Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC "fryser" i 3-4 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sushi1337 skrev (3 timer siden):

Ja, jeg burde sikkert ikke ha lastet ned.

Nei, malwarebytes fant ingenting. Ccleaner fjerna masse greier da.

Kanskje det hjelper?

I min erfaring har CrapCleaner aldri gjort noe annet enn å fjerne rot på pc, og litt annet. Den kan nok være nyttig. Men det har også vært en avisartikkel for et år eller to siden som hadde med det programmet å gjøre, og at det muligens hadde vært årsaken til spredning av en "orm" eller virus eller noe sånt. Men jeg vet ikke nok til å si noe sikkert, kanskje noen andre gjør.

Har fjernet et par malware og sånt fra pc før, og jeg husker ikke nøyaktig hvordan, men det innebar å laste ned spesifikke program til å fjerne spesifikke malware. Men hvis programmet ikke finner noe, så har du antageligvis ikke det på pc'en.

Har du kjøpt pc'en i en butikk eller kjede? Så kan du kanskje spørre kundeservice der om hjelp, da de sikkert har erfaring med pc'ene de selger.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (8 minutter siden):

I min erfaring har CrapCleaner aldri gjort noe annet enn å fjerne rot på pc, og litt annet. Den kan nok være nyttig. Men det har også vært en avisartikkel for et år eller to siden som hadde med det programmet å gjøre, og at det muligens hadde vært årsaken til spredning av en "orm" eller virus eller noe sånt. Men jeg vet ikke nok til å si noe sikkert, kanskje noen andre gjør.

Har fjernet et par malware og sånt fra pc før, og jeg husker ikke nøyaktig hvordan, men det innebar å laste ned spesifikke program til å fjerne spesifikke malware. Men hvis programmet ikke finner noe, så har du antageligvis ikke det på pc'en.

Har du kjøpt pc'en i en butikk eller kjede? Så kan du kanskje spørre kundeservice der om hjelp, da de sikkert har erfaring med pc'ene de selger.

Når et program heter CrapCleaner så burde det lyse en varsellampe ? Det kan være så uskyldig til at det blir installert et nettleser tillegg til at det er en trojan. Uansett bør man forsikre seg om at det er trygt å laste ned. Det er det fine med et forum at man kan spørre først.

Lenke til kommentar

CCleaner, eller crapcleaner er vel et av de bedre verktøyene av alt gratisrælet som finnes, til akkurat det formålet det er laget for. Men med økende popularitet blir det også lettere et mål for infeksjoner. Om du har onde hensikter, tar du et slikt program, hekter på din egen dll og laster opp til et mindre kritisk nettsted med dårlig kontroll på softwaren som er tilgjengelig for nedlasting. Da får du mange brukere som laster ned din modifiserte utgave av programmet, en mod som gjerne inneholder en bakdør.

Lenke til kommentar

Men først reinstall windows :D

 

AC56 har vel ikke de beste driverne for windows 10 heller, husker at komplett sin brukeranmeldelse av den var full av folk som sleit.

https://www.komplett.no/product/833426/datautstyr/nettverk/nettverkskort/asus-pce-ac56-nettverkskort?gclid=CjwKCAiAluLvBRASEiwAAbX3Gb6e8US7_hSl6QyeJ4hfRIn378H8yYPdtd_f_AbOlc3NB6DNsmCRahoCAO4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

Forsøk ASUS sine egne drivere https://www.asus.com/no/Networking/PCEAC56/HelpDesk_Download/

 

Se om ikke det hjelper.

 

Endret av Mickey_OT
tilføye informasjon
Lenke til kommentar
On 12/18/2019 at 9:53 AM, Sushi1337 said:

Er det noe sted som logfører hva som skjer på PCn? Kunne mann gått inn å lest ved nøyaktig klokkeslett 

Jada, alt logges. Så det er en grei måte å gå tilbake og sjekke spesielt kritiske feil. 

Kontrollpanel - Administrative verktøy - Hendelsesliste.

Så om du har eksakt klokkeslett er det bare å lete akkurat rundt der, i hovedsak under Kritisk, men også under Feil kan det ligge årsaker.

Merk at det uansett kan være vanskelig å finne årsak, den kan være sammensatt, og selv om årsaken finnes er det umulig å løse problemet tilstrekkelig. Dermed kan du stå igjen med reinstall som alternativ uansett. Men du lærer mye på veien, om det er en trøst. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...