Jump to content
Redaksjonen.

Selvkjørende lastebil kjørte 450 mil uten at noen la én hånd på rattet

Recommended Posts

Autonome kjøretøy er på full fart inn i trafikken vår, men den må være 100% testet og dokumentert sikker. Det kan man dessverre ikke si om de menneskelige sjåførerne, meg selv inkludert.

Noen som kan fortelle meg hvordan en lidar fungerer?

  • Like 3

Share this post


Link to post

En bragd det står respekt av. De bruker lidar, Tesla sier de skal klare seg uten, tiden får vise hva som blir mainstream tec. Synes bilprodusentene skulle samarbeide om autonome biler. Nasjonalstatene bør eie big data sammen som samles inn, slik at alle kan få vite at svingen der og der har x friksjon, omkjøring pga veiarbeid (og hvoromkjøringen går på cm nøyaktighet og strøbilen kan punktstrø, eller POD lastebilene kan ha med seg f.eks ha X kg salt og punktstrø på oppdrag fra veivesenet. Veivesenet vet nøyaktig hvor telehiv etc. og annet veiarbeid bør gjøres.

Ellers passer det bra med de stadig dårligere lønninger og arbeidsforhold som lastebilsjåfør i transportbransjen, (i USA ihvertfall). Selvkjørende biler kan fylle inn det stadig større underskuddet på erfarne sjåfører.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Annonse

Ordet LIDAR er sammensatt av ordene «light» og «radar»

Wikipedia sier:

LIDAR er en optisk fjernmålingsteknikk som brukes til hurtig måling av fysiske objekters posisjon. Ved å måle tidsforskjellen eller endringer i bølgefasen mellom et emittert lasersignal og et reflektert lys kan avstanden til og andre egenskaper ved objekter beregnes.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Hogne04 skrev (1 time siden):

Ordet LIDAR er sammensatt av ordene «light» og «radar»

Wikipedia sier:

LIDAR er en optisk fjernmålingsteknikk som brukes til hurtig måling av fysiske objekters posisjon. Ved å måle tidsforskjellen eller endringer i bølgefasen mellom et emittert lasersignal og et reflektert lys kan avstanden til og andre egenskaper ved objekter beregnes.

Takk for svaret! 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Menneskelig feil IGJEN...

Som systemene må ta med i beregningen. Assists gjør at vi mister mer fokus på selve kjøringen enn normalt. Det å "sjekke" om vi følger med ved å riste på rattet er håpløst dårlig. 

  • Like 5

Share this post


Link to post

TU's artikkel:
Under kjøreturen fra kyst til kyst mistet systemet aldri kontrollen, og sikkerhetssjåføren behøvde aldri gripe inn og ta over kjøringen. En ingeniør var også med på turen i lastebilen.

Opprinnelige artikkel:
During the trip, the autonomous systems did most of the driving, though there was a safety driver and a safety engineer aboard at all times with the former taking over the controls as needed, as is required by law.

Fakta er at det autonome systemet ikkje kjørte lastebilen heile kjøreturen men bare mesteparten, dvs har sikkerhetssjåføren teke over kjøringa ved fleire tilhøve. Med andre ord er nyhetsverdien lik null og premisset om "selvkjøring" utvanna til religiøs overbevisning. Og di omvende lovpriser selvkjøringa og framgangen i blind tru.

  • Like 9

Share this post


Link to post
Maabren skrev (14 minutter siden):

TU's artikkel:
Under kjøreturen fra kyst til kyst mistet systemet aldri kontrollen, og sikkerhetssjåføren behøvde aldri gripe inn og ta over kjøringen. En ingeniør var også med på turen i lastebilen.

Opprinnelige artikkel:
During the trip, the autonomous systems did most of the driving, though there was a safety driver and a safety engineer aboard at all times with the former taking over the controls as needed, as is required by law.

Fakta er at det autonome systemet ikkje kjørte lastebilen heile kjøreturen men bare mesteparten, dvs har sikkerhetssjåføren teke over kjøringa ved fleire tilhøve. Med andre ord er nyhetsverdien lik null og premisset om "selvkjøring" utvanna til religiøs overbevisning. Og di omvende lovpriser selvkjøringa og framgangen i blind tru.

