Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Få barn 11+ år etter at barneværnet tok det første barnet.


Gjest b9623...277

Anbefalte innlegg

Gjest b9623...277

Hva kan man forvente av innblanding fra barnevernet, når mor var innblandet i systemet da hun var 17. og ble fratatt barnet pga umodenhet, og en ustabil far.

hele livet er nå snudd på hodet, ny partner, mye mer moden og generelt ingen faktorer fra tidligere problemer er tilstede. kan man likevel forvente at barnevernet blander seg inn bare fordi mor tidligere har vært i systemet? selv uten bekymringmeldinger?

vi er et stabilt par som ønsker å undersøke litt før man går på en trist smell. Vi er helt for at barnas beste skal prioriteres, men ønsker ikke å bli påtvunget unødvendig A4 liv bare på grunn av tidligere (og og lite relevante) hendelser. Jeg vet av erfaring at hvis barnevernet først blander seg, så må man vise et så høyt nivå av A4 at man mister hele gleden som kommer med det å få barn, og hele opplevelsen blir bare som en kunstig test. Joda, man helgarderer seg for barnet sin del, men på det punktet er det nesten ikke verdt det lengre. 

jeg håper dette ikke fremstår egoistisk, eller høres ut som om vi kun vil ha barn fordi vi vil ha det gøy. Vi ønsker bare det beste livet, og frykter at barnevernet's "helgardering" går ut over det. 

Anonymous poster hash: b9623...277

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ganske mye til for omsorgsovertakelse. Barnevernet prøver ofte å bistå med veiledning først. Om de blander seg inn på nytt er nok veldig saks- og situasjonsavhengig (både mtp da og nå). 

Hva legger du i å ikke leve et unødvendig A4-liv? Hva legger du i å være moden? Hva taler for å få barn nå? (positive faktorer: hvordan er bosituasjon, økonomi, forholdssituasjon, helse (fysisk og psykisk)? 

Og hva slags hendelser er det snakk om (om du kan/vil si)?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel det er ikke lett å svare konkret på det du tar opp annet enn at barnevernet forholder seg til det aktuelle barnet i saken det gås inn i, og i utgangspunkt ikke tidligere barn/sak (med mindre det kan tenkes at barnevernet har vurdert det slik at forelder har trekk/tidligere hendelse som er av slik grad som er potensielt skadelig/gir behov for ettersyn).

 

Annet enn det kan jeg bare dele egenerfaring og inntrykk fra media, det kan tenkes bv opererer noe individuelt basert på skjønn, litt slik som brukere ved nav kan komme uheldig ut. Dette har også blitt poengtert noe i media tidligere, og det er jo ikke så lenge siden det ble nevnt at det var planlagt en form for revisjon av hvordan bv opererer og kan bedre møte foreldre. Det er mange negative saker særlig i utlandet, eks mange polske er livredd bv (har selv vært i sak ang eget barn i polsk rett hvor aktor lagde poeng ut av dette, ikke at dette nødvendigvis er rett, men allikevel nevneverdig her + tidligere ei polsk jeg kjenner ble sterkt rådet av sin ambasade om å komme seg ut av norge).

Nå var det ikke meningen å spore av her, men hovedpoenget er at det er litt som nav, hvis du står på ditt, viser takt og er litt ydmyk så får du som regel gjennomslag i systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b9623...277
nacario skrev (41 minutter siden):

Vel det er ikke lett å svare konkret på det du tar opp annet enn at barnevernet forholder seg til det aktuelle barnet i saken det gås inn i, og i utgangspunkt ikke tidligere barn/sak (med mindre det kan tenkes at barnevernet har vurdert det slik at forelder har trekk/tidligere hendelse som er av slik grad som er potensielt skadelig/gir behov for ettersyn).

Nå var det ikke meningen å spore av her, men hovedpoenget er at det er litt som nav, hvis du står på ditt, viser takt og er litt ydmyk så får du som regel gjennomslag i systemet.

TS HER:

skjønner at det blir vanskelig. lurte vel egentlig mest på om det er standard prosedyre uansett grunn, at bv blander seg inn ved en senere anledning pga tidligere sak. Jeg er den nye partneren hennes, og lurer hva jeg begir meg ut på ved å få barn i dette forholdet. ønsker ikke å gå inn å ane fred og ingen fare for så at hele verden raser sammen hvis barnet i verste fall blir tatt, selv om oppfølging kanskje er mer sannsynlig ut ifra hva dere sier i tråden her. 

GiaMahan skrev (59 minutter siden):

Det skal ganske mye til for omsorgsovertakelse. Barnevernet prøver ofte å bistå med veiledning først. Om de blander seg inn på nytt er nok veldig saks- og situasjonsavhengig (både mtp da og nå). 

Hva legger du i å ikke leve et unødvendig A4-liv? Hva legger du i å være moden? Hva taler for å få barn nå? (positive faktorer: hvordan er bosituasjon, økonomi, forholdssituasjon, helse (fysisk og psykisk)? 

Og hva slags hendelser er det snakk om (om du kan/vil si)?

 

mulig a4 blir feil, men uansett så mener jeg superstrenge rammer, alt fra valg av mat, og valg av toneleie osv. selvfølgelig er dette viktig, og jeg ser jo selvfølgelig hva som er å gå over grensen. men i de sakene jeg har hørt om har foreldre mistet omsorg, eller fått andre konsekvenser for ikke å ha ledd nok i en samtale med en venn. Det nivået mener jeg er helt usaklig, vertfall hvis man går ut ifra at vi er et egnet par, og eneste grunnen er hennes fortid. 

ordet "hendelser" er nok også feil, beklager. uten å gå for mye i detalj, så var hun ung, ingen jobb, uforutsigbar partner. alt gikk fint for seg med barnevernet, og hun har regelmessig kontakt med barnet og fosterfamilie. 

Anonymous poster hash: b9623...277

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke kan si noe sikkert uten å kjenne til saken, men de detaljene du kommer med her så tror jeg det skal gå greit. Du som ny partner regner jeg med er stabil, så det vil jo være en av de positive faktorene som vil hjelpe på dette. Fokuser heller på å bli mest mulig foreldre uansett. 

Når det gjelder de menneskene som mister omsorg for barna sine, så kommer det nok fram en del ting som ikke stemmer helt overens med virkeligheten. Det er ikke alle dem som har særlig innsikt og det er mye ubegrunnet sverting av barnevernet. Den eneste kritikken jeg synes er legitim mot barnevernet er at mange barn som trenger omsorgsovertakelse, for seint blir tatt ut og får varige mén pga psykisk og fysisk vold, og de nærmest må trygle selv om å bli få et trygt sted å bo.  Jeg synes barnevernet er litt for passive og forsiktige. 

Hvis disse opplysningene som du kommer med her stemmer, så tror jeg ikke at du trenger å bekymre deg, og har dere vurdert å ta initiativet selv å prate med barnevernet om dette i forkant? 

 

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men tviler på at det er noen automatikk i at nye barn/saker blir vurdert etter 11+ år gamle barn/saker. Det er neppe noen rød lampe som begynner å blinke hos de. Men det kan muligens være en ide å ta kontakt med de, forklare situasjonen og be om råd og veiledning. De har vist noen kursopplegg for foreldre som uansett kan være verdifullt å ha med seg, selv om man ikke er noen håpløs forelder (blivende).

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...