Gå til innhold

Beste trådløse høyttaler til 3000-5000 kr


Anbefalte innlegg

Ute etter å kjøpe en ny høyttaler(e).

Har sett på Marshall-serien, Woburn II ser ikke gæærn ut. Men får man bra lydkvalitet når den veier 5 kg?

Jeg lurer på om man får surround-anlegg med god kvalitet til den prisen? Finnes det trådløst surround-anlegg? 

Vil gjerne ha erfaringer.

Jeg kommer til å bruke equalizer-innstillinger på pc og telefon så den "må" ikke ha det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (På 27.12.2019 den 12.57):

Ute etter å kjøpe en ny høyttaler(e).

Har sett på Marshall-serien, Woburn II ser ikke gæærn ut. Men får man bra lydkvalitet når den veier 5 kg?

Jeg lurer på om man får surround-anlegg med god kvalitet til den prisen? Finnes det trådløst surround-anlegg? 

Vil gjerne ha erfaringer.

Jeg kommer til å bruke equalizer-innstillinger på pc og telefon så den "må" ikke ha det.

du får ikke bra sourund for 5000.  

nå vet jeg ikke hva du mere med god kvalitet, men du får vell noe greit til det dobbelt, kjøper du brukt kan du ha en god start for 5000. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (På 6.1.2020 den 10.37):

Audio Pro Addon C10 er verdt å høre på i klassen mobilstyrt.

Tusen takk for anbefaling, den ser faktisk bra ut! Du har den selv eller har prøvd og vet den er bra? Noen spørsmål:

1) Hva betyr "Signal-Støy-forhold (db)" 105 ?

2) Hva er Airplay?

3) Hva er Digital optical? Vet den ikke har det, bare lurer på hva det er.

4) Vet den ikke kan drives på batteri og ikke har oppladbart batteri. Men generelt: Er det generelt bedre kvalitet når det -ikke- er oppladbart batteri? Det er ikke nødvendig for meg at det er det her, for den skal brukes som hjemme-stereoanlegg. Bare lurer generelt.

 

Mato skrev (20 minutter siden):

du får ikke bra sourund for 5000.  

nå vet jeg ikke hva du mere med god kvalitet, men du får vell noe greit til det dobbelt, kjøper du brukt kan du ha en god start for 5000. 

Såpass... da tror jeg nok at jeg greier meg med noe litt mindre, enn så lenge. Regner med at jeg må ha innreda leiligheten skikkelig først, for å vite hvordan det skal være med plassering av høyttalere, subwoofer og sånt? Skal man investere så mye penger i det så bør man vel vite hvordan det skal være på den måten...

Lenke til kommentar
Taurean skrev (21 minutter siden):

Tusen takk for anbefaling, den ser faktisk bra ut! Du har den selv eller har prøvd og vet den er bra? Noen spørsmål:

1) Hva betyr "Signal-Støy-forhold (db)" 105 ?

2) Hva er Airplay?

3) Hva er Digital optical? Vet den ikke har det, bare lurer på hva det er.

4) Vet den ikke kan drives på batteri og ikke har oppladbart batteri. Men generelt: Er det generelt bedre kvalitet når det -ikke- er oppladbart batteri? Det er ikke nødvendig for meg at det er det her, for den skal brukes som hjemme-stereoanlegg. Bare lurer generelt.

 

Såpass... da tror jeg nok at jeg greier meg med noe litt mindre, enn så lenge. Regner med at jeg må ha innreda leiligheten skikkelig først, for å vite hvordan det skal være med plassering av høyttalere, subwoofer og sånt? Skal man investere så mye penger i det så bør man vel vite hvordan det skal være på den måten...

1)

https://www.electronics-notes.com/articles/radio/radio-receiver-sensitivity/signal-to-noise-ratio-s-n-snr-formula.php

2)

en apple standard for trådløs lys.

3)

https://www.howtogeek.com/241828/what-is-the-optical-audio-port-and-when-should-i-use-it/

4)

?

--------------------------------------------

skal du ha god hjemmekino / sorund kjøper du stegvis om du ikke vil eller kan kjøpe alt på en gang, men det kan godt du klarer deg med sånne ferdigpakker fra jvc/såny/ect , kan bare anbefale og stikke og lytte om det er mulig, det kan jo og være du synes en sånn lydplanke er bra ... for min del så er begge deler meget plastisk fantastik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg tenker litt utenfor boksen ^^ Hva med de her?

