Gå til innhold

Komplett A170


Anbefalte innlegg

Hei

Har bestilt denne fra komplett.

Var lenge usikker på om jeg skulle gå for et intel eller amd basert system, men endte til slutt på AMD. Kunne bygd selv, men siden denne var ferdigbygget og på tilbud, gikk jeg for den. 

Jeg har også kjøpt en HDD jeg skal legge til senere. Er litt usikker på om jeg også skulle oppgradert RAM. 

Noen tanker? Noen som vet om gatantien fra Komplett holder selv om jeg gjør noen små endringer etter jeg har fått den? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant det ikke er kistelapp warranti void if removed eller annet forsegling men ser ikke grunn for komplett skal ha det.

De må uansett bevise du er skyld i at maskinen går i stykker.

16 GB ram bør være brukbart til gaming men videoredigering i 4k eller multitasking er 32 GB bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For stasjonære PCer er det vel egentlig et krav at man åpner den opp og fjerner støv innimellom for å ikke bryte garantien.

 

Ellers, enig med Emile, skulle gått for raskere minne, men dette fungerer sikkert greit til 60++ FPS gaming av AAA titler.

Hvis du skal oppgradere minnet, så bør du fjerne de brikkene som sitter der, og kjøpe et sett som er raskere. Minst 3200Mhz CL16, men gjerne 3200Mhz CL14 eller 3600 Mhz CL16. Hvis du ikke tar ut minnet som er der, vil minnet fortsatt gå på 2666 Mhz, selv om du setter i raskere.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde nok byttet både kabinett og minne om jeg hadde hatt muligheten, men ønsket om å få den raskt levert, og prisen gjorde at jeg gikk for den ferdigbygde versjonen. "IMBA" som de kaller det. 

Tenker jeg finner meg et nytt minnekitt å sette i etterhvert. 

Fint å høre om garantien, takk for svar og innspill! ?

Endret av izme123
Lenke til kommentar

Jeg har altid ment at ferdigbygde systemer bør kun vurderes hvis du ikke har tid til å bygge en selv. 2 ting er negativt med et ferdigbygd system:

Man får mer for pengene ved å bygge selv. Ganske åpenbart men kanskje ikke så lett å se hvor mye mer man kunne fått. Uten tilbud og med litt smart plukking av komponenter kunne man ha fått en 3900x, 2080 (brukt på Finn, forsatt like god:)) og alt annet av komponenter som trengs, for samme pris som det ferdigbygde systemet du hadde linket til.

En litt mindre åpenbar ting er at ferdigbygde systemer ofte bruker noen mindre bra komponenter for redusere kostnader. Da snakker jeg om dårlig psuer, ram som ikke er optimalt med cpuen (feks ryzen 3000 prosessorene har best ytelse med raskt ram, hvor 3600mhz er sagt å være det optimale) og mindre gode caser og cpu vifter. Dette skjer mer i USA enn Norge men det skjer forsatt her. med ditt system ser man at du har en 80+ silver og ikke gold rated psu som ikke er optimalt for et system som koster 16000kr. I tillegg er ikke ditt ram i nærheten av det omptimalet 3600mhz. Dette er ikke en dealbreaker, men er ting som er grunnen til at jeg anbefaler å bygge selv.

 

Endret av Kiwi00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (17 timer siden):

Jeg har altid ment at ferdigbygde systemer bør kun vurderes hvis du ikke har tid til å bygge en selv. 2 ting er negativt med et ferdigbygd system:

Man får mer for pengene ved å bygge selv. Ganske åpenbart men kanskje ikke så lett å se hvor mye mer man kunne fått. Uten tilbud og med litt smart plukking av komponenter kunne man ha fått en 3900x, 2080 (brukt på Finn, forsatt like god:)) og alt annet av komponenter som trengs, for samme pris som det ferdigbygde systemet du hadde linket til.

