Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

hei, dette er sikkert litt individuelt fra person til person.

dattera mi har nå startet 1. klasse på vgs, og sier nå hun vil droppe ut. og jeg vet ikke om dette er noe man burde la de bestemme selv, eller om jeg skal tvinge henne på skolen. vidergående er jo frivillig så hun sier hun nekter å dra mer på skolen snart.

det går veldig fint på skolen, hun har venner og trives generelt. karakterene er også gode vil jeg si. grunnen til at hun vil slutte er at hun ikke skjønner meningen med skolen og har ikke motivasjon, og noe konsentrasjonsvansker. 

jeg har merket hjemme at hun orker mindre og ikke er like glad som før.

så burde hun få lov, eller er det uaktuelt?

beklager hvis det ikke passer inn i topic'en

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat
snakkemeddeg skrev (11 minutter siden):

hei, dette er sikkert litt individuelt fra person til person.

dattera mi har nå startet 1. klasse på vgs, og sier nå hun vil droppe ut. og jeg vet ikke om dette er noe man burde la de bestemme selv, eller om jeg skal tvinge henne på skolen. vidergående er jo frivillig så hun sier hun nekter å dra mer på skolen snart.

det går veldig fint på skolen, hun har venner og trives generelt. karakterene er også gode vil jeg si. grunnen til at hun vil slutte er at hun ikke skjønner meningen med skolen og har ikke motivasjon, og noe konsentrasjonsvansker. 

jeg har merket hjemme at hun orker mindre og ikke er like glad som før.

så burde hun få lov, eller er det uaktuelt?

beklager hvis det ikke passer inn i topic'en

 

Kanskje du kan introdusere henne for privatist-metoden. Hvor man melder seg opp i emner og tar kun eksamener. Da kan hun tilpasse dagene hennes bedre til det hun ønsker og samtidig få en utdanning. Reddet meg i hvert fall. 

Den moderne utdanningen passer ikke for alle og man får ikke spesialtilpassete utdanningsplaner i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken linje går hun? Går an å bytte linje uten å starte i første igjen, mellom noen linjer. Ellers ville jeg sjekket ut Christian Radich sitt opplegg (https://windjammer.no/).

Ellers tenker jeg det er viktig med hva man skal gjøre minst ett år frem (dvs, hva gjør du når ett par aktiviteter tar slutt) 
 

Å jobbe minimum 60% ville jeg satt som krav, og at hun betaler husleie eller noe sånt. Fordi man ikke er like motivert syns jeg ikke du som forelder bare skal gi henne fri til å ha «ferie» hjemme hele året. 
 

Mye av bakgrunnen for mine tanker kommer fra at jeg går 2. klasse hvor mange har bytta og i alle fall en slutta (som tok turen med Radich og jobba på Rema fra før, men nå har flytta til Oslo og jobber som anleggsgartner.

Lenke til kommentar

Ho lurer nok på hva ho skal gjøre med livet sitt. Har du snakka noe med ho om dette? Dette er også mye av grunnen til at jeg nettopp vil ha slike fag inn i skolen; Livsrefleksjon, karriereplanlegging, økonomi, psykologi.

Prata dine foreldre med deg om sånne ting? Om jobb, penger og livet? Hvis ikke, er det kanskje greit å ta en sånn prat nå. Du kan i hvert fall nevne at man er heldig som lever i et velferdssamfunn og har muligheter. For det er ikke så mye annet å leve for her i livet. Hvis man velger å droppe ut, så er man til markedskreftenes nåde. Da må man finne seg jobb uansett hva som gjelder. Med utdannelse og lidenskap for et fag, så har man i det minste en viss sjans for å få en stabil jobb for livet. Penger er viktig. Hvor skal penger komme fra?

