Gå til innhold

PC til video og bildebehandling


Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha suggla på en ny PC i ett års tid fikk jeg til jul en ny en av min bedre halvdel. Har brukt tiden til å drømme og surfe på PC-deler. Den skal brukes til video og bildebehandling, spill er ett fremedord på min PC. Her er den foreløpige handlelisten: Ny PC

Det jeg er mest usikker på er valget av RAM. Har lest at Ryzen er nøben på valg av RAM. Noen kommentarer på dette valget: Patriot Extreme Performance Viper Steel

Har ett Gigabyte 2070 grafikkort ligganes som jeg hadde tenkt å bruke, samt strømforsyningen tar jeg fra min gamle PC.

Noen kommentarer?

mvh

gkja

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av PC du har tenkt å bygge. Ville sagt at delene du har tenkt å bruke passer bedre sammen med en 2080ti, siden alt er top notch. 3950x’en er jo ekstremt høy i pris akkurat nå og gir ikke en evig høy forbedring over 3900x som er nesten halvparten av prisen. Ville heller gått for en 2080ti enn å bruke 4000 ekstra på en 3950x over en 3900x (kanskje selg 2070s din på Finn.no?) Videre gir ikke ram valget helt mening heller. Ryzen liker raskt memory hvor 3600mhz er det optimale. Du kan få 2x16GB 3600mhz cas16 ram som er testet å fungere på den speeden med ryzen for under halvparten av ram’en du har valgt. https://www.komplett.no/product/1139425/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-neo-ddr4-3600mhz-32gb?gclid=Cj0KCQiArozwBRDOARIsAHo2s7uUIS3ai1ZtTiQDQCyhk2QH5_eM5EKjSpOHLKIVcx_ooxiZVmeLeVwaAtEaEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#

også er nvme ssd’er overpriset i det norske markedet og gir ingen bedre ytelse i gaming over en sata ssd. Hvis du skal drive med andre tunge oppgaver med pcen er nvme bedre.

Lenke til kommentar

Dårlig valg av minne, de var trege og veldig overpriset.

Gå heller for enten denne, og spar noen penger: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-4000-C18-QC-32GB/2808955 4000Mhz CL18, om du derimot skal kjøre dual kanal (som er litt dyrere) går du for disse: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-4000-C19-DC-32GB/2692244 også 4000Mhz, men CL19.

eller så går du for det mest ekstreme, som er disse: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-4133-C17-QC-32GB/2642219 4133Mhz med timings helt nede i CL17.

 

Patriot tar nesten 4400 kroner for 3200Mhz, uten spesielt lav timing, 3200mhz kan man få med lavere timings som CL14 til mindre pris. Jeg vil kalle det scam, og heller er ikke Pariot meg bekjent noe etablert eller kjent merke. Styr unna, blodpris for middelmådig ytelse.


PS: Lav timing er bra, jo lavere jo raskere er minnet.

 

 

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Billig minne som er like bra som det du har valgt: https://www.proshop.no/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3200-C16-BK-DC-32GB/2519702

 

Litt dyrere minne som er bedre enn det du har valgt: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-Neo-DDR4-3200-C16-DC-32GB/2792036

 

Enda litt dyrere, men mye bedre og fortsatt ikke like dyrt som du har valgt: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3733-C17-DC-SW-32GB/2660801

Lenke til kommentar

Brikkene virker ikke særlig høye så jeg vil anta at det vil gå bra. Når det er sagt så har du jo valgt et kabinett med veldig gode muligheter for vannkjøling. Personlig har jeg alltid vært litt skeptisk til vannkjølig, men det var minst like enkelt å montere som en vanlig luftkjøler, og den har ingen problemer med å holde 3950X stille og kjølig.

