Gå til innhold

Hjelp til kjøp av "stille" gaming PC


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å kjøpe «stille» gaming PC. 

Skal brukes til endel kontor jobb, mye excel, lett fotobehandling, og spilling av nye spill.

Har sett meg ut en av følgende skjermer: Hva bør jeg gå for?

Alienware AW3418DW:

https://www.prisjakt.no/product.php?q=alienware+aw34&p=4485957

LG 34GK950G:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4964009

 

Trenger da en PC som er «stille» og kraftig nok til å fungere bra på en av de to skjermene.

Har lyst på Fractal Design Define R6 kabinett. 

Har sett på 2080 Super kort, holder det til å få bra nok flyt på skjermene over?

Veldig usikker på resten, noen tips til resten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tenkt så mye på budsjett, prøver å holde meg under 20000-25000 kr. Men får jeg til noe som er billigere men fungerer godt til midt bruk er det bra. 

Per dags dato blir det spill som WOW, Borderlands 3, Dying Light 2 når det kommer, Wolfenstein 2, Diablo 4 osv. Men vil jo ha noe som er fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Lagde nettop en PC til ca 20800 på dette innlegget her: https://www.diskusjon.no/topic/1862866-komplett-a170/

Bare gå ned til den siste kommentaren og les den.

Pcen er ganske top notch hvor det eneste som mangler for å være helt topp er en 2080ti og NVME lagring. Med et 25000kr budsjett kan du fikse en 2080 super , nvme i stedet for sata lagring og legge til noen ekstra vifter fra noctua som har lavt støynivå.

Må sies da at dette er ganske overkill for noen av spillene du nevner, men pcen vil takle alt du kaster på den utenfor spillverden med en 3900x og 32gb ram som er av den optimale 3600mhz speeden for amd cpuer. Fremtidsrettet er systemet helt sikkert og vist.

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (7 timer siden):

Lagde nettop en PC til ca 20800 på dette innlegget her: https://www.diskusjon.no/topic/1862866-komplett-a170/

Bare gå ned til den siste kommentaren og les den.

Pcen er ganske top notch hvor det eneste som mangler for å være helt topp er en 2080ti og NVME lagring. Med et 25000kr budsjett kan du fikse en 2080 super , nvme i stedet for sata lagring og legge til noen ekstra vifter fra noctua som har lavt støynivå.

Må sies da at dette er ganske overkill for noen av spillene du nevner, men pcen vil takle alt du kaster på den utenfor spillverden med en 3900x og 32gb ram som er av den optimale 3600mhz speeden for amd cpuer. Fremtidsrettet er systemet helt sikkert og vist.

Man kaster ikke bort penger penger på 32GB RAM når man har et budsjett på 25K. 
16GB holder lenge når det er raskt minne. Eneste som har bruk for så mye minne er til rendering, redigering, annet proft arbeid, ennå ingen spill per dags dato som faktisk krever så mye minne.

Om man kjøper tregt minne derimot, det er en annen sak, da bruker PCen mer, men med 3600Mhz er det totalt bortkastet med mer enn 16 om man kun skal game på PCen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vis du får tak et kabinett med 2x 200mm vifter i front, og kjører bitumen/Lyddempingsplate i veggene blir det ikke mye bedre.
Bare husk at det blir litt som med bil: Jo mer du støyisolerer, jo mere svakere lyder hører du. Kommer du helt i bunn kommer du til å høre coil whine vis det er stille nok.

Dog, det er virkelig verdt det av svak lyd fra høytalerne/huset overdøver kabinett helt.

Lenke til kommentar

Det må ikke være helt stille, men ønsker sånn som når jeg svarer her og holder på med excel/surfing at det skal være helt stille. At det blir mer støy når jeg spiller har ingenting å si dag jeg kjører lyd over stereo eller headphones. Forrige pc jeg bygde var med Fractal Design kabinett, den er veldig stille.

Noen kommentar på komponentene?

