Jump to content
-Silver-

Hvor lite er det mulig å bruke på bil per år?

Recommended Posts

Jeg er på det punktet at jeg har regnet meg frem til at jeg trenger bil rundt 1 eller 2 turer i måneden. Jeg sykler uansett til jobb, butikken og hvis jeg skal på besøk til venner eller familie. Og de eneste gangene jeg faktisk trenger bil er hvis jeg skal hente noen store pakker eller skal en tur til Bergen eller Oslo. Samt at det hadde vert fint å ha det av og til.

Men i og med at behovet mitt er så lavt som det er, så sliter jeg veldig med å rettferdiggjøre et bilkjøp.

 

Er det noen som kan si noe om hvor lite det faktisk er mulig å bruke på bil i Norge? Hvor lavt det går an å få de årlige kostnadene når man kun vil bruke bilen helt minimalt? Eventuelt hvordan dere ville ha gått frem for å få det så billig som mulig.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, BMWcoupeftw said:

Du kan prøve "Nabobil". Det er en app hvor du kan leie bil av privatpersoner. 

 

Hei, jeg burde ha nevnt at det jeg bor så er det desverre ingen nabobiler tilgjengelig. Hvis jeg hadde bodd i en by så hadde nabobil helt klart vert valget mitt.

Share this post


Link to post
Annonse
1 minute ago, Habla Møberg said:

Kommer helt an på om du er nevenyttig og i stand til å ta endel service selv, eller om du må på verksted selv for å bytte vindusvisker og hjul..

Har ingen problemer med det, men det er jo fremdeles snakk om årskostnader som forsikring, veiavgift, EU kontroller, verditap på bilen og liknende.

Share this post


Link to post

Kommer ikke unna:

  • Forsikring (med trafikkavgift (tidligere vegavgift))
  • bensin/diesel/el for lading
  • skifte av dekk, olje og andre slitasjedeler
  • bompenger
  • nedskriving av verdi (skifte til ny bil på sikt)

Ev. service på bilen hvis du ikke gjør dette selv

Hvis du ikke skal bruke bilen så ofte kan det være vanskelig med driftsikkerhet (kondens, bilbatteri, rust på bremseskiver, dekk som står stille, etc.).

Share this post


Link to post

Blir fort dyrt med bil som står stille også. Jeg måtte bytte bremseskiver 2 ganger på 3 år :D Solgte skiten

Du nevner store pakker, posten/postnord osv har vel kanskje mulighet for hjem levering der det er behov? Jeg betaler gjerne litt mer hvis jeg vet det er store ting som jeg evt hadde trengt bil for å hente.

Edited by fjs
  • Like 2

Share this post


Link to post

Det største problemet med billig bil er at du aldri veit kva utgifter som kan dukke opp. Forsikring, trafikkavgift, drivstoff, dekk, bompengar og ev. verditap er forholdsvis enkelt å rekne ut. Den største usikkerhetsposten er uforutsette utgifter ifm. feil på bilen. Kjøper du ein eldre, billig bil, så kan du vere heldig og ha ein billig bil i mange år, eller du kan få ein bil som får mange problem som er kostbare å reparere.

Kva budsjett ser du føre deg og kva type bil er det behov for? Om elbil er aktuelt så kan td. ein Leaf vere eit godt alternativ sidan elbilar har mindre vedlikehaldsutgifter og det sjeldan er noko feil med motoren.

Uansett er det viktig å gå etter ein bil som har få feil når dei blir eldre. Eg hadde ein Nissan Primera i mange år og det var ein veldig billig bil sidan det var veldig lite feil med den. Ein kan sjølvsagt aldri vere 100% sikker.

Edited by Zeph

Share this post


Link to post
fjs skrev (2 minutter siden):

Blir fort dyrt med bil som står stille også. Jeg måtte bytte bremseskiver 2 ganger på 3 år :D Solgte skiten

Halvannet år er jo ikke rasende unormalt intervall heller da. Sjelden at skiver "nu til dags" varer lengre enn et par år, og det kan vi takke Satans Vegvesen for...
Om du tenker på at de ruster fordi bilen står i ro så vil de ikke akkurat ruste i strykker,  men vil få et rustbelegg som må bremses vekk. Løsningen er enkel, bruke bremsene, hardt, etter et visst mønster.

Share this post


Link to post

Men sånn helt generelt ville jeg sett etter en liten japaner med bensinmotor. Toyota Aygo, Kia Picanto, elns. Stort billigere og mer pålitelig er det vondt å finne. Ikke sikkert du trenger å låne noe videre peng heller, om du har litt kroner. Noe slikt får du gjerne ned i 30-40.000,- og det er fremdeles en hel del bil igjen.

Share this post


Link to post

Billigst mulig liten veteranbil med LMK forsikring. 

