste ideen å linke PCen til en M$ konto...da jeg hadde gjort det og trodde at det ikke kunne være riktig det jeg leste med at man MÅTTE logge seg på med sitt M$ passord etterpå, så låste jeg PCen for å sjekke.

...Og dermed måtte jeg nettopp bruke M$ passordet for å komme inn igjen, et passord jeg ikke har i hodet så da måtte jeg frem med laptopen for å finne eneste kopi av passordet. Så ble jeg tvunget til å legge til en PIN, og etter det ble alt jeg hadde oppe av programmer lukket siden jeg da plutselig ble logget på som "ny bruker" på min egen maskin.

Jeg prøvde å finne min digitale lisensnøkkel for bruk på den nye PCen (mest sannsynlig i løpet av uken). Google søk førte ikke frem til annet enn en 20-sifret digital nøkkel, så da tenkte jeg at jeg skulle linke PCen til min M$ konto. Noe som viste seg å være alt annet enn enkelt.

Følelsen av å være så nær ved å være stengt ute fra egen maskin har jeg ikke vært siden noen hadde endret passordet på maskinen som "prank" på et LAN.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bildelink:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kX1Lw23xJOqtzc54?e=sImmdV

Da er "Ghost" i drift!

Er fortsatt harddisker som gjenstår å montere (gikk tom for kabler) og programmer å innstallere og et OS som må settes opp akkurat slik jeg vil ha det, men PCen er nå operativ (endte med at jeg kjøpte en ny OS lisens).:fun:

DSC01921_.thumb.jpg.3da44ea2a935b03d59363ecb5ea33cf2.jpg

Det ble flere problemer med harddiskmonteringen enn antatt...at jeg gikk tom for kabler og at noen av kablene jeg kjøpte var enten litt for korte eller alt for lange så jeg måtte bestille flere hadde jeg nesten regnet med.

Men ikke at harddiskholderene sitter så tett at når dem er montert så er festeskruene til harddisken over i kontakt med harddisken under og skaper vibreringslyder. Jeg trodde først det var coil whine siden lyden var så høyfrekvent.

Tenker å klippe opp en gammelt brillepusseklut og legge et lite stykke mikrofiber i mellom og håper det vil løse problemet. Jeg hadde heller ikke regnet med at det skulle være så vanskelig å få lagt kabler i den ledige plassen under harddiskholderene så kabelføringen har vært verre enn antatt.

Og det er fortsatt 5x SATA kabler som det gjenstår å finne plass til. Håper dette går bedre når jeg får tak i noen kortere kabler der det kan brukes så de lengre kablene har mer plass å føres på.

Fikk også foliert toppen på kabinettet så jeg skal få tatt noen flere bilder av utsiden etterhvert, men tenkte å vente til decals og klistermerker er kommet. Samt når jeg er ferdig med kabelføringen så jeg kan feste speilet jeg har tenkt å plassere i nedkant av kabinettet.

Ellers så venter jeg fortsatt på "skull-hand" decal til frontpanelet og bokstavklistremerker til å feste på innsiden. Har også vært i kontakt med Be Quiet support angående 2 ekstra klips til å feste vifte nr. 2 for et push/pull oppsett på CPU-kjøleren. De sendte meg et svar på dagen om at de ville sende noen ekstra klips uten kostnad for meg. ❤️

Jeg venter også på 3 stk. Corsair ML Pro 120mm vifter fra Komplett til å sette som inntaktsvifter i fronten som skal komme på mandag.

Har prøvd meg med litt spilling...Doom 4 på 1440p Ultra gir meg 59 C maks på CPUen med pr. nå kun 2 vifter i kabinettet (1 på CPU, 1 i bakkant). og 71 C på GPU.

Til slutt...PCen er så stille! Hadde jeg ikke hatt lys i den ville jeg trodd den hadde slått seg av i løpet av natten (noe jeg har trodd et par morgener nå). Selv om viftene er satt til "Performance" PWM-modus i BIOS med ganske så aggressiv temperaturkurve så høres PCen nesten ikke.

Lenke til kommentar

Spørsmål: er det trygt å bruke SATA -> molex strømadaptere  ?

9661784

Jeg har et lydkort og en innkommende viftestyring som trenger en molex kontakt og jeg skulle gjerne fjernet igjen molex kabelen jeg har lagt opp fra PSU kun for disse 2 tingene for å få bedre plass til andre kabler.

Men i min søken etter et slikt adapter har jeg nå lest så mange steder slike overganger er brannfarlige av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
tingo skrev (5 timer siden):

Der finnes adaptere med en molex-kontakt i ene enden, ledning i mellom og sata kontakt i andre enden. Slike har jeg brukt i mange år - ingen brann ennå. De du viser over har jeg ikke prøvd.

https://www.multicom.no/delock-sata-kabel-4pin-molex/cat-p/c/p5386474

^ Jeg har selv brukt slike i mange år (i gamle, gamle PCen, i gode Intel socket 775 dager) men her var det visst spesifikt fra SATA til molex som var risikabelt. Nuvel, jeg forstod det slik at det hovedsaklig gjaldt "dårlige kabler"...men hvordan gjenkjenne en dårlig kabel.

