Gå til innhold

Ikke mange får elbil i gave til jul. Salget står nesten stille i desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4. Det er blitt langt færre fortausladere i Oslo (Pr. N mengde Elbiler), dessuten er de blitt dyre å parkere der (før gratis). Fører til at man må ut å flytte bilen. Fordelen er bedre rotasjon på de få ladeplassene, men med langt fler fortausladere hadde behovet for rotasjon blitt mindre/opphørt. Å gå ut av leiligheten midt på kvelden å kjøre rundt å lete etter ny P-plass er heller ikke konfertablet elbileierskap. Bedre å fjerne parkometeret og innføre ladeoblat for dem som bruker fortausladere i sitt beboerparkerings område. Løsningen for piggdekkoblat kan gjenbrukes for dette. Elbiler som «fremmedparkerer» betaler da selvsagt over parkeringsautomaten.

Alle som bor i blokk med kun gateparkering har færre ladeplasser pluss høyere kost for lading blir fort no-go for elbil. Dessuten så bidrar dette til dogmet at elbiler bare ett subsidie for rike folk med enebolig, og det kan endre opinionens støtte for elbilfordelene generellt.

Håper politikken på dette endres slik at det igjen blir satset på å etablere langt fler fortausladere og også billigere parkering på disse ladeplassene. Se på investeringer i fortausladere som billige luftrensere og bedre forlkehelse, samt bedre luftkvalitet for sykkelister som i dag puster å peser seg til jobb i møkkete eksosluft. Ikke mist ladehybrider trenger også lading for å faktisk redusere forbruket og utslippet på lokalkjøring

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Bompenger for elbiler kommer nok også til å øke, og kanskje øke like mye som bompengene for ICE-biler. Men pris-differansen kommer til å bestå.

Pris-differansen? Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Luften går vel snart ut av ballongen når subsidiene tar slutt. Da er det tilbake til fossil for min del, koste hva det koste vil.

Ikke bruk ordet 'subsidie', det er gammeldags og unøyaktig. Det gamle 'subsidie'-begrepet heter nå 'direkte subsidier', vi har ingen slike for kjøp av elbil i Norge(for privatmarkedet). Fritak for MVA ved kjøp av ny elbil kan godt kalles 'indirekte subsidier' men det er ikke feil å bare kalle det 'avgiftsfritak' heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (42 minutter siden):

Alle som bor i blokk med kun gateparkering har færre ladeplasser pluss høyere kost for lading blir fort no-go for elbil. Dessuten så bidrar dette til dogmet at elbiler bare ett subsidie for rike folk med enebolig, og det kan endre opinionens støtte for elbilfordelene generellt.

 

Nåja, de fleste borettslag/sameier i Oslo som disponerer egne P-plasser har enten allerede etablert ladestasjoner eller er i ferd med å utrede det nå. Det er mange flere som bor i sameier/borettslag som har egne P-plasser enn de som ikke gjør det, så de som må gateparkere utgjør faktisk et ganske lite mindretall.

Dessuten er det ikke bare ladeplasser det blir færre av gatelangs, det gjelder P-plasser generelt. Vi ser nok en sakte utvikling nå mot at de som ikke disponerer egen P-plass bør vurdere å flytte eller benytte seg av bilkollektiv eller lignende. Leilighetene med kun gateparkering blir nok sakte men sikkert overtatt av folk uten egen bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Er idikasjon på at folk som har bestilt bil med forventet levering i desember har fått utsatt til Januar/Februar ja, da bilene som var planlagt shippet til Norge heller ble sendt til Nederland.

Tillogmed folk som har fått tildelt VIN nummer (og da faktisk fått match med en fysisk bil) har mista dette da noen i Nederland har fått den istede.

Veldig synd at Nederland stikk av med alle Model 3 i desember pga avgiftsendringar frå nyttår (som Noreg gjorde for Model X i desember 2017 pga framlegget om vektavgift frå 2018), for med normalt sal i Noreg desember ville Tesla Model 3 slått den gamle salsrekorden til VW Boble frå 1969.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, bshagen said:

Da kan du jo bare kjøpe fossil igjen nå da? For om du driter i hva det koster, så er det jo samma for deg enten elbiler eller billigere å eie eller ikke? 