Test.png

Lenke til kommentar

Hei

Har tenkt på vannkjøling. En "Custom" vannkjøling vil fort komme på 5-10 000. Det synes jeg er dyrt når det kommer på toppen av budsjettet. Videre krever vannkjølingen gjevnlig vedlikehold, kjenner meg selv rett, så vil det skorte på vedlikeholdet. Kunne sikkert valgt AIO, men dersom pumpa ryker etter noen år, er det da mulig å få tak i ny med rett type sokkel? Har derfor valgt å gå for en tradisjonell luftkjøler. Valgte en NH-D15 SE som er tillpasset AM4 sokkel. Den har en RAM klaring på 64 mm med 1 vifte og 32 mm med 2 vifter. Dersom jeg hever ytre vifta med 15 mm så vil det bli klaring til G.skill RAM brikkene (44 mm høye). Vil da få en totalhøyde på 180 mm og kabinettet er maks høyde 185 mm. Så dette oppsettet burde gå.

Dersom det ikke kommer noen innvendinger mot oppsettet, så vil jeg bastille delene i morra.

mvh

gkja

Lenke til kommentar
gkja skrev (1 time siden):

Hei

Har tenkt på vannkjøling. En "Custom" vannkjøling vil fort komme på 5-10 000. Det synes jeg er dyrt når det kommer på toppen av budsjettet. Videre krever vannkjølingen gjevnlig vedlikehold, kjenner meg selv rett, så vil det skorte på vedlikeholdet. Kunne sikkert valgt AIO, men dersom pumpa ryker etter noen år, er det da mulig å få tak i ny med rett type sokkel? Har derfor valgt å gå for en tradisjonell luftkjøler. Valgte en NH-D15 SE som er tillpasset AM4 sokkel. Den har en RAM klaring på 64 mm med 1 vifte og 32 mm med 2 vifter. Dersom jeg hever ytre vifta med 15 mm så vil det bli klaring til G.skill RAM brikkene (44 mm høye). Vil da få en totalhøyde på 180 mm og kabinettet er maks høyde 185 mm. Så dette oppsettet burde gå.

Dersom det ikke kommer noen innvendinger mot oppsettet, så vil jeg bastille delene i morra.

mvh

gkja

Luftkjøling på 3950x er galskap, det blir som å kjøpe ferrari, bare med billig dekk fra nærmeste opel verksted.

Pumper på AIO ryker ikke så lenge du kjøper en skikkelig en. Bare man styrer unna de aller billigste 120rad kjølerne er AIO ganske trygt.

Det at den ikke skal passe til nyere sockel sener, er samme problematikk som å kjøpe enhver kjøler, luft eller vann. Viftene på Noctua vil også bli slitne, alle kjølere vil måtte skiftes ut etter langvarig bruk.

Jeg synes det er absurd når folk tar seg råd til svindyre prosessorer og hovedkort, men kjøling skal de spare på og telle hver minste krone. 3950x generer mye varme, og den vil knele på luft om du har tenkt å overklokke, for det gjør i9 9900k, og den har lavere TDP enn 3950x. Litt kjipt å betale nesten 10k for en prosessor, også kan man ikke få alt ut av den.

For å kjøle 3950x ville jeg ikke anbefalt annet enn 360 rad. Corsair h150i er solid, og pumpa burde det ikke være noe frykt for at skal ryke. Hadde en AIO Corsair h110i på forrige PCen, som jeg ga bort til en kamerat da jeg kjøpte ny rig. Den ble kjøpt i 2011/2012 tror jeg, og den kjører fortsatt stabilt. Aldri vært noe tull med pumpa.
 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
gkja skrev (1 time siden):

Hei

Har tenkt på vannkjøling. En "Custom" vannkjøling vil fort komme på 5-10 000. Det synes jeg er dyrt når det kommer på toppen av budsjettet. Videre krever vannkjølingen gjevnlig vedlikehold, kjenner meg selv rett, så vil det skorte på vedlikeholdet. Kunne sikkert valgt AIO, men dersom pumpa ryker etter noen år, er det da mulig å få tak i ny med rett type sokkel? Har derfor valgt å gå for en tradisjonell luftkjøler. Valgte en NH-D15 SE som er tillpasset AM4 sokkel. Den har en RAM klaring på 64 mm med 1 vifte og 32 mm med 2 vifter. Dersom jeg hever ytre vifta med 15 mm så vil det bli klaring til G.skill RAM brikkene (44 mm høye). Vil da få en totalhøyde på 180 mm og kabinettet er maks høyde 185 mm. Så dette oppsettet burde gå.

