Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe, fikse også selge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Motorfreak123 skrev (43 minutter siden):

Hei. Er det noen som vet om det er noen få lapper å tjene på å kjøpe bruktbil, shine og fikse lette reprasjoner også selge igjen. Tenker ikke på dette som levebrød men en liten hobby ved siden av skole. Eller vil jeg mest sannsynlig gå i minus. Tenker på å kjøpe biler i prisklassen 15-30k

 

Å være en  "car flipper" i norge er ikke like glamorøst som i USA hvor de selger bilene for slikk og ingenting når ei varsellampe kommer på. De orker ikke engang ta bilen på verksted for å diagnostisere, de bare selger og kjøper ny. I norge derimot har folk vett til å få bilen på verksted for å estimere kostnad på reparasjoner og dermed avgjøre om det er verdt å fikse bilen. I norge er vi bedre å ta vare på bilene våre, så når noen selger rep. objekt på Finn feks er det som oftest alvorlige feil som er ekstremt dyrt/vanskelig/tidkrevende å fikse. Skal du finne billige biler, fikse dem og selge dem for profitt må du ha en dose flax, være god å prute i tillegg til å være bilkyndig. For det fins folk som saumfarer Finn og gjør det samme som deg, så du må også være rask på avtrekkeren når biler blir lagt ut. 

Lenke til kommentar

Har ikke gjort det før, men har vært inne på tanken, hvis jeg hadde hatt kapital og plass. Da ville jeg fokusert på en eller to type biler. Og jeg har tenkt at da må man kjøpe opp bruktbiler av de typene og ha mange av dem stående, så man kan bygge fra de andre til én av dem, og shine opp den ene bilen så godt som mulig for å få en så god pris som mulig for den.

Ved å holde seg til ett eller noen få bilmerker, så blir man flinkere og raskere over tid, bruker mindre tid, og tjener mer penger. Ved å spre seg for tynn, bruker man millioner av år før man kommer i gang, og det blir for kjedelig. Bil er kompliserte greier, særlig i dag.

Å tilby service til en billig pris, kanskje 100-120 kr/timen etter salg, innprenter tillit hos kunden, og kan tjene deg noen ekstra kroner .. hvis du føler deg kompetent nok, så klart. Det må vel også være litt av gleden med kjøp og salg; Å være en god selger og ha en fornøyd kundegruppe. Være 100% ærlig om alt du har gjort og hva du vet om bilen, og følge opp kundene. Ikke bare være en sleip skitten pengegnukker som er ute etter å lure flest mulig. Gi livet litt mening for seg selv og andre.

Hvis man bestemmer seg for å gi det opp, så får man, er det 3000 kr? i vrakpant for hver bruktbil. Så man har en viss aktiva stående klar for å realiseres. Men man bør vite at man skal være i aktivitet lenge nok til å i det minste gå i null eller tjene litt penger før man gir opp, ellers er det jo poengløst. 2-3 år, kanskje.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Adrax skrev (23 minutter siden):

 

Å være en  "car flipper" i norge er ikke like glamorøst som i USA hvor de selger bilene for slikk og ingenting når ei varsellampe kommer på. De orker ikke engang ta bilen på verksted for å diagnostisere, de bare selger og kjøper ny. I norge derimot har folk vett til å få bilen på verksted for å estimere kostnad på reparasjoner og dermed avgjøre om det er verdt å fikse bilen. I norge er vi bedre å ta vare på bilene våre, så når noen selger rep. objekt på Finn feks er det som oftest alvorlige feil som er ekstremt dyrt/vanskelig/tidkrevende å fikse. Skal du finne billige biler, fikse dem og selge dem for profitt må du ha en dose flax, være god å prute i tillegg til å være bilkyndig. For det fins folk som saumfarer Finn og gjør det samme som deg, så du må også være rask på avtrekkeren når biler blir lagt ut. 

Ja vet at det ikke er som i USA. Tenker ikke at jeg skal tjene så ufattelig mye på dette. Er mer at jeg er inntresert i biler og vil lære så mye som mulig

Lenke til kommentar
Taurean skrev (19 minutter siden):

Har ikke gjort det før, men har vært inne på tanken, hvis jeg hadde hatt kapital og plass. Da ville jeg fokusert på en eller to type biler. Og jeg har tenkt at da må man kjøpe opp bruktbiler av de typene og ha mange av dem stående, så man kan bygge fra de andre til én av dem, og shine opp den ene bilen så godt som mulig for å få en så god pris som mulig for den.

Ved å holde seg til ett eller noen få bilmerker, så blir man flinkere og raskere over tid, bruker mindre tid, og tjener mer penger. Ved å spre seg for tynn, bruker man millioner av år før man kommer i gang, og det blir for kjedelig. Bil er kompliserte greier, særlig i dag.

