Gå til innhold

Spørsmål om fakturagebyr


MKap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fakturagebyr er ikke et gebyr for en betalingsmetode (begge deler inviterer til samme betalingsmetode, nemlig overføring til mottakerens konto i bank), fakturagebyret er et gebyr for utstedelse av salgsdokument/betalingskrav. 

Hvordan en vare eller tjeneste prises skal reguleres av avtalen mellom den næringsdrivende og kjøperen. Det kan ikke kreves gebyr for å sende faktura uten avtale. 

For noen virksomheter er slikt gebyr forbudt. Det gjelder primært håndverkere (håndverkertjenesteloven § 36 annet ledd). For andre virksomheter må det fremgå "klart av avtalen" at slikt gebyr kan ilegges (forbrukerkjøpsloven § 37 tredje ledd for næringsdrivende selgere av ting, herunder nettleverandører). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men seriøst, hvor mange er det som ikke har mobil eller epostadresse i dag?

For virker ut som de fleste bortsett fra butikker velger standard faktura om man selv ikke velger efaktura eller avtalefaktura.

Tror det handler kun å gjøre ting dyrest mulig for brukere, for større sansynlig for misshold med brev i postkassen.

 

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Kan legga til litt info om bakgrunnen for spørsmålet. Tenestetilbydaren (kredittkortutstedar) har gebyr for faktura via post og digipost, mens avtalegiro/eFaktura er gebyrfritt. Utfordringa er at det som kjent er vanskeleg å oppretta eFaktura/avtalegiro utan å ha fått fyrste faktura allereie.

Så då har har eg altså fått ei faktura som eg ikkje har «bedt» om, med gebyr påslengt i digipost(!)kassa. Nyttar så klart avtalegiro til alt så langt det er mogleg, men her er det altså vanskeleg å velja bort ei teneste eg ikkje vil ha ved fyrste fakturering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Dubious skrev (4 minutter siden):

Det eneste jeg får i postkassen er pakker fra Ebay, så fra April 2020 så kan jeg sikkert fjerne postkassen da den ikke vil bli brukt

Har ikke fått noen regninger på papir i 2019

Postkassen min er full av hatmail - håndskrevet. 

Lenke til kommentar
On 12/19/2019 at 3:10 PM, MKap said:

... Utfordringa er at det som kjent er vanskeleg å oppretta eFaktura/avtalegiro utan å ha fått fyrste faktura allereie....

Det er ikke vanskelig. Jeg kontakter alltid nye "leverandører" og ber om efakturareferanse og ev. avtalegiro-KID når kundeforholdet etableres, og oppretter efaktura og ev. Avtalegiro i god tid før første faktura. Dersom de likevel sender papirfaktura og/eller legger til gebyr, tar jeg kontakt med leverandøren og får dette fjernet.

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...