Du kan spørre ho om hva ho ville gjort om ho vant førstepremien i vikinglotto - både i morgen, om 1 år og om 20 år. Så kanskje ho kommer på sporet om hva ho vil studere og bli til. For dette er ofte det samme uansett om man er rik eller fattig.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, snakkemeddeg said:

hei, dette er sikkert litt individuelt fra person til person.

dattera mi har nå startet 1. klasse på vgs, og sier nå hun vil droppe ut. og jeg vet ikke om dette er noe man burde la de bestemme selv, eller om jeg skal tvinge henne på skolen. vidergående er jo frivillig så hun sier hun nekter å dra mer på skolen snart.

det går veldig fint på skolen, hun har venner og trives generelt. karakterene er også gode vil jeg si. grunnen til at hun vil slutte er at hun ikke skjønner meningen med skolen og har ikke motivasjon, og noe konsentrasjonsvansker. 

jeg har merket hjemme at hun orker mindre og ikke er like glad som før.

så burde hun få lov, eller er det uaktuelt?

beklager hvis det ikke passer inn i topic'en

Det kan skje mer på skolen en det du får vite. Det finnes gjerne en grunn til at hun "ikke skjønner meningen" og ikke har motivasjon. Jeg tror jeg ville latt henne velge selv, etter at du har forklart følgene av å avslutte nå midt i året. 

Ellers, tror jeg et år på folkehøyskole kunne gjort henne godt. Komme seg vekk fra det gamle kjente, og samtidig vokse og modne personlig. Selv tok jeg et år på folkehøyskole i min ungdom da livet så mest meningsløst ut, og det var en game changer for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en skoletaper. En som gjør det veldig godt i det jeg interesserer meg for, men særdeles dårlig når jeg må tvinge meg igjennom et irrelevant pensum.

Jeg var kvikk når jeg var ung. Kvikk nok til at jeg var ferdig med pensum før halve året var godt på VGs - i hovedfaget - og hadde svært gode karakterer. Men jeg slet i allmennfagene. Jeg hadde ikke interesse av fag som ikke hadde noen relevans. Enkelte fag hvor jeg på mange måter var bedre enn læreren som skulle lære det bort.

Jeg var dog gjerne ikke særlig moden. Det skal sies.

 

Noen ganger må ungdom få lov å gjøre sine egne feil. Jeg fikk ikke det. Mine foreldre hadde nok mye makt over meg til tross for min depresjon og rebelske ungdom. Jeg husker allikevel godt hvordan jeg var den eneste rasjonelle i stuen når vi diskuterte at jeg ville arbeide istedet for å gå på skolen. Jeg hadde topp karakterer i hovedfaget. Jeg var den beste i klassen. Dette var virkelig mitt talent. Men jeg holdt allikevel på å stryke. Mine foreldre presset meg til å gå videre. Og det gikk som det måtte gå; jeg gikk ut av videregående med fullført ikke fullført hvilket innebar at årene på skolen var mer enn bortkastet. Jeg hadde mistet fullføringsretten fordi jeg hadde "fullført" uten å bestå. 

Så jeg kunne aldri bruke skolegangen min til noe. Jeg har knallgod arbeidsmoral og godt talent, men måtte selvfølgelig begynne på bunn. Jeg har jobbet i mange år i lavtlønnede, tunge yrker. Jeg har sakte jobbet meg opp i forskjellige yrker og ansvarsområder. Dessverre har skolegangen innarbeidet en følelse av at jeg er idiot så jeg må bevisst motarbeide denne negative tankegangen. Etterhvert begynte helsa å ødelegge for meg og jeg ble nødt til å satse litt. Jeg tok lån og begynte studier innenfor feltet hvor jeg har interesse og talent - jeg fikk jo ikke hjelp fordi min hjelp var brukt opp før jeg var moden nok og klar for å benytte meg av den - men jeg jobber hardt og fullførte med høy karakter. Noe jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å gjøre tidligere. Foreldrene mine som nå er gamle og grå har i ettertid innsett at de gjorde en feil ved å presse meg til å kaste bort utdannelsen min når de har sett hvor hardt jeg har måttet jobbe og hvor bra det går når jeg fikk muligheten.

La ungen få drite seg ut selv mens hun er ung nok. Hun kan ta det igjen senere når hun modner. Vi finner kjapt nok ut at det ikke er gøy å slite med arbeid vi hater. 