Å tilby service til en billig pris, kanskje 100-120 kr/timen etter salg, innprenter tillit hos kunden, og kan tjene deg noen ekstra kroner .. hvis du føler deg kompetent nok, så klart. Det må vel også være litt av gleden med kjøp og salg; Å være en god selger og ha en fornøyd kundegruppe. Være 100% ærlig om alt du har gjort og hva du vet om bilen, og følge opp kundene. Ikke bare være en sleip skitten pengegnukker som er ute etter å lure flest mulig. Gi livet litt mening for seg selv og andre.

Hvis man bestemmer seg for å gi det opp, så får man, er det 3000 kr? i vrakpant for hver bruktbil. Så man har en viss aktiva stående klar for å realiseres. Men man bør vite at man skal være i aktivitet lenge nok til å i det minste gå i null eller tjene litt penger før man gir opp, ellers er det jo poengløst. 2-3 år, kanskje.

Ja tenker å fokusere mest på toyota og volvo da det er merker jeg har likt fra jeg var liten. I starten tenker jeg å ha 1 og 1 bil. Kjøpe den, bruke en viss sum på fiks også selge med bittelitt profit slik at hver bil hjelper litt på neste også derfra bygge om til større. Har også planer om å tilby service osv til dem som kjøper ja. Alle annonser skal listes med hva jeg har gjort så ingenting skal prøve å skjules. Det har jeg ikke sannvittighet til hehe. Tror jeg tenker å prøve med en bil også ser vi hvordan det går. Go big or go home

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare regn med å bruke maaange timer på det. Men så lenge du har glede av det, så er dét alt som betyr noe. Bra initiativ.

Å sette opp noen enkle tenkte budsjetter først kan være lurt. Hvor mye vil bilen koste, deler, oljer, verktøy, alt mulig mellom himmel og jord, polish, rubbing, rustfjerner.

Hvis du kjøper et vrak, men som fremdeles kjører, og som ikke har vært igjennom eu-kontroll men som må det snart for å kunne selges eller kjøres, kan det være en idé å kjøpe den, kjøre den til naf-kontroll, og få en liste, så du vet hva som må gjøres.

Så la oss si du kjøper et fungerende vrak til 5000. Du får den sjekka hos naf-kontroll, får vite om at den vil kreve reparasjoner verdt ca 20 000 i nye deler og du må bruke 50 timer på den. La oss si du får tak i deler for 15 000 og bruker 50 timer. Vil du da få solgt den for 30 000? Da har du tjent 10 000 kr på 50 timer = 200 kr/timen.

Du bør tenke på skatt også hvis du skal tjene titusener eller kanskje hundretusener på det. Da gjelder utgiftsføring av moms og avdrag også, så klart. Starte enkeltpersonsforetak, for eksempel. Så får du innsikt i den delen også. 50 timer reparasjon betyr også + 10 timers papir- og regnskapsarbeid.

Når det dreier seg om sånne summer, kan det fort bli skatteregler som begynner å gjelde. Skal du holde det svart, bør du tenke igjennom det før du begynner. Lage egen tråd om det, kanskje.

Hvis du begynner å tjene penger, kan det være en idé å spørre noen erfarne mekanikere, kanskje på et verksted, om du kan betale dem et par timer svart en kveld og komme og lære deg opp om ting du virkelig står fast på. Eller om du driver hvitt, om de summene kan skrives av på skatt som opplæring, kursvirksomhet eller lignende.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
7 hours ago, Taurean said:

Å tilby service til en billig pris, kanskje 100-120 kr/timen etter salg, innprenter tillit hos kunden, og kan tjene deg noen ekstra kroner .. hvis du føler deg kompetent nok, så klart...

.. og er komfortabel med å drive ulovlig uautorisert bilverksted.

Brukthandel i næringsvirksomhet krever forsåvidt også bevillin, men det krever bare god vandel og ikke at man er faglørt mekaniker.

Skru på bilene mens man eier dem, og ikke etterpå om man ønsker å drive lovlig altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det må være penger å tjene på veteraner. Jeg registrerer at de verksteder som driver med dette legger alt for mye penger i bilene. De "hot rod'er" Dem istedet for å bare fikse dem opp. Dermed kjøper de et vrak for 20k+10k frakt, legger inn masse cash i rep og oppgradering og prøver å selge for 3-500.000.

Jeg tror det burde være fullt mulig for en bilentusiast å fikse opp disse veteranene mot et mer "mainstream" marked som ikke er ute etter hot rods, men en fin gammel bil til 100-200.000.

Lenke til kommentar
Adrax skrev (8 timer siden):

I norge derimot har folk vett til å få bilen på verksted for å estimere kostnad på reparasjoner og dermed avgjøre om det er verdt å fikse bilen.

Nå er jo over 60-70% av prisen verkstedet tar, kun for arbeidet de gjør.
Så om TS kan fikse småting selv, så er jo dette potensielt penger rett i lomma. da det likevel er en hobby.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (7 timer siden):

Bare regn med å bruke maaange timer på det. Men så lenge du har glede av det, så er dét alt som betyr noe. Bra initiativ.

