Gå til innhold

Førstegangstjenesten i Luftforsvaret


KristianMC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal i luftforsvaret til neste år å lurte på hva man kan gjøre etter 8 uker som rekrutt. Jeg skal inn i september på Madla. Da jeg var på sesjon visste jeg ikke så mye om mulighetene mine når det kom til forsvaret, så når jeg ble spurt hva jeg ville var luftforsvaret det første som kom ut av munnen min. Jeg vil helst ha en førstegangstjeneste med så mye felt som mulig. Har sett på sambandssoldat men det ser ut som de bare kommer inn hvis de er på opptak på sommeren så da ble det strøket ut. Er det noen som har noen erfaringer og tipps til meg?

Takk på forhånd :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg hadde verneplikt. Vi hadde muligheten til å bli USK (utskrevet befal) en slags stilling hvor man ble sersjant etter endt tjeneste. Vi kunne også bli FN-soldater. Utenom dette vet jeg ikke annet enn å søke krigsskolen eller befalsskolen eller hva det heter, eller Telemark Bataljon. Slikt som Marinejeger eller Fallskjermjeger eller Hærens Jegerkommando (hva heter det nå) kan du spørre om hvordan du søker til.

Endret av odysseus
Lenke til kommentar

Du finner de ulike mulighetene du har i førstegangstjenesten her: https://forsvaret.no/førstegangstjeneste

Du har jo allerede blitt tildelt et innrykk, og må da lese om de tingene som går innunder Luftforsvaret. Det er litt ulike muligheter basert på hvilket innrykk du har, men det står på de ulike sidene. Et annet alternativ du kan gjøre er søke på en av de søkbare førstegangstjenestene (https://forsvaret.no/søkbare-førstegangstjenester) eller søke utdanning i forsvaret (https://forsvaret.no/utdanning). De fleste av disse har søknadsfrist 15.april og har opptak i starten av sommeren. Består du opptaket her vil den plassen du har blitt tildelt falle bort. Hvis du ikke består opptaket vil du møte opp til ditt opprinnelige innrykk. Som nevnt tidligere i tråden er det ikke mest grønn tjeneste (felt) i Luftforsvaret, da burde du prøvd å komme deg til en av Hærens avdelinger i førstegangstjenesten, men du kan for eksempel sjekke ut noen av de søkbare tjenestene. Ellers får du også mye informasjon om mulighetene i Luftforsvaret iløpet av rekruttperioden.

Endret av KristerBK
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
KristianMC skrev (På 11.12.2020 den 9.03):

Havnet på vakt og sikring, som resten av gjengen. Er ferdig på kurs nå om 5 dager. Felt ble det lite av xD Men troppssjefen min på rekrutten snakket noe om at etter 9 måneder kunne man få tilbud om utlandstjeneste hvis man ville det 

Utlandstjeneste? Kunne du fortalt litt om ka de ska gå ut på?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var ihvertfall tidligere vanlig at man i Hæren rekrutterte folk direkte fra førstegangstjeneste til int.ops. Ca halvveis ut i året kjørte man en rekrutteringsrunde og de som var interessert ble overført i egne avdelinger som begynte trening rettet mot utenlandstjeneste. Deretter ble man gjerne sendt ut rett etter at året var fullført (etter 2-3 ukers ferie hvor man rakk å drikke opp dimmepengene). Så er ikke dette måten det gjøres på i Hæren lenger der int.ops nå er noe som primært er forbeholdt de profesjonelle avdelingene, men gakk..ehm, Marinen har vel fortsatt praktisert noe av det samme. Hvordan dette forholdet seg i Luft vet jeg ikke, men det er ikke umulig at de tilbys noe lignende; Det er jo en del bakkemannskaper, herunder V&S, knyttet til de oppdragene hvor man sender norske fly utenlands. Men jeg vil da tro at det er snakk om at man fullfører førstegangstjenesten på norsk jord før man sendes ut, ergo at man begynner opptreningen - ikke oppdraget - etter 9 mndr.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
13 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Det var ihvertfall tidligere vanlig at man i Hæren rekrutterte folk direkte fra førstegangstjeneste til int.ops. Ca halvveis ut i året kjørte man en rekrutteringsrunde og de som var interessert ble overført i egne avdelinger som begynte trening rettet mot utenlandstjeneste. Deretter ble man gjerne sendt ut rett etter at året var fullført (etter 2-3 ukers ferie hvor man rakk å drikke opp dimmepengene). Så er ikke dette måten det gjøres på i Hæren lenger der int.ops nå er noe som primært er forbeholdt de profesjonelle avdelingene, men gakk..ehm, Marinen har vel fortsatt praktisert noe av det samme. Hvordan dette forholdet seg i Luft vet jeg ikke, men det er ikke umulig at de tilbys noe lignende; Det er jo en del bakkemannskaper, herunder V&S, knyttet til de oppdragene hvor man sender norske fly utenlands. Men jeg vil da tro at det er snakk om at man fullfører førstegangstjenesten på norsk jord før man sendes ut, ergo at man begynner opptreningen - ikke oppdraget - etter 9 mndr.

Nå for tiden er det C-130 bidraget i Mali, hvor V&S både beskytter leiren de norske soldatene bor i, og flyet på oppdrag.

Stemmer også det med opptrening. Før de drar ut på oppdrag blir de overført og ansatt i avdelingen.

Lenke til kommentar

Luftforsvaret er vel den mest daffe og passive tjenesten som finnes i Forsvaret. Det aller meste går på vakt, sikring, vedlikehold og ymse. Særdeles lite med feltøvelser. Jeg tok selv rekrutten på Madla, men var da i sjøforsvaret. Besøkte flybasen på Andøya ved et par anledninger, og makan til daff og passiv gjeng av menige har jeg aldri sett. De hadde omtrent nada å gjøre, og satt å spilte Playstation hele dagen. Men dette var i 2004-05. Tidene har kanskje forandret seg litt. Men "alle" jeg snakket med, sa at luft var ganske gørr. 

Uansett; hvis det er slik det var når jeg var i forsvaret ennå. Er det innsatsen din under rekrutten som avgjør hvor du havner. Unngå Andøya om du ønsker en aktiv tjeneste i allefall. Andøya er også veldig isolert fra omverden. 

Edit: Flaut.... så nå at TS sin post var fra 2019... lulz. Jaja.

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (7 timer siden):

Besøkte flybasen på Andøya ved et par anledninger, og makan til daff og passiv gjeng av menige har jeg aldri sett. De hadde omtrent nada å gjøre, og satt å spilte Playstation hele dagen. Men dette var i 2004-05. Tidene har kanskje forandret seg litt. Men "alle" jeg snakket med, sa at luft var ganske gørr. 

Uansett; hvis det er slik det var når jeg var i forsvaret ennå. Er det innsatsen din under rekrutten som avgjør hvor du havner. Unngå Andøya om du ønsker en aktiv tjeneste i allefall. Andøya er også veldig isolert fra omverden. 

Nå er vel Andøya som militærbase snart borte, men det var mye aktivitet der den gangen jeg var der. Som det er nevnt av andre er det lite felt i Flyvåpenet, men desto mer meningsfull aktivitet. Selv havnet jeg i OPS gruppa og fikk være med på flere SUB/SURF tokt med Orion. Er man dessuten glad i vill natur er Andøya helt fantastisk, og utelivet ikke så verst heller! 🙂

Men som sagt, det er eller vil bli borte ganske snart.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...