Når mine unger blir gamle nok til å ta det valget skal det respekteres fra min side. Barn må også få lov til å gjøre feil og lære av det.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bedre å fullføre skolen med dårlige karakterer, enn å ikke fullføre i det hele tatt. Eller så bør man kanskje vurdere å bytte linje. Jeg forstår ikke hvilken planet man lever på om man virkelig vurderer å ikke ta seg noe utdannelse i våre dager. Det er en oppskrift på å havne på bunnen av rangstigen i samfunnet. Vet hun egentlig hva ting koster, f.eks å eie sin egen bolig, dra på ferieturer etc? Mye av dette må man vinke farvel til med minstelønn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Marcus Halberstram skrev (18 minutter siden):

Det er bedre å fullføre skolen med dårlige karakterer, enn å ikke fullføre i det hele tatt. Eller så bør man kanskje vurdere å bytte linje. Jeg forstår ikke hvilken planet man lever på om man virkelig vurderer å ikke ta seg noe utdannelse i våre dager. Det er en oppskrift på å havne på bunnen av rangstigen i samfunnet. Vet hun egentlig hva ting koster, f.eks å eie sin egen bolig, dra på ferieturer etc? Mye av dette må man vinke farvel til med minstelønn. 

Hvis du tar utdanning med elendige karakterer, eller enda verre; uten å bestå så har du kastet bort retten din.

Hvis du venter med utdanning til du kan utnytte retten din så kan du få en god utdannelse du faktisk kan bruke til noe. Noe du trives med. Hvorfor bruke den bare fordi den kan brukes? Hvorfor ikke bruke den fornuftig? Hvis hun ikke er fornuftig så kan man nok forvente at hun blir det.

Ikke alle er apekatter. Men skolen består dessverre av å sette karakter på hvor godt du klatrer i trær.

Jeg har faktisk venner med elendige karakterer på vitnemålet som sliter med å få seg jobb. Det har fancy ingeniør tittel men det hjelper jo ikke når ingen vil ansette pga dårlige karakterer som igjen kommer av utdannelse innenfor et felt hvor man ikke har talent eller interesse. Ja - vi lever i et samfunn alvorlig svekket av mastersyken og titler og papirer betyr mye, men det er også hard konkurranse når de store bedriftene ikke skriker etter kompetansen. Det er faktisk heftig konkurranse - på papiret - men det er fortsatt ansettere som ser etter talenter og motivasjon. Dette er vanskelig å fake.

På den andre siden sitter jeg - nyutdannet og i et nytt felt (relatert til deres). Ansatt kort tid etter endt utdannelse og lærer opp ingeniører med antagelig et par tiår erfaring i bransjen. Betydelig mer enn min. Dette fordi jeg jobber med noe jeg LIKER og gjøre det bra med.

Endret av Invader Zim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
snakkemeddeg skrev (21 timer siden):

hei, dette er sikkert litt individuelt fra person til person.

dattera mi har nå startet 1. klasse på vgs, og sier nå hun vil droppe ut. og jeg vet ikke om dette er noe man burde la de bestemme selv, eller om jeg skal tvinge henne på skolen. vidergående er jo frivillig så hun sier hun nekter å dra mer på skolen snart.

det går veldig fint på skolen, hun har venner og trives generelt. karakterene er også gode vil jeg si. grunnen til at hun vil slutte er at hun ikke skjønner meningen med skolen og har ikke motivasjon, og noe konsentrasjonsvansker. 

jeg har merket hjemme at hun orker mindre og ikke er like glad som før.

så burde hun få lov, eller er det uaktuelt?

beklager hvis det ikke passer inn i topic'en

VGS er nå en gang desverre frivillig i Norge; jeg mener det bør være pliktig å fullføre VGS ved lov. Men du kan jo prøve å forklare at uten grunnleggende skolegang i Norge er man dømt til et liv som NAV-klient og hvilke negative konsekvenser dette får både soaialt og økonomisk og at man havner i et utrivelig avhengighetsforhold til det offentlige hvor man aldri får utviklet seg, aldri vil klare å etablere seg. For noen generasjoner siden kunne man hoppe av skolen og ta jobb på en båt eller fabrikk men slik er det ikke i våre dager. Man må nesten ha høyere utdannelse over VGS for å sitte i kassa på Rema i våre dager. Ja, selv for å vaske må man ha fagbrev fra en rengjøringshøyskole eller noe slikt. Å ikke fullføre VGS er å ødelegge sitt eget liv og det bør du prøve å forklare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (49 minutter siden):