Lenke til kommentar
MrNail skrev (På 22.12.2019 den 12.10):

Det må ikke være helt stille, men ønsker sånn som når jeg svarer her og holder på med excel/surfing at det skal være helt stille. At det blir mer støy når jeg spiller har ingenting å si dag jeg kjører lyd over stereo eller headphones. Forrige pc jeg bygde var med Fractal Design kabinett, den er veldig stille.

Noen kommentar på komponentene?

Hvis du skal få en merkbar forbedring fra en 3700X med en 9900K for spill bør du ha bedre kjøling enn en NH-D15, det kan du finne her. Du bør også være klar for å bruke noen dager på å overklokke minne og stabilitetsteste det for å få noe gevinst av å gå for Intel.
Hvis du tilfeldigvis kjører et spesielt program som er veldig Intel-optimert, så kan det være en grunn til å velge 9900K, men det er langt mellom disse programmene.

Hovedkortet burde ikke være noen flaskehals, men jeg tviler på at du vil merke forskjell på det og et kort med en svakere strømforsyning med en NH-D15

2080 SUPER er et merkelig kort: ikke stort bedre enn 2070 SUPER, og betraktelig svakere enn 2080 Ti. På oppløsningene du skal spille på vil du heller ikke merke stort til at en 9900K er bedre enn en 3700X i spill, med unntak av spill som ARK og Escape from Tarkov (spill kjent for å kjøre som sirup).

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/22/2019 at 11:42 AM, Emile the rat said:

Man kaster ikke bort penger penger på 32GB RAM når man har et budsjett på 25K. 

 

I tillegg så viser benchmarks at i visse spill (e.g bfv) så får man noen ekstra FPS. På ingen måte verd å ofre høyere kvalitets minne eller andre deler men hvis man har 25k så har man rom til 32gb høykvalitetsminne.

Lenke til kommentar
18 hours ago, vara said:

 

I tillegg så viser benchmarks at i visse spill (e.g bfv) så får man noen ekstra FPS. På ingen måte verd å ofre høyere kvalitets minne eller andre deler men hvis man har 25k så har man rom til 32gb høykvalitetsminne.

 

On 12/22/2019 at 11:42 AM, Emile the rat said:

Man kaster ikke bort penger penger på 32GB RAM når man har et budsjett på 25K. 
16GB holder lenge når det er raskt minne. Eneste som har bruk for så mye minne er til rendering, redigering, annet proft arbeid, ennå ingen spill per dags dato som faktisk krever så mye minne.

Om man kjøper tregt minne derimot, det er en annen sak, da bruker PCen mer, men med 3600Mhz er det totalt bortkastet med mer enn 16 om man kun skal game på PCen.

Det er ikke i mange spill man får bruk for over 16gb minne ja. Mulig det er litt å tjene men de pengene er nok brukt bedre andre steder. Mitt valg for å gå med 32gb var av 2 grunner. 16gb kostet ca 1650+frakt (ripjaws 3600 c16) og 32gb kostet 2100 fri frakt (trident z 3600 c16 RGB). Trident z kittet var AMD testet som vil si at det er det kommer til å kjøre på den annonserte speeden til kittet. En premium som ikke er verdt det i budget builds, men med for 21000kr er det greit å vite at rammen faktisk kjører til speeden den skal. Man får også RGB om man liker det.

Så differansen kom på rundt 400kr , og når buildet allerede har en 3900x så jeg det greit å gå for 32gb over 16gb. Hadde prisforskjellen vært større som den er i USA for eks, hadde jeg gått for 16GB, men sånn er markedet i Norge. Er forsatt enig at 16GB holder i en PC som bare skal brukes til gaming, men jeg linket buildet mer som et startspunkt.

