Gå til innhold

350 kroners grensen og pakker bestilt før 1 januar


bmwm

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at 1 januar så erstattes 350 kroners grensen med en ny dritt lov som skal gjøre det enda vanskeligere for folk som har dårlig råd. Men hva med pakker som allerede er bestilt og sendt, men sannsynligvis blir levert etter 1 januar? Må det betales fortollingsgebyr og moms?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun mat og drikke som må momses fra 1. januar. For andre varetyper gjelder regelen fra 1. april.

Ved fortolling vet vel neppe de når pakken ble bestilt, og de har vel heller ikke kapasitet til å sjekke de opplysningene. Så man må vel regne med at alt som går gjennom tollen etter nevnte datoer må betales moms på.

Endret av o-l-a-v
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

- Det er viktig at vi får på plass et system for beregning og betaling av avgift ved privatimport som er effektivt, og som sørger for lavest mulig gebyr for forbrukerne. Ordningen vi foreslår, er et godt svar på dette, sier finansminister Siv Jensen (FrP).Hensikten er å ikke gi utenlandske nettaktører et konkurransefortrinn. Norske nettbutikker må allerede betale moms fra første krone, og det har blant annet blitt en oppblomstring av nettbutikker som selger til norske forbrukere fra Sverige.

Snakk om å mene det motsatte av hva man sier? for hittil har det blitt 300 kr dyrere eller 160 kr per pakke, uansett verdi + moms.

Så hadde man kun slippet unna med 25% høyere moms uten gebyr så ville det vært bedre, for nå kan man nok utelukke alt fra ebay\aliexpress og kinabutikker, fordi de gidder ikke å legge til moms. De sier det er kjøperens problem og ansvar.

Sitat

Ved fortolling vet vel neppe de når pakken ble bestilt, og de har vel heller ikke kapasitet til å sjekke de opplysningene. Så man må vel regne med at alt som går gjennom tollen etter nevnte datoer må betales moms på.

Håper du tar feil for hvis du har rett alt fra 1 januar blir med fortolling vil jeg måtte kontakte paypal med over 20 bestillinger fra ebay rundt 1000 kr går tapt om money back warranty ikke virker lengere.

Finner ikke helt igjen tråden men dette har vært diskuterert en del før, enkelte mener posten ikke gidder å bruke tid på ting under 200 kr verdi, men man vet jo aldri. For er jo posten som tjener på det, kundene taper på dette.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

alle de store nettbutikkene skal jo gjøre fortollingen for oss,ebay har vel gjort det noen år allerede på noen auksjoner,da slipper man tollgebyret.

blir vel verre med privatkjøp,og fra mindre nettbutikker,da kommer nok tollgebyret fra posten.

ellers så er det kun matvarer og slik som gjelder fra 1. januar,alle andre varer er fra 1. april

Lenke til kommentar
Sitat
Sitat
 

Hadde de fått paypal til å trekke momsen ville det bli lettere, nesten alle utenlandske butikker uansett hvor små bruker det.

Prøvd å foreslå det samme, men fikk svar det ikke er paypal sitt problem da de kan ikke vite om varen er med moms eller ikke.

Problemet finner ikke ut av det men mener ebay\aliexpress og andre kina butikker er flere år før de finner en løsning der.For de vil nok neppe momsregistere seg dermed er de ute for alt bortsett fra ebay global shipping program gjennom usa.

Desverre finnes det ikke slik for kina.

Gratis frakt og lav fraktkostnader fra kina vil nok med tiden forsvinne også om noen år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fortolling har ingenting med når varene var bestilt, det er ankomstdato.

Vekslingskursen bestemmes en uke av gangen, nå som det er helligdager og jul bestemmes den for 2 uker. Hvis du bestiller en vare som koster 100USD når dollaren er 7kr og pakken kommer til Norge etter 4-6 uker og vekslingskursen er 8kr. må du betale litt mer enn du hadde beregnet. 700kr ved bestilling. 25% på 800kr ved ankomst + fortollingsgebyr.

 

Jeg bestilte en pakke i går. Under 350kr. Så lenge jeg får den før 1. april 2020 så vil den være momsfri.

 

Nå er det sikkert 5-6 tråder angående 350kr grensen. Kan ikke folk bruke en av norges enkleste nettadresser? TOLL.NO

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok det er flere som foretrekker gamle regler over de nye, da det er flere som kjøper Kina-ting enn de som selger tilsvarende i Norge. Kvaliteten kan være litt ymse, men om en er litt kritisk til hva man shopper kan en godt gjøre gode kjøp innenfor 350 Kr. Er man derimot ukritisk kan man ofte ende opp med ubrukelig ræl som går i søpla rimelig kjapt. Har vel 2 kjøp av rundt 350 på AliExpress som var ubrukelig og rundt 4 noshow av pakker og et par nekt av garanti til tross for gyldig reklamasjonsgrunn.

