Gå til innhold

Rævkjørt økonomisk - Utvei?


Adrax

Anbefalte innlegg

Igjen, det er ingen måte for meg å få tak i mer penger på. Tro meg. Mine nærmeste sliter med gjeld selv og har ingen mulighet for å ta opp lån, eller hjelpe meg økonomisk ved å selge sine egne eiendeler. Og jeg lever allerede på absolutt minimum av mat, klær, nødvendige husholdningsartikler etc. Jeg klipper mitt eget hår fordi jeg ikke har råd til frisør. Jeg jobber på gulvet uten utdanning med 175 kr timen. Overtid er det nesten ingenting av så får ikke hentet noe der. Jeg har ingen mulighet for å stige i lønn pga. manglende kompetanse og utdanning. Kan heller ikke sitte meg på skolebenken i x antall år i en alder av nærmere 30 år og være uten inntekt.

Jeg har hørt om folk med milliongjeld som har tatt selvmord fordi gjelden var ved dom/erstatning og derfor umulig å bli kvitt. Og forstår dem godt. Synd at resten av livet mitt skal bli ødelagt pga. en dum feil jeg gjorde.

 

Noen som kan rettlede meg til hvor jeg finner mer info om å bli konkurs i Latvia? 1 år i Latvia for å bli gjeldsfri høres overkommelig ut.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var selv uten utdanning og gikk arbeidsledig i 2009/2010 da jeg var 32. Fikk meg lærlingplass som elektriker og tjener helt greit, 480k i året(jobber kun 7-15). Vet om andre som jobber turnus onshore(2uker på, 2uker av) og tjener 280-350kr/t. Husk at du har 30-40år igjen av arbeidslivet, å sitte noen år på skolebenken og/eller noen år med lav lærlinglønn vil lønne seg. Snekker/tømrer, rørlegger osv... Vet ikke hvordan det er med de andre håndtverkeryrkene men det er hvertfall mangel på elektrikere. 

Lenke til kommentar

Hentet fra smartepenger.no:

"Du har krav på hjelp og rådgivning fra det offentlige, hvis du har økonomiske problemer."

"Nærmere bestemt er det slik at alle landets kommuner skal ha et tilfredsstillende tilbud på dette området, og du kan derfor henvende deg til din hjemkommune evt. ditt lokale Nav-kontor for å få hjelp."

"Du kan også ringe Navs økonomirådstelefon 800GJELD (800 453 53), og få gratis råd og hjelp over telefonen."

"Det din kommune eller Nav kan hjelpe deg med kan for eksempel være:"

  • Å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din
  • Å sette opp et husholdningsbudsjett
  • Å finne ut hvordan du kan få mindre utgifter (unngå økonomiske feilprioriteringer)
  • Gjøre avtaler med dem du skylder penger
  • Skrive søknad om utsettelse av betaling
  • Få opplysninger om rettigheter og plikter
  • Dersom du har mye gjeld det er umulig å betjene får hjelp til å søke gjeldsordning
  • Hjelp i kontakt med og oppfølging av aktuelle kreditorer
  • Kontakt med namsmannen

Kilde: https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/1237-offentlig-okonomisk-radgivning

NAV's sider om "Økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning": https://www.nav.no/no/person/flere-tema/sosiale-tjenester/okonomisk-radgivning-og-gjeldsradgivning

Endret av det
La til liste over hjelp.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
det skrev (9 minutter siden):

Hentet fra smartepenger.no:

"Du har krav på hjelp og rådgivning fra det offentlige, hvis du har økonomiske problemer."

"Nærmere bestemt er det slik at alle landets kommuner skal ha et tilfredsstillende tilbud på dette området, og du kan derfor henvende deg til din hjemkommune evt. ditt lokale Nav-kontor for å få hjelp."

"Du kan også ringe Navs økonomirådstelefon 800GJELD (800 453 53), og få gratis råd og hjelp over telefonen."