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (5 timer siden):

 

Det er ikke i mange spill man får bruk for over 16gb minne ja. Mulig det er litt å tjene men de pengene er nok brukt bedre andre steder. Mitt valg for å gå med 32gb var av 2 grunner. 16gb kostet ca 1650+frakt (ripjaws 3600 c16) og 32gb kostet 2100 fri frakt (trident z 3600 c16 RGB). Trident z kittet var AMD testet som vil si at det er det kommer til å kjøre på den annonserte speeden til kittet. En premium som ikke er verdt det i budget builds, men med for 21000kr er det greit å vite at rammen faktisk kjører til speeden den skal. Man får også RGB om man liker det.

Så differansen kom på rundt 400kr , og når buildet allerede har en 3900x så jeg det greit å gå for 32gb over 16gb. Hadde prisforskjellen vært større som den er i USA for eks, hadde jeg gått for 16GB, men sånn er markedet i Norge. Er forsatt enig at 16GB holder i en PC som bare skal brukes til gaming, men jeg linket buildet mer som et startspunkt.

Grunnen til at prisforskjellen ikke var større er fordi du gikk fra Samsung B-die til Hynix CJR. Dette vil slå ut i dårligere resultater om du overklokker minnet selv, eller ved hjelp av DRAM calculator. Bemerk at 3600 16-16-16 er ikke det samme som 3600 16-19-19.

Prisforskjellen i Norge er tilsvarende den i USA. Komplett har bare et ekstremt dårlig utvalg, her er 32GB B-die: https://www.komplett.no/product/1135607/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-neo-ddr4-rgb-32gb-3600mhz#

Lenke til kommentar
8 hours ago, N o r e n g said:

Grunnen til at prisforskjellen ikke var større er fordi du gikk fra Samsung B-die til Hynix CJR. Dette vil slå ut i dårligere resultater om du overklokker minnet selv, eller ved hjelp av DRAM calculator. Bemerk at 3600 16-16-16 er ikke det samme som 3600 16-19-19.

Prisforskjellen i Norge er tilsvarende den i USA. Komplett har bare et ekstremt dårlig utvalg, her er 32GB B-die: https://www.komplett.no/product/1135607/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-neo-ddr4-rgb-32gb-3600mhz#

Er klar over forskjellen, men for de fleste er det ingen grunn til å overclocke 3600ram med ryzen. 3600 er blitt testet som det optimale for ryzen og det blitt validert av ryzen selv. Det er fordi fclk er 1:1 med memory speed. Hvis du er ute etter å overclocke et high speed memory kitt og se hvor langt du kan pushe fclk’en og forsatt oppnå 1:1 ratio kan du få bedre performance. Dette er noe jeg antar de fleste ikke er interessert i. Mye lettere å bare ta i bruk et KIT som man vet kjører på 3600mhz for den vanlige person.

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar
5 hours ago, Sydvest said:

edit: ser nå at trådstarter ikke har vært aktiv i tråden på over to uker ?

Frem til du bestemmer deg for Intel eller AMD, så har du ihvertfall forslag til hva resten av maskinen kan inneholde.

 

  Hide contents

 

hZ0Bpop.png

 

 

Vær obs på 660p’en. Den type lagring yter dårligere når den er nesten full. Større problem hvis man går for 500gb versjonen da, men dett er noe å være obs på. Også er den ikke i nærheten like god som en kvalitets NVME men slår i alle fall SATA. Med 660p som er en QLC SSD bør man ikke fylle mer enn 3/4 eller i alle fall ikke mer enn 4/5 av SSD’en. Den tåler også ikke å bli fylt opp mer enn 200ish ganger. Den er bedre for filer som blir der en lengre periode som spill feks, enn filer som man sletter ofte. Som sagt, ikke en forferdelig SSD, men man må være obs på dette hvis man skal bruke en.

850w er litt overkill for systemet ved mindre man absolutt må ha et system som kan takle alt av opgraderinger med de nyeste produktene som kommer på markedet.

tror også 2070 super Rog strix er på salg til 5700 på komplett som ville vært et bedre kjøp enn den MSI modellen. Spørs om den forsatt er på salg da.

ellers et strålende build

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...