Latterlig dårlig av TU. Jeg var også kritisk når jeg leste artikkelen, lite kilder og ingen kritiske spørsmål. 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Takk for svaret! 👍

RADAR er en forkortelse for RAdiowave Detecting And Ranging, LIDAR er en forkortelse for LIght Detecting And Ranging. I likhet med RADAR, kan LIDAR registrere posisjon, avstand og relativ hastighet, men med bedre detaljoppløsning på grunn av mye kortere bølgelengde.

  • Like 2

Share this post


Link to post
59 minutes ago, Maabren said:

TU's artikkel:
Under kjøreturen fra kyst til kyst mistet systemet aldri kontrollen, og sikkerhetssjåføren behøvde aldri gripe inn og ta over kjøringen. En ingeniør var også med på turen i lastebilen.

Opprinnelige artikkel:
During the trip, the autonomous systems did most of the driving, though there was a safety driver and a safety engineer aboard at all times with the former taking over the controls as needed, as is required by law.

Fakta er at det autonome systemet ikkje kjørte lastebilen heile kjøreturen men bare mesteparten, dvs har sikkerhetssjåføren teke over kjøringa ved fleire tilhøve. Med andre ord er nyhetsverdien lik null og premisset om "selvkjøring" utvanna til religiøs overbevisning. Og di omvende lovpriser selvkjøringa og framgangen i blind tru.

Les den andre kilden også før du kritiserer (min utheving):

Quote

It took the Plus.ai truck three days to complete the journey, during which it made a few stops, but never because it couldn't handle the driving. In fact, there was a safety driver aboard the vehicle, but they never had to take over and intervene for the truck other than during fuel stops and federally mandated breaks. The company said there were zero "disengagements," where the truck lost control.

 

Edited by ism_InnleggNO
  • Like 6

Share this post


Link to post
31 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Les den andre kilden også før du kritiserer (min utheving):

Fortsatt betydelig mindre imponerende enn man får inntrykk av i artikkelen. Når en sjåfør må ta over hver gang bilen skal forlate motorveien, så er det altså kun selvkjøring på motorveien. Det er ca det samme som Tesla leverer med funksjonaliteten "navigate on autopilot".

  • Like 4

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Autonome kjøretøy er på full fart inn i trafikken vår, men den må være 100% testet og dokumentert sikker. Det kan man dessverre ikke si om de menneskelige sjåførerne, meg selv inkludert.

Noen som kan fortelle meg hvordan en lidar fungerer?

Det vil aldri bli 100%.

  • Like 1

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Zeph said:

Det vil aldri bli 100%.

Jo. Og ikke bare det. Det vil før eller siden bli umulig å kjøre bilen manuelt på hovedveiene (kanskje overhodet). Når bilene bli autonome og ikke minst kommuniserer med hverandre vil en menneskesjåfør være en uholdbar sikkerhetsrisiko og et forstyrrende element.

  • Like 2

Share this post


Link to post
18 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Fortsatt betydelig mindre imponerende enn man får inntrykk av i artikkelen. Når en sjåfør må ta over hver gang bilen skal forlate motorveien, så er det altså kun selvkjøring på motorveien. Det er ca det samme som Tesla leverer med funksjonaliteten "navigate on autopilot".

Nå var nok verken startpunktet eller endepunktet på motorveien så det stemmer nok heller ikke. Sjåføren tok over når menneskene var pålagt å stoppe på grunn av hviletidsbestemmelser og når bilen trengte drivstoff. De kunne helt sikkert også ha planlagt og programmert dette inn i ruten om de ville…

  • Like 1

Share this post


Link to post
4 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Nå var nok verken startpunktet eller endepunktet på motorveien så det stemmer nok heller ikke. Sjåføren tok over når menneskene var pålagt å stoppe på grunn av hviletidsbestemmelser og når bilen trengte drivstoff. De kunne helt sikkert også ha planlagt og programmert dette inn i ruten om de ville…

Nå vet vi ikke hva de regnet som startpunkt eller endepunkt. Det eneste artikkelen sier er at startpunktet var Tulare, California og endepunktet var Quakertown, Pennsylvania. Det er motorveier som passerer gjennom disse stedene.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Zeph skrev (40 minutter siden):

Det vil aldri bli 100%.

Det vil dessverre ikke menneskelig sjåfører heller. Langt derifra...

Jeg sier jatakk begge deler. Så kan man kjøre selv når veien innbyr til det, og overlate den kjedelige delen av bilkjøringen til automatikken (langkjøring og køkjøring f.eks.). Men man må jo (fortsatt) passe på hele tiden selv.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...