"Det din kommune eller Nav kan hjelpe deg med kan for eksempel være:"

  • Å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din
  • Å sette opp et husholdningsbudsjett
  • Å finne ut hvordan du kan få mindre utgifter (unngå økonomiske feilprioriteringer)
  • Gjøre avtaler med dem du skylder penger
  • Skrive søknad om utsettelse av betaling
  • Få opplysninger om rettigheter og plikter
  • Dersom du har mye gjeld det er umulig å betjene får hjelp til å søke gjeldsordning
  • Hjelp i kontakt med og oppfølging av aktuelle kreditorer
  • Kontakt med namsmannen

Kilde: https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/1237-offentlig-okonomisk-radgivning

NAV's sider om "Økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning": https://www.nav.no/no/person/flere-tema/sosiale-tjenester/okonomisk-radgivning-og-gjeldsradgivning

 

 

NAV sine rådgivere kan ikke hjelpe meg. Det er mest folk med luksusproblemer og folk uten økonomisk sans de kan hjelpe. Jeg har satt opp budsjett og snur daglig hver krone. Min sak er litt ekstraordinær siden erstatningskravet er ved dom og ikke kan løses med gjeldsordning eller andre ordinære metoder. Det er også vanskelig å forhandle med Lindorf.

Kanskje trenger jeg en advokat som kan finne et smutthull i lovverket for å få redusert gjelden/fryse renta.  Vanlig koseprating med Lindorf funker ikke.

Lenke til kommentar
Adrax skrev (4 minutter siden):

 

 

NAV sine rådgivere kan ikke hjelpe meg. Det er mest folk med luksusproblemer og folk uten økonomisk sans de kan hjelpe. Jeg har satt opp budsjett og snur daglig hver krone. Min sak er litt ekstraordinær siden erstatningskravet er ved dom og ikke kan løses med gjeldsordning eller andre ordinære metoder. Det er også vanskelig å forhandle med Lindorf.

Kanskje trenger jeg en advokat som kan finne et smutthull i lovverket for å få redusert gjelden/fryse renta.  Vanlig koseprating med Lindorf funker ikke.

Så slutt med kosepratinga, vær litt mer direkte mot dem. Tving dem til å høre. Hvis dét ikke virker, ja da ville jeg enten godtatt et liv i økonomisk ruin og prøvd av og til gjennom resten av gjeldstiden, og/eller jeg ville blitt kreativ, innenfor lovens rammer. Bare kreativiteten setter grenser.

Lenke til kommentar
Adrax skrev (2 timer siden):

Noen som kan rettlede meg til hvor jeg finner mer info om å bli konkurs i Latvia? 1 år i Latvia for å bli gjeldsfri høres overkommelig ut.


Per i dag er det ikke mulig å slå seg konkurs i utlandet, det godtas ikke av Norske myndigheter, men det er vedtatt endringer som vil trolig vil endre dette.

Inntil loven faktisk endres, er det ingen som vet med sikkerhet hvordan det blir, eller hvordan norske domstoler vil tolke noe slikt, man kan ikke gjøre annet enn å vente og håpe på at det blir mulig i fremtiden, forhåpentligvis snart ettersom endringene ble vedtatt av Stortinget for tre år siden.

Som nevnt er det mulig å få en gjeldsordning selv om gjelden gjelder erstatning ved dom, men det skal en del mer til, enn for ordinær gjeld ettersom du trolig har forårsaket noen skade, som har krav på erstatning fra deg.

Dersom du ikke har råd til å klippe håret en gang, så bør du snarest påse at du sitter igjen med det som er minimum til livsopphold, altså 8874,- per måned for enslige (mer for barn, ektefelle osv) etter at utgifter til bolig er betalt, som bør være tilstrekkelig å leve for.

I og med at du ikke en gang klarer å betale halvparten av rentene, så bør du ikke betale mer enn du absolutt må, du klarer uansett ikke å betjene lånet med den inntekten du har, det må andre løsninger til.

Du skal uansett ha igjen minst 8874,- per måned å leve for, du har krav på dette ved lov.

Ingen her kjenner din sak, kontakt namsmannen, forklar situasjonen nøye, og hvorfor du mener du bør få gjeldsordning, så skal namsmannen hjelpe deg med den prosessen. Generelt er det lettere dersom gjelden er mer enn tre år gammel, men det er namsmannen som avgjør om dette har noen betydning, eller om du i det hele tatt kan få gjeldsordning.
 