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/hoyttalersystem/denon-avr-s650h--argon-audio-alto-surround-5.1-hjemmekinoanlegg/

 

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/hoyttalersystem/dali-spektor-1--spektor-vokal--sub-c-8-d-5.1-hoyttalersystem/

 

Hva tenker dere, er det verdt å betale noen tusen ekstra for lydanlegg man skal ha i 15-20 år?

Hva er forskjellen på musikkanlegg til 3000, 7000 og 15 000? Ser det er ett til 1.2 millioner der også. Hvem i huleste trenger det? ^^ 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Taurean said:

Tusen takk for anbefaling, den ser faktisk bra ut! Du har den selv eller har prøvd og vet den er bra? Noen spørsmål:

Jeg har kun prøvd den, men synes raskt at lydbildet var lett å leve med. Og jeg er kritisk i aller høyeste grad.

Ser du har fått svar på spørsmålene, kanskje med unntak av 4: Batteridrift er vel ikke noe man trenger til en radio/nettverksspiller hjemme? Hver sine behov altså. Jeg har sett forsterkere godt opp i sekssifferklassen som leveres med et batteri mellom nettet og forsterkerdelen for å ytterligere kunne redusere potensiell støy fra andre komponenter i strømnettet, altså en form for strømrens. Med Audio Pro og tilsvarende produkter er det ikke noe du trenger å tenke på. :)

Om det er verdt å betale ekstra for lydanlegg kan du antakelig ikke spørre meg om, siden jeg er litt utenfor snittet på denne fronten. Anlegget i stua koster rundt 100 og jeg mener selvsagt at dette ikke var dumt gjort, siden jeg får såpass mye glede av musikken. Og jeg har prøvd alle nivåer på veien opp dit, startet med forsterker og høyttalere til rundt 7000. Oppgradert gradvis.

Det er alltid noen som har glede av slikt, men om det er musikkgleden eller eiergleden som teller mest er kanskje ikke alltid like selvsagt. Ihvertfall om de trenger det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pop skrev (58 minutter siden):

Jeg har kun prøvd den, men synes raskt at lydbildet var lett å leve med. Og jeg er kritisk i aller høyeste grad.

Ser du har fått svar på spørsmålene, kanskje med unntak av 4: Batteridrift er vel ikke noe man trenger til en radio/nettverksspiller hjemme? Hver sine behov altså. Jeg har sett forsterkere godt opp i sekssifferklassen som leveres med et batteri mellom nettet og forsterkerdelen for å ytterligere kunne redusere potensiell støy fra andre komponenter i strømnettet, altså en form for strømrens. Med Audio Pro og tilsvarende produkter er det ikke noe du trenger å tenke på. :)

Om det er verdt å betale ekstra for lydanlegg kan du antakelig ikke spørre meg om, siden jeg er litt utenfor snittet på denne fronten. Anlegget i stua koster rundt 100 og jeg mener selvsagt at dette ikke var dumt gjort, siden jeg får såpass mye glede av musikken. Og jeg har prøvd alle nivåer på veien opp dit, startet med forsterker og høyttalere til rundt 7000. Oppgradert gradvis.

Det er alltid noen som har glede av slikt, men om det er musikkgleden eller eiergleden som teller mest er kanskje ikke alltid like selvsagt. Ihvertfall om de trenger det.

Anlegget jeg har hatt i ca 18 år er noe min bror kjøpte fra hva noe jeg tror var hifi-klubben i oslo for ca 25 år siden. Det kostet nok 5000-8000, jeg vet ikke, men ikke mer. Forsterker + 2 x hva jeg tror er 40 watt høyttalere, 1 x mellomtone og 1 x bass på hver, med hull til diskant.

Ved å bruke lydutjevner på pc og på forsterkeren, har jeg alltid vært superfornøyd med dem. Nå har et loddepunkt rett bak startknappen på forsterkeren røket og jeg har ikke peiling på å reparere. Kan man bruke tinn til å lodde med, for eksempel? Den trenger antageligvis også rens, en del støv inni. Høyttalerne skulle gjerne vært sjekka også, og fått litt reparasjonsjobb. Har vanskeligheter med å finne noen som gjør sånt også, ellers sier de det vil koste like mye som å kjøpe nytt anlegg.

Så jeg vurderer å kjøpe nytt og heller prøve å fikse det gamle over tid, og kanskje gi det til andre yngre familiemedlemmer hvis jeg får reparert det. Har så lite peil på det, vurderer å prøve å fikse alt selv men antar jeg bare kommer til å ødelegge det mer.