Jeg tviler også på at det er et reelt problem så lenge man ikke kjøper billigst mulig på Ebay - hvilket jeg ikke har tenkt å gjøre.

Men nå synes jeg "Ghost" begynner å bli dyr så jeg har egentlig ikke lyst til å kjøpe mer. Er allerede på 18.300 Kr. og har fortsatt en handleliste på over 700 Kr. (enda en ML120 til CPU, nytt ESD armbånd, noen kabeladaptere, 2 minnepinner, støttebrakett til GPU, 2x SSD braketter til kabinettet i Hvitt).

Og jeg skulle også gjerne hatt noen viftekabeladaptere: vifte <-> 4-pin - 3-pin overgang <-> viftestyring. Men en slik kabel har jeg ikke funnet i norske nettbutikker ennå.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bildelink:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kX1Lw23xJOqtzc54?e=sImmdV

Da har endelig mer av det kosmetiske kommet. Toppanelet er foliert og har nå fått på "skull-hand" klistremerket på fronten. Og jeg tror jeg nå er ferdig med utsiden av kabinettet.

Og etter 2 timer med nøye kabelføring var også LED-stripe nr. 2 og 3 stk. Corsair ML120 Pro 120mm vifter i front montert.
...Den samme uken som jeg endelig fikk tak i en frontmontert rheostat viftetyring med flat front (NZXT Sentry Mesh) som jeg har vært på jakt etter siden jeg først mottok kabinettet.

Speil til bunnpanelet og sølvklistremerker er kommet og ligger klart, "gjemt" under krakken ("pidestallen") kabinettet står på. Vil vente med det til alt av kabler er på plass for ikke å ripe opp noe.

IMG_5304_.jpg

Endret av PaladinNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (13 timer siden):

Tøft bygg! Dette fikk du bra til :) Er det mulig å justere farge og dimme interiørlysene?

Mange takk! :cool:

Interiørlysene er statisk hvite (orker ikke RGB!), men de er PWM-styrte. Lysene på hovedkortet er RGB og er satt til Rødt med sakte "breathing"-effekt. Trodde jeg skrev dette i innlegget over men det gikk litt i surr med hva jeg skrev på Norsk og hva jeg skrev på Engelsk i en samtale i ett spill i går kveld.

Den hvite kabelsplitteren helt i bunnen av kabinettet går til en viftekanal og er den som styrer interiørlysene. De er pr. nå satt opp i BIOS til å følge temperaturen til hovedkortet og de vil lyse kraftigere desto varmere det er. Men de kan også dimmes manuelt (tror jeg - jeg er ny hva PWM-styring angår og håper f.eks. SpeedFan kan softwarestyre det manuelt i Windows).

Lysene var også nettopp den delen jeg ikke ble helt fornøyd med å ta bilde av for de er ikke så intense å se på som det synes på bildene (tror ikke kameraet likte den innvendige refleksen fra plastikken som fortsatt sitter på vindusglasset). De er nå på bare ca. 30 % styrke (~30 C på hovedkortet).

Kan prøve å få tatt noen flere bilder med sidepanelet av og se om lysintensiteten kommer mer korrekt frem da.

Jeg ble heller ikke fornøyd med den røde viften i fronten. Lyset fra den ble vasket ut for mye av alt det hvite og gav ikke den "demonic / ghostly"-effekten jeg hadde håpet på.

Har mottatt de ekstra vifteklipsene fra Be Quiet til vifte nr. 2 på CPUen så jeg får se om jeg kjøper enda en hvit vifte til å bytte ut den røde med. Spørs hvor mange ganger jeg må forklare hvorfor jeg har en rød vifte der. ^^
Håper jeg slipper å måtte gjøre noe mer der - 6x Corsair ML120 Pro til ~225 Kr. pr. stk. er allerede dyrt nok om jeg ikke må kjøpe en 7. vifte pga. misnøye.

 

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bildelink:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kX1Lw23xJOqtzc54?e=sImmdV

Har mottatt en "liten" pakke med hvite SATA strøm- og datakabler fra Proshop så jeg håper på å få inn de siste 5 harddiskene i løpet av helgen.

IMG_5328_.thumb.jpg.5b68a8be4a5b66517387d43f1ac0d246.jpg

Med litt flaks mht. kabelføring og godvilje fra meg for å gjennomføre det, så vurderer jeg også å montere en gammel WD Raptor X HDD som "show disk" bare for moro skyld. Jeg hadde aldri vindu i PCen da disken var ny, og jeg hadde ikke plass til den i PCen som kom etter.

@ Sydvest:
Jeg har tatt et par bilder til av innsiden med glassdøren av, så jeg håper lyset fra LED-stripene (slik det faktisk er) kommer bedre frem nå. :)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bildelink:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kX1Lw23xJOqtzc54?e=sImmdV

Fant endelig viljestyrke til å begynne på harddiskjobben...og selv om den var - som forventet - kronglete, så var det også noen positive overraskelser å finne også.

