Gå til innhold

Rævkjørt økonomisk - Utvei?


Adrax

Anbefalte innlegg

Sitter med 900.000 kr i gjeld hos Lindorf. Dette er en erstatning ved dom, som tilsier at jeg ikke får gjeldsordning hvor jeg netbetaler så så mye i x antall år og får resterende sum slettet. Alt må nedbetales. Renta er rundt 11%. Saken er ikke gått til namsmann.

Jeg klarer bare betale 4000 kr i mnd på dette etter at husleie og mat er betalt, likevel ser jeg at gjelden økes hver måned pga. den høye renten. Familie kan ikke hjelpe og jeg får ikke lån hos banker for å refinansiere til en lavere rente. Har heller ikke hus eller eiendeler å selge.

Hvilke muligheter fins for meg til å faktisk bli kvitt denne gjelden en gang i livet? Om det i det hele tatt fins..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Merko. skrev (35 minutter siden):

Hvertfall på Luksusfellen så tar de jo kontakt med de forskjellige kreditorene for nedbetalingsplan.
Aner ikke om det er mulig for oss dødlige?

Ellers har jeg hørt at man kan flytte til utlandet i 5 år. Deretter blir gjelden automatisk slettet.
Jeg aner ikke om det faktisk er slik.

 

Kan ikke bare flytte. Fins vel et system i england hvor de kan gjøre meg personlig konkurs slik at all gjeld frafaller, men det er uaktuelt å flytte dit.

 

FrihetensRegn skrev (22 minutter siden):

Har du tatt kontakt med Lindorff? Kanskje de er villig til å komme frem til en løsning om du forteller dem at du kanskje ender opp med å ikke betale en krone mer.

Spurte de rett ut for rundt ett år siden om de kunne sette ned renta litt, men fikk da til svar at de måtte tjene penger.

Burde kanskje ha skrevet en 10 siders roman om livet mitt og hvor forferdelig min livssituasjon er, i håp om at de kanskje følte empati og satt renta ned litt, men det gjorde jeg dessverre ikke. Vet ikke hvor stort forhandlingsrom de faktisk har når det kommer til rente og å fryse den. Hadde man visst det, og hvordan man skal snakke til kreditorer, tror jeg mange gjeldsofre kunne fått et bedre liv.

Lenke til kommentar
Adrax skrev (3 timer siden):

Hvilke muligheter fins for meg til å faktisk bli kvitt denne gjelden en gang i livet? Om det i det hele tatt fins..

To ting:

  1. Reduser utgiftene dine. Spink og spar på alt. Deriblant forsøk å få lavere rente.
  2. Øk inntekten din. Ta deg ekstrajobb, øk stillingsprosent, be om mer ansvar i jobben mot økt lønn etc.

Kort og greit stå på! Med den renta må du betale 8250 kr/mnd bare for å holde gjelda stabil. Klarer du å forhandle deg fram til f.eks 6% rente så må du betale 4500 kr/mnd for å holde gjelda stabil. Men det er vel ikke noe mål å holde den stabil? I så fall må du over disse månedsbeløpene for å klare å betale ned gjelda. Bare for å gi deg et bilde av hvor mye mer du må betale så tar det 25 år å bli kvitt gjelda om du betaler 3000 kr/mnd mer enn å holde gjelda stabil. Merk at renteutgiftene vil synke etter hvert som du betaler ned på gjelda så dette blir hardest i starten. Deretter avtar byrden både på grunn av lavere renteutgifter og generell inflasjon (dvs. din normale lønnsøkning).

Prøv deg frem med laanekalkulator.no for å finne en passe plan for deg. Annuitetslån vs serielån. Månedlig beløp osv.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker helt håpløst med så høy rente. Det burde ikke vært lov å ta så høy rente for en bot.

Jeg ville sjekket igjen om familien kan hjelpe. Selv om de ikke har penger, så har de nok eiendeler de kan selge eller mulighet til å ta opp lån. De kan også hjelpe deg med å nedbetale lånet. Du kan gi dem normal rente som kompensasjon.

Hvis ingen vil hjelpe, så ville jeg flyttet til et land som ikke vil innkreve gjelden. Bedre å leve fritt i et fattig land enn å leve som en slave i et rikt land.

