Gå til innhold

Selvkjørende lastebil kjørte 450 mil uten at noen la én hånd på rattet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bragd det står respekt av. De bruker lidar, Tesla sier de skal klare seg uten, tiden får vise hva som blir mainstream tec. Synes bilprodusentene skulle samarbeide om autonome biler. Nasjonalstatene bør eie big data sammen som samles inn, slik at alle kan få vite at svingen der og der har x friksjon, omkjøring pga veiarbeid (og hvoromkjøringen går på cm nøyaktighet og strøbilen kan punktstrø, eller POD lastebilene kan ha med seg f.eks ha X kg salt og punktstrø på oppdrag fra veivesenet. Veivesenet vet nøyaktig hvor telehiv etc. og annet veiarbeid bør gjøres.

Ellers passer det bra med de stadig dårligere lønninger og arbeidsforhold som lastebilsjåfør i transportbransjen, (i USA ihvertfall). Selvkjørende biler kan fylle inn det stadig større underskuddet på erfarne sjåfører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ordet LIDAR er sammensatt av ordene «light» og «radar»

Wikipedia sier:

LIDAR er en optisk fjernmålingsteknikk som brukes til hurtig måling av fysiske objekters posisjon. Ved å måle tidsforskjellen eller endringer i bølgefasen mellom et emittert lasersignal og et reflektert lys kan avstanden til og andre egenskaper ved objekter beregnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hogne04 skrev (1 time siden):

Ordet LIDAR er sammensatt av ordene «light» og «radar»

Wikipedia sier:

LIDAR er en optisk fjernmålingsteknikk som brukes til hurtig måling av fysiske objekters posisjon. Ved å måle tidsforskjellen eller endringer i bølgefasen mellom et emittert lasersignal og et reflektert lys kan avstanden til og andre egenskaper ved objekter beregnes.

Takk for svaret! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TU's artikkel:
Under kjøreturen fra kyst til kyst mistet systemet aldri kontrollen, og sikkerhetssjåføren behøvde aldri gripe inn og ta over kjøringen. En ingeniør var også med på turen i lastebilen.

Opprinnelige artikkel:
During the trip, the autonomous systems did most of the driving, though there was a safety driver and a safety engineer aboard at all times with the former taking over the controls as needed, as is required by law.

Fakta er at det autonome systemet ikkje kjørte lastebilen heile kjøreturen men bare mesteparten, dvs har sikkerhetssjåføren teke over kjøringa ved fleire tilhøve. Med andre ord er nyhetsverdien lik null og premisset om "selvkjøring" utvanna til religiøs overbevisning. Og di omvende lovpriser selvkjøringa og framgangen i blind tru.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Maabren skrev (14 minutter siden):

TU's artikkel:
Under kjøreturen fra kyst til kyst mistet systemet aldri kontrollen, og sikkerhetssjåføren behøvde aldri gripe inn og ta over kjøringen. En ingeniør var også med på turen i lastebilen.

Opprinnelige artikkel:
During the trip, the autonomous systems did most of the driving, though there was a safety driver and a safety engineer aboard at all times with the former taking over the controls as needed, as is required by law.

Fakta er at det autonome systemet ikkje kjørte lastebilen heile kjøreturen men bare mesteparten, dvs har sikkerhetssjåføren teke over kjøringa ved fleire tilhøve. Med andre ord er nyhetsverdien lik null og premisset om "selvkjøring" utvanna til religiøs overbevisning. Og di omvende lovpriser selvkjøringa og framgangen i blind tru.

Latterlig dårlig av TU. Jeg var også kritisk når jeg leste artikkelen, lite kilder og ingen kritiske spørsmål. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Takk for svaret! ?

RADAR er en forkortelse for RAdiowave Detecting And Ranging, LIDAR er en forkortelse for LIght Detecting And Ranging. I likhet med RADAR, kan LIDAR registrere posisjon, avstand og relativ hastighet, men med bedre detaljoppløsning på grunn av mye kortere bølgelengde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Maabren said:

TU's artikkel:
Under kjøreturen fra kyst til kyst mistet systemet aldri kontrollen, og sikkerhetssjåføren behøvde aldri gripe inn og ta over kjøringen. En ingeniør var også med på turen i lastebilen.

Opprinnelige artikkel:
During the trip, the autonomous systems did most of the driving, though there was a safety driver and a safety engineer aboard at all times with the former taking over the controls as needed, as is required by law.

Fakta er at det autonome systemet ikkje kjørte lastebilen heile kjøreturen men bare mesteparten, dvs har sikkerhetssjåføren teke over kjøringa ved fleire tilhøve. Med andre ord er nyhetsverdien lik null og premisset om "selvkjøring" utvanna til religiøs overbevisning. Og di omvende lovpriser selvkjøringa og framgangen i blind tru.

Les den andre kilden også før du kritiserer (min utheving):

Quote

It took the Plus.ai truck three days to complete the journey, during which it made a few stops, but never because it couldn't handle the driving. In fact, there was a safety driver aboard the vehicle, but they never had to take over and intervene for the truck other than during fuel stops and federally mandated breaks. The company said there were zero "disengagements," where the truck lost control.

 

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 5
Lenke til kommentar
31 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Les den andre kilden også før du kritiserer (min utheving):

Fortsatt betydelig mindre imponerende enn man får inntrykk av i artikkelen. Når en sjåfør må ta over hver gang bilen skal forlate motorveien, så er det altså kun selvkjøring på motorveien. Det er ca det samme som Tesla leverer med funksjonaliteten "navigate on autopilot".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Autonome kjøretøy er på full fart inn i trafikken vår, men den må være 100% testet og dokumentert sikker. Det kan man dessverre ikke si om de menneskelige sjåførerne, meg selv inkludert.

Noen som kan fortelle meg hvordan en lidar fungerer?

Det vil aldri bli 100%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Fortsatt betydelig mindre imponerende enn man får inntrykk av i artikkelen. Når en sjåfør må ta over hver gang bilen skal forlate motorveien, så er det altså kun selvkjøring på motorveien. Det er ca det samme som Tesla leverer med funksjonaliteten "navigate on autopilot".

Nå var nok verken startpunktet eller endepunktet på motorveien så det stemmer nok heller ikke. Sjåføren tok over når menneskene var pålagt å stoppe på grunn av hviletidsbestemmelser og når bilen trengte drivstoff. De kunne helt sikkert også ha planlagt og programmert dette inn i ruten om de ville…

Lenke til kommentar
4 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Nå var nok verken startpunktet eller endepunktet på motorveien så det stemmer nok heller ikke. Sjåføren tok over når menneskene var pålagt å stoppe på grunn av hviletidsbestemmelser og når bilen trengte drivstoff. De kunne helt sikkert også ha planlagt og programmert dette inn i ruten om de ville…

Nå vet vi ikke hva de regnet som startpunkt eller endepunkt. Det eneste artikkelen sier er at startpunktet var Tulare, California og endepunktet var Quakertown, Pennsylvania. Det er motorveier som passerer gjennom disse stedene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (40 minutter siden):

Det vil aldri bli 100%.

Det vil dessverre ikke menneskelig sjåfører heller. Langt derifra...

Jeg sier jatakk begge deler. Så kan man kjøre selv når veien innbyr til det, og overlate den kjedelige delen av bilkjøringen til automatikken (langkjøring og køkjøring f.eks.). Men man må jo (fortsatt) passe på hele tiden selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...