Gå til innhold

Et økende antall nordmenn kjøper mekaniske luksusklokker. Denne får du for et par millioner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ærlig inrømme at mekaniske klokker er veldig fine da. Men samtidig så er også sikkert en hestekjerre fin også, men høyst upraktisk hvis man kan ha bil.

Dyre mekaniske klokker laget av en eller annen sveitser/tysker/whoever er jo derimot rene snobbegadgets for de med for god råd og for sær smak for gadgets. Men selvf har man lyst har man lov.

I bilsegmentet blir jo skamstygge "suv" crossovere stadig mer populære. Designmessig crocs på hjul. Så de jour smaksfenomener vil nok alltid forbli høyst subjektive og åpne for et slags "gruppepress".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo litt sånn med alle ting her i verden, jo dyrere jo mere sært og i manges øyne ofte styggere. 

Man klarer seg fint med en Omega eller lignende til en 40-70 tusen hvis man har god økonomi, betaler man mye mer enn dette er det en hobby og kanskje ikke for å jåle seg. 

Eventuelt har man klokke på mobilen, den fungerer helt rått og er gratis ?

Endret av luly
Lenke til kommentar

Greta Thunberg burde slå et slag for mekaniske ur. Kunne spart miljøet for hundrevis av millioner eller milliarder knappcellebatterier globalt pr. år

Ei mekanisk klokke  med selvopptrekkende urverk kan koste helt ned i to-tre hundre kroner, hvis man ser bort europeiske merker og luksus-ur som artikkelen beskriver.

Litt rart at de "forsvant" med tanke på at folk gjerne må innom urmaker for batteribytte på quartzklokkene sine og betale 150/200 kr. (?) hver gang. (hvis man ikke bytter sjøl)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en veldig Rolex-lignende klokke på kopimarkedet i Kina. Den er mekanisk, trekker seg selv, har vindu for å beundre mekanikken på baksiden, og kostet cirka 40 kroner. Den går riktignok temmelig upresist, og krever en aktiv hverdag for å ikke stoppe. Men utrolig at det går å lage slik finmekanikk så billig. Regner med de hadde bra fortjeneste på den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, RuneWi said:

Da kan man likeså godt kjøpe en solcelledrevet digital klokke på eBay til 70 spenn som til og med går ganske jevnt...

https://www.ebay.com/itm/SKMEI-Watch-Waterproof-Digital-Sport-Men-Watches-Creative-Solar-Power-Wristwatch/333032031076

Men er litt usikker på om det er bra for miljøet å kjøpe "billig søppel"...

Mener mitt Casio ur på 80-tallet hadde solceller i tillegg til batteri. Har dog ikke gått med armbåndsur på 15+ år.  Hva er poenget når man likevel går rundt med mobiltlf? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, tigerdyr said:

Mener mitt Casio ur på 80-tallet hadde solceller i tillegg til batteri. Har dog ikke gått med armbåndsur på 15+ år.  Hva er poenget når man likevel går rundt med mobiltlf? 

Bruker min andre 'Citizen Eco-Drive' med kun mekanisk visning av tid, ukedag (på tysk eller engelsk) og månedsdag. Hele urskiven er et 'solcellepanel'. Vanntett WR100, ikke batteribytte nødvendig (som gjerne ødelegger tettheten). Min forrige var den samme uten ukedagene. Det oppladbare batteri inne ble dårlig etter ca 15 år og da mitt nåværende var på tilbud byttet jeg ikke batteri for ca kr 300 men kjøpte nytt for en 1000-lapp. Anbefales.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 15.12.2019 den 21.06):

Greta Thunberg burde slå et slag for mekaniske ur. Kunne spart miljøet for hundrevis av millioner eller milliarder knappcellebatterier globalt pr. år

Ei mekanisk klokke  med selvopptrekkende urverk kan koste helt ned i to-tre hundre kroner, hvis man ser bort europeiske merker og luksus-ur som artikkelen beskriver.

Litt rart at de "forsvant" med tanke på at folk gjerne må innom urmaker for batteribytte på quartzklokkene sine og betale 150/200 kr. (?) hver gang. (hvis man ikke bytter sjøl)

Nå er det jo treningsklokker som selger for tiden, i følge artikkelen. Disse har oppladbare batterier. Jeg har selv en snart 3,5 år gammel Polar M400 som jeg lader ca. annenhver uke. Blir ikke noe søppel av det ;) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...