Adrax skrev (2 timer siden):

Jeg har hørt om folk med milliongjeld som har tatt selvmord fordi gjelden var ved dom/erstatning og derfor umulig å bli kvitt. Og forstår dem godt. Synd at resten av livet mitt skal bli ødelagt pga. en dum feil jeg gjorde.t.


Det er ikke slik at alt er over og ut, selv om man har mye gjeld man ikke blir kvitt. Du må belage deg på å leve på minimum livsopphold en periode, men det som virker helt uoverkommelig i dag, kan plutselig løse seg om en måned, et år, osv. Ofte når man får satt seg litt inn i ting, og det har gått litt tid, så blir det enklere å få til løsninger.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (21 minutter siden):


Ingen her kjenner din sak, kontakt namsmannen, forklar situasjonen nøye, og hvorfor du mener du bør få gjeldsordning, så skal namsmannen hjelpe deg med den prosessen. Generelt er det lettere dersom gjelden er mer enn tre år gammel, men det er namsmannen som avgjør om dette har noen betydning, eller om du i det hele tatt kan få gjeldsordning.
 

Takk for utfyllende svar Olaf.

Men må ikke saken ha gått til namsmannen før jeg i det hele tatt kan få en gjeldsordning? (sett at de gjør ett unntak)

Lenke til kommentar
Adrax skrev (17 timer siden):

Igjen, det er ingen måte for meg å få tak i mer penger på. Tro meg. Mine nærmeste sliter med gjeld selv og har ingen mulighet for å ta opp lån, eller hjelpe meg økonomisk ved å selge sine egne eiendeler. Og jeg lever allerede på absolutt minimum av mat, klær, nødvendige husholdningsartikler etc. Jeg klipper mitt eget hår fordi jeg ikke har råd til frisør. Jeg jobber på gulvet uten utdanning med 175 kr timen. Overtid er det nesten ingenting av så får ikke hentet noe der. Jeg har ingen mulighet for å stige i lønn pga. manglende kompetanse og utdanning. Kan heller ikke sitte meg på skolebenken i x antall år i en alder av nærmere 30 år og være uten inntekt.

Jeg har hørt om folk med milliongjeld som har tatt selvmord fordi gjelden var ved dom/erstatning og derfor umulig å bli kvitt. Og forstår dem godt. Synd at resten av livet mitt skal bli ødelagt pga. en dum feil jeg gjorde.

 

Noen som kan rettlede meg til hvor jeg finner mer info om å bli konkurs i Latvia? 1 år i Latvia for å bli gjeldsfri høres overkommelig ut.

 

Du sier du ikke jobber overtid, da har du masse tid til enten ekstra arbeid eller skolegang på kveldstid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 12/26/2019 at 6:13 AM, Camlon said:

Virker helt håpløst med så høy rente. Det burde ikke vært lov å ta så høy rente for en bot.

Jeg ville sjekket igjen om familien kan hjelpe. Selv om de ikke har penger, så har de nok eiendeler de kan selge eller mulighet til å ta opp lån. De kan også hjelpe deg med å nedbetale lånet. Du kan gi dem normal rente som kompensasjon.

Hvis ingen vil hjelpe, så ville jeg flyttet til et land som ikke vil innkreve gjelden. Bedre å leve fritt i et fattig land enn å leve som en slave i et rikt land.

 

Gjelden vil bestå, blir ikke slettet før kreditor godtar det. Og det betyr at om han arver noe om 15 år kan det bli tatt av kreditor.
Å flytte til utlandet hjelper ikke, kravet vil fortsatt bestå selv etter flere år. Og ja, de kan trekke deg i trygd/pensjon selvom du bor i Spania.
Og det er ikke en bot men en erstatning som han er dømt til å betale.
Ville du som huskjøper f.eks. slettet et krav på 900 000,- hvis selgeren hadde lurt deg ved huskjøpet?
Eller hvorfor skal en fyllekjører som er dømt til å erstatte en skade slippe unna fordi det er så synd på han?
Så eneste løsning er advokat for TS, eller gå til NAV som er gratis. Så setter de opp et regnestykke hvor mye han må betale hver måned.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Ballast said:

Gjelden vil bestå, blir ikke slettet før kreditor godtar det. Og det betyr at om han arver noe om 15 år kan det bli tatt av kreditor.
Å flytte til utlandet hjelper ikke, kravet vil fortsatt bestå selv etter flere år. Og ja, de kan trekke deg i trygd/pensjon selvom du bor i Spania.
Og det er ikke en bot men en erstatning som han er dømt til å betale.
Ville du som huskjøper f.eks. slettet et krav på 900 000,- hvis selgeren hadde lurt deg ved huskjøpet?
Eller hvorfor skal en fyllekjører som er dømt til å erstatte en skade slippe unna fordi det er så synd på han?
Så eneste løsning er advokat for TS, eller gå til NAV som er gratis. Så setter de opp et regnestykke hvor mye han må betale hver måned.

Les hva folk skriver før du kommer med kritikk. 

Flyttet man til utlandet for å komme seg vekk fra gjeld, så er ikke poenget å leve på norsk trygd. Og flytter man til utlandet som ung og bor der for resten av livet så har man utenlandsk pensjon. Arv kan være et problem, men alt tyder på at har lite å hente. Jeg sa ingenting om å få gjelden slettet, selv om det kanskje blir mulig i fremtiden. Målet er å kunne ha et normal liv hvor man kan ha mer enn det absolutt nødvendigste.

Og hvis han går til NAV så regner de vel frem til at han må leve på 8874 + inflasjon for resten av livet. De høye rentene kommer til å gjøre det umulig å nedbetale lånet om 15 år.  Det er hva han prøver å unngå, enten ved å flytte til utlandet eller på en eller annen måte få en gjeldsordning. 

Lenke til kommentar

Kveldsjobb og helgejobb er absolutt et godt forslag. Det kan fort bidra med ganske mange tusen per måned, som igjen får gjelda til å krympe ganske kraftig i stedet for å stige.

Videre så tror jeg reforhandling av rente kan bidra ytterligere tilsvarende flere tusen kroner per måned i avdrag.

Det virker ikke som det er så mye å hente på å kutte utgiftene ytterligere. Bare fortsett den spartanske stilen og ikke la deg forføre til økt forbruk av de økte inntektene pga mer jobb.

Jeg tror det kan sammenlignes med overvektige som må legge om livsstilen angående kosthold. Du må legge om din økonomiske livsstil og stå på hardere, i mange år fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
51 minutes ago, PgUp said:

Hva med å jobbe kvelder / helger? Ta en jobb der du kan jobbe hjemmefra med telefonsalg eller lignende. Eller få en jobb på butikk på kvelden. 

Problemet er at han må jobbe 7 dager i uken i minst 10 år for å kunne redusere gjelden til et bærekraftig nivå. Mest sannsynlig vil han komme til å bli utbrent, syk eller arbeidsledig før det skjer.

Skal man gå den ruten så må man kjøre på 100%. Flytt hjem eller til et bofelleskap, reduser kostnadene ned mot 0 og jobb så mye som mulig. Da vil det ta betydlig færre år for å redusere gjelden til et bærekraftig nivå. Det er fortsatt svært vanskelig, og svært mange vil ikke klare å leve slik i flere år.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Problemet er at han må jobbe 7 dager i uken i minst 10 år for å kunne redusere gjelden til et bærekraftig nivå.

Med nokså beskjedne 150 kr/t så vil han med jobb 7 dager i uka, 7,5t per dag, 52 uker i året, i 10 år tjene ca 4 millioner kroner, før vi regner renters rente osv. Det skulle være mer enn nok til å betale gjelda ned til et "bærekraftig nivå", hva nå enn du legger i det. Total kostnad for et lån på 900 000 kr over 10 års nedbetaling med 11% effektiv rente er ca 1,46 millioner. Da sitter han igjen med ca 2,5 millioner kroner før skatt.