Dersom det ikke kommer noen innvendinger mot oppsettet, så vil jeg bastille delene i morra.

mvh

gkja

Et problem med Noctua eller luftkjøling jeg ser nesten aldri nevnes, er at en luftkjøler generer varme på minnebrikkene, dette kan bli et problem om du skal overklokke minne.

På min PC, hvor jeg kjører minnet på 4000Mhz, noe som aldri ville gått med luftkjøler på prosessoren min, som måtte opp på 5Ghz før minnebrikkene klarte å holde xmp profil. Alle minnebrikker leveres med 2133Mhz, også kan man sette på xmp profil eller overklokke de manuelt til angitt hastighet. 
 

Om prosessor kjører på for lav profil, eller det blir for varmt for minnebrikkene kan oc profiler bli en utfordring. 3200Mhz går fint på luft, men 3600Mhz og oppover kan bli problematisk.

Lenke til kommentar

Jeg jobber profesjonelt som fotograf, filmfotograf, klipper, droneoperatør og webdesigner.

Sitter selv på 3950X med NH-D15SE på et Crosshair VI Hero (X370). Kjøleren fungerer utmerket, ville droppet anbefalingene om vannkjøling. Vannkjøling er generelt dårligere, med unntak av om du går for full custom loop eller flytter mye rundt på PC-en. Se video fra LTT med sammenligning av AIO og luft her.  Hos meg er det 3mm klaring mot skjermkortet mitt, et 1080 Ti FE. Mer enn godt nok, men du trenger en lang gjenstand for å løse ut PCI-låsen når du en gang skal ta skjermkortet ut igjen. CPU-en Ligger på 75C under full load i CB20 med 165W trekk fra CPU og "Silent" vifteprofil i mitt R5-kabinett.

Jeg synes oppsettet du har ser bra ut, med unntak av at jeg ville lagt inn 64GB RAM på 3200MHz slik jeg har selv. Om du syns det er gøy å overklokke kan du kjøpe minne med høyere hastighet, men med 64GB minnes jeg at 3200MHz er høyeste standardhastighet på 3950X. Jobber du derimot bare med små videoprosjekter kan du klare deg med 32GB. Selv makser jeg fort ut mine 64GB om jeg har et halvstort prosjekt på over 150GB og veksler mellom Premiere og After Effects. I dag hadde jeg kjøpt 128GB 2666MHz om jeg skulle bygge nytt system fra bunnen av.

Ryzen er ikke like RAM-kresen nå i tredje generasjon som den var i første generasjon. Min oppfatning er at den ekstra ytelsen av et "perfekt" oppsett med høy minnehastighet og lav latency merkes best i form av lavere frametimes i spill. I videoredigering vil du nok merke svært lite.

2145145691_2019-11-3016_19_41.thumb.jpg.289852cf7b8490290a8ba0e77f1cc3a0.jpg

2096563462_2019-11-3017_19_11.thumb.jpg.b08536ca5f14c901e436344db88d7390.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (2 timer siden):

Et problem med Noctua eller luftkjøling jeg ser nesten aldri nevnes, er at en luftkjøler generer varme på minnebrikkene, dette kan bli et problem om du skal overklokke minne.

På min PC, hvor jeg kjører minnet på 4000Mhz, noe som aldri ville gått med luftkjøler på prosessoren min, som måtte opp på 5Ghz før minnebrikkene klarte å holde xmp profil. Alle minnebrikker leveres med 2133Mhz, også kan man sette på xmp profil eller overklokke de manuelt til angitt hastighet. 
 

