Gå til innhold

Aksjefond i utlandet? Euro?


aomt

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har lyst å starte med aksjefond, da eg har litt til overs og har ikkje planer om å kjøpe leiligheit nå med det første. Jobber i Europa og får lønn i euro. Vil det vere mer lønnsomt for meg å ha aksjefond i euro, så eg slipper å konventere valuta? Er det noen anbefalinger i så fall?

 

God jul og tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal ha ut pengene som NOK til slutt, men kun skal ha de ut som EUR fordi du bor i et land med EUR, så er det lavere risiko om fondet er i EUR. Da slipper du risiko forbundet med kursen mellom NOK/EUR og det er gunstig.

Jeg vet ikke noe om hvilke fond banker etc tilbyr i landet du holder til i, men jeg ville startet med å finne et globalt indeksfond med forvaltningskost på 0,2% eller lavere.

Lenke til kommentar
On 12/25/2019 at 11:34 AM, nirolo said:

Hvis du ikke skal ha ut pengene som NOK til slutt, men kun skal ha de ut som EUR fordi du bor i et land med EUR, så er det lavere risiko om fondet er i EUR. Da slipper du risiko forbundet med kursen mellom NOK/EUR og det er gunstig.

Jeg vet ikke noe om hvilke fond banker etc tilbyr i landet du holder til i, men jeg ville startet med å finne et globalt indeksfond med forvaltningskost på 0,2% eller lavere.

Det er ikkje godt å si. Eg digger Noreg, så planen er å bo her ein gong i framtida (om ca 10-20år). Samtidig, det er vanskelig å si noe bestemt så pass frem i tid. Kan hende eg slår meg til ro i Sweiss eller NZ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/31/2019 at 5:07 PM, MrL said:

Med så mange grønnnisser som vil legge ned oljeindustrien, i tillegg til Spedalens spådommer - hadde jeg bare latt pengene være i Euro i din situasjon. 

Det er noe i det, ja. Må ha over 50% oppgang i fond for å hente igjen krona til 15kr/euro. Samtidig så er det jo helt uvist korleis krona kommer til å oppføre seg nå framover? Og snakker vi fond, så er det perspektiv på de neste 10-20-30-40 år.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...