Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål rundt nybilgaranti


Glennn

Anbefalte innlegg

Hei,

har en 3 år gammel Mini Cooper med 5 år nybilgaranti. Har fulgt alle servicer og hadde siste service for bare noen uker siden hvor det også ble utført kjøretest av service personell. For noen dager siden kjørte vi bilen 150 meter fra der vi bor og stoppet fordi det luktet veldig svidd, kom også litt røyk fra panseret. Ringte Falck som kom og hentet bilen og kjørte til verksted (samme som der jeg utfører service og har kjøpt bilen). 

De ringte nå og sier kløtsjen er ødelagt og må byttes pga sluring. Kostnad er 37.000 NOK og at det ikke dekkes av garanti pga sluring som årsak. Jeg har lite kjenskap til praksisen her, så søker litt innspill om dette er ordinær praksis? Det var ingen merknader fra kjøretest ved siste service. Bilen er rundt 3 år gammel og har gått rundt 30.000 km. 

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vil ikke si det, kona kanskje noe mer men ikke noe som har vært merkbart på noen måte og heller ikke kommentert når de testet bilen for noen uker siden. Jeg som har kjørt den største andelen av de kjørte 30.000 km så syns det er veldig merkelig at den skal være slitt allerede. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, agvg said:

37000 for og bytte den var da veldig friskt.....

Må sikkert ut med hele motoren eller noe. Virker ikke som at produsenter har slike ting i tankene når de designer motorer/biler.

Tok meg 2 dager å bytte drivreim til dynamoen på min forrige bil, fordi det ikke var fysisk plass å få brukt verktøyet man må bruke. Helt idiotisk.

 

Men til trådstarter: en clutch kan vare noen få kilometer eller ut hele bilens levetid. Kansje du burde tatt en kjøretime med kona di å se om du finner grunnen.

 

Samboeren min var utrolig flink til å ta av i 3e gir med min bil uten å merke det. Endte med at hun ikke fikk låne den mere, og neste bil jeg kjøpte hadde automatgir.

Lenke til kommentar

Nå siterer jeg fra en nettavis, men her er en artikkel fra Nettavisen på akkurat dette. Kilden: https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/alt-dette-skal-nybilgarantien-dekke/3423141325.html

"Dette dekker hovedgarantien

I garantien skal det meste dekkes. Dette gjelder både materialrelaterte, mekaniske og elektriske feil. Også ekstrautstyr som er montert av fabrikk eller importør dekkes.

Her er en liste over 25 områder som Forbrukerrådet undersøke i 2018. Samtlige bilmerker bekrefter at alle punktene i listen nedenfor er dekket av nybilgarantien. Men enkelte har tatt noen forbehold. De er listet opp under tabellen."

"

Følgende bilmerker har forbehold om at komponenten må vurderes særskilt:
Kløtsj/svinghjul: Hyundai, BMW, Mini
Bremseskiver: BMW, Mini, Suzuki, Subaru
Koblingsdeler til kløtsj: Hyundai
Klimaanlegg: Hyundai
Kilde: Forbrukerrådet.

"

Men allikevel er det svært tidlig at en clutch må byttes allerede på 30.000 km.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger og innspill. Aldri vært brukt til tilhenger eller lignende. Er utrolig irriterende så klart men er det "brukerfeil" må vi jo bare bite i det sure eple.. Det jeg er i stuss over er at det aldri har vært antydning til noe lukt eller annen slitasje (for en som ikke kan noe særlig om bil) før det skjedde. Og det skjedde over en strekning på kanskje 100 meter og luktet så sterkt at man 100 meter unna fikk det med seg.. Trodde bilen skulle begynne å brenne... er det naturlig at en slitasje på klutsj får en "konsekvens" så umiddelbart, og ikke mer jevnt over tid?

 

Lenke til kommentar

Jeg syns absolutt det er merkelig. At dere da kan gå fra en "tilsynelatende god clutch" til en clutch som må byttes på bare et par dager er merkelig. Da må det ha vært kontinuerlig slitasje over veldig lang tid.

Dette er en dyr reparasjon. Husk at du har fritt verkstedvalg her i Norge, og du beholder fortsatt gjenværende nybilgaranti. Du bør nok kunne få hyggeligere priser andre steder :)

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Glennn skrev (6 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger og innspill. Aldri vært brukt til tilhenger eller lignende. Er utrolig irriterende så klart men er det "brukerfeil" må vi jo bare bite i det sure eple.. Det jeg er i stuss over er at det aldri har vært antydning til noe lukt eller annen slitasje (for en som ikke kan noe særlig om bil) før det skjedde. Og det skjedde over en strekning på kanskje 100 meter og luktet så sterkt at man 100 meter unna fikk det med seg.. Trodde bilen skulle begynne å brenne... er det naturlig at en slitasje på klutsj får en "konsekvens" så umiddelbart, og ikke mer jevnt over tid?

 

Det er sånn at clutchen virker normalt  omtrent helt  frem til den er så slitt at den begynner å slure. Da går den føyken kjapt.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...