Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg la for en tid tilbake ut et eksempel på forskjellen i bildekvalitet på FF med et skikkelig skarpt objektiv og m43 med et ikke fullt så skarpt objektiv. I sammenligningen gjorde jeg en del feil, og ønsker derfor å legge ut en ny sammenligning for de som måtte være interessert.

Kameraene jeg har brukt i testen er Nikon Z6 med Nikkor 50/1.8 S og Panasonic Lumix DC-GX9 med Panasonic Lumix 25 f/1.7 G ASPH.

Bildene er tatt med blits under kontrollerte lysforhold. Blitsenes styrke er brukt for å kompensere der kameraenes eksponering ikke er tilsvarende.

Forholdene testen er utført under vil minimere forskjellen mellom de to kameraene da vi her har tilstrekkelig med lys, brukt objektiv og blenderåpninger som tilsvarer hverandre og det hele var gjort på stativ under kontrollerte forhold. Samtidig er det en ganske stor prisforskjell, så er det verdt det..? Nikon Z6 + Nikkor 50/1.8 S = 20 000 kr (på tilbud akkurat nå, særlig objektivet er for tiden ekstremt billig i forhold til ytelse). Lumix DC-GX9 + Panasonic Lumix 25 f/1.7 G ASPH = 8 500 kr (akkurat nå, jeg betalte 7 999,- for GX9 + 12-32, 25 og 45 - 150 rundt 5 måneder siden).

Lumix DC-GX9 med Panasonic Lumix 25 f/1.7 G ASPH @ 25mm, ISO 200, f/2.8, 1/200 sek. Skutt i raw, konvertert til jpeg i Lightroom med Adobe Color profile.

P1010849.thumb.jpg.f510e20826bea6c8f23df5b6e826301f.jpg

100%

P1010849100.thumb.png.e03af20c7d91441e4079cfd82e86fe20.png

Nikon Z6 + Nikkor 50/1.8 S @ 50mm, ISO 200, f/2.8, 1/200 sek.  Skutt i raw, konvertert til jpeg i Lightroom med Adobe Color profile.

DSC_8806.thumb.jpg.894927ebbdf443cc5b9e02cb35d09daa.jpg

100%

DSC_8806100.thumb.png.5d2457c4be98697c59f3695ffdeceb54.png

Nikon Z6 + Nikkor 50/1.8 S @ 50mm, ISO 100, f/2.8, 1/200 sek.  Skutt i raw, konvertert til jpeg i Lightroom med Adobe Color profile.

DSC_8807.thumb.jpg.eecf8ba432bd77eab1c76b444c40e89e.jpg

100%

DSC_88071000.thumb.png.c0d49efefea9f8c8e1cd9dd33aaafa4d.png

 

Alle bildene med tatt med auto hvitbalanse. Denne er justert i Lightroom til midt mellom hva Panasonic og Nikon mente var riktig.

Det var egentlig meningen å skyte FF på f/5.6, men jeg glemte meg.

...og ja, jeg har brukt krøllete gavepapir som bakgrunn.

 

 

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte fullformat hus (6D II) våren 2019 som en oppgradering fra APS-C (60D) (lang historie).

var veldig fornøyd. Men så fikk jeg en mulighet til å teste Olympus M1 II og tilhørende pro optikk. Jeg ble solgt, av flere grunner.

Det å se hvordan eksponeringen blir før man tar bildet er jeg jo vant med fra videokamera, men det føltes likevel helt «mindblowing» i et fotokamera. Så i romjula kvitta jeg meg med det meste DSLR og gikk til speilløst fra Olympus. Angrer ikke et sekund! 
Jeg er helt sikker på at de fineste bildene jeg har tatt de siste 15 årene, ble tatt i høst med speilløst M43! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har olympus omd 10 mk2. Det skal ikke mye til før jeg får uskarpe bilder når det blir litt mørkere ute, for lang åpningstid. Jeg føler ikke at jeg kan øke iso til mer enn 3200, maks 6400. Men likevel er jeg ikke fornøyd med bildene tatt i skumringen eller med litt lite lys. Selv om jeg benytter 17mm 1,8, 45mm 1,8 blir bildene uskarpe, alltid noen som beveger på seg. Jeg har vurdert å gå over til Canon RP som er et fullformat kamera. Kamera er ikke så stort,  men er redd det blir for store objektiver å ta med på tur. Jeg byttet fra Canon 60D til olympus grunnet lette objektiver fra olympus.