En litt mindre åpenbar ting er at ferdigbygde systemer ofte bruker noen mindre bra komponenter for redusere kostnader. Da snakker jeg om dårlig psuer, ram som ikke er optimalt med cpuen (feks ryzen 3000 prosessorene har best ytelse med raskt ram, hvor 3600mhz er sagt å være det optimale) og mindre gode caser og cpu vifter. Dette skjer mer i USA enn Norge men det skjer forsatt her. med ditt system ser man at du har en 80+ silver og ikke gold rated psu som ikke er optimalt for et system som koster 16000kr. I tillegg er ikke ditt ram i nærheten av det omptimalet 3600mhz. Dette er ikke en dealbreaker, men er ting som er grunnen til at jeg anbefaler å bygge selv.

 

Hei

Tusen takk for innspillet, og etter å ha revurdert og sett i detalj på komponentene var nok ikke tilbudet så godt som jeg trodde. Da har jeg bestemt meg for å bygge selv. Ettersom PCen min enda ikke var sendt, så fikk jeg avbestilt den uten noe problem. 

Jeg har ikke mye erfaring med bygging, men det skal nok gå helt fint med litt guides. Det jeg trenger hjelp til da er å sette sammen komponenter som passer sammen. Det virker som dere har en del peiling, så jeg setter pris på tilbakemeldinger på handlelisten jeg har satt sammen. 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/7afca349-5b18-4d37-9f34-cea22b2ccca2

Edit: Tar også gjerne i mot tips for å unngå kabelrot. 

Endret av izme123
Lenke til kommentar

Ekstremt dyrt build du har satt sammen her:). Hvis du har pengene gå for det, men en ryzen 7 3700x er ikke en cpu jeg ville ha brukt i et 35k setup. Hvis det er et slikt budsjett du har ville jeg ha gått for disse delene i stedet:

CPU: Ryzen 3900x - Ingen grunn til at du skal ha noe annet med et slikt budsjett, men 3950x er overpriset akkuratt nå så hold deg til 3900x

GPU: 2080ti - hvilken produsent du går med bør du se på reviews og sjekke hva folk sier på reddit.

CASE: Fractal Design Meshify C - Fractal Design lager de beste i forhold til kvalitet mot penger, det er ingen diskusjon. Har alltid brukt de selv og hvis du sjekker litt rundt selv på forumer som reddit vil du se at folk sier det samme. Du trenger ikke nødvendigvis å velge denne modellen, men den har veldig god plass, airflow, kabelmanagment og kvalitet.

Motherboard: x570 - Bruk et x570 når du skal ha slike komponenter. Hvilken du velger er opp til deg, men her er en guideline om hvilke motherboards som er greie: https://linustechtips.com/main/topic/1046357-motherboard-tier-list-x570-update/. Den øverste delen rangsjerer alle motherboards til Ryzen.

Videre vil jeg bare si at NVME lagring har veldig lite effekt på gaming over SATA lagring. Desverre er også markedet i Norge EKSTREMT dårlig for NVME og det vil koste deg skjorta. I USA har NVME og SATA veldig lav prisforskjell, men i Norge er den ENORM.

I tillegg vil jeg si at AIO (vannbaserte CPU kjølere) ikke gjør en bedre jobb en vanlige CPU-kjølere. Noctua som er kjendt for å lagge de beste CPU og Case viftene utklasser AIO'er i både effektivitet og pris. Noctua nh-d15 koster kun rund 800-900 i Norge men kjøler mer enn alt annet av AIO'er på markedet. Jeg kan forsatt se argumentet med at AIO'er ser kule ut, fordi det sier jeg meg enig i:)

Sjekk hvor delene er billigst i Norge: https://prisguiden.no/kategorier/datakomponenter

Et godt tips når du ser på deler, er å finne først ut av hvilke som er av kvalitet og mest for pengene og deretter se hvilke priser som er på de i Norge og sammenligne. Priser i USA vs Norge er veldig forskjellig så det må du tenke på når folk i utlandet anbefaler en komponent.