Om prosessor kjører på for lav profil, eller det blir for varmt for minnebrikkene kan oc profiler bli en utfordring. 3200Mhz går fint på luft, men 3600Mhz og oppover kan bli problematisk.

Har du Ryzen 3xxx? Nå er det jo ikke så gunstig med noe særlig raskere minnet enn rundt 3600-3700 der uansett, så da sliter jeg litt med å se fordelen med å kjøpe 4133 minnebrikker til over 7000 kr. Du må gjerne forklare meg fordelen med disse brikkene utenom at det bare er for å eie det mest ekstreme, uten å kunne benytte seg av de vel å merke.

Kan ikke se at jeg har hatt det problemet du snakker om, og jeg har kjørt minne over 3600Mhz og har en noctua D15. Spenning på brikkene til oppunder 1.5V. Synes heller det virker ut som at D15 gir litt bedre luftsirkulasjon rundt minnebrikkene kontra H115 f.eks. 

Lenke til kommentar
FranZe skrev (29 minutter siden):

Har du Ryzen 3xxx? Nå er det jo ikke så gunstig med noe særlig raskere minnet enn rundt 3600-3700 der uansett, så da sliter jeg litt med å se fordelen med å kjøpe 4133 minnebrikker til over 7000 kr. Du må gjerne forklare meg fordelen med disse brikkene utenom at det bare er for å eie det mest ekstreme, uten å kunne benytte seg av de vel å merke.

Kan ikke se at jeg har hatt det problemet du snakker om, og jeg har kjørt minne over 3600Mhz og har en noctua D15. Spenning på brikkene til oppunder 1.5V. Synes heller det virker ut som at D15 gir litt bedre luftsirkulasjon rundt minnebrikkene kontra H115 f.eks. 

Hvor har du det fra at hastighet over 3600Mhz ikke er gunstig? Det kommer da an på bruken, og hva PCen brukes til. Jeg bruker PCen primært til gaming, og der har minnehastighet en del å si.
 

Har testa ut ulik minnehastighet på PCen med osd i MSI afterburner, 2133/3200/3600/4000, og merket noe differanse mellom 3600 og 4000 også. I benchmarks jeg har sett, ser det ut som kurven flater ut ved 4266Mhz.

På PCen min var det snitt differanse på 10fps når jeg kjører minnet opp på 4000Mhz fra 3600Mhz, testet i spill som Assasins Creed Origin, GTA V, Witcher 3, for å nevne noen.

Poenget mitt er, i gaming, med kraftig nok skjermkort så har faktisk RAM hastighet og latency noe å si, også over 3600Mhz. 

Og nei, tror ikke Noctua kjøler brikkene om du må ha den på 1.5V. Det er ekstremt høy spenning for 3600Mhz, selv kjører jeg bare 1.35V på 4000Mhz. 
 

Hvordan vet du at Noctua gir bedre luftsirkulasjon rundt minnebrikkene enn h115i? Er det bare noe du tror, eller har du testet? For jeg tviler på at luftsirkulasjonen er optimal når du må ha så ekstrem høy spenning på brikkene.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Poenget mitt er, i gaming, med kraftig nok skjermkort så har faktisk RAM hastighet og latency noe å si, også over 3600Mhz

Og litt av poenget mitt er; hvor står det at TS har 2080 ti og skal spille ett eneste spill? Det er jo ikke sikkert h*n skal spille i det hele tatt... Etter hva jeg har lest skal h*n drive med video og bilderedigering, helt ærlig ikke sett spilling nevnt med ett ord. 

Tok litt hardt i når jeg sa oppunder 1.5V, den er 1.46V. Kjører 3600 cl14. Hvilken spenning er det jeg egentlig skal ha mener du? Jeg har ingen problemer med tempen, dette er det jo bare du som påstår. Jeg har i alle fall en vifte som trekker luft gjennom minnebrikkene med D15, har H115 det samme? Du har en god ryzen 3xxx når du har nådd 5Ghz, og utrolig god kjøling.