 

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (48 minutter siden):

Hvis ingen vil hjelpe, så ville jeg flyttet til et land som ikke vil innkreve gjelden. Bedre å leve fritt i et fattig land enn å leve som en slave i et rikt land.

En ting er at det er utrolig feigt å skyve gjeldsbyrden over på bankens øvrige kunder. En annen ting er at svært mange land har samarbeid om gjeldsinndrivelse. Man kan ikke akkurat bare stikke av fra gjelda ved å kjøpe seg campingvogn og bo på svensk side av grensa noen år. Så enkelt er det ikke. Skal man flytte til et sivilisert land etter dette skatteparadis-opplegget så må man regne med at gjeldskravet består og har økt kraftig. Selv etter mange år.

Som sagt, det gjelder å maksimere inntektene, minimere utgiftene og refinansiere med lavere rente. Det krever selvsagt innsats.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Simen1 said:

En ting er at det er utrolig feigt å skyve gjeldsbyrden over på bankens øvrige kunder. En annen ting er at svært mange land har samarbeid om gjeldsinndrivelse. Man kan ikke akkurat bare stikke av fra gjelda ved å kjøpe seg campingvogn og bo på svensk side av grensa noen år. Så enkelt er det ikke. Skal man flytte til et sivilisert land etter dette skatteparadis-opplegget så må man regne med at gjeldskravet består og har økt kraftig. Selv etter mange år.

Som sagt, det gjelder å maksimere inntektene, minimere utgiftene og refinansiere med lavere rente. Det krever selvsagt innsats.

Nå bor jeg i et "ikke-sivilisert" land og er fornøyd med det. Jeg har ikke engang flyktet fra gjeld.

Om det er moralskt galt eller ikke får TS bestemme selv. Personlig føler jeg ingen skam, de som burde skamme seg er den norske regjeringen som tillater praksisen. Å kreve absurd høy rente og gi ingen mulighet til å gå konkurs er en form for moderne slaveri.

Hvis han klarer bare å spare 4000 nå så tviler jeg sterkt på at han vil klare å spare 14000 over lenger tid. Kanskje går det i en liten periode, men så blir han syk eller mister jobben. Ditt alternativ er derfor ikke realistisk, og du vet godt hva som egentlig vil skje om han prøver å følge ditt råd.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om de i luksusfellen har noen triks vi ikke ser på tv, men ut fra det jeg har forstått, så er det bare beinhard forhandling som gjelder. Jeg har hørt de si ting som "Men dere må forstå at dere ikke får noen flere penger hvis dere ikke går med på en gjeldsordning, for han/hun har ikke mer å hente eller betale". Sånne ting sier dem. Dette er etter deltageren har solgt alt de eier og har og sagt seg villige til å låse seg til en betalingsplan i x antall år.

Økonomer er jo vant til slikt prat, men ikke vanlige folk som deg og meg. Hadde jeg havna i en sånn situasjon, så hadde jeg 1) Gjort som du har nevnt: Skrevet livssituasjonen min på papir, gjerne over en uke eller to. Få alt ned i en historie, prøv å kok det ned litt. De som jobber i banker er mennesker, så det -er- mulig å nå inn med empati. Det sitter bare utrolig langt inne. 2) Vært på mail, telefon og møtt opp personlig hver eneste dag til de hørte på meg. Da må man finne balansen, så man ikke maser for mye, men prøve å få til en konstruktiv dialog. Hvis de opplever det som mas, så kan man la det gå noen dager eller et par uker, før man ringer tilbake.

Man må bare ikke være redd for å få kjeft eller hardt prat fra dem. Konstruér setninger og øv deg på svar som er sanne, som; "Hvis dere ikke går med på gjeldsordning, så kommer jeg til å være gjeldsslave resten av livet, og da er sannsynligheten stor for at jeg tar selvmord etter hvert, for da er det jo ingen poeng for meg å leve likevel! Og da får dere i hvert fall ingen penger!" og/eller "Jeg er motivert og villig til å låse meg til en betalingsplan, bare gi meg en åpning, så skal jeg ta den".

Du kan også analysere psykologisk hvorfor du havnet i den gjelden, og få det inn i teksten. Rasjonalisere det ut, så det blir enda mer realistisk og plausibelt for dem å høre på deg.

Hvis du prøver alt, og over et halvt år ikke får gehør, så ville jeg vurdert litt mer drastiske tiltak. Men jeg vil ikke spekulere i hva, for da blir sikkert posten slettet.

