Gå til innhold

Skattemelding -> Lønnsinntekter hele året


Ivan S

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om det lar seg gjøre (uten at man blir straffet for det) å notere ned en betydelig lavere "Lønnsinntekter hele året" for så å betale lavere skattesats fra mnd til mnd, og så istedet investere de i gode fond eller høyrente konto for så å heller betale titals tusen tilbake i restskatt én gang i året.


Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Geirr said:

Det er ulovlig, dersom det betyr noe for deg....

Det er dette jeg også tror. Har du kilder som kan bekrefte det? :) 

Jeg tenker å skrive det jeg har i årslønn uansett.
Regner ikke med potensielt bonus som jeg kanskje blir å motta over året, fordi det er absolutt ingen garanti. En evt. bonus sum jeg kunne ha lagt på den hadde vært villt gjetting. I værstefall betyr dette at jeg kanskje må betale litt restskatt hvis jeg gjør det mye bedre enn forventet ifh. til bonus, noe som er helt fint for meg.

Endret av Ivan Skodje
Lenke til kommentar
Ivan Skodje skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg lurte på om det lar seg gjøre (uten at man blir straffet for det) å notere ned en betydelig lavere "Lønnsinntekter hele året" for så å betale lavere skattesats fra mnd til mnd, og så istedet investere de i gode fond eller høyrente konto for så å heller betale titals tusen tilbake i restskatt én gang i året.


Hva tenker dere?

Det er mulig. Jeg vet ikke om det er lovlig.

Lenke til kommentar
Ivan Skodje skrev (2 timer siden):

Hei,

Jeg lurte på om det lar seg gjøre (uten at man blir straffet for det) å notere ned en betydelig lavere "Lønnsinntekter hele året" for så å betale lavere skattesats fra mnd til mnd, og så istedet investere de i gode fond eller høyrente konto for så å heller betale titals tusen tilbake i restskatt én gang i året.


Hva tenker dere?

Så vidt jeg vet ulovlig.

Men uansett dumt,  hva gjør du om aksjemarkedet har stupt når du skal ta de ut for å betale skatt?

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Ivan Skodje said:

Det er dette jeg også tror. Har du kilder som kan bekrefte det? :) 

Skattebetalingsloven:

 

§ 18-2.Straff ved brudd på opplysningsplikten mv.

(1) Den som bevirker eller søker å bevirke at innkrevingen av skatte- og avgiftskrav blir hindret eller vesentlig vanskeliggjort, ved å unnlate å gi opplysninger eller ved å gi uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.

(2) Den som på annen måte enn nevnt i § 18-1 eller denne paragrafs første ledd gir uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Idiotisk! Det heter forskuddsskatt. 

Da er det bedre å finkalkulere slik at du kommer i 0 når skattemeldingen kommer.

Gjør en sport i å få penger inn på fond. Lyst på ny kul jakke til 3000kr? F@ck it! Pengene inn på fond. Bruker du 80-100kr dagen på lunsj eller dritt på kiosk? Ta med rundstykker og saft hjemmefra istedet. 20k inn på fond i løpet av et år.

Runder snart 100k i fond på 13mnd. med en bruttolønn på 450k. Har aldri spart før nå og er over 40. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Geirr said:

Skattebetalingsloven:

 

§ 18-2.Straff ved brudd på opplysningsplikten mv.

(1) Den som bevirker eller søker å bevirke at innkrevingen av skatte- og avgiftskrav blir hindret eller vesentlig vanskeliggjort, ved å unnlate å gi opplysninger eller ved å gi uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.
(2) Den som på annen måte enn nevnt i § 18-1 eller denne paragrafs første ledd gir uriktige opplysninger til fastsettings- eller innkrevingsmyndighetene, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes grovt uaktsom overtredelse av første punktum.

Da ser jeg denne som svaret, takk!
Da fyller jeg inn fastlønnen som jeg vet jeg får. Får jeg bonus på toppen av det hele er det bare bra også. :) 

Endret av Ivan Skodje
Lenke til kommentar
On 12/17/2019 at 5:46 PM, Ivan Skodje said:

Jeg lurte på om det lar seg gjøre (uten at man blir straffet for det) å notere ned en betydelig lavere "Lønnsinntekter hele året" for så å betale lavere skattesats fra mnd til mnd, og så istedet investere de i gode fond eller høyrente konto for så å heller betale titals tusen tilbake i restskatt én gang i året.

Hvis du kan vise til at du hadde god grunn til å tro at dine inntekter faktisk ville mye lavere, så er det greit, men det blir nok vanskelig siden det reelt ikke er tilfellet.  

Off-topic:  Noen ganger lurer man virkelig på hva skatteetaten tenker med for utfra det nyeste skattekortet tror de åpenbart at lønnsinntekten min vil bli hele 500.000 større neste år pluss kapitalinntekter 4 x normalen.   Det ville selvfølgelig være veldig hyggelig om det ble tilfellet;  jeg får høre med sjefen om det er greit å øke timeprisen 30% for ellers kommer jeg til å skuffe skatteetaten. 

Lenke til kommentar
Ivan Skodje skrev (På 17.12.2019 den 17.46):

Hei,

Jeg lurte på om det lar seg gjøre (uten at man blir straffet for det) å notere ned en betydelig lavere "Lønnsinntekter hele året" for så å betale lavere skattesats fra mnd til mnd, og så istedet investere de i gode fond eller høyrente konto for så å heller betale titals tusen tilbake i restskatt én gang i året.


Hva tenker dere?

Det samme gjorde jeg, satte ned lønna med 30000 og fikk lavere trekk. Må være fult mulig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...