La meg starte med blanke ark og regne slik: TS klarer å forhandle renta ned til 5% og ønsker å betale det ned raskest mulig ved å ta seg en kveldsjobb 4 dager i uka a 4 timer a 150 kr/t og ved å jobbe 40 uker i året. Jeg bruker laanekalkulator.no til å regne ut hvor mange år han må jobbe sånn. Jeg antar 20% marginalskatt siden det virker som han er lavtlønnet. Det blir 150*4*4*40 = 96000 kr/år før skatt og 76800 etter skatt, i tillegg til de 4000 kr/mnd (etter skatt) han allerede betaler. Det blir 9 år. Legger han til helgejobb som lørdagshjelp i butikk f.eks 6 timer hver lørdag, 40 uker i året, til 150 kr/t så vil lånet være fullstendig nedbetalt i løpet av 7 år. Vaskejobber, postombæring, budbilsjåførjobber og sånt lønner vel også rundt 150 kr/t om jeg tipper rett. Dette er ikke høyterskel-jobber.

Nå har jeg brukt ganske nøkterne tall på timelønn, helt uten lønnsstigning for hverken ansiennitet eller normal lønnsjustering. Legg på litt for det også så kanskje lånet er borte allerede om 6,5 år. Dette er etter min mening fullt gjennomførbart, med god innsats. Uten innsats baller det bare på seg. Derfor sier jeg at han må legge om sin økonomiske livsstil og stå hardt på noen år fremover.

Med forbehold om at TS sliter med å komme inn i et normalt lønnet arbeidsliv. Hvis det er tilfellet må nok NAV på banen med mer enn bare økonomisk rådgivning.

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/26/2019 at 3:20 AM, Merko. said:

Hvertfall på Luksusfellen så tar de jo kontakt med de forskjellige kreditorene for nedbetalingsplan.
Aner ikke om det er mulig for oss dødlige?

Ellers har jeg hørt at man kan flytte til utlandet i 5 år. Deretter blir gjelden automatisk slettet.
Jeg aner ikke om det faktisk er slik.

Ja, kanskje om du var utlending. Men det er han vel ikke? Og kan utlendingen flytte tilbake etter 5 år mener du?

Lenke til kommentar

Hva med gjeldsordning?

Det eneste som er sikkert er at uansett hva som skjer fremover, så må du belage deg på at det blir trangt og at det blir tøft. Generelt må du gjøre alt du kan for å øke inntekten din (vurder gjerne utdanning selv om det er en langsiktig plan) og alt du kan for å redusere kostnadene dine.

Jeg har ikke tatt meg tid til å detaljlese dette, men det høres ut for meg som om du er kvalifisert til å søke om gjeldsordning. 

Et annet forslag må være å kontakte firma som hjelper folk som er i din situasjon. Se for eksempel her:

https://gjeldfinans.no/faq

Masse lykke til! :)

 

Sitat

 

Gjeldsordningslova gir privatpersonar med alvorlege gjeldsproblem høve til å få kontroll over økonomien sin. Ei gjeldsordning er ein avtale om å betale mest mogeleg ned på gjelda i ein avgrensa periode, som hovudregel fem år, mot å få sletta restgjelda. Ordninga omfattar alle typar gjeld, òg til det offentlege, og ein kan som hovudregel berre nytte denne ordninga ein gong i livet.

Framgangsmåte for den som ynskjer gjeldsordning – rett til bistand

Den som vil søkje om gjeldsordning skal vende seg til den lokale namsmannen. Dette er lensmannen eller namsfuten. Namsmannen vil gi råd og rettleiing om lova sin verkemåte og ev. hjelp til å fylle ut søknadsskjemaet.

Dersom det blir opna gjeldsforhandling, vil namsmannen hjelpe til med å utforme eit forslag til betalingsordning som blir sendt til kreditorane for vurdering. Dersom forslaget ikkje blir godteke, kan ei ordning fastsetjast i domstolane.

Enkelte namsmenn yter òg hjelp til den økonomiske gjennomføringa av ei gjeldsordning. Det tek vanlegvis 4-6 månader å få i stand ei gjeldsordning, deretter følgjer ein betalingsplan (gjeldsordningsperiode) på fem år.