Å sette opp noen enkle tenkte budsjetter først kan være lurt. Hvor mye vil bilen koste, deler, oljer, verktøy, alt mulig mellom himmel og jord, polish, rubbing, rustfjerner.

Hvis du kjøper et vrak, men som fremdeles kjører, og som ikke har vært igjennom eu-kontroll men som må det snart for å kunne selges eller kjøres, kan det være en idé å kjøpe den, kjøre den til naf-kontroll, og få en liste, så du vet hva som må gjøres.

Så la oss si du kjøper et fungerende vrak til 5000. Du får den sjekka hos naf-kontroll, får vite om at den vil kreve reparasjoner verdt ca 20 000 i nye deler og du må bruke 50 timer på den. La oss si du får tak i deler for 15 000 og bruker 50 timer. Vil du da få solgt den for 30 000? Da har du tjent 10 000 kr på 50 timer = 200 kr/timen.

Du bør tenke på skatt også hvis du skal tjene titusener eller kanskje hundretusener på det. Da gjelder utgiftsføring av moms og avdrag også, så klart. Starte enkeltpersonsforetak, for eksempel. Så får du innsikt i den delen også. 50 timer reparasjon betyr også + 10 timers papir- og regnskapsarbeid.

Når det dreier seg om sånne summer, kan det fort bli skatteregler som begynner å gjelde. Skal du holde det svart, bør du tenke igjennom det før du begynner. Lage egen tråd om det, kanskje.

Hvis du begynner å tjene penger, kan det være en idé å spørre noen erfarne mekanikere, kanskje på et verksted, om du kan betale dem et par timer svart en kveld og komme og lære deg opp om ting du virkelig står fast på. Eller om du driver hvitt, om de summene kan skrives av på skatt som opplæring, kursvirksomhet eller lignende.

Ja det er egentlig gleden i bil og ikke pengene som jeg vil gjøre dette for. Har en del fritid så kan godt bruke gjerne 2-3 timer nesten hver dag i 3-4 uker.

Ja før hvert bilkjøp skal jeg regne på hva som trengs og hvor mye jeg da evt ville fått for dem.

For meg i starten er dette kun en bi-inntekt da jeg er læring så 50kr timen hadde jeg også vert happy med. 

Har lest flere som gjør dette og ingen har startet enkeltmannsforetak før de har blitt store i bransjen. For meg er dette en hobby.

Ja kjenner en mekaniker som jeg sikkert kan spør hvis jeg sliter med ting

Lenke til kommentar
8 hours ago, Motorfreak123 said:

Alle annonser skal listes med hva jeg har gjort så ingenting skal prøve å skjules. Det har jeg ikke sannvittighet til hehe.

Til forskjell fra 99% av de andre som driver med salg av skrotbiler, skal du altså være ærlig? Hehe, vi får se hvor langt du kommer. Dette er nok ikke så lett som du tror, ellers hadde "alle" drevet med det. Skal du drive med det og tjene noe særlig må du ha god teft, samt være litt småkjeltring, det kommer du ikke unna.

Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (15 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at det må være penger å tjene på veteraner. Jeg registrerer at de verksteder som driver med dette legger alt for mye penger i bilene. De "hot rod'er" Dem istedet for å bare fikse dem opp. Dermed kjøper de et vrak for 20k+10k frakt, legger inn masse cash i rep og oppgradering og prøver å selge for 3-500.000.

Jeg tror det burde være fullt mulig for en bilentusiast å fikse opp disse veteranene mot et mer "mainstream" marked som ikke er ute etter hot rods, men en fin gammel bil til 100-200.000.

Ja har vurdert noen volvoer som har blitt veteran bil. De som ser skittne ut og gjerne trenger en generell servie koster gjerne bare 1/3 av hva en ren og fungerende bil gjør

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Til forskjell fra 99% av de andre som driver med salg av skrotbiler, skal du altså være ærlig? Hehe, vi får se hvor langt du kommer. Dette er nok ikke så lett som du tror, ellers hadde "alle" drevet med det. Skal du drive med det og tjene noe særlig må du ha god teft, samt være litt småkjeltring, det kommer du ikke unna.

Hva mener du jeg kommer til å legge skjul på. Jeg vet det ikke er veldig lett og vet at det er ikke mye penger å tjene men jeg er veldig bilinntresert og ønsker å prøve ut dette. Hva mener du med god teft? Hvordan småkjeltring mener du at jeg ikke kommer unna?

Lenke til kommentar

Er jo mange litt eldre biler som feiler EU med relativt enkle feil og som får ganske friske overslag på repkostnader, der bør det være muligheter. Rimelige varebiler er veldig lettsolgt så hvis du får tak i slike i behov av lett reparasjon så bør det være mulig og tjene litt på en slik hobby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...