Så, med anlegg til den prisen og jeg har vært fornøyd, tror du jeg vil bli like fornøyd med et anlegg til lignende prisnivå i dag?

Lenke til kommentar

Jeg tror, og vet, du kan få god lyd til 8000 i dag. Men prisklassen gir mange kompromisser og prioriteringer du må velge. Mange av de nye produktene nå har gjerne fokus på funksjonalitet, du skal kunne koble på alt av dingser, kilder, viderekoble osv. Da er det mindre penger igjen til gode høyttalerelementer og lignende. 

Så om du finner ut akkurat hva du trenger av funksjonalitet og deretter velger komponenter som dekker dette, og setter resten av pengene på den optimale lyden kan det bli bra. Dvs at du ikke kommer utenom aktive høyttalere som kun trenger en rca eller optisk inn (evt blåtann om det er viktig å spille enklest mulig fra mobil og nettbrett). Deretter er det ingen tvil om at du kan kikke på komponenter til dobbel pris og mer om du velger brukt.

For konkrete anbefalinger er det nødvendig å vite hva du har fra før. Trengs det kun forsterker og høyttaler eller må du ha en streamer, cd-spiller, annet? Hvor stort er rommet det skal spilles i? Skal det være helt stasjonært eller litt/mye flyttbart osv?

Edit: For å ta et lite eksempel likevel:

Forsterker: Primare i22 (fås også med dac til ca samme pris) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=166859486

Høyttalere: Klipsch RP160M, https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=166330326

Høyttalere 2: Dynaudio Focus110 (litt mer finesse, men mindre volum): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=161679176

Sum 8000, eks pruting.

Endret av Pop
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det verdt å gamble på brukt for å spare 2000-3000 kr? Hadde jeg kunne spart 5000-10 000 så kunne det vært mulig. Må få det sendt i posten også, så må jeg sende penger først, og så blir jeg sikkert lurt.

Men - Takker for tips, kom gjerne med flere!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

På selve elektronikken ville jeg ikke gått for noe eldre enn et par år. Da er det ofte vanskelig for selger å bli kvitt ting som ikke er godt under halv pris.. Men høyttalere som er pent behandlet hadde jeg ikke kvidd meg for å kjøpt 10-15 år gamle. Kommer av og til skikkelig gode og svindyre høyttalere til gibort-priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (4 timer siden):

Jeg tror, og vet, du kan få god lyd til 8000 i dag. Men prisklassen gir mange kompromisser og prioriteringer du må velge. Mange av de nye produktene nå har gjerne fokus på funksjonalitet, du skal kunne koble på alt av dingser, kilder, viderekoble osv. Da er det mindre penger igjen til gode høyttalerelementer og lignende. 

Så om du finner ut akkurat hva du trenger av funksjonalitet og deretter velger komponenter som dekker dette, og setter resten av pengene på den optimale lyden kan det bli bra. Dvs at du ikke kommer utenom aktive høyttalere som kun trenger en rca eller optisk inn (evt blåtann om det er viktig å spille enklest mulig fra mobil og nettbrett). Deretter er det ingen tvil om at du kan kikke på komponenter til dobbel pris og mer om du velger brukt.

For konkrete anbefalinger er det nødvendig å vite hva du har fra før. Trengs det kun forsterker og høyttaler eller må du ha en streamer, cd-spiller, annet? Hvor stort er rommet det skal spilles i? Skal det være helt stasjonært eller litt/mye flyttbart osv?

Trenger ikke å koble på alt mulig greier. Kun pc, og kanskje tv. Hva mer bør det være? :)

Hva betyr optisk inn?

Ikke så nødvendig å spille av med bluetooth. Koster meg ikke mye i form av plass og estetikk å ha en ledning for å sikre bedre lydkvalitet. Nå har jeg prøvd bluetooth mellom litt forskjellige kilder, og jeg synes lyden blir ganske lik.

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe trådløst som tittelen sier, men siden den koster 2800, så lurer jeg på om jeg kunne gått opp til 5000 der omkring og fått et bedre, helt anlegg. Og da, hvis det betyr et stort hopp i kvalitet, opp til 6000-8000, kunne jeg vært villig til å betale. Men da må det være et stort hopp, ellers er det poengløst.