VGS er nå en gang desverre frivillig i Norge; jeg mener det bør være pliktig å fullføre VGS ved lov. Men du kan jo prøve å forklare at uten grunnleggende skolegang i Norge er man dømt til et liv som NAV-klient og hvilke negative konsekvenser dette får både soaialt og økonomisk og at man havner i et utrivelig avhengighetsforhold til det offentlige hvor man aldri får utviklet seg, aldri vil klare å etablere seg. For noen generasjoner siden kunne man hoppe av skolen og ta jobb på en båt eller fabrikk men slik er det ikke i våre dager. Man må nesten ha høyere utdannelse over VGS for å sitte i kassa på Rema i våre dager. Ja, selv for å vaske må man ha fagbrev fra en rengjøringshøyskole eller noe slikt. Å ikke fullføre VGS er å ødelegge sitt eget liv og det bør du prøve å forklare.

Det er statens skyld, som ikke lærer oss om muligheter, økonomi og penger i skolen. Og tidligere nevnte fag og emner i forrige post.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

VGS er nå en gang desverre frivillig i Norge; jeg mener det bør være pliktig å fullføre VGS ved lov. Men du kan jo prøve å forklare at uten grunnleggende skolegang i Norge er man dømt til et liv som NAV-klient og hvilke negative konsekvenser dette får både soaialt og økonomisk og at man havner i et utrivelig avhengighetsforhold til det offentlige hvor man aldri får utviklet seg, aldri vil klare å etablere seg. For noen generasjoner siden kunne man hoppe av skolen og ta jobb på en båt eller fabrikk men slik er det ikke i våre dager. Man må nesten ha høyere utdannelse over VGS for å sitte i kassa på Rema i våre dager. Ja, selv for å vaske må man ha fagbrev fra en rengjøringshøyskole eller noe slikt. Å ikke fullføre VGS er å ødelegge sitt eget liv og det bør du prøve å forklare.

Stort sett alt du skriver her er tøv.  Ingen andre enn en selv som "dømmer" en til en nav bruker. Det er kjempelett! å få jobb. Forskjellen er bare at man ikke kan velge fra øverste hylle. Man må innfinne seg med tunge jobber, svette og lav lønn. Vi uten utdanning får ikke fine jobber - men vi får jobber.

Ja - det er alt for mange i nav, men det er fordi individene er late og bortskjemte. Under "finanskrisen" leste jeg en artikkel hvor en håndfull ingeniører lot seg intervjue tårevåte om hvor fælt det var å bare få noen og tjue tusen utbetalt fra nav i måneden og ingen jobber å få. Samtidig fikk stakkars lille meg med bare ungdomskole i beltet ikke mindre enn to uoppfordrede jobbtilbud fra bedrifter som så meg i arbeid hos min arbeidsgiver. Det var ikke mangel på skolegang som gjorde dem til navere; det var latskap og meningen om at de var for gode for ærlig arbeid.

Å fullføre VGs på tvang som du ønsker er ikke å ødelegge sitt eget liv, men andres. Det er faktisk mye verre. La folk få velge selv. Iallefall når vi har et system hvor vi beholder retten til utdanning selv om du forespeiler noe annet.

Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (27 minutter siden):

Stort sett alt du skriver her er tøv.  Ingen andre enn en selv som "dømmer" en til en nav bruker. Det er kjempelett! å få jobb. Forskjellen er bare at man ikke kan velge fra øverste hylle. Man må innfinne seg med tunge jobber, svette og lav lønn. Vi uten utdanning får ikke fine jobber - men vi får jobber.