Endret av Kiwi00
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (20 minutter siden):

Ekstremt dyrt build du har satt sammen her:). Hvis du har pengene gå for det, men en ryzen 7 3700x er ikke en cpu jeg ville ha brukt i et 35k setup. Hvis det er et slikt budsjett du har ville jeg ha gått for disse delene i stedet:

CPU: Ryzen 3900x - Ingen grunn til at du skal ha noe annet med et slikt budsjett, men 3950x er overpriset akkuratt nå så hold deg til 3900x

GPU: 2080ti - hvilken produsent du går med bør du se på reviews og sjekke hva folk sier på reddit.

CASE: Fractal Design Meshify C - Fractal Design lager de beste i forhold til kvalitet mot penger, det er ingen diskusjon. Har alltid brukt de selv og hvis du sjekker litt rundt selv på forumer som reddit vil du se at folk sier det samme. Du trenger ikke nødvendigvis å velge denne modellen, men den har veldig god plass, airflow, kabelmanagment og kvalitet.

Motherboard: x570 - Bruk et x570 når du skal ha slike komponenter. Hvilken du velger er opp til deg.

Sjekk priser her: https://prisguiden.no/kategorier/datakomponenter

Ja. Det ble dyrt 35k inkluderer jo også skjerm, mus og tastatur da. Råd har jeg, men om behovet er der er jo en annen sak. 

Bytter ut kabinettet da, greit med en god byggeopplevelse. Er det noe annet du ville byttet ut som er overkill i systemet?

Kunne du kanskje lagt meg et forslag på noe som funker bra til ca 20 000 (bare pc)?

Endret av izme123
Lenke til kommentar

Oppdaterte kommentaren min nå og la til litt ekstra informasjon, men hvis du vil kan jeg foreslå en PC til 20000 til deg så kan du se hva du synes om den.

Også bryr du deg om RGB og hvordan pcen ser ut? Man får mer for pengene hvis man bare går for rå kraft.

Endret av Kiwi00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (6 minutter siden):

Oppdaterte kommentaren min nå og la til litt ekstra informasjon, men hvis du vil kan jeg bygge en PC til 20000 til deg så kan du se hva du synes om den.

Takk for god info! 

Om du har tid og ork så hadde jeg satt stor pris på det. Er virkelig en jungel av komponenta å navigere i. 

RGB kan det fort blir for mye av, men setter pris på om det ser pent ut. ?

Endret av izme123
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (39 minutter siden):

Liker å lese om datakomponenter og elsker å bygge teoretiske builds enda mer:) Skulle gjerne ha brukt 20k på en pc men måtte holde meg til 10k selv. Setter i gang nå:)

Haha. Fantastisk at noen har glede av det, så slipper jeg. ?

Takk for det! 

Edit: Mottok nå en voucher med 3 mnd xbox game pass til PC fordi jeg har kjøpt en gaming-PC fra komplett. Er det innafor å bruke koden selv om PCen er avbestilt? ?

Endret av izme123
Lenke til kommentar

https://pcpartpicker.com/list/yMnYdm Her er buildet jeg kom fram til som landet på ca 20800kr. Hvis du ønsker å få det ned til 20000kr kan du vurdere bruke en billigere cpu-vifte, og gå ned til 16GB ram istedet for 32GB. 16GB er nok for gaming, de ekstra GB ville kun vært nytting hvis du skal gjøre andre krevende oppgaver med pcen.

Andre kommentarer:

Har sett på både hvilke deler som god kvalitet i forhold til pris og hvilke som er billig i Norge.

Bruk for å hvor disse komponentene er billigst bruk, men vær obs på om det er fri frakt (feks komplett fri frakt over 1000kr bestilling): https://prisguiden.no/kategorier/data

Skulle du ha noen problemer med å finne delene som jeg har lagt fram bare send melding her.

Siden du ville at buildet skulle se relativt pent ut gikk jeg ikke for Noctua for cpu vifte siden de har forferdelige farger, selvom de er de beste på markedet.