Jeg pleier ikke å følge trender eller hypede ting generelt, men sist når jeg kjøpte elbil var det rett og slett vanskelig å se bort fra den store besparelsen. Den tror jeg er vesentlig dårligere på litt dyrere biler, 400-500k>. Man sparer litt på noen ting, men får et stort verditap på den andre siden. Til syvende og sist er enhver bil bare en bruksgjenstand med begrenset levetid "by design". Planned obsolescence er tilstede på mye av det man kjøper i dag, noe som begrenser levetiden og øker kostnaden på nye "dingser" man kjøper, som visse elbiler går under. Kjøper man en ny elbil for å spare 5 tusen i året i bommen, da lurer man seg selv. Men det er mange som tenker slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Jeg pleier ikke å følge trender eller hypede ting generelt, men sist når jeg kjøpte elbil var det rett og slett vanskelig å se bort fra den store besparelsen. Den tror jeg er vesentlig dårligere på litt dyrere biler, 400-500k>. Man sparer litt på noen ting, men får et stort verditap på den andre siden. Til syvende og sist er enhver bil bare en bruksgjenstand med begrenset levetid "by design". Planned obsolescence er tilstede på mye av det man kjøper i dag, noe som begrenser levetiden og øker kostnaden på nye "dingser" man kjøper, som visse elbiler går under. Kjøper man en ny elbil for å spare 5 tusen i året i bommen, da lurer man seg selv. Men det er mange som tenker slik.

Men du kjørte jo model S, en dyr elbil. På den tiden den dyreste. Lurte du deg selv? 

Lenke til kommentar

Utvalget av biler og teknologi vil nok bedre seg. Mange har tapt mye penger alle rede pga stor verditap når nye modeller kommer med både lenger rekkevidde ,raskere lading og tilhengerfeste. Jeg tror også at det er mange som vegrer seg for å kjøpe amerikansk bil. Disse har hatt laber kvalitet og kort levetid. Man ser nesten aldri en amerikansk bil som er mere en 8 år gammel. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Men du kjørte jo model S, en dyr elbil. På den tiden den dyreste. Lurte du deg selv? 

Jeg hadde den en stund ja, siden det passet seg sånn med kjøring osv. Men denne var jo 3-4 år på den tiden, og ikke så dyr, ingen toppmodell eller lignende. For den kjøringen jeg hadde på den tiden gjorde jeg det veldig bra med den bilen mtp kostnader. Men å eie en sånn bil over lengre tid er nok ikke noe for meg. Jeg ønsket også å erfare  hvordan Tesla bilene var, utdanne meg selv innen det. Mye bra selvsagt, men også en del ulemper (som ingen av eierne snakker om selvsagt :)). Bildet er litt mer nyansert enn hva nybakte fanbois gir uttrykk for med sine nyinnkjøpte doninger. Men har man bilen kun innenfor garantitiden tror jeg ikke man bør oppleve så altfor mye problemer. Jeg syns rett og slett enkelte av Tesla eierne er litt slitsomme, og ønsker ikke å bli en sånn fyr som prater Tesla hele tiden, da blir du "han tesla duden der". Det var også veldig mange spørsmål fra folk rundt bilen som jeg ble litt lei av. Typisk "Hvor mange hester er det i den?" "øh, 4 hundre". "Hvor langt går den på vinteren?" "ca. 30 mil" osv osv med diverse spørsmål. Alt til sin bruk er mitt motto, og når jeg ser at jeg kan ha 2 mindre biler til lavere pris enn 1 dyrere bil tilsammen så velger jeg heller det. Kjører også sjelden på langtur, blir mest fly.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, kremt said:

Jeg pleier ikke å følge trender eller hypede ting generelt, men sist når jeg kjøpte elbil var det rett og slett vanskelig å se bort fra den store besparelsen. Den tror jeg er vesentlig dårligere på litt dyrere biler, 400-500k>. Man sparer litt på noen ting, men får et stort verditap på den andre siden. Til syvende og sist er enhver bil bare en bruksgjenstand med begrenset levetid "by design". Planned obsolescence er tilstede på mye av det man kjøper i dag, noe som begrenser levetiden og øker kostnaden på nye "dingser" man kjøper, som visse elbiler går under. Kjøper man en ny elbil for å spare 5 tusen i året i bommen, da lurer man seg selv. Men det er mange som tenker slik.

At verditapet er stort handler vel om prisen på bilen, ikke om det er el-bil eller ikke. 
Det er klart en dyr bil har et større verditap pr dag enn en billigere bil. Sett i forhold til incentivene er det klart man sparer mer skatt og moms ved kjøp om man kjøper en dyrere bil. Bom satsen er den samme derimot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/16/2019 at 11:26 PM, Gavekort said:

Et annet mulig alternativ kan være Osborne-effekten der ingen vil kjøpe dagens elbiler fordi fremtidens elbiler er så lovende.

Ein svært god indikasjon på at Osborne-effekten er sterk her, er at det totale bilsalet fall med 19% i november i år samanlikna med november i fjor.  Mange ventar med å kjøpe ny bil.  Vi såg tilsvarande fall i desember 2018, før Model 3 fekk fart på nyåret.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...