Gå til innhold

Russisk razzia mot Nginx – gründerne er arrestert


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ca. samme prosessen som Skien Tingrett og Agder Lagmannsrett kjoerte mot meg i 2009 med andre ord. Ikke noe spesielt mye bedre enn i Norge med andre ord. For de nysgjerrige, kan dere soeke opp "Gaiaware AS mot Thomas Hansen og Ra-Software" fra 2009. Det var en midlertidig forfoeyning som gikk til Agder Lagmannsrett ...

Ca. samme prosessen ==> «отжать»

Lenke til kommentar

Fra en Russisk kollega av meg, som personlig kjenner Sysoev.

"On December 12, several sources reported that searches were conducted at nginx’s Moscow office, and that the founders of the company were detained and released after interrogation.

On the same day, Rambler Group announced a violation of its exclusive rights to the nginx web server. The company believes that the rights to the technology belong to it, because Igor Sysoev developed nginx while working at Rambler in the early 2000s.

Rambler Group transferred the rights to bring claims and claims to the Cyprus company Lynwood Investments CY Ltd, which is associated with the co-owner of the Rambler Group, Alexander Mamut.

For the Sysoeva stood the former CEO of Rambler Igor Ashmanov. He said that when hiring Sysoev for work in 2000, the company knew about his side project and did not apply for it. Ashmanov believes that Rambler Group cannot have any job assignments or other papers stating that someone instructed Sysoev to develop a web server.

Sysoyev himself in an interview with the Hacker magazine in 2012 said that he worked at Rambler as a system administrator and that he was not responsible for programming."

Mer eller mindre den eksakt samme saken som den Norske saken min fra 2009 ...

Lenke til kommentar

På min første jobb så sto det ganske klart i ansettelseskontrakten at alt jeg utviklet eller laget, selv om det var på fritiden og utenfor mine daglige oppgaver, var arbeidsgivers eiendom.

Ganske klart og ganske hardt. Har aldri hørt at det har blitt prøvd i retten, noe som kan ha sammenheng med at de *også* var ganske liberale på at ansatte kunne ta med seg oppfinnelser *ut* av bedriften men da etter avtale.

Med andre ord, 'vi eier alt du gjør men om du spør oss først kan du kanskje ta det med deg ut, kanskje vi til og med er villige til å investere i prosjektet ditt'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
13 minutes ago, Kahuna said:

På min første jobb så sto det ganske klart i ansettelseskontrakten at alt jeg utviklet eller laget, selv om det var på fritiden og utenfor mine daglige oppgaver, var arbeidsgivers eiendom.

Ganske klart og ganske hardt. Har aldri hørt at det har blitt prøvd i retten, noe som kan ha sammenheng med at de *også* var ganske liberale på at ansatte kunne ta med seg oppfinnelser *ut* av bedriften men da etter avtale.

Med andre ord, 'vi eier alt du gjør men om du spør oss først kan du kanskje ta det med deg ut, kanskje vi til og med er villige til å investere i prosjektet ditt'.

Slike kontrakter er tøysete. Hvis de vil legge beslag på det du gjør på fritida, får de også betale deg for fritida, altså dobbel lønn.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (9 minutter siden):

Slike kontrakter er tøysete. Hvis de vil legge beslag på det du gjør på fritida, får de også betale deg for fritida, altså dobbel lønn.

Det er vel ganske enkelt å utnytte det man utvikler i arbeidstiden til å lage konkurrerende programvare. Selvfølgelig må arbeidsgiveren ha en slik avtale, om de vil unngå å bli ruinert.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

På min første jobb så sto det ganske klart i ansettelseskontrakten at alt jeg utviklet eller laget, selv om det var på fritiden og utenfor mine daglige oppgaver, var arbeidsgivers eiendom.

Ganske klart og ganske hardt. Har aldri hørt at det har blitt prøvd i retten, noe som kan ha sammenheng med at de *også* var ganske liberale på at ansatte kunne ta med seg oppfinnelser *ut* av bedriften men da etter avtale.

Med andre ord, 'vi eier alt du gjør men om du spør oss først kan du kanskje ta det med deg ut, kanskje vi til og med er villige til å investere i prosjektet ditt'.

Har opplevd nøyaktig det samme med Sykes Datasupport i Sverige.