Da har du 500kr året i vegavgift og 500ish for forsikring. I tillegg må du være medlem i en LMK klubb (500 i året?) 

 

 

Begrensningen blir da at kjøretøyet ikke kan bli brukt som "daglig transportmiddel" men det er vel ingen fare her. 

Share this post


Link to post
daruu skrev (11 minutter siden):

Billigst mulig liten veteranbil med LMK forsikring. 

Da har du 500kr året i vegavgift og 500ish for forsikring. I tillegg må du være medlem i en LMK klubb (500 i året?) 

Begrensningen blir da at kjøretøyet ikke kan bli brukt som "daglig transportmiddel" men det er vel ingen fare her. 

Dårleg sikkerheit på ein veteranbil og kan fort bli styr om det blir feil. Eg ville aldri anbefalt ein bil frå 1989 eller eldre til TS.

Share this post


Link to post

Nå er de fleste klar over at billigst ikke er sikrest. 

Det har begynt å bli flere brukbare biler som nå er veteran og dermed billigere. 

I tillegg til nevnte fordeler så slipper man også med eu kontroll hvert 5 år. 

Men pga den lave kostnaden vil det også være en del biler som stiger i verdi når de bikker 30. 

 

Uansett er nøkkelen her å kunne gjøre utbedringer feil når ting går galt.

Share this post


Link to post

Jeg forsøkte meg på veteranbilløsningen for 15 år siden, men kunne ikke få veteranbilforsikring når det var min eneste bil, siden de da antar at jeg bruker den til vanlig kjøring. Vet ikke om ting er annerledes i dag.

Share this post


Link to post

Selvom jeg ikke vil anbefale å kjøpe en bil som er såvidt gammel at den kvalifiserer til veteran, så er det ikke noe hinder å bruke en gammel bil som hverdagsbil, man kan bare ikke registrere den som veteran eller bevaringsverdig. Er det f.eks en 1985 modell Golf så kan man fint bruke den som hverdagsbil, og ha den registrert som en vanlig bil, og betale for vanlig forsikring.

Share this post


Link to post

Om bilen er fra 89 eller 94 trenger ikke å ha mye å si, rent sikkerhetsmessig....

Det er stor forskjell på veteran og bevaringsverdig. 

En bil som er registrert som bevaringsverdig kan per definisjon nesten ikke brukes, å må holdes helt original - en veteranbil er alle biler som er 30+ år, å der er det i utgangspunktet ingen begrensninger. 

 

 

Med If sin LMK forsikring er den eneste bruksbegrensningen som jeg kan se at "Kjøretøyet skal ikke benyttes som daglig 
transportmiddel."  Hvis man bruker bilen et par ganger i måneden så går det vel ikke under "daglig transportmiddel". 

https://www.if.no/privat/partner/lmk/lmk

Share this post


Link to post

Det er vanskeleg å sette opp eit reknestykke då det å ha veldig billig bil medfører langt større sannsynlegheit for dyre utlegg til reperasjonar. 

Det er mulig å ha ein 10 000 kroners bil der ansvarsforsikring og drivstoff er omtrent er einaste utgifta. (Eller at du har ein billig bil som du får solgt med forteneste og dermed går i pluss). Men det som statistisk sett er billegast med tanke på kjøpspris og vedlikehald er å ha ein 5-10 år gamal bil. 

Med eit så lite behov for bil som du skisserer så bør du seriøst vurdere å basere deg på vanleg leigebil (eller taxi). Ein liten leigebil kostar typisk rundt 1000 kr døgnet å leige, så dersom behovet er begrensa til to gongar i måneden, og då oftast for mindre ærend i nærområdet så blir det nok fort vanskeleg å få det billegare ved å kjøpe bil sjølv. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Støtter mye av det som er skrevet over her. En bil som står mye kan være bortimot like dyr i drift som en bil som kjøres pga rust på bremseskiver, pakninger som tørker ut, kondens på tanken etc. 
Det går an å redusere faste utgifter ved å kjøpe en gammel og billig bil, men vedlikeholdskostnadene er ren bingo og en kan risikere at det er vanskelig å få tak i deler, og rust vil drepe den på et eller annet tidspunkt uavhengig av teknisk slitasje.

En brukt, men ikke alt for gammel liten elbil kombinert med kald garasje/carport og vask av bremseskiver etter kjøring på saltet vei vil jeg gjette har best odds for å være billigst pr tur. Rett og slett pga mindre vedlikeholdsbehov/enklere teknikk enn ved forbrenningsmotor.

Generelt vil jeg tro at tilkjøring av pakker og evt taxi eller leiebil ved behov vil være en rimeligere løsning.

Share this post


Link to post

Uansett kva bil du eventuelt kjøper så kan du godt ta ein tur litt oftare enn 1-2 gonger i månaden. Gjerne ein vei der du får brukt bremsane litt.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...