Gå til innhold

Gi bort store beløp til mange (ala sjekk)


Dubious

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (4 timer siden):

Cash is king !

I disse dager er det vel kontroversielt, men jeg ville gitt bort kontanter ... eventuelt gull dersom det er større beløp.

Kontanter og gull? Hvorfor? Trur du TS har ranet en bank eller gullsmed? 

 

 

Direkte til konto er det beste, men som nevnt er bankremisse en mulighet.

Men husk at mottaker må føre opp gaven i post 1.5.3 i skattemeldingen hvis den er over 100.000kr.

Dette er kun en opplysningspost for å forklare evt. økt formue. Gaver er ikke skattepliktig lengre. Bare nevner dette tilfelle du har vært heldig i Lotto e.l. og vil gi et betydelig beløp til dine nærmeste.

 

En bankremisse er et gjeldsbrev utstedt av en bank. Bankens kunde kan kjøpe et gjeldsbrev pålydende en bestemt sum, og siden overdra gjeldsbrevet til en tredjeperson. Bankremissen fungerer på den måten som et betalingsmiddel, på lik linje med en sjekk.

For å overdra bankremissen til en tredjeperson må denne transporteres ved at overdragelsen erklæres skriftlig, på bankremissens bakside.

Utstedende bank beregner normalt et gebyr for å utstede bankremissen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (12 timer siden):

Kontanter og gull? Hvorfor? Trur du TS har ranet en bank eller gullsmed? 


Rett og slett fordi det er praktisk, morsomt, ikke involverer banken, og mottaker faktisk får noe annet enn en papirlapp.

For egen del er fremdeles kontanter å foretrekke, det er enkelt og greit, både å gi bort, og å få, opp til visse beløp.

For større beløp er gull veldig praktisk, gullmynter er generelt fritatt mva og kan enkelt selges av mottaker
Kun 28 gram (1 oz mynt) er verdt rundt 15 000,- kroner, slik at noen få små mynter vil fort utgjøre en hel del penger, og det er litt mer artig enn å få en bankremisse eller en bunke Visa-kort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 26.12.2019 den 13.24):


Rett og slett fordi det er praktisk, morsomt, ikke involverer banken, og mottaker faktisk får noe annet enn en papirlapp.

For egen del er fremdeles kontanter å foretrekke, det er enkelt og greit, både å gi bort, og å få, opp til visse beløp.

For større beløp er gull veldig praktisk, gullmynter er generelt fritatt mva og kan enkelt selges av mottaker
Kun 28 gram (1 oz mynt) er verdt rundt 15 000,- kroner, slik at noen få små mynter vil fort utgjøre en hel del penger, og det er litt mer artig enn å få en bankremisse eller en bunke Visa-kort.

Jeg for min del synes kontanter er både upraktisk og veldig lite morsomt. Kontanter betyr bare en masse styr for å få satt det inn i banken. 

Jeg for min del setter inn pengegaver rett på konto eller bruker Vipps, og foretrekker helt klart at andre gir meg penger på samme måte.

Endret av Gjerrigknarken
Lenke til kommentar
Gjerrigknarken skrev (1 time siden):

Jeg for min del setter inn pengegaver rett på konto eller bruker Vipps, og foretrekker helt klart at andre gir meg penger på samme måte.


Jeg for min del, har lest åpningsinnlegget, hvor trådstarter nevner at han ikke vet kontonummeret, og derfor spør om en alternativ løsning.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 26.12.2019 den 13.24):

For større beløp er gull veldig praktisk, gullmynter er generelt fritatt mva og kan enkelt selges av mottaker
Kun 28 gram (1 oz mynt) er verdt rundt 15 000,- kroner, slik at noen få små mynter vil fort utgjøre en hel del penger, og det er litt mer artig enn å få en bankremisse eller en bunke Visa-kort.

Største ulempen med gull er at mykje av verdien går vekk i transaksjonskostnader. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...