Post buildet her og spørr om hva folk synes og om det er noe jeg har glemt/oversett: https://www.reddit.com/r/buildapc/ Dette er greit å gjøre fordi folk der har mye peiling på pcbygging og vil plukke opp på om det er noen av komponentene som ikke passer sammen hvis jeg har greid å overse det. Også greit å si at du ikke bruker USA priser og derfor er akkuratt disse komponentene valgt for å slippe forslag til komponenter som er billige i USA.

Hvis du er virkelig dedikert kan du lage flere kontoer på komplett.no for å ta bruk av 100kr rabbattkoden flere ganger. Altså det kan være litt stress men kan spare deg noen hundrelapper. Husk å bestille over 1000kr for vær konto for å få fri frakt+100kr rabbatt.

Kjøp windows lisens fra ebay. Er nesten gitt bort der, i motsetning til priser fra nettbutikker som ofte er 1000kr+. De 1000 du sparer her kan gjøre at du kan gå med pcen akkuratt som jeg anbefalte for 20800.

Også hvis du er villig til å kjøpe noen deler brukt (GPU, CPU) på finn.no kan du få noen virkelig bra deals. Ikke alt egner seg til å kjøpes der brukt, men GPU og CPU er ofte gode kjøp så lenge de ikke er brukt i mange år.

Her er noen gode guider på youtube som forklarer hvordan man bygger pcer. Se begge: https://www.youtube.com/watch?v=1Zt1P41pjE4

https://www.youtube.com/watch?v=i5jFXl0GZJo

Angående det xbox game passet må du bestemme selv:)

 

 

 

Endret av Kiwi00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (1 time siden):

https://pcpartpicker.com/list/yMnYdm Her er buildet jeg kom fram til som landet på ca 20800kr. Hvis du ønsker å få det ned til 20000kr kan du vurdere bruke en billigere cpu-vifte, og gå ned til 16GB ram istedet for 32GB. 16GB er nok for gaming, de ekstra GB ville kun vært nytting hvis du skal gjøre andre krevende oppgaver med pcen.

Andre kommentarer:

Har sett på både hvilke deler som god kvalitet i forhold til pris og hvilke som er billig i Norge.

Bruk for å hvor disse komponentene er billigst bruk, men vær obs på om det er fri frakt (feks komplett fri frakt over 1000kr bestilling): https://prisguiden.no/kategorier/data

Skulle du ha noen problemer med å finne delene som jeg har lagt fram bare send melding her.

Siden du ville at buildet skulle se relativt pent ut gikk jeg ikke for Noctua for cpu vifte siden de har forferdelige farger, selvom de er de beste på markedet.

Post buildet her og spørr om hva folk synes og om det er noe jeg har glemt/oversett: https://www.reddit.com/r/buildapc/ Dette er greit å gjøre fordi folk der har mye peiling på pcbygging og vil plukke opp på om det er noen av komponentene som ikke passer sammen hvis jeg har greid å overse det. Også greit å si at du ikke bruker USA priser og derfor er akkuratt disse komponentene valgt for å slippe forslag til komponenter som er billige i USA.

Hvis du er virkelig dedikert kan du lage flere kontoer på komplett.no for å ta bruk av 100kr rabbattkoden flere ganger. Altså det kan være litt stress men kan spare deg noen hundrelapper. Husk å bestille over 1000kr for vær konto for å få fri frakt+100kr rabbatt.

Kjøp windows lisens fra ebay. Er nesten gitt bort der, i motsetning til priser fra nettbutikker som ofte er 1000kr+. De 1000 du sparer her kan gjøre at du kan gå med pcen akkuratt som jeg anbefalte for 20800.

Også hvis du er villig til å kjøpe noen deler brukt (GPU, CPU) på finn.no kan du få noen virkelig bra deals. Ikke alt egner seg til å kjøpes der brukt, men GPU og CPU er ofte gode kjøp så lenge de ikke er brukt i mange år.