Kort historie, hold hobbyprosjekter. tett til kroppen, og vær forsiktig med å oppgi tidligere arbeidsgivere på CV. De KAN skape problemer i ettertid.

Svømme i et haibasseng er fredeligere for sjela.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, frohmage said:

Det er vel ganske enkelt å utnytte det man utvikler i arbeidstiden til å lage konkurrerende programvare. Selvfølgelig må arbeidsgiveren ha en slik avtale, om de vil unngå å bli ruinert.

Da kan man legge inn klausuler om hvor likt produktet kan være, det var ikke oppgitt her.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Da kan man legge inn klausuler om hvor likt produktet kan være, det var ikke oppgitt her.

Det er vel ganske vanlig at arbeidsgiver ikke vil at du skal jobbe for en annen bedrift i samme bransje, samme om de er direkte konkurrenter eller ei.

Iallefall er det vanlig at arbeidsgiver "eier" alt du programmerer så lenge du er ansatt som koder, uavhengig av når på døgnet du gjør det. En kan selvfølgelig argumentere for at det er urettferdig, om man vil, men det er altså såvidt jeg har fortstått helt vanlig praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, frohmage said:

Det er vel ganske vanlig at arbeidsgiver ikke vil at du skal jobbe for en annen bedrift i samme bransje, samme om de er direkte konkurrenter eller ei.

Iallefall er det vanlig at arbeidsgiver "eier" alt du programmerer så lenge du er ansatt som koder, uavhengig av når på døgnet du gjør det. En kan selvfølgelig argumentere for at det er urettferdig, om man vil, men det er altså såvidt jeg har fortstått helt vanlig praksis.

Det er mye som er vanlig jeg vil karakterisere som tøysete og helt bak mål.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg nok takket nei til å bli ansatt med en slik kontrakt. Ingen arbeidsgiver kan i mine øyne påberope seg retten til noe som utvikles på privaten. I arbeidstiden og for prosjekter som utvikles på jobb er det helt fair at prosjektet tilfaller arbeidsgiver og de ønsker det. Men hva du gjør etter arbeidstid kan da vel ikke være noe som arbeidsgiver har noe med? Spesielt ikke om prosjektet ikke er i konkurranse med arbeidsgiver. 

Skal man nekte en journalist å skrive på kveldstid? 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Petter K said:

Jeg tror de fleste ikke er klar over lovverket her.

Med mindre noe annet er spesifisert i ansettelseskontrakten har arbeidsgiver alle rettigheter til all programvare en ansatt utvikler både i og utenfor arbeidstiden. Ref åndsverkloven §71

Om det samme gjelder i Russland vites ikke.

§ 71 lyder:

Quote

§ 71 Datamaskinprogram skapt i arbeidsforhold
Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet, eller etter arbeidsgivers anvisninger, går over til arbeidsgiveren. Det samme gjelder adgang til endring av verket og videreoverdragelse av retten. Bestemmelsene i første og andre punktum gjelder ikke rettigheter etter § 5 eller der annet er avtalt.

Jeg leser dette ikke som at programvare skrevet på fritiden tilhører arbeidsgiverKan du isåfall vise til juridisk presedens?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Petter K skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de fleste ikke er klar over lovverket her.

Med mindre noe annet er spesifisert i ansettelseskontrakten har arbeidsgiver alle rettigheter til all programvare en ansatt utvikler både i og utenfor arbeidstiden. Ref åndsverkloven §71

Om det samme gjelder i Russland vites ikke.

Sitat

§ 71.1 Datamaskinprogram skapt i arbeidsforhold

Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet, eller etter arbeidsgivers anvisninger, går over til arbeidsgiveren. Det samme gjelder adgang til endring av verket og videreoverdragelse av retten. Bestemmelsene i første og andre punktum gjelder ikke rettigheter etter § 5 eller der annet er avtalt.

Er ikke enig i at min fritid er en oppgave omfattet av arbeidsforholdet, eller etter arbeidsgivers anvisning. Godt mulig jeg tar feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, frohmage said:

Om man ikke får fyken hver eneste dag, så er man fortsatt i et arbeidsforhold til arbeidsgiver når man sover om natta.

Men det er ikke det som er dekket av lovteksten (slik jeg leser den): Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet, eller etter arbeidsgivers anvisninger,''

Men mindre kontrakten din er helt ræva, står ikke søvn som en av oppgavene i ditt arbeidsforhold.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...