Gå til innhold

Statkraft kjøper opp Grønn Kontakt: Satser på elbil-lading i Norge, Tyskland og Storbritannia


Ellen Viseth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Oppkjøpet av Grønn Kontakt er et ledd i å posisjonere Statkraft for vekst innen hurtiglading i Europa, ifølge meldingen."

Statkraft burde holdt seg til opplegget fra besteforeldregenerasjonen, da politikerne ikke er spesielt dyktige til drive butikk.

"En apekatt kan tjene penger på et vannkraftverk", sa direktøren i Lyse en gang, og derfor burde en statbedrift som Statkraft holdt seg til det som er sikkert, utbygging av fornybar energi i Norge.

Etter min mening er det feil å bruke inntektene fra høye strømpriser til å drive butikk i utlandet, når vi sårt trenger nye arbeidsplasser til erstatning for oljejobbene her hjemme.

Egentlig et ran av arvesølvet vårt når pengene Statkraft tjener brukes i utlandet.

Det blir vel med Statkraft som med Equinor hvor investeringene i utlandet går med dundrende minus, og betales med overskuddet på norsk sokkel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det statlige televerket ble en gang bygget med innbyggernes harrdt opptjente penger den gangen de hadde monopol. Deretter solgt til private som nærmest fikk det landsdekkende kobbernettverket gratis med på kjøpet. Telenor tjente fett på dette og "investerte" i spenstige prosjekter i utlandet med fjonge slagord om å tilby noe bra i fattige land som India. Det ble nesten et ran av fattige som igjen medførte at de nærmest ble kjeppjaget fra landet. Konkurranseutsettingen av kobbernettverket og senere mobilnettverk, coax og fiber, har vist seg i praksis å bli bygget som flere parallelle nettverk uten noen form for smart samhandling. Gravemaskinene graver opp de samme gatene år etter år for å legge til atter en ny fiber som har samme funksjon som de konkurrerende fibrene som allerede ligger der. Og regninga for multippel oppgraving av alle gater i landet skal liksom ikke belaste sluttkundene - neeida, vi tror jo på julenissen i form av at den frie konkurransen skal gjøre det så mye billigere å grave flere ganger og koordinere og fikse hver gang kryssende rør og fibre kommer i konflikt med hverandre.

Nå rigger den statlige monopolbedriften Statkraft seg for å gjenta historien, med fjonge slagord om elbillading i stakkars land som har mye kullkraft. For å vokse seg fete på sitt grønne image. Hva blir det neste? Flere parallelle stam-kraftnett? Fordi det er så billig å bygge og vi trenger konkurranse for å få ned totalkostnadene?

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
2 hours ago, JØI said:

Kan vi få noe ala Circle K? Genialt konsept og mitt desiderte førstevalg på langtur.

Grønn Kontakt har begynt å bygget ut 150kW hurtigladere som kan dele effekten på to plasser, og flere av den er plassert med Burger King..

Med dynamsik prising, så er dette en løsning som dekker biler av alle størrelser, istedenfor å ha x plasser for småbiler og x plasser for store..

Dynamisk effekt er også eneste løsning dersom du skal ha en god utnyttelse av tilgjengelig effekt og samtidig ha mange båser.

Endret av MEMENK76
La til sitat på det jeg svarte på
  • Liker 4
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (2 timer siden):

Kan vi forvente en real kortleser nå, montro?

Neppe. Veien fremover er autentisering via kommunikasjon over CCS-kontakten slik at det bare er å plugge i så starter lading og kortet belastes automatisk. Samt roaming mellom tilbyderne. 

En vanlig kortterminal har store begrensninger mhp. funksjonalitet som trengs for lading (f.eks å kunne lade så lenge man vil uten å velge ladetid på forhånd eller dra kortet på nytt, eller å lade for så mye penger man vil). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (4 timer siden):

Grønn Kontakt har begynt å bygget ut 150kW hurtigladere som kan dele effekten på to plasser, og flere av den er plassert med Burger King..

Med dynamsik prising, så er dette en løsning som dekker biler av alle størrelser, istedenfor å ha x plasser for småbiler og x plasser for store..

Dynamisk effekt er også eneste løsning dersom du skal ha en god utnyttelse av tilgjengelig effekt og samtidig ha mange båser.

Da må man ha fete kabler fram til hver lader og vannkjølt kabel til pluggen - på alle laderne. Man risikerer også at 2 stk 40 kW-biler står og deler lasta på en 150 kW-lader i stedet for at f.eks 2 stk 110kW-biler deler på på 150 kW. (Hvis de er ulike steder på ladekurven kan de kanskje makse ut mulig ladeeffekt begge to).

Splitter man det opp så kan man fortsette å bruke eksisterende 50 kW-ladere, med tilhørende kabling, trafo osv og heller bare legge til 150 kW-ladere for de som faktisk har det behovet, uten at disse blir okkupert av luse-ladere.

