Gå til innhold

Nytt England kommer til syne.


Oddvardm

Anbefalte innlegg

Nå kommer høyre siden til å få det travelt med å endre all lovgivning i England. Det blir mer høyrepolitikk med lavere levestandard, lavere sosial sikkerhet og det jeg er mest redd for; et privat helsevesen. Jeg begrunner dette med at det blir trangere rammevilkår for industrien. Tollgrense mellom Nord Irland og England/Scotland. Scotland vil bryte ut av Unionen. Høyrekreftene vil si at de MÅ konkurere for å oveleve så skattene MÅ ned og lønnsnivået MÅ ned for å gi industrien reell mulighet for å konkurrere. USA vil kreve adgang for sine gen modifiserte landbruksprodukter, biler og finans ordninger. De vil forsøke å privatisere deler av helsevesnet og britene må gi etter fordi hvis ikke vil de oppleve stor arbeidsledighet. Det har blitt gjort anslag på en nedgang på 10/15% av GDP. EU vil kreve en løsning på Nord Irland og hvis ikke den løsningen som er i dag med tollgrense mellom Nord Irland og England/Scotland blir permanent vi det bli tilbake til backstop med en hard grense mellom Nord Irland og Irland. Det som nå kommer til å skje er at det kommer en masse flytting av industri til Nord Irland og det er en reell fare for at Nord Irland også vil forlate unionen. Dette valget gir Engelskmennene en to års pause for nye forhandlinger med EU og EU vil ikke gi noe som de ikke allerede har gjort. Det er prinsippet ingen forskjell på Teresa May's avtale og den som Boris nå har.  Med en så høy gjeld som Storbritania har nå vil pundet bli satt under press og da vil folk i England virkelig se hva de har stemt på. Det vil bli et helt annet England enn hva vi tror, og alt hva Boris Johnsen har lovet velgerne sine er et uansvarlig politisk trekk som skremmer meg. Fornuften har ikke vunnet noen seier.

Endret av Oddvardm
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er overdrevent hvor vanskelig det er å være utenfor EU

De som har tjent mest på det opp gjennom alle år er tidligere "u-landene" i Øst-Europa. Og det stopper aldri, -nå ber f.eks. Ungarn om 300 milliarder kroner fra EU-kassa for å oppnå klimamålene.

Majoriteten av verden land "er ikke EU" så tror det ikke vil by på problemer for UK å inngå handelsavtaler over alt. Kina, USA, Brasil/Sør-Amerika, Russland; Norge, osv.

Hva hadde fremtidsutsiktene vært med bremseklossen Jeremy Corbyn? Han er jo kronisk negativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (36 minutter siden):

Tror det er overdrevent hvor vanskelig det er å være utenfor EU

De som har tjent mest på det opp gjennom alle år er tidligere "u-landene" i Øst-Europa. Og det stopper aldri, -nå ber f.eks. Ungarn om 300 milliarder kroner fra EU-kassa for å oppnå klimamålene.

Majoriteten av verden land "er ikke EU" så tror det ikke vil by på problemer for UK å inngå handelsavtaler over alt. Kina, USA, Brasil/Sør-Amerika, Russland; Norge, osv.

Hva hadde fremtidsutsiktene vært med bremseklossen Jeremy Corbyn? Han er jo kronisk negativ.

