Gå til innhold

E-SPORT: – Håper tredjeplassen inspirerte noen til å prøve Street Fighter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt synd at kompetitiv fighting games spilling generellt ikke er et større fenomen i Norge enn det er.  Maken til intens og underholdende e-sport å følge med på skal man lete lenge etter, etter min mening.  Grattis til Phenom med en bittelitt sur tredjeplass etter å ha kommet så langt i CPT og Capcom Cup, uansett veldig sterkt prestert.

Lenke til kommentar
Couchfighter skrev (14 minutter siden):

Det er litt synd at kompetitiv fighting games spilling generellt ikke er et større fenomen i Norge enn det er.  Maken til intens og underholdende e-sport å følge med på skal man lete lenge etter, etter min mening.  Grattis til Phenom med en bittelitt sur tredjeplass etter å ha kommet så langt i CPT og Capcom Cup, uansett veldig sterkt prestert.

Er det tilfeldigheter som spiller inn, eller er det bare trening og fokus som teller?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke påstå å vite noe om opplegget til Phenom, men for de fleste som prøver seg i turneringer tror jeg det går noen timer daglig på trening. Combos, spesielle combos som kun funker mot bestemte motfigurer, og 'hit confirms' for å konsekvent konvertere et angrep som lander til combos som gjør optimal skade, så fort et enkelt angrep ikke blokkeres riktig.

Skarpe reaksjonsevner er og et must for å straffe motspillere som gjør utrygge angrep (hopper mot deg eller fisker med angrep som åpner for motangrep hvis de blokkeres eller unnvikes).

Det siste momentet som også er helt avgjørende er og hvor flinke spillerne er til å lese hverandres tendenser, hva slags spillestil de har og hvilke angrepsmetoder de kommer til å anvende, samtidig som man helst ikke bør være alt for lett å forutse selv.

Eller som du sier, tilfeldigheter. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Couchfighter skrev (1 time siden):

Nå skal jeg ikke påstå å vite noe om opplegget til Phenom, men for de fleste som prøver seg i turneringer tror jeg det går noen timer daglig på trening. Combos, spesielle combos som kun funker mot bestemte motfigurer, og 'hit confirms' for å konsekvent konvertere et angrep som lander til combos som gjør optimal skade, så fort et enkelt angrep ikke blokkeres riktig.

Skarpe reaksjonsevner er og et must for å straffe motspillere som gjør utrygge angrep (hopper mot deg eller fisker med angrep som åpner for motangrep hvis de blokkeres eller unnvikes).

Det siste momentet som også er helt avgjørende er og hvor flinke spillerne er til å lese hverandres tendenser, hva slags spillestil de har og hvilke angrepsmetoder de kommer til å anvende, samtidig som man helst ikke bør være alt for lett å forutse selv.

Eller som du sier, tilfeldigheter. ;)

Det er dét som jeg synes både gjør spillet morsomt, men også kjedelig; På topp-nivå, så er det liksom ofte tilfeldigheter som fører til vinn eller tap. Du ser matcher med G hvor spilleren er nede på 5% health, som gjør et comback og vinner med 2-3 comboer. Det ville ikke skjedd uten masse trening, men hit confirms som leder opp til comboene er liksom litt tilfeldigheter.

Ser en del sf3-videoer også og det virker som det er mer ferdigheter der.

Lenke til kommentar
Couchfighter skrev (1 time siden):

Helt greit å mene det, men for min del høres det mer kjedelig ut hvis det bare er mekaniske ferdigheter som avgjør utfallet av en kamp, og personlig spillestil, 'lesing' av motstanderen og lignende ikke er en faktor.

Ja, det er vel der psykologi kommer inn i bildet. Noen spillere fokuserer mer på å bli flinkest mulig teknisk og ikke bryr seg så mye om motspillerners taktikk, noen mer på å tilpasse seg motspillerne og mindre på å være så flink taktisk. Noen mer aggressiv, noen mer defensiv osv. Så joda ^^ Jeg liker ultra-aggressiv, men også teknisk. Som nettopp Akuma og G. Morsomt å se en god Hugo-spiller også.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...