Gå til innhold

Denne elbilen har solceller på taket og vegansk interiør


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, stBernhardsKløen said:

Det bør også nevnes at Henrik Fisker pønsket ut Model S sitt design og derfor har æren for hvordan S, 3 og X ser ut.

Nja, Fisker var inne i et tidlig stadium ved designet av Model S, men det ble en uenighet og Franz von Holzhausen overtok arbeidet med å designe Model S før arbeidet var kommet veldig langt. Tesla saksøkte Fisker for å ha kastet bort tiden deres ved å levere venstrehåndsarbeid på Model S, så det er diskutabelt om Fisker har hatt noen som helst innflytelse på designet av Model S.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

stBernhardsKløen: Hørtes ikke helt riktig ut så jeg leste meg litt opp på Wikipedia. Henrik Fisker ble leid inn for å jobbe hovedsaklig med eksteriørt design på en tidlig prototype av model S i 2007, men måtte avslutte brått da Tesla mente Fisker misbrukte sin tillit til å skaffe seg konfidensiell informasjon om bilen. Etter noen måneder med konstituert sjefsdesigner overtok Franz von Holzhousen den jobben i juli 2008. Samme år lanserte Fisker en konkurrerende bil, Fisker Karma, som gikk rett i strupen på model S, både designmessig og konseptmessig. På det designstadiet var både model S og Fisker Karma seriehybrider. Tesla saksøkte Fisker for å ha tappet Tesla for konfidensiell informasjon, og tapte senere saken. Fisker er persona non grata i Tesla for å si det pent. Det tok 4 år fra Fisker forlot Tesla til model S ble lansert. Jeg synes det er for hardt å ta i å hevde at Fisker har noe særlig ære for designet. Og alt for langt å dra det til at han skal ha noe ære for designet på model X og 3. Holzhausen har nok mye mer ære for designet til model S. At model X og 3 skal ha hentet design-inspirasjon fra S er nesten like søkt som å si at de har design-inspirasjon fra Henry Ford, fordi de har 4 hjul og ett ratt i likhet med Ford T.

Angående solceller så var jeg tidligere veldig kritisk, men så lenge det ikke går ut over aerodynamikken så kan det forlenge rekkevidden med ca 2-3% ved langkjøring i dagslys og ca 5-15% ved daglig småkjøring. Det er absolutt hensiktsmessig selv om bidraget i prosent høres lite ut. For sammenligning så kan kamerabaserte sidespeil forbedre aerodynamikken nok til å øke rekkevidden 3-5%, og felg/dekkvalg ytterligere ca 5%. Overgang fra induksjonsmotor til permanentmagnetmotor kan gi noe i samme størrelseorden. Jeg synes altså solceller er et helt greit triks å bruke så lenge det ikke går ut over aerodynamikken.

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...