Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flesteparten i nabolaget har 400v (TN?), jeg har 230v (IT). Kan jeg få 400?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bor i et nytt boligfelt (hus ferdig sommeren 2013). På den ene siden av gaten er vi fire like hus. På den andre siden av gaten og resten av boligfeltet er det ca. 20-30 andre like hus. Jeg kjenner et par av familiene som bor der og de sier de har 400v. Jeg har IT-nett 2 fas hjemme hos meg, basert på at jeg måler 230v i spenning mellom de to fasene i stikkontakten, samt ca. 130v mellom hver av fasene (pinnen) og jord. I ettertid har jeg skjønt at jeg jo bare kunne sjekka sikringsskapet, der står det også IT 2 fas... Men syns den første metoden med måling var mer spennende.

I disse dager skal jeg installere elbillader og har da forsøkt sette meg litt inn i hvordan strøm og strømnettet fungerer. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man har valgt å installere IT-nett i et nybygg, er ikke dette veldig gammeldags? Litt lenger unna er det et gammelt boligfelt, jeg lurer på om de har valgt å koble til de fire første husene i det nye boligfeltet (jeg har altså et av de første nye husene).

Spørsmål:

  1. Til tross for at jeg har IT-nett 2 fas i sikringsboksen, kan det være at jeg har 3-fas 400v tilgjengelig et lurt sted på tomta eller "bak" (?) sikringsskapet? Slik at når jeg skal installere en elbillader, så kan jeg hente ut 3 fas?
  2. Dersom man må tilknytte seg til ny trafo (den som jo må være i boligfeltet da de øvrige husene er tilkoblet denne?), hva koster noe slikt? 10-100k eller mer typ flere hundre tusen?

Takk for svar =) Og forbehold om at jeg totalt misforstår begreper, jeg kan dessverre lite om dette...

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at noen "sier de har" 400 V behøver ikke bety at de faktisk har det. Ta kontakt med din netteier, de har oversikt over trafoer i området, og kapasiteten på disse. De kan også gi deg pris på "oppgradering" fra 230 V IT til 400 V TN hvis det er ledig kapasitet. Du må bytte inntakskabel og strømmåler, og sikringsskapet ditt må bygges om.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (58 minutter siden):

Jeg trodde det vanlige for IT var 3 faser inn til bygg hvor man normalt bruker  2 av de i bygget. Slik er det her.

Interessant. Betyr det at man kan hente ut 400V på en enkel måte? Jeg føler det er slik ordlyden har vært fra naboene, at kun ladeboksen har 400v... Jeg skal ringe netteier, takk for tips!

Dersom noen gidder å svare: 

Jeg har tenkt litt (uff), min hovedsikring er på 53A. Jeg har 230V. Betyr det at huset maks kan trekke 230x53=12,2kW? Altså, om jeg lader bilen med 7,4kw (e.g. enfas 230v på 32A), så har jeg kun 12,2-7,4= 4,8kw til bruk ellers i huset når ladingen går på maks?

Lenke til kommentar
On 12/23/2019 at 2:13 PM, sedsberg said:

Jeg trodde det vanlige for IT var 3 faser inn til bygg hvor man normalt bruker  2 av de i bygget. Slik er det her.

IT 3-fas har 3 ledere. Det er 230 V mellom hver av dem. Man kan bruke 2 (2-fas) eller 3 (3-fas), men får uansett 230 V. Mindre boliger har ofte kun 2 av fasene. IT er vanlig i Norge, men ikke i resten av verden. 

TN 3-fas har 4 ledere, 3 faseledere (L) og en null-leder. Det er 400 V mellom hver L, og 230 V mellom hver enkelt L og N. Man kan bruke 2 ledere (N og en L) for 1-fas 230 V, eller 4 ledere (N + alle 3 L) for 3-fas 400 V. Mindre boliger har ofte kun N og en L, og får dermed 230 V. I alle land enn Norge er TN mest vanlig. 

I en bolig vil 3-fas IT og 3-fase TN fordeles ulikt, men alle vanlige stikk får 230 V. Dersom man har 3-fas 400 V kan man bruke dette til energikrevende laster, som induksjonstopp, "on-the-fly"-vannvarmere og kraftige elbilladere. 230 V 3-fas er ikke mye brukt, og jeg kjenner ikke noen elbilladere som bruker 230V 3-fas. Dersom man ikke har TN og dermed må lade på 1-fas, er max ladestrøm 32 A. Det vil si 7,3 kW, som holder til å lade et batteri på 73 kWh fra helt tomt til helt fullt på 10 timer.

Det kan være greit å sjekke hva man har, dette skal være merket i tavle/fordeling og på måler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 1/6/2020 at 12:35 PM, newman221 said:

Har man lyst til å installere slike effekter på billader nå? NVE gleder seg til effekttariff på nettleia, og planlegger å flå de husstandene som bruker høy effekt... 

Her vil behovet til hver enkelt bileier/-bruker avgjøre. Dersom man har en bil med stort batteri, og har behov for å kjøre langt hver dag, kan det være hensiktsmessig å legge opp til lading med mer enn 16 A (3,7 kW). Med  3,7 kW får man ladet ca 44,5 kWh på 12 timer, noe som er tilstrekkelig for de aller fleste. Det er sjelden man starter å lade på helt tomt batteri, så man bør ha batteripakke på minst 60 kWh, ev. en bruk av bilen som gir kort ladetid før man trenger mer enn 16 A. Et bedre alternativ til å installere større lader enn 16 A er å hurtiglade i løpet av dagen de dagene man trenger mer.

Jeg har ladestasjon som gir 16 A,  og har bil med batteripakke på litt over 40 kWh. Dersom jeg parkerer med 10 % igjen, trenger jeg ca 10 timer på å lade til 100 %. For min del ser jeg absolutt ingen hensikt med å installere ladestasjon med høyere effekt. Det vil gå på bekostning av tilgjengelig effekt for resten av min bolig (som er (2x) 40 A), så  med for eks 32 A (7,3 kW) måtte jeg planlegge ladingen ift matlaging etc, da jeg har kun 8 A igjen. Det slipper jeg å tenke på så lenge jeg kun trekker 16 A. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...