Gå til innhold

Den nye The Witcher-traileren byr på mye dramatikk og storslåtte kampscener


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Tror noen her ikke forstår hva kritikken mot nyere TV-serier og filmer handler om (dvs. SJW).

De færreste er imot en sterk kvinnelig protagonist (Alien, originale Star Wars etc.) i utgangspunktet. Problemet er økende identitetspolitikk og radikal feminisme i filmer og TV-serier de siste 6-7 årene, hvor kvinnelige hovedrollefigurer må være perfekte (jevnfør nyeste Star Wars triologi og "Mary Sue"-karakteren). Samtidig skal menn reduseres til klønete medhjelpere. Kvinner plasseres i urealistiske situasjoner og roller, og produsentene er mer opptatt av å oppnå sin "mangfoldskvota" enn å finne den beste skuespilleren for jobben, og være tro mot det originale handlingsuniverset (såkalt "kulturell appropriasjon" går tydeligvis kun én vei).

Eksempler på denne trenden er den nye Batwoman-serien, nye Star Wars, Watchmen, Star Trek Discovery, nye Doctor Who osv.

Til Gunfreak, det du påstår er nonsens. Begrepet SJW ble skapt for ca. 6-7 år siden, lenge etter de filmene du nevner ble først utgitt. Nærmest ingen klagde vel over Leia eller Ripley i sin tid, ettersom dette var gode filmer uten eksplisitt venstrevridd propaganda.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn
RRhoads skrev (42 minutter siden):

SJW er noe alt right, incels og snowflakes roper når de føler seg krenket

Hehe, tror du har lest for mye av BuzzFeed, CNN og co... :)

PS: Håper The Witcher blir en bra serie, men siden dette er Netflix (med sine originale produksjoner av høyst varierende kvalitet) så bør man gå inn med forsiktige forventninger. Det jeg har sett av hovedrolleinnehaverne så langt virker lovende - især Henry Cavill, så krysser fingrene...

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Kul trailer! Gleder meg til fredag. Jeg er alltid skeptisk til denne typen filmatisering av bøker/spill, men med unntak av noen stygge kostymer har jeg bare sett gode ting fra denne serien, så jeg synes ikke vi bør ta sorgene på forskudd. Henry Cavill er også en fantastisk kar. Håper på det beste. :)

RRhoads skrev (27 minutter siden):

SJW er noe alt right, incels og snowflakes roper når de føler seg krenket

Alt right incels og snowflakes er noe SJW's roper når de føler seg krenket. 

 

Illustrerer greit hvor teit og ukonstruktivt denne typen argumentasjon er. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, jeg har sett begrepet "sjw" blitt brukt før The Force Awakens, før debatten om representasjon og det der. Inntrykket (og med det, mener jeg inntrykk, ikke nødvendigvis fakta) mitt var at det handlet mer om sensur og regulering fordi et underholdningsprodukt inneholdt et element eller scene som kunne påvirke folk til å gjøre skadelige ting og alt det der.

Såkalte "anti sjw"-ere var en slags motreaksjon mot det der. At folk skulle beholde retten til å se/spille/konsumere hva de ville, uten at noen skulle kreve jurisdiksjon på deres dømmekraft.

Nå virker det litt som om motreaksjonen har utviklet seg til "the triggered", de krenka, i en slags forvridd ironi...

Lenke til kommentar

Jeg har trua jeg.

Burde egentlig ikke hype meg selv så mye som jeg gjør, men etter å ha sett en del intervjuer med Henry Cavill (mannen er jo en eneste diger nerd), så har jeg gjort meg opp den mening om at skulle ikke dette fungere så er det ikke hans skyld. Tror han kommer til å gjøre alt for å prøve å skape en god Geralt og han innehar mye kunnskap om karakteren både fra bøker og spill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ta en ekstra titt på reaksjonene etter jeg svarte på spørsmålet ditt, og si meg; hvem er det som egentlig er krenka her?"