Har en 28 m2 leilighet, som er ett stort rom, med dør til ca 10 m2 bad. Formet som en rektangel. Jeg kan plassére dem omtrent hvor jeg vil.

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (1 minutt siden):

På selve elektronikken ville jeg ikke gått for noe eldre enn et par år. Da er det ofte vanskelig for selger å bli kvitt ting som ikke er godt under halv pris.. Men høyttalere som er pent behandlet hadde jeg ikke kvidd meg for å kjøpt 10-15 år gamle. Kommer av og til skikkelig gode og svindyre høyttalere til gibort-priser.

Du ville gamblet? Hvordan kan man sikre seg mot feil og lignende? Har ikke så god peiling vet du.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Taurean said:

Trenger ikke å koble på alt mulig greier. Kun pc, og kanskje tv. Hva mer bør det være? :)

Hva betyr optisk inn?

Optisk inngang er altså der man putter optisk kabel, digitalt signal. Da er du avhengig av å ha en dac i den mottagende enheten, siden det er et analogt signal som kan forsterkes opp til noe høyttalerne kan spille av. 

Lyd fra pc kan komme i både digital og analog form, alt etter hva slags lydkort din er utstyrt med. Tar du ut analog lyd er konverteringen skjedd i pc, da risikerer du også å få med støy fra hovedkortet. Om det har betydning for deg kan bare du svare på. Med et litt oppgradert lydkort kan man ta ut digital lyd (optisk eller koaks) og ta konverteringen i en lydenhet som faktisk er ment for slikt.

Det samme med tv, de kan normalt sende ut både analogt og digitalt signal. Du må se hva din kan. 

Spiller du av fra mobil eller nettbrett, gjør du som regel det via Bluetooth eller en jack-kabel fra hodetelefonutgangen. Du må bare finne ut hva du foretrekker.

Klipsch-høyttalerne jeg linket til har en bror, som ser lik ut men har innebygget forsterker og alle innganger du trenger. Prisen på dem er vel rundt 6-7000 nye, har sett dem rundt 3500-4000 på brukten. Heter noe slikt som R-51pm... Samme med The Sixes. Kan bygges ut med sub etter hvert om man ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

om du ikke skal ha annet en pc og kanskje tv tilkoblet og ikke trenger 5.1 så ville jeg vurdert smsl ad18 som forsterker, et par enkle høyttalere og en grei aktiv sub så har du masse lyd , og du kommer ganske rimelig ut av det .  

den har minimalt med innganger så det er hovedsaklig mobil og pc du får koblet til ( blåtann og usb, samt den har optisk inn som gjør at du kan bruke en tv ) 

http://www.smsl-audio.com/productshow.asp?id=95

 

Litt eksempler på høyttalere fra finn, jeg ville begrenset meg til ting du kan hente lokalt så du kan se og lytte før kjøp.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167131557

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167082827

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167057068

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167031502

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=166874031

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 timer siden):

Du ville gamblet? Hvordan kan man sikre seg mot feil og lignende? Har ikke så god peiling vet du.

Jeg har hatt store mengder stereo i alle mulige varianter i godt og vel 25 år, og tror kanskje bare det er to forsterkere som har røket, og det var fra lynnedslag. Aldri opplevd at høyttalere har blitt ødelagt, har vel sikkert hatt 10-15 forskjellige par.. Det aller meste er "utdatert" lenge før det blir ødelagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt store mengder stereo i alle mulige varianter i godt og vel 25 år, og tror kanskje bare det er to forsterkere som har røket, og det var fra lynnedslag. Aldri opplevd at høyttalere har blitt ødelagt, har vel sikkert hatt 10-15 forskjellige par.. Det aller meste er "utdatert" lenge før det blir ødelagt. 

Så det er ikke sånn at det kan plukkes ut for eksempel vitale og dyre komponenter inni, som forringer lydbildet- og kvaliteten, som jeg ikke har sjans til å sjekke?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for alle råd! Jeg har ikke klart å bestemme meg enda. Jeg har noen spørsmål her:

 

 Kan høyttalerne til dette surround-anlegget spilles av trådløst? Eller må jeg ha de stygge edningene liggende over gulvet? Noen som har den og er det greit nok? Jeg er flink til å bruke lydutjevner. Kommer til å ha den koblet til pc og spille av alt derfra.

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hjemmekinoanlegg/BDVE2100/sony-5-1-hjemmekino-3d-blu-ray-bdv-e2100

Jeg ser i anmeldelser at høyttalerne ikke er trådløse.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...