Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alene til jul og glad for det


Gjest 30037...641

Anbefalte innlegg

Gjest 30037...641

Kansje rart for mange som ser frem til jul og det å være med familie men i år feirer jeg alene og kunne ikke vært mer fornøyd.

Jeg og min kjæreste har feiret jul hos mine eller hennes foreldre annenhvert år i årevis, å ikke tro meg feil, jul med familie er fint og flott det men slik blir det ikke i år.

 

Litt bakgrunn om meg kanskje, jeg begynte å selvskade på juleaften da jeg var 11 år gammel, jeg aner ikke hvorfor jeg plukket opp det barberbladet, på den tid hadde jeg aldri sett eller hørt om selvskading engang, dette har gjort så for min del bringer hver jul bare tilbake minner om den gang selv om det er nærmere 20 år siden.

 

Uansett hadde jeg og kjæresten bestemt oss for bare å feire jul hjemme, bare oss to da begge våres foreldre bor langt unna så det er en del styr med reise, ihvertfall rundt jul.

Men så gikk det slik at hennes foreldre ble syke så hun ville reise dit noen dager før jul, så vi snakket om det så hun feirer jul med sine foreldre og jeg blir hjemme, heldigvis vet hun og hennes familie at jeg ikke er så glad i julen så de var forståelsesfulle.

Det er føles veldig befriende for min del å ikke ha planer, jeg skal ta julen som helt vanlige dager, kansje ta meg noen øl og game litt, mulig dette høres trist ut for mange men dette er noe jeg har tenkt på å ville gjøre i mange år.

 

Beklager ranten, måtte bare få det ut, jeg håper alle får en god jul, både med eller uten familie i år ?

Anonymous poster hash: 30037...641

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er glad du tar egne valg. For min del er jeg også lei jul, -ikke- fordi jeg ikke bryr meg om de som står meg nærmest, men fordi det øker press på de psykososiale forbindelsene og eventuelle friksjoner som måtte ligge der. Sosial stigmatisering knyttet til kjøpepress er noe jeg også virkelig hater med en lidenskap. Jeg er mer en naturlig type, som liker at ting skjer i et eget tempo, uten ytre press.

Så for min del synes jeg ikke du gjør noe feil. Jul har mistet sin mening, ikke at det er noe bra eller dårlig med det, det er bare en nettopp naturlig utvikling. Før var det en tid for å fråtse i god mat og forlystelse i 3 dager for å motvirke mørketiden og spise opp mat som ellers kunne bli fordervet (såvidt jeg forsår). Kanskje bundet inn i jebus og religion. Men begge disse grunnene er i dag unødvendige. Vi har så mye mat at vi kaster tusenvis av tonn hvert år, og alle vet at religion er fake news.

Men jeg dømmer jo ikke folk som vil møtes og ta en hyggelig tid sammen i jula! Jeg er heller ikke mot dét, for der det passer! Det er bare ikke i alle familier det passer. Og derfor skal det være 100% greit for alle å bestemme 100% på egen hånd.

 

Men angående dette tilbakevendende minnet ditt, det er noe du burde ta litt tak i vet du. Skriv ned alt rundt den tiden, og rundt hele oppveksten. Hva tror du var grunnen? Var det et stille rop om oppmerksomhet fordi du følte du ikke ble sett? Eller bare et spontant barnlig tilfelle av kjedsomhet fordi du ble påvirket av det i media og ville utforske det, at det egentlig ikke betyr noen ting? Kanskje andre skjulte grunner, som overgrep av noe slag, også psykisk? Undersøk det, så kanskje du klarer å få analysert det og lagt det i en mental kiste for godt med god samvittighet, så du lettere kan unngå å fokusere på det i fremtiden. Det er en grunn til absolutt alt.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske jeg kunne ha kjøpt en 6 pakk med øl og laget mat hjemme eller tatt meg en tur i naturen som Monsen, men familien krever att jeg stiller opp. Så jeg møter opp og spiser pinnekjøtt som jeg foretrekker men sitter deretter og venter i mange timer på at jeg kan kjøre hjem.

Jeg misunner Børge Ousland og Mike Horn som sitter fast i isødet over Svalbard. 

For meg hadde det vært en god jul.

Det er  hyggelig og se nieser og nevøer åpne julegaver men ellers er det kun stress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...