Hvordan skal jeg kunne bli fornøyd med olympus. Vekten er perfekt, men mangler skarpe bilder for å bli helt fornøyd. Noen triks

Lenke til kommentar

Du må nesten velge hva som er viktigst for deg. 

For meg er spørsmålet om jeg får kameraet i en jakkelomme, eller ikke. Går det ikke i lommen, så tar jeg like gjerne med meg full størrelse. 

Av den grunn blir det oftere og oftere GX9 + 12-32 mm f/3.5 - 5.6. Ikke verdens beste på noe, men det går i en jakkelomme eller en litt større bukselomme.

Tidligere hadde jeg Nikon D5600 og selv om det er mindre enn Z6, så var det helt ubetydelig i forhold til innsats det krevde for å ta det med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde drevet masse med studioarbeid, hadde sikkert fullformat vært helt topp, men det gjør jeg jo ikke. Jeg tar stort sett situasjonsbilder, gjerne på arrangementer, eller når jeg bare trasker en tur og kommer over noe interessant. For mange år siden gikk jeg rundt med en svær speilrefleks, men gikk lei av både vekten og størrelsen, og ofte kom det reaksjoner fra folk når de så et "proft" kamera. De ville ofte se litt skeptisk i retning kamera, posere, eller skygge banen, og sånn sett sabotere prosjektet.

Det jeg for det meste bruker nå, er knøttlille GM1, gjerne med Olympus 17mm og 45mm, avhengig av behov. Komboen er så liten at jeg så godt som alltid kan ha det i veska eller over skuldra, og folk reagerer mye bedre på et lite "tullekamera" enn på en diger speilrefleks. Ofte blir jeg ikke lagt merke til engang. Det siste året har jeg tatt masse ålreite bilder fra arrangementer, med folk fokusert på nettopp det, og ikke på fotografen. Kameraet er også såpass nusselig at det ofte kan starte en samtale når folk ser det rundt halsen eller på bordet.

Vurderer ærlig talt å plukke opp en GM5, dels for brukt i sterkt sollys, delt som backup (GM1 vil jo dø en dag), og dels fordi disse kameraene er ganske unike, og det ser ikke ut som om Panasonic har planer om å komme med et nytt med det første. Interessant nok er det nærmeste man får tak i nå faktisk et fullformatkamera, Sigma fp. Føler vel egentlig denne har litt for mange begrensninger og er litt for dyr, men hvem vet, kanskje det kommer mer i den stilen etterhvert?

(Har forøvrig også en GX80. Av og til er det kjekt med et skikkelig grep for større objektiver, IBIS, flippskjerm, 4k video og bedre manuelle kontroller, men det er jo ikke like sjarmerende.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2/2/2020 at 11:59 PM, Plutoid said:

Jeg har olympus omd 10 mk2. Det skal ikke mye til før jeg får uskarpe bilder når det blir litt mørkere ute, for lang åpningstid. Jeg føler ikke at jeg kan øke iso til mer enn 3200, maks 6400. Men likevel er jeg ikke fornøyd med bildene tatt i skumringen eller med litt lite lys. Selv om jeg benytter 17mm 1,8, 45mm 1,8 blir bildene uskarpe, alltid noen som beveger på seg. Jeg har vurdert å gå over til Canon RP som er et fullformat kamera. Kamera er ikke så stort,  men er redd det blir for store objektiver å ta med på tur. Jeg byttet fra Canon 60D til olympus grunnet lette objektiver fra olympus.

Hvordan skal jeg kunne bli fornøyd med olympus. Vekten er perfekt, men mangler skarpe bilder for å bli helt fornøyd. Noen triks

Har du noen eksempelbilder? :)

Lenke til kommentar

@Okapi Var til den andre som hadde problemer med uskarphet :)
 

52 minutes ago, ilpostino said:

Er dette tatt med 4/3? liker bokeh'en i bildene dine. Trodde ikke man kunen få så bra bokeh med så liten sensor.