Lenke til kommentar

Sett opp budsjett og legg det ut her. Tror det er beste løsning for å få hjelp. Har du sett luksusfellen? Følg oppskriften deres, om du ikke føler for å melde deg på, kanskje.

1) Sett opp budsjett (bruk gjerne samme poster). F eks om du har 28k netto, og bare klarer å sette av 4k gjør du noen feile prioriteringer, har du 15k netto, er det veldig forståelig at du ikke klarer så høye beløp.

2) Selg unna ting du ikke trenger som kan gi penger inn NU (evt bare for å vise forhandlerne at du mener alvor)

3) Hvis du etter steg 1 og 2 fortsatt skylder sinnsyke mengder og går på havregryn og nudler budsjettmessig, så kan du begynne å se på mulige (gode) avtaler (type null-rente). Du kan til og med ha en fordel avhengig av hvordan du ligger an på #1. Hvis du etter nødvendige utgifter (ihht SIFOs-referansebudsjett) kan det i noen tilfeller være at kreditor sitter igjen med MINDRE enn de 4k de har nå, når lønnstrekk fra fylkesmannen kommer. Hvis så blir tilfelle er det noe du kan påpeke overfor kreditor i forhandlingene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (28 minutter siden):

Hvordan fikk du til å skulle betale 900 000,- i erstatning?

Ved å påføre nokon 900k i tap? Skal ikkje meir til enn at ein med uforsikra bil kræsjer i ein husvegg før hundretusenane går fort for å reparere bil og hus. 

 

 

Til TS;

Sett opp budsjett og vis Lindorf både kva du har av inntekter og utgifter, dersom du viser at du betalar det du klarer i måneden så vil du kunne forhandle. 

Ellers gjeld dei generelle råda om å redusere utgifter og auke inntektene. Kan du bu billegare enn du gjer i dag? Kan du redusere i transportbehovet? Har du solgt verdigjenstandar? Har du fulltidsstilling? Kan du ta på deg ein ekstrajobb? Kan du tene litt ekstra ved å ta på deg småjobbar? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

- Kutt ned på alle utgifter. Ikke kjøp nytt, gå på finn.no og på bruktbutikker. Har du bil? Kan du bo billigere? Varmer du opp med strøm eller ved? Mye å spare på å bruke ved. Prøv dumpster-diving, du kan få mye om ikke all maten på denne måten. Kan du få mer jobb? Bedre lønn?

- Ta kontakt med Hallgeir fra Luksusfellen eller noen andre med lignende kompetanse. Jeg hadde helt klart hyret han hvis han kan hjelpe med å få til en bedre avtale.

Lenke til kommentar

Du kan trolig ikke flytte fra gjelden.

Flytte til England er neppe en løsning, ettersom Norge har tatt særlig unntak i Luganokonvensjonen for konkurs, og ikke anerkjenner utenlandsk konkurs, det har også blitt betydelig vanskeligere å få slik konkurs i England.

Dette som sto i mediene for noen år siden, om å flytte til England å slå seg konkurs, har aldri blitt testet av noen i praksis, trolig fordi det ikke lar seg gjøre i Norge.

Gjelden vil heller aldri bli magisk borte, uansett hvor lenge du bor utenlands. Foreldelsesfrister vil fornyes automatisk av Lindorff. Du må enten betale, eventuelt med reduksjon dersom du får til en avtale, eller få godkjent norsk gjeldsordning, eller utenlandsk insolvens.

EU har kommet med et nytt direktiv for noen måneder siden, samt at Norge har vedtatt endringer i Konkurskloven, som trolig vil gjøre at slike utenlandske konkurser vil godtas i fremtiden, men dette er ikke gjeldende enda.

Når dette blir er usikkert, det er tre år siden Stortinget vedtok endringene i Konkursloven, uten at noe har skjedd?
Dersom det skulle bli slik, vil Latvia høyst sannsynlig være det enkleste landet å slå seg konkurs, og få slettet gjelden, det vil ta rundt ett år.

EU-direktivet om insolvens vil også gjøre at gjeldsordning vil bli mye enklere, ta maks tre år, og inkludere alle typer gjeld, usikkert når dette blir innført også, men jeg mener Norge har to år på seg, men ting tar tid her.