Kven kan kome inn under gjeldsordningslova?
Hovudvilkåret for å kome inn under gjeldsordningslova er at ein er ute av stand til å betale for seg, og at dette varer ved. Det vil seie at problema må vere av permanent karakter, og at det ikkje er mogeleg å betale ned gjelda i overskodeleg framtid.

Eit anna hovudvilkår er at ei gjeldsordning ikkje må verke urimeleg eller støytande på andre. I dei fleste tilfelle vil det òg bli stilt krav om at ein etter beste evne må ha prøvd å løyse problema på eiga hand.

Rett til å behalde bustad og andre eigendelar under ei gjeldsordning
Den som oppnår gjeldsordning har som hovudregel rett til å behalde ein eigarbustad av rimeleg storleik og standard. Men berre den delen av bustadgjelda som ligg utanfor takstverdien av bustaden vil bli sletta som følgje av gjeldsordninga. Tanken er at bustadgjelda omtrent skal svare til bustadverdien når gjeldsordninga er over.

Lova opnar òg for at ein i enkelte tilfelle kan behalde ein privatbil. Den må då vere av nøktern verdi, og naudsynt på grunn av arbeidssituasjonen eller sjukdom eller funksjonshemming.

Midlar til eige underhald under gjeldsordninga
Etter gjeldsordningslova har alle som oppnår gjeldsordning rett til å behalde eit rimeleg beløp til eiga forsyting. I tillegg til dekning av nøkterne buutgifter kan det setjast av midlar til naudsynte forbruksutgifter, eller livsopphald, etter satsar som går fram av ei eiga forskrift. Satsane blir justerte i takt med konsumprisindeksen (KPI) 1. juli kvart år.

Behov for hjelp med økonomiske problem?
Dei som opplever økonomiske problem, kan søkje hjelp hjå ein økonomisk rådgivar i heimkommunen eller ringe NAV sin økonomirådstelefon 800 45 353 (800GJELD), som er ein gratis landsdekkjande hjelpetelefon.

Privatpersonar som har alvorlege gjeldsproblem kan òg søkje namsmannen/lensmannen om gjeldsforhandling etter gjeldsordningslova.


 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Med nokså beskjedne 150 kr/t så vil han med jobb 7 dager i uka, 7,5t per dag, 52 uker i året, i 10 år tjene ca 4 millioner kroner, før vi regner renters rente osv. Det skulle være mer enn nok til å betale gjelda ned til et "bærekraftig nivå", hva nå enn du legger i det. Total kostnad for et lån på 900 000 kr over 10 års nedbetaling med 11% effektiv rente er ca 1,46 millioner. Da sitter han igjen med ca 2,5 millioner kroner før skatt.

150 kr timen med 240 timer i måneden gir en bruttolønn på 36000 kroner i måneden. Etter skatt blir det ca 27000 kr, og kostnadene kan lett bli 12000 om han skal ha et eget sted å bo. Det blir igjen da 15000 som han kan bruke til å nedbetale lånet.

1 år: 100000 går til renter, 80000 går til avdrag + 22000 rentefradrag

2år: 88000 går til renter, 92000 går til avdrag + 19000 rentefradrag

3år: 76000 går til renter, 104000 går til avdrag + 17000 rentefradrag

Selv i dette optimale scenarioet så tar det 3 år å nedbetale ca 1/3 av gjelden. Da tar det litt kortere tid enn 10 år før lånet er nede på et lavt nivå, men jeg beregnet at han la til 15 arbeidstimer, ikke at han jobbet 7.5 timer hver dag, 7 dager i uken. 

Å holde på slik i mange år er tøft, og det er fort gjort å bli utbrent, syk eller å miste jobben. Da tar det ikke lang tid før lånet er tilbake til der han startet.

Hvis han skal prøve nedbetale lånet så bør han også redusere kostnadene ned mot null, f.eks. ved å bo hjemme hos sine foreldre. Da får han 100000 - 140000 ekstra han kan bruke på å nedbetale lånet og da går det mye fortere

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...