Tar ikke utgangspunkt i bare dette kommentarfeltet, og har heller aldri sagt at det kun er individer fra bare en side som overreagerer. Jeg har heller ikke valgt noen "side", selv om jeg synes det er interessant å diskutere dette.

Peace!

Lenke til kommentar
Geir T skrev (6 timer siden):

Tror noen her ikke forstår hva kritikken mot nyere TV-serier og filmer handler om (dvs. SJW).

De færreste er imot en sterk kvinnelig protagonist (Alien, originale Star Wars etc.) i utgangspunktet. Problemet er økende identitetspolitikk og radikal feminisme i filmer og TV-serier de siste 6-7 årene, hvor kvinnelige hovedrollefigurer må være perfekte (jevnfør nyeste Star Wars triologi og "Mary Sue"-karakteren). Samtidig skal menn reduseres til klønete medhjelpere. Kvinner plasseres i urealistiske situasjoner og roller, og produsentene er mer opptatt av å oppnå sin "mangfoldskvota" enn å finne den beste skuespilleren for jobben, og være tro mot det originale handlingsuniverset (såkalt "kulturell appropriasjon" går tydeligvis kun én vei).

Eksempler på denne trenden er den nye Batwoman-serien, nye Star Wars, Watchmen, Star Trek Discovery, nye Doctor Who osv.

Til Gunfreak, det du påstår er nonsens. Begrepet SJW ble skapt for ca. 6-7 år siden, lenge etter de filmene du nevner ble først utgitt. Nærmest ingen klagde vel over Leia eller Ripley i sin tid, ettersom dette var gode filmer uten eksplisitt venstrevridd propaganda.

Spot on!

Lenke til kommentar

Man blir stadig overrasket over hvor krenket det går an å bli av at en kvinnelig karakter får gjøre det en mann har gjort tidligere.

Som vi ser har folk noe imot star wars, hvor den nye kvinnelige karakteren har en langt mer naturlig forklaring for sine evner enn jesusbarnet Anakin, eller luke.

Vi får rett og slett vite at hun har sloss hele livet, at hun har trent som pilot og mekaniker, men det er ikke nok.

Luke derimot fikk trene i noen timer og da kunne han ta vader.

Anakin kunne bruke kraften når han var et barn.

Ellers var leia aldri noen sterk kvinnelig karakter.

Hun måtte reddes av mannfolkene i hver eneste scene hun var med i.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Geir T said:

 

Til Gunfreak, det du påstår er nonsens. Begrepet SJW ble skapt for ca. 6-7 år siden, lenge etter de filmene du nevner ble først utgitt. Nærmest ingen klagde vel over Leia eller Ripley i sin tid, ettersom dette var gode filmer uten eksplisitt venstrevridd propaganda.

Du skjønte ikke i det hele tatt hva jeg mente.  Hadde noen av de filmene blitt laget i dag ville dere skrike SJW med en gang. 

 

JSW preiket er hvite gutters versjon av kristen fundamentalister sin påstand om at kristene er undertrykt og skal utslettes. 

Mens dere klager på SJW, blir kvinner,  homofile,  transkjønnede, jøder og andre minoriteter drept i mye større skala en hvite menn.

Så dere klager på hva dere selv velger å se på, mens de dere kaller SJW kjemper i mange tilfeller for livet til seg selv og andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ett stort problem med hele denne TV-serien:

I stedet for å gi ut ny utgave av bøkene med skikkelig fine cover, kommer vi til å få nyutgave av bøkene fulle av Henry Caville og compani som "pryder" forsiden ?

Og dette betyr ikke at jeg hater på skuespillerene eller TV-serien; jeg hater på at PR-folkene skal kline dritdårlige reklameplakater på bøker.

Lenke til kommentar
On 12/14/2019 at 10:45 AM, Crayonz said:

HvOr Er dET aNdRe SvERdEt??

