Gå til innhold

Model S: En av tiårets heftigste dingser


Anbefalte innlegg

Vet du hvor fort lastebiler kjører opp Måbødalen? Det er nok unntaket at de er over 25 km/t. Vet du hvor mye effekt en Tesla model S klarer å levere ved 25 km/t?

Tror nok at ideen med girkasse er ganske god, om man skal trekke 50 tonn opp de bakkene der. Dessuten må det meste forsterkes en del, og vekten økes betydelig, for at hjulene ikke bare skal spinne på tørr asfalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rildonaldo skrev (19 minutter siden):

Hvorfor kan ikke Tesla lage biler som går på Metanol?

Med en vindmølle på Nordlaks sin oppdrettsmerde som bygges i Kina kan man produsere billig Metanol.

Spør for en venn.

Fordi de lager elbiler..

Litt mer seriøst, metanol, spesielt om det blir fremstilt syntetisk fra fanget CO2 og hydrogen fra elektrolyse, gir oss en mulighet til å få noen nisjer som er vanskelig å elektrifisere over på fornybart drivstoff. Om det *virkelig* er en god ide vil tiden vise, per i dag er ikke metanol særlig modent. Her kreves mer forskning(ikke ironisk ment) men det *kan* hende at andre teknologier kan vise seg bedre egnet til for eksempel å drive containerskip eller fly i interkontinentale ruter. For å ta et moteksempel så tror jeg at forsvaret vil foretrekke syntetisk diesel fremfor syntetisk metanol siden energitettheten er større og dermed gir operative fordeler for å drive fly, stridsvogner, droner etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ZK1OOZJT skrev (5 minutter siden):

Vær så snill.. Ikke benevn Tesla som en sportsbil, det er er den ikke.. Langt ifra.. Vekt, bremser, kjøreegenskaper e+++sjekk noen tester på noen baner.. Og vær så snill, ikke trekk frem pågående test fra "sløyfa" det er ikke relevant da det ikke er noen standardbil

 

Det gjør ikke artikkelen heller? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ZK1OOZJT skrev (6 timer siden):

Vær så snill.. Ikke benevn Tesla som en sportsbil, det er er den ikke.. Langt ifra.. Vekt, bremser, kjøreegenskaper e+++sjekk noen tester på noen baner.. Og vær så snill, ikke trekk frem pågående test fra "sløyfa" det er ikke relevant da det ikke er noen standardbil

 

Ingen sportsbil, allikevel tukter Model 3P BMW M3 på bane.

Og Ferrari 458

https://www.google.com/amp/s/www.teslarati.com/tesla-model-3-performance-track-mode-release-version-beats-ferrari-closed-circuit-test/amp/

Endret av Simkin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simkin skrev (6 minutter siden):

Sleng bestemor bak rattet på en GTR bil, så vil du fremdeles kunne slå hun med ei Lada så lenge du har kunnskap om banen. Stor forskjell mellom ei journalist i BMW M3 og en motorsports-utøver i en TM3 på samme bane. Det blir som å sammenligne Porsche Taycan på veidekk vs TMS på slicks på NR. 

Lenke til kommentar
tow skrev (3 timer siden):

Vet du hvor fort lastebiler kjører opp Måbødalen? Det er nok unntaket at de er over 25 km/t. Vet du hvor mye effekt en Tesla model S klarer å levere ved 25 km/t?

Tror nok at ideen med girkasse er ganske god, om man skal trekke 50 tonn opp de bakkene der. Dessuten må det meste forsterkes en del, og vekten økes betydelig, for at hjulene ikke bare skal spinne på tørr asfalt.

DEtte er enkel matematikk. Er friksjonskoefesient 1 drar bilen like mye som egenvekten. Er denne 2,2tonn drar bilen det samme. Dette blir 22kN kraft. Motoren har konstant moment opp til ca 55km pr time der den leverer ca 320Kw.

ved 55km pr time er slepeeffekt lik kraft ganger hastighet eller 15.2m/s * 22 kN som er 340KW eller 460hk. Omtrent det samme som en lastebilmotor.

