Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier løy på visning om hvor lytt det er


ValetudinaryState

Anbefalte innlegg

Flyttet inn i ny leilighet for noen måneder siden sammen med en kamerat. Det er en sokkelleilighet hvor huseier (pluss kone) bor i overetasjen. Er ganske lydsensitiv, sliter i tillegg med søvn. På visningen forklarte vi at motivasjonen bak flyttingen var mye veistøy og bråkete naboer. At vi tenkte å flytte lengre vekk fra byen for å finne noe som var stille og rolig. Vi gjorde det veldig klart at vi så etter en leilighet med stillhet. 
Da svarte han med at vi ikke kom til å merke at de var hjemme og at det ikke var lytt i det hele tatt. De hadde "testet ut" dette, hvor konen hadde støyet overetasjen hvor de bor, mens han sto i leiligheten vår under, "uten å høre en døyt". Perfekt, svarte vi. 

I skrivende stund hører jeg at de sitter i stuen å prater. Det er ikke så ille at jeg hører hva de sier, men hører likevel godt at det er noen som snakker. Selv også da jeg bruker hodetelefoner når jeg prøver å sove. Hører hvert eneste skritt, knirking i deler av gulvet,  hva enn de flytter på hver kveld i 02-tiden; med andre ord er det utrolig dårlig lydisolasjon. 

I tillegg har de noen intense krangler, med skriking som kan vare i timesvis, hvor de tramper rundt i leiligheten mens de konkurrerer om hvem som kan skrike høyest. Tok opptak av dette, høres ut som kona blir drept når hun skriker. Første gangen det skjedde sendte han en melding hvor han unnskyldte seg, at det aldri skulle skje igjen. Tok nesten en uke for de begynte igjen. Viser seg at dette er en vanlig hendelse. Nå gidder han ikke å unnskylde seg engang. 

Blir også veldig bevisst på hvilke lyder jeg lager selv, føler at jeg må gjøre alt så stille som mulig, blir stresset av å bruke høytalere, ha besøk osv. 

Det hadde forsåvidt vært greit, OM han hadde informert oss om hvor lytt det faktisk er i leiligheten. Hadde også gått fint OM de hadde vært stille etter kl. 24.00. De må jo kunne leve selv, men er utrolig slitsomt når jeg hører hver eneste diskusjon de har. Spesielt når de er oppe hele natten. De har jo tross alt selv tatt valget om å leie ut leiligheten under seg under falske premisser. 

Vi betaler godt for leiligheten, 14.500 kr + strøm, burde jo kunne forvente ro om kvelden.


Har jeg som leier noen rettigheter her? Enten kreve reduksjon i leien, eller å avvike oppsigelsestiden på tre måneder, slik at jeg kan finne ny leilighet uten å måtte betale to husleier samtidig? Er en fattig student, så har ikke akkurat mye ressurser.  Har forsåvidt flere opptak av kranglingen deres som nesten peaket mikrofonen på telefonen, men lydnivåer på opptak er ikke akkurat representativt. 

Har bodd her i fem måneder og han har enda ikke ordnet depositumskonto. Han spurte dog om vi kunne overføre depositum på hans brukskonto (med en signatur på sms om tilbakebetaling lol), noe jeg nektet. Han har også glemt (?) å sende oss strømregning siden vi flyttet inn. Er ufattelig useriøse greier. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest x antall lignende tråder om støy og utleie, så har jeg ikke sett noe avklarende svar med tanke på juss. Eneste er at det skal være stille mellom 23:00 og 07:00.

Ta kontakt med advokatvakt, google det. Fortsett å ta opp lyd av støy, og gjerne med film, så det ikke er tvil om at det ikke er arrangert fra din side. Eller, så det minsker mistanken mest mulig i hvert fall.

Jeg håper du tar opp kampen, går til rettssak og oppdaterer fremgangen her. Har også funnet meg i mye støy og tull før og angrer på at jeg ikke gjorde noe med det.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Om du ikke har en husleie kontrakt som har en tidsbestemmelse så ville jeg sagt den opp umiddelbart, og finnet et nytt sted. Dere skal ikke på noen som helst omstendighet akseptere at en utleier direkte lyver til dere.

Jeg har også som Taurean akseptert mye bullshit fra utleiere tidligere og det er noe jeg aldri kommer til å gjøre igjen. Enten så er ting på stell, eller så går det overhode ikke. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Taurean skrev (18 timer siden):

Etter å ha lest x antall lignende tråder om støy og utleie, så har jeg ikke sett noe avklarende svar med tanke på juss. Eneste er at det skal være stille mellom 23:00 og 07:00.

Ta kontakt med advokatvakt, google det. Fortsett å ta opp lyd av støy, og gjerne med film, så det ikke er tvil om at det ikke er arrangert fra din side. Eller, så det minsker mistanken mest mulig i hvert fall.

Jeg håper du tar opp kampen, går til rettssak og oppdaterer fremgangen her. Har også funnet meg i mye støy og tull før og angrer på at jeg ikke gjorde noe med det.

Takk for infoen! Har lest gjennom alt jeg har funnet på nettet jeg også, men det er kun vaghet eller "du må jo tåle litt støy!". Virker som det er vanskelig å bevise at det overstrider lovverket. Løgn er definitivt ikke lov, men det blir også vanskelig å bevise. 

 

Jeg skal ta kontakt med advokatvakt, så får vi se om jeg har grunnlag til å opprette en sak. Tror det er litt problematisk at vi kun har verbal bekreftelse på at han løy om hvor lytt det er. Men vi er jo to som kan bekrefte, så får krysse fingrene! 

Tenker det samme! Kjipt om han slipper unna med dette, samtidig som han garantert gjør det samme med neste leier om vi ikke gjør noe med saken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...