 

tenor.gif

Det andre sverdet henger på hesten, han har bare et sverd med seg omgangen i bøkene, du har 2 på ryggen i spillene for å slippe ein anstrengende gameplay der du må gå til hesten for å bytte sverd heile tiden.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (22 timer siden):

Jeg husker tilbake i 77 hvor mange som skrek SJW når Leia var badass og knerta storm troopers.
Mange boycotet også Aliens og Terminator 2, pga all den jævlige SJW med kvinner som er badass.
Dette har så klart ikke noe med damer på gjøre, dette er menn/gutter som er redde for at de ikke skal få seg en dame, nå som de ikke har "RETT" på damer lengre. 

Var dette en greie da også altså? Jeg så på både Alien, Star Wars og Terminator 2 og jeg kan ikke huske at det var et tema i det hele tatt at det var noen hardkokte damer i hovedrollene, det var liksom noe som bare ble tatt for gitt uten vi tenkte noe spesielt over det eller gjorde et poeng ut av at det var damer. Men så skal det sies at jeg var et barn som kanskje ikke fanget opp disse tingene.

Jeg synes man overkompliserer dette ved å være for bevisst på om karakterene er menn eller kvinner. Forfatterne bør skrive de historiene de føler seg inspirert til å skrive, uten at å føle de bør gå bevisst gå inn for å inkludere eller ekskludere visse grupper. Gjør man det så føles det fort kunstig og påklistret, og jeg tror det også er hva mange reagerer på. Å gå inn for å ha kun hvite skuespillere blir like teit som å gå inn for å ha skuespillere fra hver eneste etnisitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

OK Spartapus, men jeg faller av mht. ditt andre poeng. Når man f.eks. tar et klassisk euro-sentrisk fantasy univers, og forandrer karakterene fra slik de er beskrevet i bøkene, så vil dette åpenbart splitte fansen. Hvis noen vil lage et nytt handlingsunivers med f.eks. en sort protagonist, a la Black Panther, så er vel ingen her imot det.

Det ville være nesten umulig å spille inn Ringenes Herre-filmene i dag, med manus tro mot bøkene og Tolkiens univers. Anklager om "manglende mangfold" ville hagle mot filmene, hvis ikke manusforfatterne forandret store deler av historien for å bli tilpasset tidsriktige venstreorienterte kampsaker anno 2019. Slik bør det ikke være.

Hele poenget med kritikken av Rey som en Mary Sue-karakter (dvs. den nye Star Wars-triologien), er at man går bort fra klassiske fortellerteknikker a la "heltens reise", hvor protagonisten må gjennom skuffelser, tvil og motgang - før den endelige seier. Denne "hero's journey" ser man tydelig med Luke i den originale SW-triologien. Med Rey er det nærmest ingen selvransakelse, ingen utvikling, ingen reell følelse av sårbarhet og fare. Ray kan alt, inkludert fly et romskip bedre enn Han Solo fra hennes aller første gang, og plukke opp et lyssverd uten å aldri ha brukt det før, for deretter å kjempe vellykket mot en mørk jedi master osv. Ja, dette er sci-fi/fantasi, men det må være en slags indre logikk i handlingsuniverset. Pga. dagens radikale feminisme så skal liksom ikke den kvinnelige helten vise svakheter, noe som faktisk gjør helten mer sympatisk og tiltalende (som f.eks. Ripley i Alien, eller Luke Skywalker for den saks skyld).

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (26 minutter siden):

Det ville være nesten umulig å spille inn Ringenes Herre-filmene i dag, med manus tro mot bøkene og Tolkiens univers. Anklager om "manglende mangfold" ville hagle mot filmene, hvis ikke manusforfatterne forandret store deler av historien for å bli tilpasset tidsriktige venstreorienterte kampsaker anno 2019. Slik bør det ikke være.