Bilen drar kun dette på flat mark da den også må dra sin egen vekt oppover. Dette er imidlertid lite i forhold til maksimalkraften.

Poenget mitt var: klarer tesla å levere full ytelse fra el motor og batteri i 30 min?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Sleng bestemor bak rattet på en GTR bil, så vil du fremdeles kunne slå hun med ei Lada så lenge du har kunnskap om banen. Stor forskjell mellom ei journalist i BMW M3 og en motorsports-utøver i en TM3 på samme bane. Det blir som å sammenligne Porsche Taycan på veidekk vs TMS på slicks på NR. 

Mulig det, men M3P er kapabel på bane også, det var litt av poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Poenget mitt var: klarer tesla å levere full ytelse fra el motor og batteri i 30 min?

Kjølesystemet til Tesla Model S er ikkje dimensjonert for å levere full effekt over lengre tid, nei.  Bilen klarer å køyre seg sjølv i 200 km/t på Autobahn i eit par timar.  Tauing av lastebilar opp Måbødalen var neppe eit tiltenkt bruksområde for Tesla Model S, som ikkje ein gong har hengarfeste.  Veit du om andre personbilar som er konstruert for tauing av lastebilar opp Måbødalen, og er det eit viktig kriterium for deg når du kjøper bil?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er mange som bruker både apple watch (og andre smartklokker, ser dem hver dag) og airpods (ser mange hver dag). Men som vanlig var de heller ikke her først ute. Og i motstening til med f.eks. ipad, så kom de heller ikke med noe revolusjonerende som endret markedet med disse produktene, så jeg er i og for seg enig i at de ikke burde vært på listen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 timer siden):

Kjølesystemet til Tesla Model S er ikkje dimensjonert for å levere full effekt over lengre tid, nei.  Bilen klarer å køyre seg sjølv i 200 km/t på Autobahn i eit par timar.  Tauing av lastebilar opp Måbødalen var neppe eit tiltenkt bruksområde for Tesla Model S, som ikkje ein gong har hengarfeste.  Veit du om andre personbilar som er konstruert for tauing av lastebilar opp Måbødalen, og er det eit viktig kriterium for deg når du kjøper bil?

Poenget var bare at når man kjøper en motor er maksimalytelse den ytelsen motoren klarer kontinuerlig uten at den går varm eller blir overbelastet på noen måte. 

Jeg har flere ganger brukt gamle bil motorer som båt motor. Yter motoren 150hk så kan man kjøre på dette i timesvis uten at motoren tar skade eller reduserer ytelse. Akkurat det samme om jeg tar bilen min og kjører den med makshastighet gjennom Tyskland eller drar en 2 tonns campingvogn opp på Sognefjellet. 

Det er her Tesla bryter med gamle normer. Teslamotorene tåler ikke å kjøres med full ytelse over tid. Det er en mangel om det hadde vert i en hvilken som helst annet kjøretøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 timer siden):

Poenget er vel at drivverk tåler nok belastningen, men motor og batteri sliter nok med å levere 500kw i en halvtime. Batteriet er vel tomt etter ca 10 min. Om motoren klarer å levere full effekt i 10 min aner jeg ikke.

Hvorfor vil du montere inn en gear kasse? Å skyve en 2500kilos bil opp i 100km/t på 3 sek krever en viss kraft. F=m*a.Denne kraften kan like godt brukes til å trekke en annen bil. Kraften på hjulene og drivakslinger blir akkurat den samme om du drar traileren i 50km PR time oppover. Det eneste du oppnår med en gearkasse er å endre turtall og dreiemonent fra el motoren. Effekten blir den samme.

Drivverket tåler nok belastningen? Nei over hodet ikke! Et vogntog med en totalvekt på 50 tonn krever ca 25 ganger mer moment på drivakselen enn en Tesla S på drøye 2 tonn for å kjøre opp en lang brakk bakke. For at Tesla'en overhodet skal generere dette momentet må bilen utstyres med en kraftig girkasse og en lav nok utveksling for å gi stort nok moment.

