Gå til innhold

Diskusjon.no søker moderatorer


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-404071

Diskusjon.no søker moderatorer

Diskusjon.no er Norges største debattplattform for teknologi, og er eid av Teknisk Ukeblad Media. Vi leverer kommentarfelt til bla. TU.no, Digi.no og Gamer.no. Diskusjon.no er i stor grad drevet av frivillige, og vi søker nå flere som ønsker å bidra til å gjøre forumet til et bedre sted for alle. Vi er for tiden på utkikk etter flere frivillige moderatorer til staben vår, som kan bidra til å opprettholde kvaliteten på forumet vårt.

 

 

Hva gjør en moderator?

Moderatorens hovedoppgave er å veilede og hjelpe brukerne på Diskusjon.no, sørge for at brukerne holder seg til retningslinjene våre og være en god rollemodell for andre brukere. Enkelte av våre frivillige gjør også andre ting enn bare moderering. Enkelte av våre frivillige er involvert i produksjonen av vår Podkast, Forumet. Vervet er frivillig og ulønnet, men kan attesteres for dem som ønsker det, noe som kan være spesielt relevant erfaring for de som ønsker en fremtidig karriere innenfor media og journalistikk. 

Kvalifikasjoner:

Vi søker seriøse brukere som er engasjerte, samarbeidsvillige og som gjerne har gode tanker om hvordan forumet bør utvikles videre. 

Du kan søke ved å legge igjen en søknad i kategorien: Søknad om å bli veileder eller moderator.

I toppen av kategorien finnes informasjon om hva søknaden skal inneholde. Det er bare administratorer som har tilgang til å se og behandle søknader, og i enkelte tilfeller vil det kunne bli stilt oppfølgingsspørsmålet fra administratorer.

Nytt for denne søknadsrunden er at alle som blir tatt inn, blir først tatt inn som forumveiledere i en prøveperiode. Da får hver enkelt mulighet til å sette seg inn gradvis inn i verktøyene og rollen som veileder, og vi får bedre mulighet til å bli kjent med hver enkelt.

Søknadsfrist: 19. januar 2020.

Vi begynner gjennomgangen av søknadene og inntak etter søknadsfristen er gått ut. 

Vi ser frem til gode søknader fra engasjerte forumbrukere! 

 


Vis full artikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilby heller noen en liten lønn for jobben, og ansett noen profesjonelle. Det er jo reklame på siden her, så det er noen som raker inn tusenlapper. Men da må det også være profesjonelt, noen som dømmer rettferdig og har integritet og moral, ikke bare en firkantet regelrytter som er redd for å få henda møkkete.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tja? Hvorfor ikke? La oss se, 24/7 @3 vakter pr døgn. Lønn, arbeidsgiveravgift, forsikringer, overlapping av sykefravær, ferietider osv. ca. 350K pr. år pr person ++

Så, for å finansiere alt dette der så kan vi antyde ca.100 lappa pr person som forummedlem pr år. Hvor mange av dere vil være med å betale for alt dette der da?

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (18 minutter siden):

Tja? Hvorfor ikke? La oss se, 24/7 @3 vakter pr døgn. Lønn, arbeidsgiveravgift, forsikringer, overlapping av sykefravær, ferietider osv. ca. 350K pr. år pr person ++

Så, for å finansiere alt dette der så kan vi antyde ca.100 lappa pr person som forummedlem pr år. Hvor mange av dere vil være med å betale for alt dette der da?

100 kr skulle jeg klart å betale. Kvalitet over kvantitet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å jobbe frivillig er jo en av de bedre tingene man kan ha på CV-en sin. Det viser at man er villig til å ta på seg arbeid uten å få materielle goder igjen, og at man ikke redd for å ta i et tak. En moderatorrolle gis til den personen som klarer å være saklig og ansvarlig nok, og som kan gå foran som en god rollemodell, det kan komme godt med i jobbsammenheng, eller det kan være nyttig livslæring generelt :)

Jeg synes det er god kvalitet i de moderatorene som er nå. Det er ikke alltid jeg er enig med moderering, men jeg er oftere enig enn ikke.  Men jeg synes det er bra det blir flere.

Ut ifra det jeg har hørt så har man muligheter til å delta på samlinger og møte de andre moderatorene, så det er vel en av de godene Gavekort kanskje snakker om, det å få ta del i et miljø og utvide nettverket sitt? Og personlig utvikling i slik rolle er vel også en ganske fin gode.

Og: i steder for å klage på moderering, kan man kan jo vurderere å bli en del av stab og være den forandringen man ønsker selv i forumet?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Jarmo said:

Tja? Hvorfor ikke? La oss se, 24/7 @3 vakter pr døgn. Lønn, arbeidsgiveravgift, forsikringer, overlapping av sykefravær, ferietider osv. ca. 350K pr. år pr person ++

Stråmannargument. Det er ingen som har foreslått at det skal være en fulltidsjobb. Det er noe som heter konsultasjon også.