Bla.a. at jeg trengte bare 1 av de 3 PSU SATA-strømkablene som jeg hadde lagt opp. Kjedekablene jeg tidligere hadde forkastet pga. antatt for liten plass mellom diskene viste seg å passe likevel. Og jeg trengte bare 3 stk. av de 10 SATA-forlengerkablene jeg hadde (hvilket egentlig var håpet - ville ha nok igjen av dem til senere bygg).

IMG_5333_1200.thumb.jpg.1e585dec8ea6259134365fd8d856319d.jpg

Jeg måtte trippelsjekke da alt var på plass, for det føltes så feil da jeg var tom for disker. Hovedkort + diskkontroller tar 12 stk. SATA-enheter (og jeg visste jeg hadde hatt det en gang i den gamle PCen), og kabinettet tar 10 stk. 3,5" enheter + 2 stk. 2,5" enheter.

...Og jeg var tom for ting å montere etter bare 9 enheter totalt. Men etter å ha tenkt meg om litt, med 2 SSDer som ikke skulle flyttes over uansett og en HDD som hadde tatt kvelden for lenge siden, så stemte det.
Det var fortsatt mer enn nok nye disker til at Windows hadde en liten "WTF!?"-periode med tilpasning da jeg startet PCen igjen etterpå. Tilstrekkelig til at jeg ble nervøs for at den ikke ville komme til Windows til slutt.

Har fortsatt plass til 2 stk. harddisker på diskkontrolleren og med ledige spor til dem i kabinettet. Og med ferdig strøm allerede på plass. ...Jeg har lyst til å passere 50 TB intern lagring med denne PCen etterhvert - er på 32 TB nå (diskene er vel i snitt 65 % fyllt opp). Men vil først få slitt ut de gamle 1 TB og 500 GB-diskene jeg har liggendes.

Fikk også montert den interne USB3-kabelen, så nå fungerer også frontportene (yey meg, klarte å sette inn den interne kabelen UTEN å bøye noen pinner denne gangen!).

Men jeg skulle gjerne hatt noen "second opinions" her...hvis jeg fjerner de overflødige SATA-kablene fra PSUen, noe som kanskje gir meg mer plass til å føre SATA-datakablene bedre, ser kabelføringen bra nok ut til å skulle fortjene vinduspanelet jeg har kjøpt for den siden av kabinettet?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer med bilder senere idag.

Hadde en muligens siste sesjon med PCen i går - fikk på plass CPU-vifte nr. 2, borrelåsfestet speilet i nedkant av kabinettet, samt fjernet overflødige strømkabler. Og skiftet SSD-brakettene bak hovedkortplaten fra svarte til hvite.

Endte med fjerning av 2 stk. SATA-strømkabler og molex-kabelen jeg hadde lagt opp ekslusivt for lydkortet, da pakken som kom i går også inneholdt SATA-molex-overganger som vist lengre opp i tråden.

Jeg har også fått prøvemontert en flat-front rheostat-viftestyring...men jeg lurer faktisk på om jeg bare skal la viftene bli styrt av hovedkortet. Selv med 6 vifter er PCen fortsatt omtrent lydløs og temperaturen stopper på ~65 C ved testing i Cinebench 20. Idle temp er nå ~30 C.

Jeg kan også koble kabinettlyset til viftestyringen, men etter å ha endret profil i BIOSen (LED-stripene støtter PWM-styring) til Silent-mode så går lysintensiteten opp og ned helt tilfeldig med full spøkelseseffekt. Eller "Ghostly". :wee:

Så jeg tror jeg skal la dem være som dem er nå. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bildelink:
https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2kX1Lw23xJOqtzc54?e=sImmdV

Da tenker jeg bygget er ferdig. :fun:

IMG_5349_.thumb.jpg.ff8d015bf355c32e330e48ea05ae3872.jpg

IMG_5360_.thumb.jpg.365ae25b631d9c666cb47c9b4caaca51.jpg

Ikke så mye å gjøre med alle SATA-kabelene. Det er...mange av dem (12 stk.), og jeg vil ikke vri og strekke for mye på dem for å unngå skade.

Det er fortsatt plass til 2 harddisk-holdere (som jeg har på lager) og ferdig lagt opp strøm- og datakabler til 2 harddisker (HDD #8 og #9, som jeg også har på lager, om enn av type gammel WD Black 1 TB).

IMG_5356_.jpg

Det ble noe ekstra styr med å få plassert CPU-vifte nr. 2 med logoen den rette veien (såklart!) - måtte ut med skjermkortet for å få kontakten på plass.

EDIT:
Har nå fjernet plastikken fra glassdørene, så nå er det offisielt: "Ghost" er ferdig. :cool:

Totalen endte på 18.915 Kr., ikke inkludert skjermkort, lydkort, disk-kontroller og harddisker overført fra forrige PC.

 

Endret av PaladinNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...