Japanske biler må bruke europeiske dieselmotorer da verken Japan eller deres hovedmarkedet er dieselbilmarkeder. De må også bruke europeiske girkasser da deres bensingirkasser ikke tåler det høyere momentet fra dieselene.

Selve Tesla-motorene (elmotorene) er sterke nok til å dra tunge lastebiler. Så vidt jeg vet vil Tesla bruke sine Model 3 motorer til sin semi. Disse motorene tåler kontinuerlig høyt pådrag i motsetning til de opprinnelige motorene til Model S. 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Drivverket tåler nok belastningen? Nei over hodet ikke! Et vogntog med en totalvekt på 50 tonn krever ca 25 ganger mer moment på drivakselen enn en Tesla S på drøye 2 tonn for å kjøre opp en lang brakk bakke. For at Tesla'en overhodet skal generere dette momentet må bilen utstyres med en kraftig girkasse og en lav nok utveksling for å gi stort nok moment.

Japanske biler må bruke europeiske dieselmotorer da verken Japan eller deres hovedmarkedet er dieselbilmarkeder. De må også bruke europeiske girkasser da deres bensingirkasser ikke tåler det høyere momentet fra dieselene.

Selve Tesla-motorene (elmotorene) er sterke nok til å dra tunge lastebiler. Så vidt jeg vet vil Tesla bruke sine Model 3 motorer til sin semi. Disse motorene tåler kontinuerlig høyt pådrag i motsetning til de opprinnelige motorene til Model S. 

Av og til begynner jeg å lure. En hvilken som helst bil klarer ikke å påføre drivverket mere kraft enn til hjulet spinner. (Med unntak av opptak av rotasjonsenergi). Når en tesla S akselerererfra 0-100på 3 sek er akselerasjonen 28m/s/3 sek som er ca 9,3m/s^2

Kraft er lik masse ganger akselerasjon så dette blir ca 23kN kraft

Dette må akslingene tåle. Akkurat den samme krafta kan brukes til å dra med når bilen har konstant hastighet. Holder man jernet i bånn og prøver å holde igjen med et tau vil belastningen være 2500kg eller 25kN på tauet. Mere klarer ikke bilen å dra fordi da spinner hjulene.

Dette er bilen bygget for. Har aldri hørt om en bil der akslingene knekker før hjulet spinner.

La oss si at du vi hjelpe en trailer opp måbødalen og traileren hjelper til slik at hastighet er ca 60km/h oppover. Teslaen drar med hjulene på slippgrensen og kraften i tauet er 2500kg. Teslaen tilfører da lastebilen ca 300KW ekstra krefter. Spørsmålet er hvor lenge telsaens motor hadde klart dette? 

Som jeg startet med: Dette er en teoretisk mulighet. Jeg har ikke tenkt å kjøpe en tesla og tilby trailer eiere 15km/h høyere fart opp måbødalen. Det kan jo være en forretnings ide?

Poenget er at teslamotorens kontinuerlige ytelse er langt under maksimal ytelse ,noe som er uvanlig i bilverden.

Lenke til kommentar
Gadden skrev (42 minutter siden):

Det betyr ingen verdens ting.

Om jeg har en pumpe som trenger 15kw for å rotere 1500rpm og pumper 60kubikk vann i timen. Hva gjør jeg da? Jeg kjøper en eletrisk motor som yter 15kw ved 1500rpm og skrur dette sammen. Om leverandør av el motor fortalte meg at 15kw det kan den bare yte i Max 5 min og at ellers så måtte effekt være under 5kw, da hadde han fått motoren i retur. Man forventer at når man kjøper en motor som yter 100kw så gjør den det. 

Akkurat det samme om jeg hadde kjøpt en påhenger. Betaler man 150 000kr for en 100hk påhenger og oppdager at etter 5 min på full fart så går den ned til 30hk pga manglende kjøling da er du lurt.

Men det er klart at om man kjøper en 100hk påhenger og skal bruke den til dorging så betyr det ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...