Ja - det er alt for mange i nav, men det er fordi individene er late og bortskjemte. Under "finanskrisen" leste jeg en artikkel hvor en håndfull ingeniører lot seg intervjue tårevåte om hvor fælt det var å bare få noen og tjue tusen utbetalt fra nav i måneden og ingen jobber å få. Samtidig fikk stakkars lille meg med bare ungdomskole i beltet ikke mindre enn to uoppfordrede jobbtilbud fra bedrifter som så meg i arbeid hos min arbeidsgiver. Det var ikke mangel på skolegang som gjorde dem til navere; det var latskap og meningen om at de var for gode for ærlig arbeid.

Å fullføre VGs på tvang som du ønsker er ikke å ødelegge sitt eget liv, men andres. Det er faktisk mye verre. La folk få velge selv. Iallefall når vi har et system hvor vi beholder retten til utdanning selv om du forespeiler noe annet.

Jaha. Du får spørre arbeidsgivere hvor i bunken de som har hoppet av og ikke fullført vidergående er på listen, hvor høyt de prioriterer slike søknader. Bare det å hoppe av skolegang sender et veldig drålig signal til de som sitter og leser jobbsøknader. Du nevner at du fikk to jobber med bare fullført ungdomsskole. La meg spørre deg: er dette mindre enn 10-15 år siden? Det er mange som velger jobber på NEDERSTE HYLLE som du skriver når de finner annonser og møter en murvegg av avvisninger. Vaskerjobber, lagerrydding, kassadame...you name it. Hundrevis av søknader med svar om at de ikke er kvalifiserte. Lurer på hvor godt DU egentlig kjenner til jobbmarkedet anno 2019. Å si at det bare er å hoppe av videregående og at man kan skli rett inn i uoppfordrende jobbtilbud må være noe det dummeste jeg har lest - atpåtil er slike råd farlige og kan gi de som leser slikt en falsk forventning til hvordan verden faktisk er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

VGS er nå en gang desverre frivillig i Norge; jeg mener det bør være pliktig å fullføre VGS ved lov. Men du kan jo prøve å forklare at uten grunnleggende skolegang i Norge er man dømt til et liv som NAV-klient og hvilke negative konsekvenser dette får både soaialt og økonomisk og at man havner i et utrivelig avhengighetsforhold til det offentlige hvor man aldri får utviklet seg, aldri vil klare å etablere seg. For noen generasjoner siden kunne man hoppe av skolen og ta jobb på en båt eller fabrikk men slik er det ikke i våre dager. Man må nesten ha høyere utdannelse over VGS for å sitte i kassa på Rema i våre dager. Ja, selv for å vaske må man ha fagbrev fra en rengjøringshøyskole eller noe slikt. Å ikke fullføre VGS er å ødelegge sitt eget liv og det bør du prøve å forklare.

Men nå er ikke alternativene «fullføre med OK karakterer» og «droppe ut», for de aller fleste dette gjelder så er alternativene «”fullføre” med 58 dager og 189 timer fravær, 3 ”ikke vurdert” 6 stryk og resten 2’ere» og «droppe ut». 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (39 minutter siden):

Jaha. Du får spørre arbeidsgivere hvor i bunken de som har hoppet av og ikke fullført vidergående er på listen, hvor høyt de prioriterer slike søknader. Bare det å hoppe av skolegang sender et veldig drålig signal til de som sitter og leser jobbsøknader. Du nevner at du fikk to jobber med bare fullført ungdomsskole. La meg spørre deg: er dette mindre enn 10-15 år siden? Det er mange som velger jobber på NEDERSTE HYLLE som du skriver når de finner annonser og møter en murvegg av avvisninger. Vaskerjobber, lagerrydding, kassadame...you name it. Hundrevis av søknader med svar om at de ikke er kvalifiserte. Lurer på hvor godt DU egentlig kjenner til jobbmarkedet anno 2019. Å si at det bare er å hoppe av videregående og at man kan skli rett inn i uoppfordrende jobbtilbud må være noe det dummeste jeg har lest - atpåtil er slike råd farlige og kan gi de som leser slikt en falsk forventning til hvordan verden faktisk er.

