Gå til innhold

Øvelseskjøring i svergie


Mammasønn

Anbefalte innlegg

Jeg og moren min er ofte over i Sverige å handler. Mamma kjører ikke bil til vanlig å har ikke hatt bil på mange år før jeg kjøpte bil når jeg kunne øvelseskjøre. Henne er ikke så glad i å kjøre, spesielt Manuel gir. Spørsmålet mitt er da egentlig om noen vet om det er mulig å få godkjent så ho har lov å øvelseskjøre med meg innen for Sveriges grenser? Har forstått det sånn at man må ha et ledsager kurs eller noe lignende, men er det noen som vet om en norsk statsborger kan få det? Og hva må man eventuelt gå igjennom for å få det?

Har lest litt rundt på nettet men ikke funnet noe endelig svar på det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
Dubious skrev (4 timer siden):

Bare å spille dum om en blir stoppet i kontroll og si at det visste vi ikke
Moren din blir da nødt til å kjøre

Ganske mye verre om det skjer en ulykke. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Og at du vil få utsetting på førarkortet ditt også i Norge om du blir tatt og bøtelagt for køyring utan gyldig førarkort. Mange land har avtale med Norge om felles strafferegistrering, dette vil fort føre til at du ikkje får godkjent vandel når du søker om å få avlegge førarprøva. 

Ved øvelseskjøring så er det personen i passasjersetet som er ansvarlig

Lenke til kommentar
Dubious skrev (28 minutter siden):

Ved øvelseskjøring så er det personen i passasjersetet som er ansvarlig

Problemet er at sverige er ett annet land med andre regler, det er ikke gitt at det er personen i passasjersetet som er ansvarlig når man øvelseskjører ulovlig i andre land..

"For å øvelseskjøre for eksempel Sverige må ledsageren ha gjennomgått en spesiell opplæring og registrert seg hos myndighetene.", så da blir det fort bare kjøring uten førerkort ettersom det ikke er noen ledsager som er godkjent..

Edit: men TS kan jo øvelseskjøre til rett før grensa, så øvelseskjøre fra grensa og hjem. Men noen med gyldig førerkort må kjøre inne i sverige.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...