Et av de rikeste og mest vellykkede landene i Europa, Sveits, står utenfor ikke bare EU men også EØS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere tror at England vil kunne få en avtale med EU som tilsvarer den de hadde som medlem vil jeg be dere tenke gjennom det en gang til. Hvis England kunne få en slik avtale, hva tror dere seperatistene i Italia, Holland, Frankrike og andre EU land vil si og gjøre? Da kan man bare legge ned hele EU vil jeg tro. Derfor vil Englands utmelding bli en eksistensiell kamp for EU. Hva tror du Italia kan forvente hvis de forlater EU? Jeg ser en vanskelig tid for Engelskmennene. Scotland vil ut av Unionen, og om to år kan ikke Nord Irland ha status som egen økonomisk sone innenfor EU med alle handels rettigheter og fremdeles være under Engelsk styre. Umulig. Ingen EU land vil godta det. Hva skjer da? Vil Nord Irland kreve selvstendighet? Hvis Engelskmennene ikke kan forvente like stor handel med sin største handelspartner som i dag må de øke handelen med andre land. USA lokker med egen handelsavtale, men hva vil det innebære for Engelskmennene? I dag er landbruket i England de som krasjer ut først og hardest. Bøndene i Wales må potensiellt møte konkurransen fra Amerikanske bønder og hvem er sterkest der tror dere? Genmodifisering, mye mer bruk av steroider og veksthormoner mm som Engelske bønder vil protestere mot kan jeg se vil vanskeliggjøre en handels avtale. Godtar man Amerikanske betingelser er det total nekt i handelsavtalen med EU. De vil aldri tillate Amerikanske tilstander i EU. Jeg vil hevde at sammenligninger med Sveits ikke er relevant. De har tradisjonellt sine inntekter fra bank og finans sektoren, og har gode avtaler med EU grunnet sin geo politiske posisjon. Mange handelsruter går gjennom Sveits og frakt er et kraftig virkemiddel ser dere. Jeremy Corbyn er en dårlig leder som har fokusert helt feil i sin posisjon som leder for Labour. Enig i det. I det som er århundrets viktigste avgjørelse har Engelskmennene ikke forstått at de reduserte levevilkårene kommer fra høyrestyrt regjering som har feilet i å beskytte arbeiderne sine, og fallt for et massivt bedrag fra de konservative som legger skylden på EU for alt som er galt. EU bidrar til Engelsk økonomi, men de konservative lyver hemningsløst til velgerne. Se bare på hva Boris Johnsen har sagt før valget. 50.000 nye sykepleiere, 4000 nye sykehus, 100.000 nye politifolk og en oppsving i aktivitet og levestandard. Realiteten er en 8 åring som må ligge på gulvet i et sykehus med noen jakker over seg. Russerne sier om valg: Valg (sier de) er en kamp mellom TV'en og kjøleskapet. Du sitter og ser på TV'en, men når du er sulten åpner du kjøleskapet. Hvis det er tomt nytter det ikke hva de sier på TV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Morromann skrev (3 timer siden):

Et av de rikeste og mest vellykkede landene i Europa, Sveits, står utenfor ikke bare EU men også EØS.

Men det er et land som ikke har bygget sin økonomi rundt EU. Storbritannia har bygget den rundt EU fordi de har vært en del av den hele veien. Derfor vil det også bli mye vanskeligere å bryte den, og det vil ha konsekvenser for økonomien.

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (16 minutter siden):

Men det er et land som ikke har bygget sin økonomi rundt EU. Storbritannia har bygget den rundt EU fordi de har vært en del av den hele veien. Derfor vil det også bli mye vanskeligere å bryte den, og det vil ha konsekvenser for økonomien.

Feil og historieløs påstand. Det europeiske fellesmarkedet ble etablert i 1957 med Vest-Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Frankrike og Italia. Storbritannia ble ikke medlem før i 1973 og det var et stort stridsspørsmål den gangen om de skulle bli medlem. Storbritannia ble faktisk medlem sammen med Danmark.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Morromann skrev (23 minutter siden):

Feil og historieløs påstand. Det europeiske fellesmarkedet ble etablert i 1957 med Vest-Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Frankrike og Italia. Storbritannia ble ikke medlem før i 1973 og det var et stort stridsspørsmål den gangen om de skulle bli medlem. Storbritannia ble faktisk medlem sammen med Danmark.

Greit, at jeg bommet på når de ble med i EU forandrer ikke på argumentet mitt. Uavhengig av om de ble med fra starten eller 1973 endrer ikke på faktumet at landet har bygget sin økonomi rundt EU siden 1973. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (7 timer siden):

Greit, at jeg bommet på når de ble med i EU forandrer ikke på argumentet mitt. Uavhengig av om de ble med fra starten eller 1973 endrer ikke på faktumet at landet har bygget sin økonomi rundt EU siden 1973. 

Jeg vil minne deg på mitt argument som du helt overser. Storbritania er en UNION av flere stater. Scotland, Wales, Nord Irland og England. Engelskmennenene har nå kjørt over alle sammen med sine løgner som grenser til direkte bedrag. Storbritania er nå i fare for å bli brudt opp! Scotland vil ut av unionen og Nord Irland er et område som er helt i det blå hva vil skje med. England har en Industri som er eid av Internasjonale investorer. Hvis de blir nektet markeds adgang hva tror du de vil gjøre da? Har noen av dere noengang drevet butikk?