Sensorstørelse har ingen direkte påvirktning på DOF.
bokeh beskriver kvalitet på bluren, ikke mendge :) Ser ut som du tenker på mengde først og fremst, jeg kan ta feil der.

Endret av Svar
Lenke til kommentar
3 hours ago, ilpostino said:

Er dette tatt med 4/3? liker bokeh'en i bildene dine. Trodde ikke man kunen få så bra bokeh med så liten sensor.

Ja, alt er tatt med GM1 og GX80. Det er ikke noe problem å få mye og pen bokeh med MFT, men det krever kanskje litt mer jobb enn med FF? Eller, jeg tipper det, aldri eid noe FF-kamera. ;)

Nå skal det sies at mesteparten er tatt med relativt lyssterke objektiver, med et par unntak, der det for det meste er brennvidden som gjør bakgrunnen uskarp. Har brukt disse objektivene:

  1. Mitakon 25mm f/0.95
  2. Lumix 100-300mm f/4-6.3
  3. Helios 44-M4, 58mm f/2
  4. Lumix 100-300mm f/4-6.3
  5. Olympus 40-150mm f/4-5.6
  6. Olympus 17mm f/1.8
Lenke til kommentar
3 hours ago, ilpostino said:

Jeg har drevet med fotografering i 15 år og alltid hørt det er vannskeligere å få slik bokeh med så små sensorer som det er i m43.

Fordi folk missforstår.
Det er brennvidde, avstand til bakgrunn, aperture og jeg mener den siste er hyperfokus som styrer dof.

Dette tok jeg med Olympus 40-150@100mm F/8

Untitled-102.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står forklart her https://photographylife.com/sensor-size-perspective-and-depth-of-field 

Noe av greia her er vel også forskjell på "mye bokeh" og "pen bokeh", førstnevnte avgjøres av "geometriske forhold" som blender, brennvidde, sensorstørrelse, avstand osv, mens sistnevnte har mer å gjøre med objektivets konstruksjon, antall linser, glass, antall lameller i blenderen og så videre. Er "orb'ene" sirkulære eller ovale, har de "løkmønster" eller "kant rundt" osv. Har nettopp kjøpt et gammelt Helios 44-2 å leke med og det er ikke brennvidden og blenderåpningen som gjør at dette objektivet skiller seg ut med "swirley bokeh". 

Lenke til kommentar

Bokeh er kvaliteten på de uskarpe områdene, ikke mengden. "Mye bokeh" blir derfor ganske merkelig å si.

Når det kommer til hva som avgjør dybdeskarpheten, er det egentlig bare 2 ting som direkte avgjør denne. Det er avstanden til motivet, og diameteren på inngangspupillen. Sensorstørrelse blir en indirekte faktor ved at den tvinger fotografen til å endre brennvidde (som påvirker inngangspupillen) og avstand for å oppnå samme utsnitt, men samme avstand og samme inngangspupill vil gi samme dybdeskarphet uavhengig av sensorstørrelse.

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er imponert over Olympus sine kameraer, særlig det siste m1 iii kameraet. Wow...for ett kamera. Dyrt, ja, men det å kunne ta håndholdte bilder i 50mb eller 80mb på stativ, på faste objekter....ble helt satt ut av dette kameraet. Med så mange funksjoner og inkludert nd filter. Aldri sett ett bedre ibis og for video må jo dette være genialt.Andre som har sett på det kameraet/har det og fått testet det ut?

Egentlig litt synt at jeg skal ha meg en fujifilm xt 4 fordi jeg gjerne ville prøvd det kameraet til Olympus:)

 

Endret av tomkrist
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
OlaHaldor skrev (8 timer siden):

Olympus 40-150mm 2.8 er det beste objektivet jeg noen gang har eid, uten tvil. Syns ikke en gang Canon 70-200L 2.8 Kan måle seg. Hinsides hastighet på autofokus, presis fokus, skarp som bare det der det skal være skarpt! 
 

veldig fornøyd med overgang til Olympus som nevnt! ?

Jeg har også det objektivet og er helt enig med deg, får kanonbra bilder med det :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...