Gå til innhold

Hvilke serier synes du var best fra 2010-tallet?


Anbefalte innlegg

Hva synes dere om topplisten til Filmpolitiets topplist over topp 10 serier fra 2010 tallet?

https://p3.no/filmpolitiet/2019/12/topp-10-serier-fra-2010-tallet/

Har sett episoder fra de fleste de nevner, men ingen var blant mine favoritter, den jeg hadde mest sans for av de de nevner er O.J. serien. Heller ingen av de "nesten kom med" fenger særlig, vel egentlig, noen Sherlock episoder var det klasse over.

Hos meg er det heller: True Detective, Broen, Mindhunter, The Expanse, Stranger Things, The Pacific, Godless, Star Trek Discovery, The Haunting of Hill House, The Killing - bare for å ramse opp noen på kort varslel. Må tenke mer hvis jeg skal lage en godt vurdert liste.


Jeg har splittet ut en del liste-poster fra Den store serietråden. - ilpostino -

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig liste. Dag og Fargo er nok på min personlige topp 10 også. Breaking bad er det litt rart med. Den var definitivt på topp da jeg så serien, men det har skjedd så mye siden den gang. Står kanskje mer igjen som fenomen enn serie for meg.

 

Personlig ville nok Narcos/Mexico også fått en plass, men jeg er klar over at jeg er litt i utakt med den.

Lenke til kommentar

1. Shadow Bound

2. Ash vs. Evil Dead

3. Black Sails

4. Stranger Things

5. Channel Zero

6. Godless

7. Comrade Detective

8. The Terror

9. Dark

10. The Expanse

 

En annen dag ville nok enten Fargo, The Haunting of Hill House eller En immersion funnet seg en plass på listen min. Kommer litt an på humøret.

 

Shadow Bound ligger på youtube og er et must for enhver fan av Lovecraftian horror btw. Har sett mye Lovecraftian horror over de siste åra, men det er få filmer og serier som nailer Lovecraft mer enn den serien her. Ren magi, og mer eller mindre helt perfekt IMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker jo ikke alltid på Youtube, men Cobra Kai hadde nok kommet på topp 10 lista ... kanskje, det er så mange :scared:

1. Rick & Morty
2. Banshee
3. Chernobyl
3. Halt and Catch Fire
4. The Americans
5. Justified
6. Barry
7. Expanse
8. Brooklyn Nine-Nine
9. Papirhuset
10. Breaking Bad, Cobra Kai, Veep, Stranger Things, American Crime Story (OJ), American Horror Story, Better Call Saul, Westworld, Killing Eve, Fargo, The Good Place, Fleabag, Mr. Mercedes, The Boys, Ozark, Daredevil, Silicon Valley, Orphan Black, Big Bang Theory, How I Met Your Mother, Sherlock, Penny Dreadful, Lodge49,  ... ekke plass !

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Da har jeg en liste! :) (fra listen over, gikk jeg gjennom de 1000 første seriene..)

En regel uten unntak, er at serien må ikke ha blitt påbegynt før 2010 (den kan være pågående).

Listen er ikke "skrevet i stein", men jeg har prøvd å rangere sånn halvveis. Listen er rangert etter hvor mye jeg har *satt pris på* serien, ikke nødvendigvis etter "objektiv kvalitet". Det er også litt variasjoner, hvor noen serier får litt ekstra kreditt fordi de har holdt på lengre, og andre blir trukket litt for det motsatte. Komedier har jeg kost meg veldig med, men havner litt nede på listen, litt sånn allikevel. Jeg har ikke brukt altfor lang tid på den, så den er jo ikke absolutt, som nevn. Har en liten liste med honorable mentions til slutt i ingen spesiell rekkefølge. Ja, listen er over 10 stykker, det ble bare slik, siden jeg ikke klarer å lage en korrekt Top 10.

 

Game of Thrones
Black Sails
The Americans
Downton Abbey
Justified
Le Buerau des Légendes
Chernobyl
True Detective (sesong 1 og 3)
The Handmaid's Tale
The Crown
Narcos
Narcos: Mexico
Bloodline
Homeland
Boardwalk Empire
Ripper Street
The 100
Outlander
Stranger Things
Person of Interest
Vikings
American Crime Story - Versace / Simpsons
Broen
Brooklyn Nine-Nine
Better Things
Veep
The Haunting of Hill House
Silicon Valley
Good Girls

 

 

Money Heist
Home for Christmas
Succession
Mindhunter
Ozark
Sherlock
Once Upon a Time
Big Little Lies
13 Reasons Why (sesong 1)
Girls
Agent Carter
Crazy Ex-Girlfriend
Beforeingners
The Musketeers
Making a Murderer

:)

Endret av Bone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bone skrev (2 minutter siden):

Begge påbegynt før 2010 :)

Både påbegynt og avsluttet

The Wire : 02.06.2002 - 09.03.2008
Sopranos : 10.01.1999 - 10.06.2007
 

Det vanligste når man rangerer serier for et tiår, er jo å ta med serier som ble sendt det tiåret, selv om de startet tidligere, The Simpson gikk for eksempel på TV fra 2010 frem til i dag, selv om serien opprinnelig startet på åttitallet.

