Gå til innhold

Hundrevis av idrettslag er utilgjengelige på nettet etter store system­problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alvorlig at disken ikke var med i backupen, men automatisk tilbakkelegging av backup "ved konfigurasjonsfeil" er mye værre. Høres ut som en fin måte å skjule avlorlige feil slik at ting kan skurre å gå til det blir skikkelig krise.

BTW: ser at feks. Azure Cosmos tar backup hver 4de time og de 2 siste beholdes, mao de siste 8 timer kan reddes. Hvis en bug ila helgen har slettet alle data er de altså tapt? Venter i spenning på hvem som rammes først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (6 timer siden):

Jaja, enda noe mareked matreilet hvorfor man skal kutte ut de små leverandører ?  Flytt dette til Azure, AWS eller Google.  Der har de backup rutiner som faktisk er testet og tilpasset ditt bruk og SLA krav.  

Gitt at man faktisk kjøper tjenesten. Er flere som har gått på den smellen med "er det ikke alltid backup i skyen da?" etter at ting har gått galt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, nomore said:

Gitt at man faktisk kjøper tjenesten. Er flere som har gått på den smellen med "er det ikke alltid backup i skyen da?" etter at ting har gått galt. :)

Ikke sant, du får hva du betaler for også hos Microsoft, derfor er SLA og CI/CD miljø viktig, slik at kode kan rask bli dyttet ut igjen samt data hentes ifra backup ved behov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste backup ble iflg. Spoortz selv tatt i mars i forbindelse med en migrering, altså for et helt svangerskap siden! Og jeg som trodde at backup var noe man holdt kontinuerlig oppsyn med. Så nå er Ibas eneste mulighet om man skal unngå å tape alle oppdateringer i medlemsregistre, fakturahistorikk osv. for de siste 9 måneder. Til alt overmål er disken overskrevet med gamle data.

Det er vel ingen grunn til å være optimist med hensyn til mulighetene for å komme opp igjen med ferske data i behold. Spoortz har sagt at neste statusoppdatering skal komme senest tredje juledag, men konklusjonen fra Ibas må de vel ha blitt forelagt forlengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jornl skrev (1 time siden):

Data som er skrevet over er tapt (dersom det fysiske området på disken er skrevet over).

Hverken Ibas eller andre kan gjøre noe med det.

Dette er faktisk en sannhet med modifikasjoner.

Det KAN være mulig å gjenopprette i det minste deler av data som kun er over skrevet 1 gang. 

Dette var dog enklere før i tiden på diskene man hadde på 80- og 90-tallet. Da var det praktisk mulig.

Nå er dette mye vanskeligere, og ofte kun teoretisk mulig. Også sannsynligvis veldig dyrt og tidkrevende:

 

https://www.tek.no/artikkel/i/EWLg1o/derfor-kan-overskrevne-data-hentes-fra-en-gammel-harddisk

 

Lenke til kommentar

Ser at de nå skriver at IBAS har kommet med sin konklusjon og at info går ut til hovedkontaktpersoner.

Virker som om de sliter litt med å forstå at informasjon i slike hendelser er enormt viktig og kan hjelpe på frustrasjon og antall(og humør) henvendelser. Greit nok at de ønsker å gå ut med info til hovedkontaktpersonene men når de både har Twitter, Facebook og ei operativ nettside så går de glipp av en effektiv måte å gå ut med info bredt på.

Men om de ikke har noen disaster recovery plan eller backup test plan så har de kanskje ikke en kommunikasjonsplan eller noen form for incident response prosedyre.

Tipper konklusjonen til IBAS er at de ikke kan gjøre noe her og at de er litt redd for å gå for bredt ut med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...