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Det er jo et av hovedargumentene for at Storbritannia ønsker å forlate EU, de betaler enorme summer, mens andre land i stedet mottar enorme summer.

Olaf. Hvor mye av disse pengene kommer tilbake til GB i form av forskningsmidler, grønn energi subsidier etc? Du finner alle tall på nettet. Ja, argumentet ditt er unektelig sant. Men er det relevant? De konservative banket og banket på dette hele tiden og ignorerte faktasjekking. Media fulgte ikke opp og dermet er situasjonen at folk tror på argumentet. Skuffende at du også gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (13 timer siden):

Hvis dere tror at England vil kunne få en avtale med EU som tilsvarer den de hadde som medlem vil jeg be dere tenke gjennom det en gang til

Du ser på dette veldig enveiskjørt, som om det er UK som må stå med lua i hånden. Tvertimot er det like mye andre veien. UK med sine 67 millioner innbyggere er et stort marked for europeisk industri og går vel like mye godstog og trailere over kanalen fra kontinentet, som ut. EU har allerede vært på banen for å få en handelsavtale.

Som andre har vært inne på, UK får nå 170 milliarder kroner "til overs" pr. år. Du synes visst ikke dette er av betydning, men nå kan de bestemme sjøl hvordan og til hva slike enorme summer skal brukes på. "Pampene i Brussel" har ennå ikke funnet ut hvordan de skal dekke inn bortfallet av UK's bidrag

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/3J1KlX/eu-budsjettet-kan-bli-rasert-av-brexit

EU kan nok bli veldig "smidige" i håp om å evt. fortsette motta en liten del av den summen., for å unngå leven og bråk blant de øvrige "rike" medlemslandene, som ikke har lyst til å betale mer.

Rimelig sikker på at UK greier seg helt fint. Noe kluss og detaljer på enkeltområder vil sikkert dukke opp på veien siden det er vanskelig "å ha tenkt på alt" men overordnet tror jeg det vil bli "suksess"

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 hours ago, Morromann said:

Et av de rikeste og mest vellykkede landene i Europa, Sveits, står utenfor ikke bare EU men også EØS.

Mja. Sveits er medlem av EFTA og Schengen og tjener nok ganske mye på tilgang til billig arbeidskraft fra nabolandene (de får altså essensielt folk som kan språket gratis fra Tyskland, Østerrike, Frankrike og Italia). Og en skal ikke undervurdere hvor mye av Sveits' rikdom som kommer fra etisk tvilsomme skatteavtaler med rike mennesker og bedrifter, samt lovgivningen rundt store organisasjoner som essensielt tillater stortilt korrupsjon i organisasjoner som FIFA og IOC. 

Sveits har 8.5 millioner innbyggere, og det er omtrent akkurat stort nok til at en kan tjene ganske fett på diverse lave skatterater for å tiltrekke seg bedrifter og rike mennesker, men for et land som Storbrittania, tror jeg ikke det vil by på like mye rikdom.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (6 timer siden):

Olaf. Hvor mye av disse pengene kommer tilbake til GB i form av forskningsmidler, grønn energi subsidier etc? Du finner alle tall på nettet. 

Dersom du leser lenken jeg postet, vil du se at det er nettobidrag, hvor det er tatt høyde for dette.

Storbritannia betaler 20 milliarder pund årlig til EU, får igjen 4.5 milliarder i den såkalte UK-rabatten, og ytterligere 4.5 milliarder i støtte til offentlig sektor, som blant innbefatter det du nevner.

Det gies også støtte til privat næringsliv for enkelte prosjekter, men dette er ikke med i regnestykket, både fordi det er vanskelig å regne ut, og ikke er å regne som overføringer mellom UK og EU.

Det betyr at Storbritannia i 2018 betalte inn 20 milliarder pund, fikk tilbake 9 milliarder, og endte opp med netto overføring til EU på 11 milliarder pund.

Fem års gjennomsnitt de siste årene ligger på 7.8 milliarder britiske pund overført til EU, netto !

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Dersom du leser lenken jeg postet, vil du se at det er nettobidrag, hvor det er tatt høyde for dette.

Storbritannia betaler 20 milliarder pund årlig til EU, får igjen 4.5 milliarder i den såkalte UK-rabatten, og ytterligere 4.5 milliarder i støtte til offentlig sektor, som blant innbefatter det du nevner.

