Gå til innhold

Tre Babcock-fly tilbake i tjeneste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her hadde jeg håpet av Teknisk Ukeblad hadde kunne bidra med bedre opplysninger enn en tilfeldig avis. Noen av leserne vet kanskje mer?

Hvordan har denne feilen oppstått isolert på bare disse flyene?

Feiljusteringer av mekanikere (dårlig opplæring)?

Klima eller lav bruksfrekvens? Slurv / manglende vedlikehold?

Og det alle lurer på er om feilen har med Babcock å gjøre eller ren uflaks?

Og er årsaken funnet eller er flyene bare "reparert" fordi de bare må være det?

Kommer kanskje en mere utfyllende artikkel når dere har fått litt mere tid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

To motorer med propellere er to ulike "individer" som blir forsøkt justert så likt som mulig av teknikerne, men det er meget vanskelig å få denne justeringen "bekreftet" for alle mulige settinger og omgivelses-variabler, eksterne såvcel som interne. En kortvarig differanse mellom fremdriftsmaskineriene vil merkes meget godt. Følgende videoer kan muligens illustrere hvor mye justering av enkeltkomponenter kan påvirke ytelsene til fremdriftsmaskineriene (videoen viser 350, men samme komponenter finnes for 200/250 modellene). 

 

 

Lenke til kommentar

Påfallende at dette problemet oppstår på et fullskalafly i 2019. På modellfly har dette vært løst i 10 år allerede, på flere forskjellige måter.

Enten ved nøyaktig måling av turtall og effektuttak, som vha ren reguleringsteknikk lar motorene styres presist.

Eller vha yaw gyro der ikkelineære motorkarakteristikker, i motorer uten presis motorstyring, likevel lar seg throttle synkront vha input fra yaw gyro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...