Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høy puls når jeg reiser meg / bøyer meg


clearleft

Anbefalte innlegg

Har lenge lagt merke til at jeg blir ufattelig sliten når jeg reiser meg eller bøyer meg ned (f.eks for å knytte skolisser). Har målt med Apple Watch, og pulsen stiger raskt fra 70 til 120-130 slag i minuttet i løpet av de første 2-3 minuttene jeg reiser meg opp, og det samme om jeg bøyer meg frem for å knytte skolisser eller plukke opp noe fra gulvet.

Har vært hos fastlege som har gjort en generell undersøkelse, men føler ikke helt at jeg stoler på svaret om at "det er ingenting galt". 

Noen som har vært ute for det samme og vil dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7853a...426

På internett kan du finne mye rart. Selvsagt så må jo lege finne ut av tingene for deg, men det går jo an å foreslå ting som rimer med symptomene så får heller legen si nei det tror jeg ikke i brorparten av tilfellene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Postural_orthostatic_tachycardia_syndrome

Mayo Clinic foreslår da å prøve ut betablokkere som er en god fiks for problemet.

 

Anonymous poster hash: 7853a...426

Lenke til kommentar

La meg forklare:

Hver gang du reiser deg fra liggende/sittende til stående stilling, vil blodet "pooles" i beina dine, altså mye av blodet vil havne i blodårene i beina. Det gjør at volumet av blod som returnerer til hjertet blir redusert. Når volummengden til hjertet er redusert, kompenserer hjertet med å slå raskere for å opprettholde mengden blod som pumpes ut av hjertet, samt opprettholde blodtrykket. Det er derfor en helt vanlig respons at man får hurtig puls når man endrer posisjon.

POTS handler om at nervesystemet ikke henger helt med når kroppen endrer posisjon. Det autonome nervesystemet trekker blodårene sammen og øger pulsen for å opprettholde blodtrykket, men ved POTS så fungerer denne mekanismen dårligere.

Løsningen er i stor grad å sørge for at blodvolumet er i orden, altså at man er velhydrert. Drikk godt med væske slik at urinen blir lys og ikke mørk gul. Noen har også god effekt av å spise litt ekstra salt i maten for at blodtrykket ikke skal bli for lavt - på denne måten øker man blodvolumet og kan forhindre disse symptomene. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...