Lenke til kommentar

En vanlig kortterminal takler veldig fint å belaste min konto for x antall liter diesel eller bensin. Jeg trenger ikke å si ifra før jeg tanker hvor lenge jeg skal tanke eller hvor mange liter jeg skal tanke. På noen stasjoner kan jeg til og med kjøpe 4l spylerveske på terminalen ved pumpa, så det burde jo gå greit å få opp valg om å lade for 50/100/200 kroner også?

Virker som om 'begrensningene' på kortterminalene er en smule oppkonstruerte.... Det eneste jeg kan tenke meg kanskje kan være en utfordring (vet absolutt ikke om det er det) er at en vanlig ladesesjon tar så lang tid at kommunikasjonen mot banken rett og slett går i en timeout. Uansett har det null og niks med kortterminalen å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
StigVarmdal skrev (13 minutter siden):

En vanlig kortterminal takler veldig fint å belaste min konto for x antall liter diesel eller bensin. Jeg trenger ikke å si ifra før jeg tanker hvor lenge jeg skal tanke eller hvor mange liter jeg skal tanke. På noen stasjoner kan jeg til og med kjøpe 4l spylerveske på terminalen ved pumpa, så det burde jo gå greit å få opp valg om å lade for 50/100/200 kroner også?

Virker som om 'begrensningene' på kortterminalene er en smule oppkonstruerte.... Det eneste jeg kan tenke meg kanskje kan være en utfordring (vet absolutt ikke om det er det) er at en vanlig ladesesjon tar så lang tid at kommunikasjonen mot banken rett og slett går i en timeout. Uansett har det null og niks med kortterminalen å gjøre.

Det stemmer at det har med timeout å gjøre. Banksystemene krever at det tar maks en viss tid for å fylle f.eks bensin for å belaste kortet med riktig sum etter at autentisering er gjort. Om du fyller veldig sakte slik at du ikke rekker det innen tiden vil pumpa faktisk stoppe. Denne tiden er alt for kort for lading, som gjerne kan ta inntil et par timer for hurtiglading (100kWh batteri og 50kW hurtiglader) og faktisk et døgn eller lengre for saktelading. 

Et valg om x antall kroner er fryktelig upraktisk siden du da må følge med på tiden og løpe ut med en gang lading er ferdig for enten å flytte bilen eller starte lading på nytt om du trenger mer strøm. Det blir som om du måtte gjøre det samme på pumpa og trenger full tank, klarer du å gjette hvilket beløp du havner på? Og hvor fort ladingen går i akkurat denne temperaturen? Siden det er såpass upraktisk måtte man uansett hatt andre metoder (som RFID) for de som ikke gidder slikt, og da blir kortterminal bare en ekstra og fordyrende sak for de som ikke gidder å registrere brikke og kredittkort i en app eller på en nettside. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Konkurranseutsettingen av kobbernettverket og senere mobilnettverk, coax og fiber, har vist seg i praksis å bli bygget som flere parallelle nettverk uten noen form for smart samhandling. Gravemaskinene graver opp de samme gatene år etter år for å legge til atter en ny fiber som har samme funksjon som de konkurrerende fibrene som allerede ligger der. Og regninga for multippel oppgraving av alle gater i landet skal liksom ikke belaste sluttkundene - neeida, vi tror jo på julenissen i form av at den frie konkurransen skal gjøre det så mye billigere å grave flere ganger og koordinere og fikse hver gang kryssende rør og fibre kommer i konflikt med hverandre.

Nå er jeg gammel nok til å huske når televerket var et statsmonopol. Da var de så effektive at det bare tok 6-12 måneder å få telefon etter du søkte...

Hva redundans i fiber og kopperutbygging angår: Har du kilder på det? Reglene pr. i dag er at utbyggerne må tilby utleie av fiber til andre operatører til konkuransedyktige vilkår, tilsvarende til reglene om utleie av mobilnettkapasitet. Mitt inntrykk er at det er svært lite dobbelt utbygging som skjer bl.a. p.g.a. de reglene. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

En vanlig kortterminal har store begrensninger mhp. funksjonalitet som trengs for lading (f.eks å kunne lade så lenge man vil uten å velge ladetid på forhånd eller dra kortet på nytt, eller å lade for så mye penger man vil). 

Høres ut som om til og med lading  er ett problem for det fleksible elbilfolket... Merkelige greier dette her...

Hvorfor ikke bare dra kortet etterpå. Funker jo som bare det for andre typer mennesker. Å telle kw/h og be om en pris er da for pokker ikke så vanskelig? Man klarer det med andre måleenheter som liter for eksempel så vidt jeg vet... Ser noen synes det er en forferdelig tanke at de må flytte bilen når ladinga er tom.. Nei da er det nok bedre å okkupere en plass man ikke trenger lenger så lenge man kan. 

Men du skriver at ladingen tar så lang tid.... Når begynte den å gjøre det? Har jo hele tiden hørt at den ladetiden betyr jo ingen ting i dag, er jo bare en kaffekopp og en tissepause så er alt i orden....

Høres ut som oppkonstruerte problemer. 