Det gies også støtte til privat næringsliv for enkelte prosjekter, men dette er ikke med i regnestykket, både fordi det er vanskelig å regne ut, og ikke er å regne som overføringer mellom UK og EU.

Det betyr at Storbritannia i 2018 betalte inn 20 milliarder pund, fikk tilbake 9 milliarder, og endte opp med netto overføring til EU på 9 milliarder pund.

Fem års gjennomsnitt de siste årene ligger på 7.8 milliarder britiske pund overført til EU, netto !

Da er vi enige om grunnlaget. Hva UK får igjen i form av markedsadgang er mye mer. Tror ikke at vi slipper unna EU's bidrag for markedsadgang heller. Hva hadde skjedd med Norges økonomi hvis vi ikke hadde adgang til EU's indre marked?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 timer siden):

Du ser på dette veldig enveiskjørt, som om det er UK som må stå med lua i hånden. Tvertimot er det like mye andre veien. UK med sine 67 millioner innbyggere er et stort marked for europeisk industri og går vel like mye godstog og trailere over kanalen fra kontinentet, som ut. EU har allerede vært på banen for å få en handelsavtale.

Som andre har vært inne på, UK får nå 170 milliarder kroner "til overs" pr. år. Du synes visst ikke dette er av betydning, men nå kan de bestemme sjøl hvordan og til hva slike enorme summer skal brukes på. "Pampene i Brussel" har ennå ikke funnet ut hvordan de skal dekke inn bortfallet av UK's bidrag

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/3J1KlX/eu-budsjettet-kan-bli-rasert-av-brexit

EU kan nok bli veldig "smidige" i håp om å evt. fortsette motta en liten del av den summen., for å unngå leven og bråk blant de øvrige "rike" medlemslandene, som ikke har lyst til å betale mer.

Rimelig sikker på at UK greier seg helt fint. Noe kluss og detaljer på enkeltområder vil sikkert dukke opp på veien siden det er vanskelig "å ha tenkt på alt" men overordnet tror jeg det vil bli "suksess"

 

 

Vel, jeg vil ikke si at jeg har fasit her, men jeg vil tro at Storbrittania må beskytte bøndene sine fra utenlanske bønder. Hvis de ikke gjør det så risikerer de å legge landsbygda øde (Sverige). EU på sin side vil prøve å se hva de kan gjøre anngående import/export av landbruksvarer, men hvis engelskmennene vil ha handelsavtale med USA så blir det kjervt. Så har vi industrien som må ha adgang til det indre markedet. Hvis de vil ha en EØS avtale så må de akseptere fri flyt av kapital og arbeidskraft. Det var akkurat det høyre siden ville ha en slutt på. Den nøtta blir heller ikke lett. Hvis investorer ser at investeringer i UK ikke er lønnsom, vil de flytte til EU land. Der er de mer enn klar til å ta imot dem. Se bare på vår egen industri og hva den har gjort. Det vil resultere i dårligere sosiale tilstander med sterkere press på lønninger, pensjoner og skatteinntekter til staten. Så har vi hva som skjer med Scotland og Nord Irland. Jeg vil hevde at dette vil resultere i en av to ting. Enten blir EU reformert og store deler av schengen samt Lisboa avtalen gjort om, eller så bryter Storbrittania sammen i enkelt regioner. Det mine herrer, er hva jeg tror.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Ja, de ignorante psykopatene vinner.

Hvis vi ikke samler Europa, så vil vi bli overkjørt i fremtiden av Kina og andre stormakter. Hvis vi fortsetter å krangel om småting, så vil vi være for små og uorganiserte til å stå samlet hvis eller når det blir ny verdenskrig.

Men britene er jo aldri mulig å snakke fornuft med, så sære og emosjonelt blokkerte de er.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (12 timer siden):

Ja, de ignorante psykopatene vinner.

Hvis vi ikke samler Europa, så vil vi bli overkjørt i fremtiden av Kina og andre stormakter. Hvis vi fortsetter å krangel om småting, så vil vi være for små og uorganiserte til å stå samlet hvis eller når det blir ny verdenskrig.

Men britene er jo aldri mulig å snakke fornuft med, så sære og emosjonelt blokkerte de er.

Synes du det er fuktbart for en politisk diskusjon å kalle de du er uenig med for ignorante psykpater?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...