Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboen har kamera ut på veien mot vårt hus, lovlig/ulovlig?


Gjest 5344b...35b

Anbefalte innlegg

Gjest 5344b...35b

Spør her like greit, naboen vår bygde nylig en stor garasje og jeg lurer på om han egentlig har lov til og sette kamera'r (Tror det er 4-5) som strekker ut mot det offentlige og muligens inn i hagen våres.. Er dette egentlig lov? Fikk ikke vite noe før vi faktisk så 4 store kameraer ble satt opp av et firma. Tror muligens det er et til, men får ikke sett det ordentlig bak huset hans. Er det lov med kameraer som rekker ut mot det offentlige? Fikk liksom ikke noe varsel at det peker innover mot hagen vår.. Har også sett at det har rotert mot meg når jeg går forbi et par ganger, usikker på om det er automatisk eller om det er mulig og kontrollere? Spør her like greit, har sett det rotere og stoppe mot hagen vår et par ganger så bare lurer om dette egentlig er ulovlig og det er noe man burde spørre om eller søke om?

Anonymous poster hash: 5344b...35b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man har ikke lov filme utenfor sin egen eiendom. 

 

Jeg anbefaler aller først ha åpen dialog med nabo der du spør, og forklarer du synes dette er ubehagelig. Uten å nevne det er ulovlig ditt og datt. Så kanskje dere kan hente avisa samtidig noen år fremover og løse det slik, for det kan dere ikke om du kommer på døra med brev fra Datatilsynet skal jeg love deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to ting som du bør sjekke opp fyrst. Det eine er å ta ein prat med naboen, og det andre er å sjekke opp kva produkt firmaet leverer. 

Det finnes produkt på markedet der kameraet er retta delvis mot naboar eller offentleg område, men der software eller fysisk hindring blokkerer ut det som ikkje er lov å overvåke. På samme måte som fotoboksene er programert, når du blir knipsa i fotoboks så blir passasjeren automatisk sladda frå bildet slik at det berre er føraren som vises. 

Så før du går i full krangel med naboen, så vil eg anbefale å sjekke opp dette før du trapper opp på politistasjonen. 

 

Ps, ein grei måte å snakke med naboen på er å late som du også er interessert i å montere opp kameraovervåkning på ditt hus. Dersom du blir invitert inn for å sjå kor bra systemet er så vil du fort sjå om naboen din også overvåker området utanfor tomtegrensene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...