Sett i laderen, start lading, avslutt ladingen, dra kortet og betal og reis derifra... 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Det stemmer at det har med timeout å gjøre. Banksystemene krever at det tar maks en viss tid for å fylle f.eks bensin for å belaste kortet med riktig sum etter at autentisering er gjort. Om du fyller veldig sakte slik at du ikke rekker det innen tiden vil pumpa faktisk stoppe. Denne tiden er alt for kort for lading, som gjerne kan ta inntil et par timer for hurtiglading (100kWh batteri og 50kW hurtiglader) og faktisk et døgn eller lengre for saktelading. 

Et valg om x antall kroner er fryktelig upraktisk siden du da må følge med på tiden og løpe ut med en gang lading er ferdig for enten å flytte bilen eller starte lading på nytt om du trenger mer strøm. Det blir som om du måtte gjøre det samme på pumpa og trenger full tank, klarer du å gjette hvilket beløp du havner på? Og hvor fort ladingen går i akkurat denne temperaturen? Siden det er såpass upraktisk måtte man uansett hatt andre metoder (som RFID) for de som ikke gidder slikt, og da blir kortterminal bare en ekstra og fordyrende sak for de som ikke gidder å registrere brikke og kredittkort i en app eller på en nettside. 

Hvorfor ikke gjøre som hoteller gjør med kredittkort? Du trekker kortet i ladestasjonen og så blir det reservert f.eks. 1000 kroner.  Når du er ferdig, og har ladet f.eks. 80 kW til kr. 2,50 per kW så trekkes kr. 200 av de reserverte 1000 og resten blir frigjort.    Dette fungerer glimrende for hoteller men det krever jo kredittkort.

Men jeg er enig i at det beste er en RFID brikke eller NFC fra mobiltelefon og så betales det automatisk via APP (eller profil på nettet) når lading er ferdig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Nå er jeg gammel nok til å huske når televerket var et statsmonopol. Da var de så effektive at det bare tok 6-12 måneder å få telefon etter du søkte...

Hva redundans i fiber og kopperutbygging angår: Har du kilder på det? Reglene pr. i dag er at utbyggerne må tilby utleie av fiber til andre operatører til konkuransedyktige vilkår, tilsvarende til reglene om utleie av mobilnettkapasitet. Mitt inntrykk er at det er svært lite dobbelt utbygging som skjer bl.a. p.g.a. de reglene. 

Lang ventetid på utførelse er ikke synonymt med at utførelsen tar lang tid. Ikke forveksle ventetid med dårlig effektivitet.

Det er kun Telenor som har krav om å måtte dele sine fiber. Hos meg la to andre leverandører fiber gjennom gata før Telenor kom og la sin fiber. Det skal sies at året før første fiber kom så ble det gravd ned ny veilyskabel gjennom gata og selv om kabelen ligger i grøfta så herpet gravemaskinen asfalten som ble lagt året før. Ca 15 år før det ble det lagt coax-nett langs samme trasé og ytterligere 15 år før det var gata helt ny. Det har altså vært asfaltert komplett 2 ganger med 30 års mellomrom og 4 ganger lappe-asfaltert pga ulike kabler og 1 gang bare herpet uten reasfaltering. Det finnes mindre lappete lappetepper enn denne gata ser ut nå.

Hvordan skulle det gått om man åpnet for konkurranse på eierskap av lokale kraftnett også? og kanskje vann, avløp og fjernvarme i samme slengen?

Snakepit.jpg

Jeg er tilhenger av sunn konkurranse og blålig politikk, men det er jammen ikke alt som er like sunt i den blå politiske leiren.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/19/2019 at 3:54 PM, aanundo said:

"Oppkjøpet av Grønn Kontakt er et ledd i å posisjonere Statkraft for vekst innen hurtiglading i Europa, ifølge meldingen."

Statkraft burde holdt seg til opplegget fra besteforeldregenerasjonen, da politikerne ikke er spesielt dyktige til drive butikk.

"En apekatt kan tjene penger på et vannkraftverk", sa direktøren i Lyse en gang, og derfor burde en statbedrift som Statkraft holdt seg til det som er sikkert, utbygging av fornybar energi i Norge.

Etter min mening er det feil å bruke inntektene fra høye strømpriser til å drive butikk i utlandet, når vi sårt trenger nye arbeidsplasser til erstatning for oljejobbene her hjemme.

Egentlig et ran av arvesølvet vårt når pengene Statkraft tjener brukes i utlandet.

Det blir vel med Statkraft som med Equinor hvor investeringene i utlandet går med dundrende minus, og betales med overskuddet på norsk sokkel.

Statkraft kan vel gi opp fornybar energi i norge? Det selges jo fortløpende av politikerne til private, utenlandske firmaer. 

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (12 timer siden):

Håper de endrer prismodellen og, latterlig å ta betalt både for antall kW og tid.

Hver gang jeg har ladet hos grønn kontakt så har det vært dyrere enn hos fortum selv om antal kW/h er samme.

Hmm, om du lader på lynlader med 100kW i snitt koster det 3,70 pr. kWh hos Fortum og 3,65 hos GK. Så GK er billigere da, dessuten kan man oppnå en god del rabatt hos GK. Ihvertfall 20% i volumrabatt + 8% medlemsbonus med Coop-kort. Da er man nede på 2,63 pr. kWh. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...