Gå til innhold

Lokal DNS server for lokale adresser


Anbefalte innlegg

I forbindelse med utvikling av webapplikasjoner på en test-server så har jeg behov for en lokal DNS server, som kan brukes på en slik måte at den "overrider" de eksterne DNS serverne for visse domener og ip'er.

Jeg kan for eksempel ha en server på internett med domene www.eksempel.no Så vil jeg sette opp en lokal testserver inne på LAN. Når jeg så taster www.eksempel.com, så skal jeg ikke komme ut på internett men kun på en lokal LAN adresse. Vanligvis: www.eksempel.no -> 123.123.123.123 Med lokal dens server i bruk: www.eksempel.no -> 192.168.10.2

Alle andre DNS tilordninger bør fungere normalt, slik at man har tilgang til Internett for programvareoppdateringer og slikt. Det er kun et domene eller to som skal ha nye lokale adresser i forbindelse med utviklingsarbeid på en egen server.

Har tidligere satt opp dette ved hjelp av Winows server, og det var forholdsvis enkelt, men nå har jeg ikke lengre noen Windows server.

Er det noen som aner om det er mulig å sette opp noe slikt, på en rimelig enkel måte ved hjelp av Linux eller en eller annen gratis programvare?

Er det eventuelt noen rimelige routere som har en slik innebygd funksjon?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette er ikke noe problem å få til. Vet ikke hvor stort miljø du har men du kan fint sette opp en egen DNS server på Linux(BIND) eller Windows Server som da er autorative for disse domenenavnene, og for alt annet forwarder den spørringene. Men om det kun er snakk om A-records og kun en server du utvikler på så kan du vel kanskje like godt redigere host-filen på den ene utviklingsmaskinen?

Da legger du disse pekerene inn i host fila, og når DNS klienten på den maskinen gjør oppslag så sjekker den host fila først. For alt den ikke finner der går den videre til DNS serverene i oppsettet sitt for.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, nomore said:

og for alt annet forwarder den spørringene.

Ja, kreves det noe spesielt for å sette opp disse en eller to lokale records og så forwarde alt annet?

Det var vel noe slikt jeg gjorde på Windows og der fungerte det nokså automatisk.

Finnes det noen guide man kan bruke eller eventuelt noen ferdig linuxdistro som kan fikse dette?

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt opp en del Linux servere gjennom en del år, med og uten dns server funksjon.

Av de guiidene som jeg har funnet så har jeg enten satt opp en "ordinær DNS server" med DNS records, eller så har jeg satt opp en caching DNS server for LAN.

Da jeg egentlig hadde behov for en "kombinasjon" altså en cache for alle mulige andre DNS oppslag, og noen få lokale DNS records for testservere på LAN, så satte jeg opp en Windows server for dette, og det fungerte "knirkefritt".

Kan det være så enkelt at hvis man setter opp en "ordinær DNS server" på LAN med noen få records, så vil den svare på requestene fra LAN med disse records'ene, og så gå ut på nettet og hente alle andre "tilordninger"?

Hvis det er så enket, da er jo problemet mitt bare "ett innbilt problem", og da kunne jeg jo like godt har brukt en Linux derver i stedet for en Windows server, gjennom den perioden jeg brukte det.

Noen som vet?

Skulle det ellers finnes noen routere, eventuelt noen Linux eller Unix gateways som har dette som innebygd funksjon?

Hvis man har en løsning som man vet kan fungere så er det jo ikke noe problem å legge noen arbeidstimer i det, men det kan jo også være litt kipt å legge masser av arbidstimer i noe som ikke kan fungere. 

Ut i fra denne diskusjonstråden, så kan det jo se ut som problemstillingen er akkurat den som jeg trodde den var, altså at det på et vis dreier seg om to forskjellige problemstillinger som skal løses på en gang.

https://superuser.com/questions/45789/running-dns-locally-for-home-network

Edit:

Mulig at noe av dette kunne fungere?

http://www.thekelleys.org.uk/dnsmasq/doc.html

Edit 2:

Her er også noen andre alternativer som jeg Googlet opp:

https://maradns.samiam.org/download.html

https://technitium.com/dns/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Hvis det er så enket, da er jo problemet mitt bare "ett innbilt problem", og da kunne jeg jo like godt har brukt en Linux derver i stedet for en Windows server, gjennom den perioden jeg brukte det.

Det kunne du. Jeg har kjørt et slik oppsett i mange år. Helt tilbake da min gateway til Internet var en Linux maskin som var koblet til et modem på en vanlig telefonlinje.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at jeg rett og slett har "tenkt feil" og konstruert et problem for meg selv som faktisk ikke eksisterer.

Tester ut Technitium DNS server på Windows, akkurat nå, og den ser faktisk også ut til å gjøre jobben.

Installasjonen er ganske enkelt men editering av "name records" er på "gamle måten".

Sitter ellers på en veldig dårlig Internettlinje akkurat nå, og da viser det seg at en lokal caching dns derver faktisk også gir en merkbart hurtigere internettforbindelse.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Den gang så brukte man jo også Squid web proxy. 

Men en sak jeg ikke har tenkt over før akkurat nå. Hvis man bruker tilkobling til Internett via 4G da er jo "latency" et problem, og akkurat dette vil jo faktisk en DNS cache motvirke. Mulig at både DNS proxy og web proxy kan ha noe for seg også nå i dag. For 4G så betaler man jo også ofte for overført trafikkvolum. Mon tro om ikke en web proxy faktisk kan redusere trafikkvolumet noe ?? 

Lenke til kommentar

Jeg bruker squid fortsatt, selv om det sikkert finnes noe bedre i dag. Tar gjerne i mot gode forslag til alternativer.

Caching er alltid lønnsomt så lenge ikke det ikke det tar lenger tid å finne data eller finne ut at data er invalidert i fra hurtigminnet enn å hente de opprinnelige dataene. Hurtigbuffer i CPU er raskere enn RAM, RAM er raskere enn å gå til SSD, SSD er raskere enn å gå til snurredisk, snurredisk er raskere enn å gå over nettverket, noder som er nærmer er raskere enn de som er langt unna.

Hadde ikke cache vært lønnsomt hadde vi ikke hatt kjøleskap hjemme og dratt til butikken hver gang vi skulle ha en kald øl...

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I din enkleste form kan man jo editere hosts-fila på pc-en man sitter på.

Er ellers en del rutere som har mulighet for å dns-redirect. Har brukt Mikrotik til formålet, men sikkert en god del annet også som har det. Evt. kan det være at man må SSH'e til ruteren. F.eks. brukt et par forskjellige Asus-rutere der jeg har lagt inn egne iptable redirect-regler - ikke akkurat det som er relevant her, men sier litt om mulighetene.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...