Dersom erstatningen stammer fra straffbar handling, og du er dømt, så vil du helt korrekt normalt ikke få gjeldsordning i dag.
Nåværende lov er helt klar på at slike krav skal dekkes i sin helhet, av naturlige årsaker, det sitter vel også noen på andre siden av bordet som du har ødelagt for, som skal ha sine 900 000,-

Faktum er at dersom du per i dag ikke en gang klarer å dekke rentene, så er det egentlig ikke noe vits å betale noe ekstra på dette.
Du skal sitte igjen med 8874,- i livsopphold, pluss tillegg for barn osv, samt at du skal ha til husleie.

Har du mindre enn dette livsoppholdet i dag, så burde du faktisk la det gå til tvangsinndrivelse slik at du får det livsoppholdet du har krav på. Du betaler jo uansett ikke ned på kravet, det øker i stedet, det du betaler går rett bort i renter.

Ettersom gjelden ikke har gått til tvangsinndriving, så er den trolig ganske ny?
Det er nesten umulig å forhandle om ny gjeld, og enda verre når det kommer til erstatning.

Dersom det er en ekstern kreditor du har gjeld til, så er det ikke opp til Lindorff hvorvidt de kan redusere gjelden.
Det vanlige er at Lindorff kjøper kravet for en slikk og ingenting etter mange år, og da er det mulig å forhandle med Linforff, ettersom de eier kravet mot deg, men selv da er det nesten umulig å forhandle med Lindorff, vanskeligere mennesker skal man lete lenge etter.

Er det Staten eller et forsikringsselskap du skylder penger, er det ofte enda vanskeligere å komme til enighet., de går sjelden med på reduksjon dersom de har betalt ut erstatning.

Det finnes dog noen unntak i loven for gjeldsordning :

"Krav på erstatning eller oppreisning for skade voldt ved en straffbar handling skal gis full dekning.
Unntak kan gjøres dersom kravet er fastsatt ved dom eller forelegg mer enn tre år før søknad om gjeldsforhandling fremmes, eller dersom særlige resosialiseringshensyn tilsier det og hensyn til den som har kravet ikke er avgjørende.
Ved vurderingen av om det foreligger et slikt unntakstilfelle, skal det særlig legges vekt på arten av den straffbare handling."


Du kan altså søke dersom du mener et slikt unntakstilfelle foreligger. Generelt er det beste å vente til gjelden er minst tre år gammel, det er alltid lettere å finne løsninger på gammel gjeld, hvor kreditor har innsett at det uansett ikke er noe å hente, enn gjeld som nylig har oppstått.

Med andre ord, det er ting på gang som kan føre til at dette kan løses relativt greit, ved å for eksempel flytte til Latvia ett år, eller ved at Gjeldsordningsloven endres.

Med nåværende lovverk finnes det også muligheter, dersom du kan vise til særlige hensyn, eller når gjelden er over tre år gammel, forutsatt at du ikke skylder voldserstatning eller annet hvor det vil virke svært støtende om du får "strafferabatt" ved å få redusert gjelden eller lignende.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
29 minutes ago, 0laf said:

Dersom det skulle bli slik, vil Latvia høyst sannsynlig være det enkleste landet å slå seg konkurs, og få slettet gjelden, det vil ta rundt ett år.

Korriger meg om jeg tar feil, men må ikke Lindorf selge gjelden til en Latvisk kreditor for å kunne innkreve gjelden i Latvia. Og da kan ha få slettet gjelden etter Latvisk lov.

Hvis de ikke overfører gjelden til Latvia, så har de heller ingen måte å kreve inn pengene, og han kan leve et normalt liv i Latvia.

Lenke til kommentar
Adrax skrev (10 timer siden):

Sitter med 900.000 kr i gjeld hos Lindorf. Dette er en erstatning ved dom, som tilsier at jeg ikke får gjeldsordning hvor jeg netbetaler så så mye i x antall år og får resterende sum slettet. Alt må nedbetales. Renta er rundt 11%. Saken er ikke gått til namsmann.

Jeg klarer bare betale 4000 kr i mnd på dette etter at husleie og mat er betalt, likevel ser jeg at gjelden økes hver måned pga. den høye renten. Familie kan ikke hjelpe og jeg får ikke lån hos banker for å refinansiere til en lavere rente. Har heller ikke hus eller eiendeler å selge.