Jeg husker ikke helt når denne påståtte finanskrisa sto på. 2015?

Jeg mener jeg kjenner arbeidsmarkedet meget godt idag ettersom jeg er nyansatt i mitt firma og har vært på masse jobbsøking dette året.

Som jeg har argumentert for så mener jeg ditt råd er det farlige. Ja - følger man mitt råd og lar ungdommen velge selv så finner de enten ut at de bare får "drittjobber" eller ikke får seg jobber (om de mangler mestringsfølelse, selvtillit og motivasjon til å gjennomføre). Men de har fortsatt rett på utdanning og kan returnere når de er klare og modne .

Med ditt råd pisser man bort utdanningen på noe man ikke vil jobbe med eller går ut med elendige karakterer som stort sett er enda verre enn ingen utdannelse - det er tross alt bare et bevis på at man er enten dum eller lat. Utfordringene blir stort sett de samme. Forskjellen er at nå har du ikke rett på gratis utdanning og du må ta deg lån for evt utdanning. Som meg. 

Nå vet egentlig ikke jeg hva det koster med en treårig utdanning, men jeg regner med at det blir en betydelig utgift man kunne vært spart. Det ble iallefall dyrt for meg å kjøpe meg utdanning i voksen alder iom at jeg har "fullført ikke fullført".

 

jeg glemte selvfølgelig å ta med ett alternativ med ditt råd; det KAN jo gå bra :p. Vi voksne må selvfølgelig rådgi så godt vi kan - jeg reklamerer ikke for å hoppe over skolen. Som nevnt skulle jeg ønske jeg var som deg og skole var midt i blinken og akkurat det jeg orket når jeg var 16 :) - greia er at sånn er det ikke for alle, og det bør vi voksne være åpne for. Jeg husker veldig godt når jeg var ung og dum. Jeg håper jeg fortsatt klarer å huske disse tingene når guttene mine blir eldre og at jeg jeg kan forstå dem.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (8 minutter siden):

Jeg husker ikke helt når denne påståtte finanskrisa sto på. 2015?

Jeg mener jeg kjenner arbeidsmarkedet meget godt idag ettersom jeg er nyansatt i mitt firma og har vært på masse jobbsøking dette året.

Som jeg har argumentert for så mener jeg ditt råd er det farlige. Ja - følger man mitt råd og lar ungdommen velge selv så finner de enten ut at de bare får "drittjobber" eller ikke får seg jobber (om de mangler mestringsfølelse, selvtillit og motivasjon til å gjennomføre). Men de har fortsatt rett på utdanning og kan returnere når de er klare og modne .

Med ditt råd pisser man bort utdanningen på noe man ikke vil jobbe med eller går ut med elendige karakterer som stort sett er enda verre enn ingen utdannelse - det er tross alt bare et bevis på at man er enten dum eller lat. Utfordringene blir stort sett de samme. Forskjellen er at nå har du ikke rett på gratis utdanning og du må ta deg lån for evt utdanning. Som meg. 

Nå vet egentlig ikke jeg hva det koster med en treårig utdanning, men jeg regner med at det blir en betydelig utgift man kunne vært spart. Det ble iallefall dyrt for meg å kjøpe meg utdanning i voksen alder iom at jeg har "fullført ikke fullført".

Utdannelse er gratis i Norge det. Ihvertfall offentlige universiteter og høyskoler(BI er privat). Og ja, det dummeste jeg hører er noen som sier de skal droppe videregående fordi de har hørt om noen som gikk rett inn i en jobb uten problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Utdannelse er gratis i Norge det. Ihvertfall offentlige universiteter og høyskoler(BI er privat). Og ja, det dummeste jeg hører er noen som sier de skal droppe videregående fordi de har hørt om noen som gikk rett inn i en jobb uten problemer.

Jeg redigerte mitt innlegg akkurat idet du postet.  Det dummeste jeg hører er noen som sier de vil presse andre til å kaste bort utdannelse som de ikke vil ha eller klarer å benytte seg av fordi de har hørt at alle fullfører skolen uten problemer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...