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Både påbegynt og avsluttet

The Wire : 02.06.2002 - 09.03.2008
Sopranos : 10.01.1999 - 10.06.2007
 

Det vanligste når man rangerer serier for et tiår, er jo å ta med serier som ble sendt det tiåret, selv om de startet tidligere, The Simpson gikk for eksempel på TV fra 2010 frem til i dag, selv om serien opprinnelig startet på åttitallet.

Mulig! :)

Jeg hadde en annen regel, at de må ha startet dette tiåret.. 

 

The Wire er all time high, sånn btw.. 

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Hvilke serier synes du var best fra 2010-tallet?

Nå er jeg ikke den som ser mest serier, men dette var en rar topp 10 liste. Flere av seriene jeg ikke engang har hørt om.

I fare for å høres populistisk ut, men HVOR er serier som Skam, Stranger Things, Making a Murderer, Twin Peaks the Return,  bare for å nevne noen.

Er jo tydelig at anmelderene til filmpolitiet må ha levd under en stein dette tiåret. Rart at ingen av disse kom med på lista.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (6 minutter siden):

I fare for å høres populistisk ut, men HVOR er serier som Skam, Stranger Things, Making a Murderer, Twin Peaks the Return,  bare for å nevne noen.


Personlig ser jeg på Skam som en såpeserie for fjorten år gamle jenter, uten at jeg vet om det stemmer, ettersom jeg ikke har sett mer enn litt av første episode før jeg fant noe annet å se på, det var ikke noe for meg.

Har ikke sett Twin Peaks, men Making a Murderer var fantastisk til å være en slik dokumentar, men for egen del kommer den ganske lengt ned på en liste over det beste jeg har sett det siste tiåret, det er dessverre mye som er langt mer underholdende.

Stranger Things burde vært midt i blinken for en nerd som meg, som vokste opp med Goonies, spilleautomater og åttitallet, men det blir alt for mye vås til tider, selv om de treffer bra med retrostilen. Holder akkurat til "honorable mention", som de kaller det.

Når det kommer til listen til Filmpolitiet, er jeg ingen stor fan av Parks and Recreation, og synes American Crime Story, hvor O.J ble spilt av Cuba Gooding Jr. var mye bedre enn "Made in America" dokumentaren, Le Bureau har jeg ikke sett, og er noe usikker på om Fleabag egentlig er så fantastisk at den burde komme inn på topp 10, men smaken er forskjellig, som man ser av listene her i tråden, de som har laget Filmpolitiets liste liker kanskje ikke akkurat de samme seriene som deg og meg.

Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):


Personlig ser jeg på Skam som en såpeserie for fjorten år gamle jenter, uten at jeg vet om det stemmer, ettersom jeg ikke har sett mer enn litt av første episode før jeg fant noe annet å se på, det var ikke noe for meg.

Har ikke sett Twin Peaks, men Making a Murderer var fantastisk til å være en slik dokumentar, men for egen del kommer den ganske lengt ned på en liste over det beste jeg har sett det siste tiåret, det er dessverre mye som er langt mer underholdende.

Stranger Things burde vært midt i blinken for en nerd som meg, som vokste opp med Goonies, spilleautomater og åttitallet, men det blir alt for mye vås til tider, selv om de treffer bra med retrostilen. Holder akkurat til "honorable mention", som de kaller det.

Når det kommer til listen til Filmpolitiet, er jeg ingen stor fan av Parks and Recreation, og synes American Crime Story, hvor O.J ble spilt av Cuba Gooding Jr. var mye bedre enn "Made in America" dokumentaren, Le Bureau har jeg ikke sett, og er noe usikker på om Fleabag egentlig er så fantastisk at den burde komme inn på topp 10, men smaken er forskjellig, som man ser av listene her i tråden, de som har laget Filmpolitiets liste liker kanskje ikke akkurat de samme seriene som deg og meg.

Sant, er nok ganske umulig å lage en komplett liste som treffer alle. 
 

Når det er sagt, så ser jeg ikke mye på serier, så kan godt være at noen av de seriene på listen er noe jeg burde ha fått med meg :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...