Hvilke muligheter fins for meg til å faktisk bli kvitt denne gjelden en gang i livet? Om det i det hele tatt fins..

Hva ligger du på i lønn? Yrke? Er du ung, barnløs og ingen samboer/kone?

Du kan ta deg en utdanning der det er mulighet for en meget bra betalt jobb evt. et yrke som gir deg penger utenom arbeidsgiver. 

 

 

Med den renta vil du betale på dette resten av livet ditt. Hvis du øker innbetalingen med over det dobbelte vil du bli gjeldfri om 25-30år.

Har jeg vært i den situasjonen og ingen "ansvar" bortsett fra dette ville jeg ha flyttet. Mest sannsynlig til samme land som Camlon.

Lenke til kommentar

Dette er ganske spesielt. Burde ikke staten tatt seg av slik gjeld? Her tar man fra folk muligheten til å gjøre opp for seg komme seg videre. Uten den muligheten har man jo ikke noe håp. Er det sånn systemet fungerer? Prioriteres lønnsomheten til private bedrifter over rehabiliterings tanken i rettssystemet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Korriger meg om jeg tar feil, men må ikke Lindorf selge gjelden til en Latvisk kreditor for å kunne innkreve gjelden i Latvia. Og da kan ha få slettet gjelden etter Latvisk lov.

Hvis de ikke overfører gjelden til Latvia, så har de heller ingen måte å kreve inn pengene, og han kan leve et normalt liv i Latvia.


Nei, de fleste inkassoselskaper har samarbeid i andre land, Lindorff er så store at de har kontorer i nesten alle europeiske land, inkludert Latvia.

De trenger ikke selge gjelden, de kan inndrive norsk gjeld på tvers av grenser ved å benytte en samarbeidspartner i landet skyldner bor.

Det hjelper generelt ikke å flytte, men i enkelte land kan det være vanskelig å få utført utleggstrekk i lønn og lignende, men de kan fremdeles trekke i norske trygder og den slags, uavhengig av hvor man bor.

Dersom Norge hadde godtatt konkurser fra andre land, ville man begjært seg konkurs i et annet EU-land, som Latvia hvor dette er forholdsvis enkelt og raskt.
Generelt må man bo i Latvia 6 måneder før man kan gjøre dette, så tar det vanligvis 6 måneder å gjennomføre konkursen, deretter vil restgjeld bli slettet.

I henhold til den nye konkursloven som ikke er innført enda, så ville Norge da automatisk godtatt konkursen i Latvia, og gjelden i Norge ville også blitt slettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Flin skrev (På 26.12.2019 den 14.02):

Er det sånn systemet fungerer? Prioriteres lønnsomheten til private bedrifter over rehabiliterings tanken i rettssystemet? 


Ja, det er sånn det er.

EUs nye direktiv ønsker å endre på dette, det er i hovedsak for selskaper, men ser ut til å kunne gjelde for private også, hvor formålet er at man skal kunne komme seg videre i livet dersom alle andre muligheter er oppbrukt, på maksimalt tre år.

I Norge kommer man nesten aldri videre, enkelte kan få en gjeldsordning, som tar 5 år, så ytterligere 2 år karenstid, men for mange er det håpløst.

Inkasso er såpass god butikk i Norge, med ågerrente og verdens høyeste gebyrer, at disse selskapene tjener mer på å vente å se om folk arver, vinner, får bedre jobb og lignende, enn å gå med på store reduksjoner.

Det verste av alt, er jo at selskaper som Lindorff ofte kjøper "råtten" gjeld for nesten ingenting, så aldri gir seg, og forfølger folk med fullt krav til de legger inn årene, i stedet for at skyldner selv hadde hatt mulighet til å kjøpe sin egen gjeld til samme lave pris eller lignende ordninger.

Nå er det samtidig åpenbart at man bør betale sin gjeld, dersom det var enkelt å unnslippe gjeld ville det uthulet hele systemet, men det burde vært enklere for de som ikke har mulighet til å betale.

Som nevnt ovenfor har Norges regjeringer i flere tiår tatt særlige unntak i konvensjoner med andre land, innført noen av verdens strengeste regler for inndrivning, skyhøye forsinkelsesrenter og gebyrer, samt at staten er bortimot den verste kreditoren man kan ha, og således gjort landet til et av de vanskeligste i verden når det kommer til å ha gjeldsproblemer.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...