 

Quote

Så, for å finansiere alt dette der så kan vi antyde ca.100 lappa pr person som forummedlem pr år. Hvor mange av dere vil være med å betale for alt dette der da?


Diskusjon.no er tjåkfull av reklame. Hva med å bruke en brøkdel av reklameinntektene?

 

5 hours ago, AllFather said:

Hvis ikke folk har interesse av å gjøre noe uten økonomisk kompensasjon, så trenger man ikke  søke.

Er ikke noe verre en det.

 


Det må være lov å diskutere emnet på en konstruktiv måte, selv om man stiller seg på den kritiske siden. Ditt forslag er at de som er kritiske bare skal la være å ytre seg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Aleks855 skrev (3 timer siden):

Diskusjon.no er tjåkfull av reklame.

Itavisen er tjåkfull av reklame. Vil si at diskusjon.no ligger på ett helt normalt nivå. Og man tjener forresten ikke så mye på reklame, men motbevis gjerne med dokumentasjon på at resultatet til diskusjon.no godt i pluss. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AllFather skrev (På 23.12.2019 den 8.17):

Hvis ikke folk har interesse av å gjøre noe uten økonomisk kompensasjon, så trenger man ikke  søke.

Er ikke noe verre en det.

 

Om moderatorer har den attityden generellt så är det inte konstigt att det ser ut som det gör. Skulle vilja se en bedrift skriva liknande på en annons på finn. "Vill ni har mer än minimumbetalt är det ingen ide att ni söker, vi gör detta för att tjäna pengar, inte för att anställda skall få betalt."

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mackanz skrev (13 minutter siden):

Om moderatorer har den attityden generellt så är det inte konstigt att det ser ut som det gör. Skulle vilja se en bedrift skriva liknande på en annons på finn. "Vill ni har mer än minimumbetalt är det ingen ide att ni söker, vi gör detta för att tjäna pengar, inte för att anställda skall få betalt."

 

Om man ikke ha frivillig verv uten betaling sparer man alle for litt jobb ved å ikke søke på frivillige verv uten betaling :)
 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man burde ha en "indre kjerne" som fikk betalt for å drifte forumet, men å gi alle moderatorer penger for en slik jobb mener jeg blir litt feil. 

Jeg har vert moderator i flere forum tidligere og har ikke fått en eneste krone for dette. Faktisk har jeg frivillig gitt noen slanter som donasjon til enkelte forum jeg har vært med i. Man blir ikke feit av å drifte forum som dette i dag. En ting er mange registrerte brukere, en annen ting er aktive brukere. Av de som faktisk birdrar eller legger ut andre ting enn ekteskapsproblemer og lærer seg å telle i telletråder tror jeg ikke det er mange igjen. 

Det søkes mye på google i dag og det er jo veldig kjipt hvis man ramler inn på forumet ved et uhell etter et søk og havner midt i en telletråd. Dette gir et veldig dårlig førsteinntrykk. 

Jeg forstår også at mangfoldet er langt større her enn andre mer spesifikke forum, men jeg synes man uansett bør legge ned slike typer tråder av overnevnte grunner. 

Man må øke kvaliteten på innholdet og ikke minst jobbe med å skaffe sponsorer. Det er vel ingen seriøse sponsorer som vil bidra i et forum hvor de siste postene stort sett består av barnslige telletråder og andre ting. 

Lenke til kommentar

Vil bare minne om at våre Admin/moderatorer/veiledere får "papirer" for utført arbeide knyttet til sosiale medier osv. Kjekt å ha på CV-en sin ;)

Meget bra opplæring og teamwork, noe som gir mer forståelse av hvordan sosiale medier fungerer her på berget. Både godt og vondt..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
plankeby skrev (23 timer siden):

Det kunne ha vært litt mer om ca tidsbruk man ser for seg i rollen. En halvtime om dagen hver dag? Holder det at man har to timer i uka osv. Regelmessighet, hyppighet, tidsforbruk.

Dessuten er jo visse forumkategorierer mye mer tidkrevende å "passe på" og mer utsatt for usakligheter.

Hei,

Vi har som nevnt ikke fastsatt noen krav til innsats, verken i antall modereringshandlinger eller i tid. Noen bruker mer tid enn andre, og andre fungerer som moderator på andre måter enn andre. Det å være moderator handler ikke bare om å slette innlegg eller utestenge brukere, men også å være en god representant, og gjerne å bidra i interne diskusjoner om hvordan forumet bør utvikle seg videre eller legge til rette for mer aktivitet. Kan du bidra på en god måte én eller to timer i uken? Flott! Er du opptatt uken etterpå? Helt i orden det også. Samtidig ønsker vi også at verktøyene som blir tildelt blir brukt også, men ved litt aktivitet blir ikke det et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...