Gå til innhold

Elementærpartiklenes masse og higgsfeltet, igjen.


SeaLion

Anbefalte innlegg

I denne ukas utgave av NRK-radioprogrammet Abels tårn hevdes det at all masse til elementærpartiklene skyldes deres interaksjon med higgsfeltet, og at fordi fotoner ikke interagerer med higgsfeltet så er de masseløse. Eller har jeg misforstått noe her?

Deltagere i programmet fra CERN var

Fysiker Are Rachløw
 
Oppfølgingsspørsmål: Hvis man kunne lage en "higgsfeltdetektor" (jeg aner ikke hvordan den skulle vært konstruert), kunne dette vært en metode å finne mørk materie med? For mørk materie må vel også interagere med higgsfeltet?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SeaLion skrev (4 timer siden):

I denne ukas utgave av NRK-radioprogrammet Abels tårn hevdes det at all masse til elementærpartiklene skyldes deres interaksjon med higgsfeltet, og at fordi fotoner ikke interagerer med higgsfeltet så er de masseløse. Eller har jeg misforstått noe her?

Det stemmer det, men det er en viktig detalj som de ikke tok seg tid til å snakke om denne gangen: Mesteparten av massen til sammensatte partikler kommer fra bindingsenergi via E = mc2. Ett godt eksempel er protonet som består av to oppkvarker og en nedkvark, samt gluoner som holder kvarkene sammen. Gluonene er masseløse og summen av de tre kvarkene sin masse er omkring 1% av protonmassen. Resten av massen kommer fra bindingsenergi.

SeaLion skrev (4 timer siden):

Oppfølgingsspørsmål: Hvis man kunne lage en "higgsfeltdetektor" (jeg aner ikke hvordan den skulle vært konstruert), kunne dette vært en metode å finne mørk materie med? For mørk materie må vel også interagere med higgsfeltet?

Mørk materie må definitivt interagere med higgsfeltet, men videre derfra tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg. Jeg kan ikke se for meg noen måte å lage en higgsfeltdetektor, og selv om vi klarte å måle verdien av higgsfeltet i ulike punkter kan jeg ikke se for meg hvordan det hjelper oss å forstå den mørke materien. Det beste jeg ser at vi kunne få ut av det var å forstå hvordan massen er fordelt, men det måler vi allerede ved å måle tyngdekraften.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...