Er det høyest mulig fps en er ute etter så er vel intel heller veien å gå. Men nå har det vel seg slik at det er ikke alle og enhver som har spilling som hovedfokus, noe som nesten hele tiden blir tatt for gitt på dette forumet. 
 

 

Lenke til kommentar
FranZe skrev (1 time siden):

Og litt av poenget mitt er; hvor står det at TS har 2080 ti og skal spille ett eneste spill? Det er jo ikke sikkert h*n skal spille i det hele tatt... Etter hva jeg har lest skal h*n drive med video og bilderedigering, helt ærlig ikke sett spilling nevnt med ett ord. 

Tok litt hardt i når jeg sa oppunder 1.5V, den er 1.46V. Kjører 3600 cl14. Hvilken spenning er det jeg egentlig skal ha mener du? Jeg har ingen problemer med tempen, dette er det jo bare du som påstår. Jeg har i alle fall en vifte som trekker luft gjennom minnebrikkene med D15, har H115 det samme? Du har en god ryzen 3xxx når du har nådd 5Ghz, og utrolig god kjøling.

Er det høyest mulig fps en er ute etter så er vel intel heller veien å gå. Men nå har det vel seg slik at det er ikke alle og enhver som har spilling som hovedfokus, noe som nesten hele tiden blir tatt for gitt på dette forumet. 
 

 

Jeg nok ganske farget av at jeg primært gamer, og at jeg synes luftkjølere er noe gammeldags.
 

Hadde man hatt en ryzen som nådde 5ghz stabilt hadde man hatt en veldig god prosessor, men meg bekjent klarer ikke 3950x 5ghz stabilt. Eneste tilfelle jeg har sett av 5Ghz på Ryzen var med LN2, som ikke er for dagligbruk. Så ville blitt overrasket om du har fått til det.

Nei, h115i trekker ikke varm luft fra prosessoren gjennom minnebrikkene, skjønner ikke helt hva det skal være godt for?

Du spør hva voltage burde ligge på, til sammenligning man får 3800Mhz CL14 minne som kjører med xmp-profil på 1.36V, så ja jeg synes 1.46V er ganske høyt. Ikke at det gjør noe så lenge det er stabilt. Men jeg ser ikke for meg at temp eller airflow er optimal når man må kjøre opp voltage så mye.

Men ja, du har et poeng, at jeg er litt vel fokusert på gaming :) Er nok mulig at jeg ikke er den beste til å uttale meg, siden det ikke er gaming rig som diskuteres.

Lenke til kommentar

Spørsmål til Teddy som er profesjonell fotograf: Jeg er en amatør har hatt MAC frem til dag, Mac som er 9 år og trenger å skiftes ut...... hvis du skulle kjøpt en PC til det formål å redigere familie bilder og videoer, hvilken PC ville du kjøpt da? Hvor høyt i pris bør jeg? Synes MAC PRO er fryktelig dyr..... Har du et godt forslag til PC kjøp til min bruk?

Lenke til kommentar

Hvis det kun er snakk om enkel bildebehandling i form av råkonvertering og lett Photoshopping kan du nesten gjøre det med hva som helst av medium-ok maskiner. I Lightroom kan man velge å jobbe med Smart Previews for å lette arbeidsbyrden. Min gamle i5 2500K fra 2011 var snappy og fin til bildebehandling, det var fire kjerner og 4,2GHz med 16GB RAM med et par 4890 skjermkort. Skal du åpne 320MP panoramabilder i 16-bit blir det en annen sak. ;) Videoredigering er et helt annet beist hvis du jobber slik som meg. Hvis du derimot kun skal ha en enkel tidslinje uten noe særlig effekter, så kommer du langt med noe medium-ok der også! Jeg brukte min gamle 2500K med 32GB RAM til videoredigering av 1080p-tidslinjer helt fram til 2017. :)

Har du stort budsjett er en maskin som gkja sikter på et godt valg.

Glem ikke å legge penger i en god backupløsning også, gjerne i skyen. Det koster ikke all verden lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...