Her er noen gode guider på youtube som forklarer hvordan man bygger pcer. Se begge: https://www.youtube.com/watch?v=1Zt1P41pjE4

https://www.youtube.com/watch?v=i5jFXl0GZJo

Angående det xbox game passet må du bestemme selv:)

 

 

 

Wow. Mange takk! 

Hadde ingen "hard limit" på prisen, så jeg gikk for forslaget du lagde. 

Delene ble bestilit i kveld (edit: det var visst langt på natt ikke kveld), så får jeg håpe det ikke går alt for lang tid med leveringen. Miksa litt komplett og netonnet. Proshop på grafikkortet ettersom det var på tilbud. Også er det jo åpent kjøp hos både netonnet og komplett, så om noe havner på tilbud i romjula eller jamuarsalg er det jo enkelt å få tilbake mellomlegget. 

Jeg synes jo AIO kjølere er mye penere å se på, men skjønner poenget med effektiviteten. Skal ihvertfall prøve med den du la til. 

Også til det med windowslisens. Har lest før at mange har blandede erfaringer med ebay lisenser. ?

Har allerede lest og sett en del bulid guides, så det skal nok går fint. Problemet er bare at perfeksjonisten i meg aldri vil bli fornøyd med "cable management" og ryddigheten i kabinettet. 

Blir ei spennende romjul dette ?

 

Endret av izme123
Lenke til kommentar

Flott! Bare sånn btw du gikk for denne sant?: https://prisguiden.no/produkt/zotac-geforce-rtx-2080-amp-340827

Bare lurer siden jeg tok versjonen uten utropstegnet (AMP -> AMP!) i min liste som ikke er den samme versjonen.

Var litt usikker på den men så grei utifra reviews. I tillegg fant jeg nå en artikkel fra en troverdig kilde som jeg kjenner godt til som ranker den som "B" og "Tier B High-Midrange (great PCB, high end cooler)" :

 https://linustechtips.com/main/topic/1046174-graphics-card-coolingvrm-tier-list-navi-update/

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (5 minutter siden):

Flott! Bare sånn btw du gikk for denne sant?: https://prisguiden.no/produkt/zotac-geforce-rtx-2080-amp-340827

Bare lurer siden jeg tok versjonen uten utropstegnet (AMP -> AMP!) i min liste som ikke er den samme versjonen.

Var litt usikker på den men så grei utifra reviews. I tillegg fant jeg nå en artikkel fra en troverdig kilde som jeg kjenner godt til som ranker den som "B" og "Tier B High-Midrange (great PCB, high end cooler)" :

 https://linustechtips.com/main/topic/1046174-graphics-card-coolingvrm-tier-list-navi-update/

Ahhh. Var den med utropstegn jeg gikk for ja. 

Jeg la ikke merke til utropstegnet ? var det jeg sa. Det er en jungel av komponenter å velge mellom. 

Skal fikse med noen testa så du får sett resultatet når jeg er ferdig forresten. 

Endret av izme123
Lenke til kommentar

En siste ting før jeg legger meg:D CPU-viften er et monster og den er ganske stor. Sjekket at den får plass i casen, men er litt mer usikker med ram'en. Mulig det er et problem der. Jeg valgte den fordi den er på level med noctua og vil holde cpu'en din på god temperatur under full load og er ganske stille. Mulig du må gå med en annen kjøler, men det er heldigvis mange gode, mindre og billigere vifter.

Lykke til med buildet

Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (9 timer siden):

En siste ting før jeg legger meg:D CPU-viften er et monster og den er ganske stor. Sjekket at den får plass i casen, men er litt mer usikker med ram'en. Mulig det er et problem der. Jeg valgte den fordi den er på level med noctua og vil holde cpu'en din på god temperatur under full load og er ganske stille. Mulig du må gå med en annen kjøler, men det er heldigvis mange gode, mindre og billigere vifter.

Lykke til med buildet

Ahh. Skjønner. Håper den passer da.

 

Takk for det, og takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...