Castingen må gi mening utfra kildematerialet og historien man ønsker å fortelle. Ringenes Herre med stort etnisk mangfold (utover at vi her har både alver og dverger) blir like rart som The Wire med kun hvite skuespillere. The Wire har ikke hovedsakelig svarte skuespillere fordi serien skulle være woke, men fordi det er mange svarte i Baltimore og det er hovedsakelig svarte som er involvert i narkotrafikken der. Noen annet ville ikke gitt mening.

Geir T skrev (26 minutter siden):

Hele poenget med kritikken av Ray som en Mary Sue-karakter (dvs. den nye Star Wars-triologien), er at man går bort fra klassiske fortellerteknikker a la "heltens reise", hvor protagonisten må gjennom skuffelser, tvil og motgang - før den endelige seier. Denne "hero's journey" ser man tydelig med Luke i den originale SW-triologien. Med Rey er det nærmest ingen selvransakelse, ingen utvikling, ingen reell følelse av sårbarhet og fare. Ray kan alt, inkludert fly et romskip bedre enn Han Solo fra hennes aller første gang, og plukke opp et lyssverd uten å aldri ha brukt det før, for deretter å kjempe vellykket mot en mørk jedi master osv. Ja, dette er sci-fi/fantasi, men det må være en slags indre logikk i handlingsuniverset. Pga. dagens radikale feminisme så skal liksom ikke den kvinnelige helten vise svakheter, noe som faktisk gjør helten mer sympatisk og tiltalende (som f.eks. Ripley i Alien, eller Luke Skywalker for den saks skyld).

Det kan være at et ønske om å skrive sterke kvinnelige karakterer har ført til at de er blitt karikerte. Men når det gjelder de nye SW-filmene så er de underlegne den originale trilogien og også prequel-trilogien på så mange måter at de ikke kan reddes med eller uten Rey. De er visuelt imponerende men overfladiske og enkle filmer rettet mot et yngre publikum. Lettfordøyd underholdning som er glemt dagen etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Geir T skrev (3 timer siden):

Hele poenget med kritikken av Rey som en Mary Sue-karakter (dvs. den nye Star Wars-triologien), er at man går bort fra klassiske fortellerteknikker a la "heltens reise", hvor protagonisten må gjennom skuffelser, tvil og motgang - før den endelige seier. Denne "hero's journey" ser man tydelig med Luke i den originale SW-triologien. Med Rey er det nærmest ingen selvransakelse, ingen utvikling, ingen reell følelse av sårbarhet og fare. Ray kan alt, inkludert fly et romskip bedre enn Han Solo fra hennes aller første gang, og plukke opp et lyssverd uten å aldri ha brukt det før, for deretter å kjempe vellykket mot en mørk jedi master osv. Ja, dette er sci-fi/fantasi, men det må være en slags indre logikk i handlingsuniverset. 

Dette er bare tull.

Rey hadde trent med samme våpen som jediene trente med, en stav, siden hun var liten.

Hun sloss hver eneste dag, i 15 år. Mot Bounty hunters og andre gjenger.

Hun jobbet med å reparere skip, og samle deler fra dem.

Hun trente som pilot i flere år.

Alt dette får vi se, og vite, gjennom filmene.

Kylo, som hun sloss mot, hadde 1-3 år med trening, som ble avbrutt før han lærte mye.

 

Til sammenligning trener Luke i 1-3 timer før han kan sloss på nivå med Vader, som har trent som jedi i flere år.

Luke sin trening og hans egenskaper som pilot passer absolutt ikke med det vi ser i filmene, til motsetning fra Rey.

(For ikke å nevne Anakin)

 

Det å si at Rey ikke møter skuffelser og problemer gjennom reisen er å si du ikke har sett filmene.

Hun blir fanget, mister Finn, sloss mot Kylo, møter Luke som nekter å hjelpe, Blir på lag med Kylo, osv.

Hun har en langt større utvikling enn Luke.

(For ikke å snakke om Anakin)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...