Mye av det jeg bestiller er ganske sære ting som jeg mer eller mindre må bestille fra eBay eller AliExpress. Når jeg f.eks bestiller 2 små komponenter som reservedeler er det kjipt å betale 10 ganger så mye i porto som delekost.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan fungerer egentlig den nye regelen etter 1 april? Nesten alle småting jeg har bestilt fra AliExpress, og Blurays og Spill jeg har bestilt fra UK har blitt levert i postkassa mi.

Hva skjer etter 1 April? Skal de slutte å levere pakker fra utlandet i postkassen? Skal posten sende meg regning som må betales før de leverer pakken i postkassa? Hvordan skal de klare å kontrollere hver eneste pakke? Hvis jeg bestiller 1000 pakker til en kr hver og får de sendt fra Kina, så kommer det jo til å koste posten jævla mye penger og ressurser hvis de skal gå igjennom alle de 1000 pakkene mine og sende meg 1000 regninger på 25øre hver. 

Endret av bmwm
Lenke til kommentar

Postnord stopper all post til og fra Kina

Dette er ikke god nyhet, frem til 1 april må dere regne med forsinkeler med sendinger spessielt om man kun har postnord.

Er mulig posten ikke har like stort problem.

Sitat

Sist innom Zhengzhou Ems, Kina 07.02 10:01

Så kan bekrefte selv pakkene er forsinket.

Sitat

Hva skjer etter 1 April? Skal de slutte å levere pakker fra utlandet i postkassen? Skal posten sende meg regning som må betales før de leverer pakken i postkassa? Hvordan skal de klare å kontrollere hver eneste pakke? Hvis jeg bestiller 1000 pakker til en kr hver og får de sendt fra Kina, så kommer det jo til å koste posten jævla mye penger og ressurser hvis de skal gå igjennom alle de 1000 pakkene mine og sende meg 1000 regninger på 25øre hver. 

Vi vet ikke med sikkerhet, er mulig posten ikke gidder å gi moms på alle, men man kan risikere fakura også får håpe man maks betaler 150 kr en gang selv om mange pakker kommer samtidig, slik man slipper unna litt gebyrer, men vi vet ikke. Rådet er uansett kjøp fra tyskland eller england hvis mulig, hvis ikke kan du oppleve treg levering og høye gebyrer etter 1 april. Ganske sikkert hvis det blir så ille som du beskriver blir det nyhetsak.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri fått Kinapakker fra PostNord, men når det virker som systemet der borte går fryktelig tregt er det kanskje allerede for seint å bestille pakker fra Kina om du vil ha dem før 1. April.

Vi får se, men uansett håper jeg posten\postnord har forståelse for sitvasjonen at vi slipper å få brev med tvunget gebyr på grunn av dette, for jeg mener har hatt god tid normalsett er levering 10-15 dager så at jeg skal bli straffet på dette syns jeg er uhørt. Har jo money back warranty, men hjelper kanskje ikke hvis jeg får den i postkassen kan jo skje pakken ble stjålet man får faktura for moms for vare jeg aldri har fått. Jeg ville prøvd den selv om det antakelig ikke nytter. Hvis jeg ikke er heldig at jeg slipper kun unna å betale moms. Men merker jo det er risiko for defekte varer man får på ebay så vet ikke om det er verdt å betale moms på noe man ikke har prøvd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

tvunget gebyr

Det får man vel ikke om man ber posten returnere pakken i steden? Om jeg husker rett var det det som skjedde da de innførte tilsvarende gebyr i Sverige. Nesten ingen gadd å betale ut pakkene sine, og det svenske postvesenet fikk en kjempejobb med å returnere tusenvis av sendinger.

edit: Eller - jeg veit ikke hvordan det funker med pakker man får i postkassa.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 minutter siden):

edit: Eller - jeg veit ikke hvordan det funker med pakker man får i postkassa.

Tror enten det som skjer så får man de uten gebyr, ellers får man faktura med gebyr men vet jo ikke for har aldri oppstått før.

Problemet med gebyret er ikke mulig å få det tilbake hvis varen er defekt, størst sansynlig samme eller vanskelig med momsen.

I det siste har jeg fått en del dårlig varer fra kina så tror jeg heller dropper å hente det hvis det viser seg man må betale både moms og gebyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...