Gå til innhold

Best mulig CO2-fangst handler om å ha god kjemi [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I fullskalaprosjektet skal CO₂-en som fanges gjøres flytende og så lagres i et CO₂-lager i Nordsjøen."

Er ikke CO2 egentlig en ressurs i fornybar samfunnet?

Eksempelet med Klemetsrud og Norcem viser dette etter min mening, da CO2 fangsten fra disse 2 anleggene er ca det Tjeldbergodden har behov for når de lager 900 000 tonn metanol.

1,2 kg CO2 + 0,2 kg hydrogen = 1 l metanol.

Hydrogen får vi fra vindturbiner montert på oppdrettsanlegg f. eks. og prisen på metanol produsert på denne måten er i området kr 5,-/l.

Fortsetter vi med el-sertifikater og de 12 kWh som trengs for å lage hydrogenet får subsidiene, er diesel og bensin utkonkurrert.

På denne måten forsvinner 80% av dagens CO2-utslipp, ved at 45 000 diesel og bensinbiler blir faset ut.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Opex var bare en av mange faktorer du fikk servert.

Noen som kan følge med er ikke det samme som kvalifisert personell for drift og service av turbiner og elektrolyse, dessuten er drift og service offshore og onshore som påpekt to forskjellige sider av samme sak.

Dessuten bruker du som jeg har dokumtert for lav CAPEX, spesielt for elektrolyse. Men Shell, Sintef og DNV-GL tar vel feil i sine analyser.

Selve metanolsyntesen har du ikke fremlagt tall for.

Var du tenkte å blande co2 og hydrogen som saft og vann?

 

 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (6 minutter siden):

Tenker du da å bruke metanol rett i dagens bensin og dieselbiler,  eller vil du lage egne metanolbiler? Dette er jo ganske viktig for realismen i regnestykkene dine.

Audi lager noe de kaller e-diesel, som etter det jeg forstår ligner mye på metanol.

MAN lager dieselmotorer for metanol i skip, så slik jeg forstår det så er det ikke teknologien som er problemet, men å produsere metanol som kan konkurrere med diesel og bensin på pris/kWh

Det er et problem at metanol har bare halve energitettheten til diesel, så volum og vekt for brenstofftankene er et minus.

Dersom myndighetene fortsetter med el-sertifikatene vil metanol bli billigere enn bensin og diesel, og dobbelt tankvolum er kanskje ikke det store problemet det heller. 

Lenke til kommentar
Rildonaldo skrev (15 minutter siden):

Opex var bare en av mange faktorer du fikk servert.

Noen som kan følge med er ikke det samme som kvalifisert personell for drift og service av turbiner og elektrolyse, dessuten er drift og service offshore og onshore som påpekt to forskjellige sider av samme sak.

Dessuten bruker du som jeg har dokumtert for lav CAPEX, spesielt for elektrolyse. Men Shell, Sintef og DNV-GL tar vel feil i sine analyser.

Selve metanolsyntesen har du ikke fremlagt tall for.

Var du tenkte å blande co2 og hydrogen som saft og vann?

 

 

Tjeldbergodden produserer 900 000 tonn metanol, og investeringskostnadene var 4 mrd.

CAPEX for metanolfabrikken er under 50 øre/l

OPEX for metanolfabrikken har jeg ikke funnet tall for.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (5 minutter siden):
RJohannesen skrev (22 minutter siden):

Tenker du da å bruke metanol rett i dagens bensin og dieselbiler,  eller vil du lage egne metanolbiler? Dette er jo ganske viktig for realismen i regnestykkene dine.

Audi lager noe de kaller e-diesel, som etter det jeg forstår ligner mye på metanol.

MAN lager dieselmotorer for metanol i skip, så slik jeg forstår det så er det ikke teknologien som er problemet, men å produsere metanol som kan konkurrere med diesel og bensin på pris/kWh

Det er et problem at metanol har bare halve energitettheten til diesel, så volum og vekt for brenstofftankene er et minus.

Dersom myndighetene fortsetter med el-sertifikatene vil metanol bli billigere enn bensin og diesel, og dobbelt tankvolum er kanskje ikke det store problemet det heller. 

Men tenker du å bruke metanolen din direkte i dagens bensinbiler og dieselbiler?

Eller skal du lage nye metanolbiler?

Eller vil du heller lage audis e-diesel?

Dette kommer ikke klart frem i argumentasjonen din.

Lenke til kommentar

På Tjeldbergodden lager de Metanol av renset naturgass ved dampspalting og destillering. Den nødvendige temperaturen for syntesegassen på 1000 grader oppnår de ved å brenne naturgass, og restenergien fra dette bruker de til å lage strøm til luftgassfabrikken som produserer oksygen, argon og nitrogen.

Du kan ikke ta dette til inntekt for det systemet du forsøker å beskrive med metanol av hydrogen og CO2.

Argument avvist. CAPEX for elektrolyse har du fått grundig dokumentert.

Endret av Rildonaldo
Lenke til kommentar
aanundo skrev (56 minutter siden):

Audi lager noe de kaller e-diesel, som etter det jeg forstår ligner mye på metanol.

MAN lager dieselmotorer for metanol i skip, så slik jeg forstår det så er det ikke teknologien som er problemet, men å produsere metanol som kan konkurrere med diesel og bensin på pris/kWh

Det er et problem at metanol har bare halve energitettheten til diesel, så volum og vekt for brenstofftankene er et minus.

Dersom myndighetene fortsetter med el-sertifikatene vil metanol bli billigere enn bensin og diesel, og dobbelt tankvolum er kanskje ikke det store problemet det heller. 

Problemet med e-diesel er at det er så energikrevende å lage at man får mye mer igjen ved å bruke elektrisiteten direkte på en elbil. Bare 18 prosent av forbrukt energi blir igjen til å skyve «e-bilen» fremover. E-diesel gir 1km av samme energimengde som en ren el-bil kjører 6 km på.

Dessuten slipper mann all den fangede co2-en, fanget fra fabrikker, tilbake i atmosfæren. Skal man ta co2 fra lufta blir regneskapet mye mye dårligere. Å hente CO2 fra luft med 0,4 prosent CO2-innhold koster omkring 100 ganger mer enn å hente den fra industrirøyk med ca 10 prosent CO2 (bellona)

Edit: Nå forstår jeg hvor du har 80% reduksjon i co2 utslipp fra, det er "sales talk" fra Audi, avvist av EU-parlamentet ?

 

SmartSelect_20191223-222927_Chrome.jpg

Endret av Rildonaldo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...